Boosters

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
de nspoorder
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2013 23:31

Boosters

Bericht door de nspoorder »

Hallo medespoorders,

Ik heb een vraag, ge kunt als booster een transformator gebruiken ,heb ik vernomen, van iemand die dat als booster gebruikt daarvoor .
Nu moet ik wel zegen dat die transfo er een is van marklin ,dus wissel stroom ,terwijl ik gelijk stroom gaat rijden, volgens ik denk ga dit niet kunnen, misschien met transfos van fleischman, weet iemand hier meer over?

groetjes de Nspoorder



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Boosters

Bericht door anne w »

Beste Nspoorder,

Vraag: rijd je digitaal en zo ja, met welke centrale?

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Boosters

Bericht door dentheo »

de nspoorder schreef:Hallo medespoorders,

Ik heb een vraag, ge kunt als booster een transformator gebruiken ,heb ik vernomen, van iemand die dat als booster gebruikt daarvoor .
Nu moet ik wel zegen dat die transfo er een is van marklin ,dus wissel stroom ,terwijl ik gelijk stroom gaat rijden, volgens ik denk ga dit niet kunnen, misschien met transfos van fleischman, weet iemand hier meer over?

groetjes de Nspoorder
Normaal hoort bij elke booster een aparte trafo.
Aan welke booster denk je, want het kan technisch wel gecombineerd.
Maar een trafo als booster ?? Waar stop je dan het DCC signaal in ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Boosters

Bericht door Michiel »

Een booster is GEEN transformator!

Met een transformator verlaag je de netspanning tot ongevaarlijke speelspanning.
Met een booster versterk je het zwakke digitale commandosignaal.

Je mag, en kan ze niet met elkaar verwisselen. Sorry, maar je zal minstens 1 "dure" booster moeten aanschaffen (of maken) om digitaal te kunnen rijden. Vele digitale centrales hebben al wel inwendig een eigen booster, en hoef je enkel nog maar een trafo bij aan te sluiten (welke meestal ook al samen gelverd wordt).


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Boosters

Bericht door Spar »

Hallo Nspoorder,

Digitrax heeft een mooi startset de DCS 51, wordt gelevert met voeding van 3.5 amp voor slechts 199.00 Euro

hier kan je ruim 20 locs rijden, of als je met verlichte wagons rijd enkele minder, dit ligt eraan of je met leds of lampjes rijd en wat het verbruik is.

www.digitrax.com verdeler in Nederland, ; www.inexspoor.nl

M.v.g. John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Boosters

Bericht door Dave »

20 loks tegelijk laten rijden vergeet maar met een 3.5A booster (de DCS51 heeft overigens een max. belasting van 3A). Afhankelijk van enkele factoren (zoals o.a. type motor en mechanische wrijving) zal het aantal hiermee grofweg ergens tussen de 3 en 6 loks liggen zonder dat je baanspanning teveel inkakt.

Met verlichting in de loks en/of rijtuigen is het weer een heel ander verhaal. Voornamelijk door het verschil qua stroom'verbruik' tussen LED verlichting en gewone lampjes.

Just my 2 cents.

Gr. Dave



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Boosters

Bericht door Spar »

Hallo Dave,

Bekijk deze video en dan kan je verder oordelen, : http://www.youtube.com/watch?v=3KH5V0X92wA

Ik vraag me nog elke keer af waarom er kritiek geleverd wordt op ideeën die gegeven worden.
We spreken hier over N spoor en geen H0.

John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Boosters

Bericht door shoven »

Een loc in N trekt een kleine 0,5A. Tenzij Digitrax een super manier heeft gevonden om dat dramatisch te verminderen zie ik ook niet hoe een 3,5A booster een stuk of 20 treinen tegelijk kan laten rijden. De Roco MM hier redt er een stuk of 8, en dat is een 3A booster. En dan kakt idd af en toe de baanspanning te ver in. Als ik op digitrax.com effe de specificaties van de decoders check, kom ik ook op dit soort amperages.
Een van de Digitrax handleidingen meldt dan ook "For example a 5 amp booster and power supply will operate between 10 and 15 average N-scale locomotives and between 6 and 10 HO locomotives."

20 locs gaat hem dus niet worden met een 3,5A booster. :roll:

Maar ik leer graag van de uitleg; het filmpje was niet echt verhelderend, of ik heb iets gemist. 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Boosters

Bericht door Spar »

Hallo Steven,

Het forum is in mijn inziens bedoeld om een ander te helpen.
Ik denk dat je iets mist bij het filmpje, er word duidelijk gesproken over 20 locs voor N en ongeveer 6 voor H0.
Ik breng alleen over wat ik heb vernomen en probeer de persoon met de vraag te helpen, en naar mijn mening heb ik dit gedaan. Of iemand besluit een raad op te volgen blijft zijn eigen beslissing.

M.v.g. John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

FidOo
Berichten: 5658
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Boosters

Bericht door FidOo »

Filmpje of geen filmpje. Ik begreep persoonlijk wat anders in het filmpje maar dat maakt niet uit.
De maximale stroom van welke booster dan ook bepaald hoeveel loks en wagons met verlichting er kunnen RIJDEN!
Een lok die stil staat gebruikt nagenoeg niets.
Dus als een booster 3ampere levert, en een gemiddelde lok gebruikt 0,5amp dan kun je dus 6 loks laten rijden.

