Modulebaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jboelen
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2012 13:20

Modulebaan

Bericht door jboelen »

Zoals vermeld in mijn "stel je even voor" topic (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=5324) heb ik onlangs besloten mijn modelspoor hobby weer op te pakken en een baan te beginnen op zolder.

Ruimte en Beperkingen
Hoewel ik een vrije zolder ter beschikking heb zijn er al gelijk een paar problemen:
- Ik woon op de 1e verdieping, mijn zolder is op de 4e verdieping
- Er is geen stroom op zolder :(
- Het is niet onwaarschijnlijk dat ik binnen X jaar ergens anders heen verhuis, en ik wil de baan niet af hoeven breken.

Ik heb er daarom voor gekozen een baan te maken op basis van modules. Die, weer uitelkaar gehaald, door de zolderdeur weer naar buiten moeten kunnen. De stroomvoorziening hoop ik met een UPS te kunnen regelen, via mijn werk heb ik een compact formaatje besteld: http://www.apc.com/products/resource/in ... _watts=200 .

Ontwerp en Baanplan
Uiteindelijk kwam ik op drie modules van 122*61 cm in een u-vorm (eventueel heb ik nog de ruimte hier 2-3 extra aan toe te voegen). Inmiddels heb ik deze in elkaar gezet:
Afbeelding

Ik wil perse een ICE 3 laten rijden op de baan (omdat dit gewoon een hele mooie trein is :D ) maar wil daarnaast minimaal 50% zonder spoor laten omdat ik scenery belangrijker vind dan een uitgebreid sporenplan. Ik kwam daarom op het idee om de baan te laten bestaan uit een soort "neubaustrecken" zonder hoogte verschil waarbij alleen de R3/4 bochten zichtbaar zijn:

Afbeelding

En daarna een "normale" baan toe te voegen met hoogte verschil, viaducten, tunnels, opstelsporen, etc:

Afbeelding

De linkerkant van de laatste tekening is even snel een schets van: "hier komt iets met opstelsporen en/of een draaischijf"... :lol: Het is idee is om aan de rechterzijde een berglandschap te creëren met een vakwerk dorpje. In het midden een stadje met een station en aan de linkerkant zoals eerder vermeld een rangeerterrein / opstelsporen.

Materieel
Qua treinen komt er Duits materieel te rijden. Voornamelijk electrisch en wellicht een enkele diesel/stoom. Om mezelf te motiferen door te bouwen heb ik alvast wat aangeschaft. :D

Afbeelding

Hoewel ik een echter IT'er ben wordt alles analoog. Misschien wat dingen aansturen via de computer via relais, maar geen digitale treinen.

Op korte termijn
Als eerste ga ik aan de slag met:
- Iets fixen waar de baan op kan staan en de boel naar zolder verhuizen
- Baanplan afmaken en beginnen met spoor leggen
- Al het modelbaan spul dat nog bij mijn ouders ligt uitzoeken
- Inspiratie opdoen op dit forum ;)


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Modulebaan

Bericht door Wim »

Zozo J,

dat is een heel interressant verhalenplan.
Jammer dat je daar geen stroom hebt, maar alweer opgelost lijkt wel.
Lijkt mij super onhandig, maarja...

Opzich een mooi banenplan omdat je liever scenery hebt dan rijdend materiaal ziet gaan.
Dat is dus een keuze.

Dat van die modules zie je vaker en is handig met vervoer in de toekomst.
Al met al ben ik heel benieuwd wat en hoe het wordt.

Succes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jboelen
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2012 13:20

Re: Modulebaan

Bericht door jboelen »

Afgelopen week niet zoveel tijd gehad om aan de baan te werken, maar inmiddels wat gevorderd:

Afbeelding

Tafels staan inmiddels op zolder. Poten moeten alleen nog afgesteld worden in hoogte en wat bouten ertussen om de boel tegen elkaar te houden. Ze hadden bij de Gamma niet 12x zwarte poten, dus maar aangevuld met wit. :?

