Kom er niet uit met Intellibox Basic en ESU Lokpilot Micro

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Kom er niet uit met Intellibox Basic en ESU Lokpilot Micro

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb een Intellibox Basic, rij met digitale modellen (BR18.5 van minitrix gaat prima).
Moet de nodige modellen ombouwen en heb daarvoor twee lokdecoders NEM-(S) van Trix voor twee minitrix modellen en ESU LokPilot Micro's.

Ik had de BR52 rijdend, dacht de boel goed te doen met het wijzigen van het lokadres en nu verdomd ie het.
Ik heb een model omgebouwd met de trix decoder, ging er heel moeilijk in ondanks voorbereid blablabla en die doet helemaal niks.
En toen dacht ik ho even, dit ga niet goed.

Ik weet dat de Intellibox twee uitgangen heeft, een voor normaal bedrijf en een voor programmeren (ik laat mijn mening maar even achterwege over deze splitsing). Op normaal bedrijf is het gaan met bijvoorbeeld een BR18.5. Dus dat werkt.Op de programmeer kant, ik haal dan de bedrading van het normale bedrijf uit de baan en doe daar de programmeer draadjes erin, het is even nog niet anders. Loc erop. En dan? Als ik een lokadres opgeef, die nr 3 schijnt favoriet te zijn en de regelaar opdraai dan blijft die loc staan als een huis, dus vraagje, rijden de locs niet op de programmeer sectie?

Vervolgens de handleidingen. Er staat van alles in behalve hoe je het moet doen, geweldig. In de handleiding bij de trix decoder staat "Zet de loc op het programmeerrail en lees het locadres uit". klinkt logisch, alleen hoe doe je dat?

Daarna het programmeren van een nieuw loc adres, hoe doe je dat? en daarna het fine tunen, maar ik denk als ik weet hoe de loc op een ander adres moet de rest ook wel lukt.

Kan iemand mij even verder helpen, het zal wel iets zijn waar ik continue over heen lees of anders uitleg.


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Kom er niet uit met Intellibox Basic en ESU Lokpilot Mic

Bericht door dizkartes »



Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Kom er niet uit met Intellibox Basic en ESU Lokpilot Mic

Bericht door gdw1963 »

Op de programmeer uitgang sluit je een stukje rail aan. Dit mag los van je baan, of als je het pienter kunt/wil oplossen mag je het zelfs in je baan integreren.

Als je een loc wil programmeren, dan doe je dit op die programmeer rail. Als je de Intellibox goed hebt ingesteld (programmeer uitgang op automatisch) dan kun je ook rijden op die uitgang (beveiligd en gewenst).

De reden van een losse programmeer rail is heel makkelijk, je zou anders altijd alle locomotieven van je baan moeten verwijderen als je gaat programmeren (uitzonderingen daar gelaten). Nu kun je gewoon blijven rijden via de normale uitgang en programmeren via de programmeer uitgang.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Kom er niet uit met Intellibox Basic en ESU Lokpilot Mic

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Okay, bedankt. Filmpje gedownload over de basic.
Er was een wissel stuk gegaan, dus maar even een nieuw wissel gehaald en toen ik toch bezig was de aansluiting van mijn tijdelijke testbaan gewijzigd. De aansluiting die er zat gemonteerd op een stukje recht en dat is nu mijn programmeer stukje. Ik behoef nu geen draadjes meer te wisselen, gaat wel zo snel.

De BR52 op dat stukje gezet en die rommelt wat heen en weer, adres 0. Met de pijl naar rechts naar het andere veld gegaan en 5 ingegeven, enter. OK! :) . Op het baantje gezet, 5 opgegeven en de BR52 doet het weer. Nog niet zoals ik wil, maar dat is een ander verhaal.

De andere met de minitrix decoder gaf geen thuis, geen loc op de rail. Bij controle zit een pootje wel heel slap aan de print, dus even de soldeerbout erop. De decoder gaat maar heel moeilijk de connector in, moet er veel geweld op zetten. Nu de analoge print terug gezet.

Een andere loc met minitrix decoder doet het, maar staat op loc adres 3. Loc adres 4 is vrij, dus met de pijl naar de andere kant en 4 ingegeven en enter. Dat had ik ook bij de BR52 gedaan, alleen nu vertikt ie het. Is er wat speciaals met die trix decoders?
Gr Joop



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Kom er niet uit met Intellibox Basic en ESU Lokpilot Mic

Bericht door pp4trains »

Met de decoder is niet zo zeer wat aan de hand...
...al kan het met je soldeeractie niet helemaal goed zijn gegaan.

Zijn het DCC decoders of selectrix-decoders? Al zou je verwachten dat de trix-decoders beide kunnen praten.
Wat voor lok is het? Minitrix staat wel bekend om de slechte decoderstekkers op de prints in de lok.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Kom er niet uit met Intellibox Basic en ESU Lokpilot Mic

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

pp4trains schreef:Met de decoder is niet zo zeer wat aan de hand...
...al kan het met je soldeeractie niet helemaal goed zijn gegaan.
Moet nog, was een constatering.
pp4trains schreef: Zijn het DCC decoders of selectrix-decoders? Al zou je verwachten dat de trix-decoders beide kunnen praten.
Wat voor lok is het? Minitrix staat wel bekend om de slechte decoderstekkers op de prints in de lok.
Groeten,
Patrick
BR54, de andere die wel werkt is een BR41, alleen die krijg ik niet op een ander adres. Het bijgaande boekje heeft het over selectrix en dcc. Er is geen auto herkenning. Voor het eerste bedrijf moet de decoder op het digitale systeem worden ingesteld. Daarvoor moet je eenmalig met het digitale systeem de decoder programmeren en dat verdomd ie nu net. Kan het nog liggen aan een instelling van de Intellibox Basic?

Groeten,
Joop


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Kom er niet uit met Intellibox Basic en ESU Lokpilot Mic

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De BR54 is met de standaard print voor analoge werking ook niet meer in beweging te krijgen, motor gecheckt, die doet het gewoon, dus er is wat anders aan de hand. De print eruit gehaald, nagekeken, retour no way. De connector contacten staan zo strak op de print dat ik er geen pen onderdoor krijg. De loc gaat retour trix. Waar heb je anders garantie voor?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Kom er niet uit met Intellibox Basic en ESU Lokpilot Mic

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Update. De BR54 rijd weer en nu digitaal. Even een opsomming wat er mis was met dit model;

De nem stekker zat verkeerd om
De massa draad aan de tender was onderbroken
De massa draad in de loc was onderbroken
De massa printbaan op de print was niet goed door gesoldeerd
Een pootje van de decoderprint zat gammel aan de print

Modelbouw Huider heeft het netjes opgelost.
Gr Joop


Plaats reactie