Niet meer en misschien wat minder als je loks meer stroom gebruiken...

Dit is gewoon zo, ongeacht wat de fabrikant beweerd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Boosters

Bericht door Dave »

Inderdaad FidOo.

John, mijn inbreng was niet als kritiek bedoeld. Enkel een theoretische onderbouwing dat 20 loks tegelijk RIJDEN niet te doen is met een 3A booster. Jammer dat je dat zo oppakt (wie de schoen past trekt 'm aan?). Met deze booster/startset kun je uiteindelijk met net zoveel loks (tegelijk) rijden als bv. de MultiMaus.

Als je dat zelf niet wil geloven/inzien, prima... Daar heb ik geen probleem mee, maar ik hecht zelf veel waarde aan juistheid/volledigheid van informatie en heb daarom mijn 2 centjes gegeven.

Gr. Dave


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Boosters

Bericht door shoven »

Daar sluit ik me bij aan Dave.

John, je bewering van 20 locs tegelijk heb ik gewoon gecheckt in de documentatie van Digitrax omdat het me erg onwaarschijnlijk leek. Digitrax meldt dat je idd 20 locs tegelijk kunt besturen; dat wil nog niet zeggen dat er ook 20 tegelijk kunnen rijden, en dat melden ze zelf ook in hun handleiding. De DCS51 bijv. is gewoon begrensd op 3A.

Het is natuurlijk prima als je mensen wilt helpen en dat is een van de doelen van dit forum, maar dan wel met correcte informatie. En als meerdere mensen hun twijfels uiten, is dat misschien aanleiding om je eigen statements nog eens te checken? ;)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Boosters

Bericht door Spar »

Hallo Joost,

Even voor de goede orde, het volgende vidiootje laat zien hoeveel amp's een H0 loco verbruikt;

http://www.youtube.com/watch?v=UBh_Qk_C ... sults_main

M.v.g. John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Boosters

Bericht door shoven »

Om en nabij 0,75A volgens Digitrax.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Boosters

Bericht door Dave »

Stroom'verbruik' van een loc is zoals eerder aangegeven geen vast gegeven en afhankelijk van vanalles en nog wat. Het is iets te kort door de bocht om te zeggen: "Even voor de goede orde, het volgende vidiootje laat zien hoeveel amp's een H0 loco verbruikt;". ;)

Als je in schaal N met 500mA rekent en schaal H0 met 800-1000mA voor een enkele loc zit je aardig in de richting schat ik, uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Je kan het beste ook niet van het minimale uit gaan, maar altijd berekenen op 'worst case' scenario's. Werkelijk verbruik is van zoveel andere factoren afhankelijk. O.a. de lengte/rolweerstand van sleep de getrokken/geduwd moet worden, hellingen, (krappe) bochten, mechanisch loopwerk, type motor, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gr. Dave



piksov
Berichten: 1428
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Boosters

Bericht door piksov »

uit het filmpje:

You can control up to 20 trains, if you have got the power.

En voor de power heb je natuurlijk weer ... boosters nodig.



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Boosters

Bericht door Spar »

Hallo N-Spoorder,

Zoals je al kan zien zijn we over je vraag ook nog niet uit.

Als je voor zeker wilt gaan kom dan eerst eens naar Rail in Houten of ga eens langs bij een vereniging en vraag er op los, dit vinden de meeste leuk om te doen.

Ik heb geprobeerd je informatie toe te rijken zoals het door de deskundige wordt aangerijkt en hier heb ik de volste vertrouwen in.
Als men wisseldecoders en/of seindecoders gebruikt op de zelfde centrale, dan zal het vermogen voor de treinen snel achteruit gaan.
Als je wissels, terugmelding, seinen via Loco-Net stuurt dan heb je geen verlies van vermogen voor je treinen.

De RRAmpmeter is een goed stukje dat ik nog wilt hebben want hiermee hou je de boel goed mee in de gaten.
In het filmpje kan je zien dat de H0 lok ongeveer 0.300 Amp gebruikt en deze is dan nog met geluid.

Spoorse John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Onderwerp starter
de nspoorder
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2013 23:31

Re: Boosters

Bericht door de nspoorder »

Hallo mede spoorders,

Alvast al bedankt voor de tips ,wat betreft het onderwerp trafo's en boosters.
Ik heb al een keuze gemaakt welke centrale ik ga gebruiken voor onze baan het word inteiilibox en booster met voldoende amp, 5 amp of meer daar het een grote baan gaat worden met veel treinverkeer en wissels .
Voor de wissels enz zou ik een apart voeding willen gebruiken ,wat de prijs van die boosters of digitale centrale betreft is geen probleem.

groeten ,De N Spoorder



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Boosters

Bericht door Spar »

Hallo N Spoorder,

Als je met de Intelli Box gaat rijden kun je overwegen om de booster 4 van Uhlenbrock te nemen deze werken via loco-Net en kan je zo op een willikeurige plaats van je baan zetten waar je baan weer verder gaat.
Misschien weet je het al maar toch nog even verteld, vergeet niet je baan met isoleren waar je overgaat naar een booster, bijde railstaven.

Veer spoorplezier

John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Plaats reactie