Afbeelding

Ik heb "portable" stroom. :D

Bij mijn ouders heb ik al mijn oude modelspoor spul opgehaald. Veel kon gelijk in de kliko, maar al het bruikbaars dat overbleef:

Afbeelding

Vakwerk huisjes, autotjes, etc

Afbeelding

Tas vol bomen / mos

Afbeelding

Fleischmann rails (aangevuld met wat nieuw spul)

En deze nieuw gekocht:

Afbeelding

Als die bevalt bestel ik er nog 2-3.

Hopelijk binnenkort rails leggen. :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jboelen
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2012 13:20

Re: Modulebaan

Bericht door jboelen »

Ik had dit weekend eindelijk tijd om wat aan de baan te doen. Gelijk maar begonnen met rails leggen nu de tafels goed staan:

Afbeelding

Aan de rechterkant ga ik waarschijnlijk nog 1 of 2 tafels toevoegen, het is anders toch wel erg krap met de rails.

Afbeelding

Toekomstig station. :D

Afbeelding

Twee linker sporen moeten nog recht/vast, maar heb inmiddels letterlijk blaren op mijn handen van het vastschroeven. :(


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3632
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Modulebaan

Bericht door maarten »

Zo af en toe een (klein) stukje rijden is erg belangrijk om er lol in te houden. ;)

Enne... dingen in de kliko gooien moet je maar niet meer doen. Je weet nooit wie er nog iets kan gebruiken. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Modulebaan

Bericht door gdw1963 »

Heb je geen kunstlicht op zolder? Daar zou je dan toch ook spanning van af kunnen tappen?

Ik begrijp dat je liever analoog wil blijven rijden, nu wil ik je niet overhalen, maar digitaal biedt zoveel meer, ook al rijd je handmatig. Ik heb hier nog geen eigen baantje, maar recent het kerstlandschap van mijn vrouwtje digitaal gemaakt, een wereld van verschil in rijgedrag tegen een minimum aan kosten. Ik maak voor haar gebruik van een multiMaus en in de lokjes heb ik de Keuhn n025 en n045 zitten. Denk daar nog eens over na...


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jboelen
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2012 13:20

Re: Modulebaan

Bericht door jboelen »

Het was afgelopen weken niet te harden zo koud op zolder dus heb weinig gedaan. :oops: Maar inmiddels is het wat beter uit te houden en heb ik een week vrij, dus tijd om wat te doen. :)
gdw1963 schreef:Heb je geen kunstlicht op zolder? Daar zou je dan toch ook spanning van af kunnen tappen?
Alleen vanuit het trappenhuis, maar daar zit een timer op die 3 verdiepingen lager hangt. Ik ga wel een keer wat plafondplaten loshalen, wie weet wat er verstopt zit...
gdw1963 schreef:Ik begrijp dat je liever analoog wil blijven rijden, nu wil ik je niet overhalen, maar digitaal biedt zoveel meer, ook al rijd je handmatig... Denk daar nog eens over na...
Ik heb er afgelopen weken over nagedacht maar het wordt toch analoog.

Daarnaast definitief besloten de baan wat groter te maken, dus een nieuw ontwerp van het sporenplan:
Afbeelding

Begonnen met wat perrons:
Afbeelding

En aan het prutsen met de rest:
Afbeelding

Morgen hout halen voor de extra tafel. :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jboelen
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2012 13:20

Re: Modulebaan

Bericht door jboelen »

Extra tafel en spoor:

Afbeelding

Volgende keer maar eens beginnen met solderen, dit is wel erg gepruts :x

Afbeelding



rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: Modulebaan

Bericht door rien »

je bent lekker bezig ga zo door
en stroom kan je toch zo af tappen
anders iemand vragen hoe

gr rien mazarron


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Gebruikersavatar

cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Re: Modulebaan

Bericht door cryothic »

Mooi begin :)
Ik wil ook een modulebaan gaan beginnen. Zou wel permanent op zolder kunnen plaatsen en bouwen, maar dat is zo ongezellig voor de rest van t gezin ;)

Ik zit me alleen nog af te vragen hoe ik de rail-overgangen dan zou willen maken van module naar module.
Hoe heb jij dat gedaan?


