Marelburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Marelburg

Bericht door dizkartes »

zandsteen zonder tunnel....

want dat kan ook nog in deze tijd.


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1109
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Marelburg

Bericht door Doolemeister »

Beste Martin,

Wat een vooruitgang en gaaf dat je gevraagd bent om op Rail te komen staan.
Volg het met plezier.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Marelburg

Bericht door anne w »

Beste Martin,

Dat zijn dan minimaal 2 N-Banen op Rail 2013, ook "Verbrückt" van de MSG/Den Bosch zal op Rail 2013 te zien zijn.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Vandaag weer even druk geweest met het stationsplein. Als eerste heb ik de te wensen stoepjes en bestrating afgetekend en de randen afgezet.

Het overzicht van hoe het plein er uit komt te zien. Op de foto zie je een lantaarn liggen hiervan komen er 5 stuks te staan bij de eettent en het standbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Op de rest van het middenterrein komen een 5-tal bomen en word de grond opgevuld met een grasmat en bloemen.

In de tussentijd heb ik alle lantaarnpalen en verkeerslichten afgetekend en de gaten geboord voor de lantaarns. In totaal komen er 6 verkeerlichten en 30 stuks lantaarns. De tussenafstand van de lantaarns is 12,5 cm wat omgerekend 25 meter is. De twee rijrichtingen verspringen ten opzichte van elkaar. De gaatjes boren heeft wel wat schade geleverd aan de electronica... Niet ernstig, er zijn twee flatcables geraakt en ik ben een paar keer door een MCC terugmeldprint gegaan. Gelukkig is dit vrij simpel te repareren :) Zal wel vaker gebeuren nog hihi, zolang het maar geen dinamo printen zijn :shock: :lol:

Daarna heb ik het hotel van een stoeprand voorzien en de tegeld ingekrast. rechts naast het hotel komt een schutting vanaf de poort tot aan het perron. Hierachter komt een grasterras en een treurwilg. Langs het perrons komt een hekwerk. Hekwerk en schutting zijn afkomstig van Markenburg.

Links van het hotel word er aan de riolering gewerkt en is een deel van de weg afgezet. Hiervoor mag ik 12 afzettingsbordjes gaan maken met ledje erop :) Leuk.

Afbeelding

Afbeelding

Dusss.... Weer zat te doen. Maar maar weer eens beginnen met werken haha

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Vanavond heb ik de hulp gekregen van mijn broeder die van mijn resterende kraswerk meteen zijn eerste modelbouw klus maakte. Hij wist vanavond het kraswerk verder af te maken waardoor ik de stoep van de kleuren kon voorzien:

Let op, de stoep oogt donker omdat de vef nog nat is, opgedroogd zal het wat lichter ogen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Christian nogmaals enorm bedankt voor de hulp.

De cirkel bij de eettent is niet helemaal gelukt, ik wilde graag een rond pleintje maar ik kreeg de cirkels maar niet strak naast elkaar. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een ruitvorm maar de ronde krassporen had ik niet goed genoeg weggeschuurd. Het effect viel me uiteindelijk erg mee, vind het wel wat hebben. Als hier straks groen langsheen staat denk ik dat het een enorm mooi pleintje is geworden.

Morgen krijgt het wegdek een nieuwe verflaag en dan wil ik die gaan verweren. Als dat is gelukt dan gaan de strepen op de weg en breng ik decals aan op de gebouwen. Daarna komt de grootste wijziging: groen en bomen. De lantaarns komen daarna, :lol:

Maar ik heb natuurlijk niet alleen maar gekeken naar Chris, ik heb ondertussen de eerste oversteek en de waterkolom ingevreest in de perrons:

Afbeelding

Die ga ik morgen ook verder afmaken

Word vervolgt


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Marelburg

Bericht door Ron »

Wordt steeds mooier, zeker met die geweatherde gebouwen.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Marelburg

Bericht door evo »

Je bent erg goed bezig Martin, vooral dat pleintje is goed opgedroogd.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Marelburg

Bericht door Peter »

Ziet er top uit Martin!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Marelburg

Bericht door Jerome »

Martin,

Ziet er allemaal weer super uit! Ik begrijp dat ik nog even moet wachten tot Rail voordat ik de boel kan aanschouwen. Is goed, dan doen we de overdracht dan gewoon. ;)

Greetz, jeroen


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Marelburg

Bericht door Jeroen »

Ziet er heel mooi uit! Leuk dat tentje van Markenburg ook! Topwerk allemaal.

