Brawa V100, stottert bij langzaam, loopt perfect op snelheid

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
hoeby
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2012 10:04

Brawa V100, stottert bij langzaam, loopt perfect op snelheid

Bericht door hoeby »

Dit is mijn eerste loc die ik gekocht heb in N.
Afbeelding

Helaas is de brawa niet digitaal voorbereid, dus heb ik de stap maar genomen om deze digitaal te maken.
De printjes aangepast, zodat de verlichting goed om werkt. Dit is allen geen probleem.

Maar nu komt het. Als de loc rustig rijd, dan stottert hij en stopt zo nu en dan ook. Maar wat hierbij opvalt, is dat de verlichting niet uitvalt en continu blijft branden. Daarmee is mijn vermoeden groot, dat de loc niet zonder spanning komt te zitten.
Ik gebruik een esu LokPilot micro V4.0 DCC decoder. Heb al een andere geprobeerd, die in een class-66 perfect gaat, doch zonder gewenst resultaat. Zouden het enkele CV-waarden zijn die niet goed zijn?, maar hier ben ik voorzichtig mee om aan te passen omdat ik daar nog niet veel ervaring in heb.
Ook belangrijke info, met horten en stoten komt de trein langzaam op snelheid. Als deze over de helft van zijn max. snelheid zit, dan begint de loc ineens goed te lopen en is het stotteren en dergelijk niet meer aanwezig.

Zijn er mensen die ook een brawa v100 hebben met mogelijk dezelfde problemen, en wat mogelijk gedaan om dit te verhelpen?.
Of zijn er andere die mij kunnen helpen?



JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: Brawa V100, stottert bij langzaam, loopt perfect op snel

Bericht door JohanN »

Hallo Hoeby,
Ik heb één ESU lokpilot en die gaf na inbouw soortgelijke problemen, vooral bij lage snelheden. In het instructieboekje staat hoe je dat op moet lossen. Ik heb het nu niet bij de hand maar volgens mij moet je de CVs voor de lastregeling veranderen.

Succes, JohanN.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Brawa V100, stottert bij langzaam, loopt perfect op snel

Bericht door Jeroen »

Ik sta op het punt om zo'n ding ook digitaal te gaan maken, echter met een Railion jasje ipv dit. Past een Lokpiloot erin? (ja dus...maar waar?). Heb je het inbouw voorbeeld van www.zu160.net gebruikt of wat? Vertel! Enlighten me!! :mrgreen:

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brawa V100, stottert bij langzaam, loopt perfect op snel

Bericht door Michiel »

Ik heb gelijkaardige problemen gehad met een ESU Lokpilot (v3.5 welliswaar) samen met een Maxxon/Faulhaber motor. Deze Maxxon met een andere decoder liep perfect. De ESU Lokpilot met elk andere type motor ging ook perfect. Maar deze specifieke combinatie ging niet, met dezelfde problemen van schokkerig rijgdrag bij traag rijden.

Ik heb de hele handel (loc met Maxxon + Lokpilot) naar ESU Duitsland gestuurd, en zij kregen het ook niet beter. Met een "sorry", kreeg ik alles netjes verpakt terug, met nog steeds dezelfde slechte rijeigenschappen. Ondertussen is de loc verkocht en de decoder stuurt nu perfect een klassieke motor aan in een andere loc.

Dit is mijn verhaal, en ik wil niet zeggen dat jouw probleem ook zo "definitief" zou zijn. Het is goed mogelijk dat met goede afregeling van de decoder, het schokken weg is. Maar ik vertel je dit gewoon om te zeggen dat sommige combinaties (decoder/motor) niet goed gaan. Een ESU LokPilot is een prima decoder, voor de meeste toepassingen. Zo heeft elke decoder wel een type motor waar ie last mee heeft.

Succes met het uitvlooiwerk!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
hoeby
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2012 10:04

Re: Brawa V100, stottert bij langzaam, loopt perfect op snel

Bericht door hoeby »

Jeroen schreef:Ik sta op het punt om zo'n ding ook digitaal te gaan maken, echter met een Railion jasje ipv dit. Past een Lokpiloot erin? (ja dus...maar waar?). Heb je het inbouw voorbeeld van http://www.zu160.net gebruikt of wat? Vertel! Enlighten me!! :mrgreen:

J.

Ik heb geen standaard lokpiloot gebruikt, maar de micro.
Deze mico ligt in de cabine. Dit past net. Als je op ZU160.net kijkt, die maken een opening in de zijkant van het huis, maar dit kreeg ik niet over mijn hartje om dat te doen.
De standaard lokpiloot weet ik niet hoe je die in zo'n brawa V100 gaat krijgen, de mirco kan net


Ik heb momenteel geen kuehn decoder over, die ik kan ombouwen. Om te zien of het in de decoder zit.
Want voor de rest rij ik met kuehn decoders. ben daar meer tevreden over dan de esu decoders.
Zal het boekje nog eens doorbladeren of ik iets kan vinden.



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Brawa V100, stottert bij langzaam, loopt perfect op snel

Bericht door Spar »

Hallo Hoeby,
Als je POM op je centrale heb ( Program on Main ) kan je proberen CV 2 wat omhoog te stellen.
Als deze te laag staat dan kan het zijn det de loc slecht optrek, CV 2 is de start spanning van de loc.
Heb je geen POM dan moet je op programmeer rail werken, eerst CV2 uitlezen en dan met enkele cijfers om hoog en dan op nieuw proberen.

Succes John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Plaats reactie