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jboelen
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2012 13:20

Re: Modulebaan

Bericht door jboelen »

cryothic schreef: Ik zit me alleen nog af te vragen hoe ik de rail-overgangen dan zou willen maken van module naar module.
Hoe heb jij dat gedaan?
Ik heb de railovergangen gedaan met een uitschuifbare rails van Fleischmann:

Afbeelding

Momenteel hebben die de maximale lengte van 111 mm, maar als je ze inschuift kun je ze er zo tussenuit halen. Misschien niet de meest profi oplossing, maar werkt prima.

Beetje opruim mogelijkheid gecreeërd op zolder:

Afbeelding

En wat rails gesoldeerd:

Afbeelding

Nog best netjes voor mijn doen. :? En nu stoppen met rijden en weer verder bouwen :mrgreen:


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Modulebaan

Bericht door mikey »

Ziet er allemaal al goed uit!

De uitschuif railsjes zijn een goede oplossing. Bij ons op de vereniging doen wij helemaal niets tussen de bakken. Als versteviging solderen we de uiteinden van de railzen op printplaatjes. De bakken kunnen we dan afstellen door middel van 4 bouten. Dit is helaas wel altijd een hels karwei om alles netjes af te stellen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Re: Modulebaan

Bericht door cryothic »

jboelen schreef:
cryothic schreef: Ik zit me alleen nog af te vragen hoe ik de rail-overgangen dan zou willen maken van module naar module.
Hoe heb jij dat gedaan?
Ik heb de railovergangen gedaan met een uitschuifbare rails van Fleischmann:

Afbeelding

[...]
ah, das ook een oplossing ja.
Maar dan moet je wel de hele baan uit die rails laten bestaan natuurlijk (Fleischmann Picolo).
Mijn eerste baan wordt voor t grootste deel opgebouwd uit (voor mij onbekend, ik gok minitrix) oude rails die ik van de baan van m'n pa heb gesloopt :D


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Modulebaan

Bericht door matthijskuiper »

Minitrix heeft deze ook, heb hier alleen niet het nummer bij de hand.
En je kan Fleischmann en minitrix prima mengen. (wel N schaal he)


Gebruikersavatar

cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Re: Modulebaan

Bericht door cryothic »

matthijskuiper schreef:Minitrix heeft deze ook, heb hier alleen niet het nummer bij de hand.
En je kan Fleischmann en minitrix prima mengen. (wel N schaal he)
Ah, dan moet ik daar misschien eens naar kijken. :D
En dat het beide schaal N moest zijn, had ik ook bedacht ;)


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Modulebaan

Bericht door shoven »

Zolang het code 80 is, kun je bijna alles mengen. Ik heb hier Fleischmann, Minitrix, Roco en Peco door elkaar liggen, geen probleem. Meest irritante is nog die lompe railbedding van Fleischmann Piccolo, maar dat is allemaal verbannen naar plekken uit het zicht...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jboelen
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2012 13:20

Re: Modulebaan

Bericht door jboelen »

Afgelopen tijd niet erg opgeschoten, maar goed:

Afbeelding
Verder opgeruimd.

Afbeelding
Seinpalen gekocht :)

Afbeelding
Alle rails op niveau 0 ligt erin. Plankie gefixt voor de bediening (en gelijk een fatsoenlijke trafo gehaald)

Afbeelding
Rijtuigen gekocht voor mijn 110 loc :D

Binnenkort maar eens beginnen met alle elektronica en de bovenleiding.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jboelen
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2012 13:20

Re: Modulebaan

Bericht door jboelen »

Na een tijdje niks te hebben gedaan toch maar weer de draad opgepakt. :)

Afbeelding

Bedieningspaneeltje gefixt.

Afbeelding

Heeeel netjes :?

Afbeelding

Begonnen met de bovenleiding

Afbeelding

Nieuwe aanwinst :D

Afbeelding

Overzichtje. En ja mijn baanplan verandert terwijl ik aan het bouwen ben. :oops:



Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Modulebaan

Bericht door Reinder »

ziet er al goed uit, ik ga je zeker volgen en kan nu al niet wachten om met mijn eigen modulebaan te starten



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Modulebaan

Bericht door Paul B »

Strak hoor. Wordt vast n mooie baan.


Plaats reactie