J.


Afbeelding

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Marelburg

Bericht door gdw1963 »

Martin,

Met heel veel bewondering en heel veel respect heb ik de afgelopen dagen het hele bouwverslag gelezen. Ik herinner me nog redelijk goed hoe je een aantal jaren geleden, hier, je eerste stappen maakte. Als ik nu zie wat je allemaal voor elkaar weet te krijgen, neem ik mijn petje af en maak ik een diepe buiging.

Ik heb heel veel inspiratie gekregen door jouw enthausiaste manier van vertellen (schrijven). Ik zal je verslag nog eens doorlezen en alle punten van aandacht, voor mijzelf, op papier gaan zetten. Je keuze om modulair te gaan bouwen sprak me niet direct aan... die mening heb ik ondertussen bijgesteld...

Ik kom absoluut je baan bekijken op Rail, ik hoop dan even kennis te kunnen maken met je.

Nu ga ik weer verder met fantaseren voor mijn eigen baantje, ik weet dat het kan, dat heb jij bewezen...veel op een kleine ruimte...


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

He Gerwin en de rest,

leuk je reactie te lezen, motiveert me juist meer. Want ook ik twijfel vaak over het resultaat maar de reacties van jullie sturen me steeds een stapje verder in de goede richting ;)

@Jerome: kerel, heb er helemaal niet meer aan gedacht :oops: Zal ik hem anders opsturen naar je?

Update van vandaag:

Ik heb weer een flinke slag weten te maken door mezelf even op te sluiten in de kamer. Niet denken gewoon doen 8-) vandaag stond het verweren van het wegdek op het programma. Hetgeen ik al vele malen dit filmpje voor heb bestudeerd:

http://youtu.be/MryNS6Jgsv8

Ik keek er flink tegen op maar het bleek een piece of koekie om te doen, erg leuk ook.

Als eerste heb ik de wegdek met een schuurpapier 600 helemaal "dood" geschuurd. lichtjes opschuren zeg maar. Wel in de rijrichtingen geschuurd
Dit gaf meteen een leuk effect

Afbeelding

Afbeelding

Na het schuren kon ik de wegbewijzering aanbrengen op de weg. Ik had een klein velletje afwrijfstreepjes van Faller liggen en de rest heb ik gedaan via een methode van Nproject.org. Met een edit white marker pen heb ik op een leuke wijze strepen, zebrapaden en parkeerhavens ingetekend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was erg leuk en erg gemakkelijk. Ik heb de strepen tussen de rijbanen iets groter gemaakt dan de schaal. Dat vond ik net wat mooier en aangezien er in Duitsland veel variatie is in tussenruimtes en lengte vond ik het acceptabel.

Na de markeringen gaat het verweren verder. Ik heb wat gebruikssporen aangebracht door een potlood langs een schuurpapier 80 te halen en het slijpsel op het wegdek te laten vallen. Niet teveel maar een klein beetje. Door dit met de vingers uit te wrijven creeër je rijsporen en slijtage en rubbersporen.

Na deze stap heb ik geprobeerd de weg te verweren met een wetwash zoals in het filmpje. Dit effect vond ik niet echt mooi dus heb ik de vorige stappen herhaald. Opschuen, schuursel inwrijven en voila. Onnodig was de wetwash zwart echter niet, de belijning word er wat donkerder van dus de volgende keer ga ik het voor het slijpsel aanbrengen. Dus:

1. dood schuren
2. belijning aanbrengen
3. wetwash zwart (sterk verdund met spons aanbrengen en wegwrijven met een doekje)
4. licht opschuren
5. potloodslijpsel inwrijven.

Het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben hier enorm tevreden mee, was echt leuk om te doen.

Hierna heb ik de laatste oversteek in het perrons gevreesd:

Afbeelding

Afbeelding

Deze kunnen voorzien worden van balsa houten zijwanden en een lichtgrijze toplaag

Als klap op de vuurpijl,. ja ik ben best op dreef geweest, is het eerste groen gepland op Marelburg. het stationsplein heeft de eerste plukken gras gekregen. Ik heb nu voor het eerst een statische grasstrooier gebruikt en dat werkt echt heel mooi. Als eerste ingesmeerd met houtlijm, daarna instroiien met gras (2mm haartjes) Daarna een trucje die ik van Jaap vriend heb geleerd: turf eroverheen strooien om de bodem op te vullen. vaak heb je van die lege plekken tussen het gras.

Afbeelding

Ik heb het express op dit stuk gedaan om te kijken wat de verhouding zou moeten zijn tussen gras en turf. Hier komen bomen te staan en daarom moet het turf wat overheersen. Zo creeër je het effect van mos en blad op de grasmat. Tevens heb ik her en der wat gekleurde vlokjes gestrooid waar ik wat bloemen wilde hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Na een beetje bijwerken vind ik het eidnresultaat toch best leuk, zeker niet verkeerd voor de eerste keer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer ga ik de randjes iets bijwerken en ook de rest invullen met groen. Ondertussen ga ik starten met de bouw van 5 stuks bomen en 1 treurwilg. Ook dit word de eerste keer :)

Stay tuned.....


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Marelburg

Bericht door Wim »

Geweldige vorderingen zeg......... !!!
Nu nog even filmpje kijken ;)


Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: Marelburg

Bericht door Dompie »

:o :o WAUW :o :o

Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Marelburg

Bericht door Jerome »

martindomburg schreef: @Jerome: kerel, heb er helemaal niet meer aan gedacht :oops: Zal ik hem anders opsturen naar je?
.

Martin, Gaaf man! Mijn vingers jeuken, ik ga ook graag weer aan de slag door dit soort plaatjes. Helaas komt er nog niet van, maar binnenkort heb ik er weer meer tijd voor (hoop ik).

Niet aan gedacht, geen punt hoor. Tja, Ondanks dat ik niet zo veel tijd heb nu is het wel leuk om wat kleine dingetjes te kunnen doen.. en maart duurt nog even... Mss toch maar opsturen?

Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Jerome schreef:
martindomburg schreef: @Jerome: kerel, heb er helemaal niet meer aan gedacht :oops: Zal ik hem anders opsturen naar je?
.

Martin, Gaaf man! Mijn vingers jeuken, ik ga ook graag weer aan de slag door dit soort plaatjes. Helaas komt er nog niet van, maar binnenkort heb ik er weer meer tijd voor (hoop ik).

Niet aan gedacht, geen punt hoor. Tja, Ondanks dat ik niet zo veel tijd heb nu is het wel leuk om wat kleine dingetjes te kunnen doen.. en maart duurt nog even... Mss toch maar opsturen?

Greetz, Jerome
Nou prob kerel, stuur me even je adres, dan reply ik wel met mijn rekeningnummer. Dan gaat hij op de post.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door christiandomburg »

ziet er mega goed uit martin, lekker bezig geweest vandaag


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

patje
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 nov 2012 21:23
Locatie: vaassen

Re: Marelburg

Bericht door patje »

hey martin

je had er idd zin aan vanavond je bent hard opgeschoten
en het is idd heel erg mooi je mag er zeker tevreden mee zijn zou ik ook zijn
hoe meer vorderingen ik je zie maken hoe meer zin ik krijg om te gaan bouwen
maar moet nog ff wachten tot we verhuist zijn het huidige huis is te klein heb ik nergens ruimte
maar jou volgen en je vorderingen heb ik ook veel plezier mee net als de rest hier op het forum

greetz patrick


nog nooit gespoord en nu ontspoord

SpoorfaNaat
Berichten: 233
Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51

Re: Marelburg

Bericht door SpoorfaNaat »

hey martin,

mooie vorderingen hoor...
ziet er netjes uit het pleintje met gras en bloemen.. ;)
blijf je volgen..


Spoorse Groeten,
Van de faNaat.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Marelburg

Bericht door Detlev »

Hi Martin,

Gaat geweldig, ik geniet van alle vorderingen.

MAAR... (jawel, gaat 'ie weer zeuren)...

Die zebrapaden doen m.i. een beetje afbreuk aan het geheel. Al je lijnen zijn superstrak, tot en met de bushalte aan toe, maar drie van de vier zebrapaden zien eruit alsof je maar wat gedaan hebt uit de losse pols.
Is het een idee om eens met een meetlint een echt zebrapad op te meten? Voor zover ik weet zijn in ieder geval; de zwarte stukken even breed als de witte en ook de breedte van het zebrapad zelf lijkt me wat te klein in sommige gevallen...

Jah, ik ben een pietlut maar de rest is zo mooi dat ik het toch even moest zeggen...

;)


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Marelburg

Bericht door Marcel »

Gaaf zeg,dat wordt een mooi busstation zo,complimenten.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Marelburg

Bericht door shoven »

Detlev schreef:Hi Martin,

Gaat geweldig, ik geniet van alle vorderingen.

MAAR... (jawel, gaat 'ie weer zeuren)...

Die zebrapaden doen m.i. een beetje afbreuk aan het geheel. Al je lijnen zijn superstrak, tot en met de bushalte aan toe, maar drie van de vier zebrapaden zien eruit alsof je maar wat gedaan hebt uit de losse pols.
Is het een idee om eens met een meetlint een echt zebrapad op te meten? Voor zover ik weet zijn in ieder geval; de zwarte stukken even breed als de witte en ook de breedte van het zebrapad zelf lijkt me wat te klein in sommige gevallen...

Jah, ik ben een pietlut maar de rest is zo mooi dat ik het toch even moest zeggen...

;)
Als we dan toch precies gaan lopen zijn: ik heb het even opgezocht (handig die collectie naslagwerken van het werk) in de CROW-richtlijn, scheelt meetlinten-werk:
Een voetgangersoversteekplaats is minstens 4,0m breed en wordt gemarkeerd met behulp van witte strepen die evenwijdig of nagenoeg evenwijdig lopen aan de as van de rijbaan of het fietspad. De breedte van de witte strepen is 0,50m, de tussenruimte is 0,50m.

De meeste strepen op de weg (asstrepen e.d.) hebben een breedte van 10cm, maar ook 15cm komt voor. Een streepje van 1mm breed op je baan kan dus best.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Marelburg

Bericht door Jeroen »

Hmm.....mwah. Tja, het is en blijft N en dat is een lastige schaal.

Ik vind het briljant zoals het eruit ziet. De kleuren van de weg komen zeer mooi over, de lijnen zijn strak genoeg (straks let geen hond er meer op, want er staat dan veel meer 'anders' om naar te kijken) en het eerste groen is een mooie aanvulling.

Gaaf werk!

J.


Afbeelding

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Marelburg

Bericht door mdedeugd »

Hi Martin.

Ziet er super uit man ;)
Mooie vorderingen.

Martin de Deugd



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Marelburg

Bericht door Detlev »

Misschien maar eens aan één van de heren 3d-printers/lasercutters vragen om een malletje te maken met sleufjes van 25 bij 3 mm... Volgens mij moet Markenburg bijvoorbeeld een fantastisch malletje kunnen maken.

Maar genoeg off-topic, gewoon nogmaals complimenten voor de mooie baan!


Plaats reactie