Minitrix 12440 digitaal: rijdt niet en kan niet uitlezen?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PtL2-2
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2013 21:20
Locatie: Arnhem

Minitrix 12440 digitaal: rijdt niet en kan niet uitlezen?

Bericht door PtL2-2 »

Hallo hallo,

Even een vraag nadat ik op diverse fora al heb gezocht zonder een oplossing te vinden.

Mijn Minitrix 12440 (TEE RAm NS) heeft tot voor kort prima zijn werk gedaan. Maar nu doet 'ie moeilijk: rijdt niet meer.
De rest van de functionaliteiten doet het prima: licht aan/uit en rijrichtingwisseling, alle geluiden.
Ik heb de motor analoog getest: loopt prima.

Als ik de decoder wil uitlezen krijg ik bij iedere CV slechts één reactie in beeld : "fout"

Heb de lok open gehad, zie geen losse draden, gebroken draden, losgeraakte soldeerverbindingen. Decoder maakt geen contact met massa.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is, of nog mooier: weet iemand de oplossing?

Bert


Groet,
Bert

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Minitrix 12440 digitaal: rijdt niet en kan niet uitlezen

Bericht door rob schellenbach »

Hallo Bert ,

Dat is een mooi treinstel .
Dat is een dure jonge .

Even wat vragen :

1: is het treinstel nieuw of 2e hands ?
2: als het nieuw is , heb je nog garantie ?
3: heb je ooit de motor schoongemaakt en de koolborstels nagekeken ?
4: analoog loopt de motor . hoe heb je dit getest ?
heb je de motor er uit gehaald en dan getest of heb je de lok op een analoog spoor gezet en deed hij het ?
5:het treinstel is fabrieksmatig digitaal . is de lok decoder op de print gesoldeerd of in een stekker gestoken ?
als de decoder in een stekker zit , zou een van de pootjes voor de motor stroom niet goed op het print baantje kunnen zitten .
dit kan vaak gebeuren bij de minitrix stekkers .
6: heb je een multimeter om de verbindingen te kontroleren ?

bij het uitlezen en programmeren van een decoder wil de centrale graag dat er een flinke stroom verbruiker aan de decoder zit .
in dit geval de motor . bij het programmeren draait de motor dan ook een beetje .
je zou i.p.v. de motor een lampje ( auto lampje of zo ) aan de motor klemmen kunnen maken en een uitlees poging doen .
de lamp moet dan gaan knipperen en misschien krijg je iets te zien .als er niets gebeurd , kan hetzijn dat het gedeelte op de decoder dat de motor aanstuurd defect is .
dan word het een nieuwe decoder .het an ook zijn dat er een verbinding naar de motor onderbroken is .

heb je de baanspanning kunnen meten ? als die te laag is , kan het ook problemen geven . de spanning zou rond de 18 volt wissel spanning moeten zijn .


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PtL2-2
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2013 21:20
Locatie: Arnhem

Re: Minitrix 12440 digitaal: rijdt niet en kan niet uitlezen

Bericht door PtL2-2 »

Hallo Rob,

Bedankt voor je uitvoerige reactie.
En of het treinstel mooi is, dáárover zijn de meningen verdeeld... Ik ben er blij mee, ondanks de forse aanschafprijs.
Want ik heb 'm nieuw gekocht toen het model uitkwam, in 2007. Dus de garantietermijn is ondertussen wel verstreken.
Voor wat betreft jouw overige vragen:
- nee, ik heb de motor nog nooit uit het frame gehaald voor onderhoud of in het bijzonder voor het verwisselen van koolborstels. In de handleiding van de lok staat ook niet vermeld hoe je dat moet doen, welke onderdelen dat dan betreft en wat daarvan de nummers zijn. Dit in tegenstelling tot vrijwel al mijn andere loks. Ik ben er steeds van uitgegaan dat dit een zgn. onderhoudsvrije motor is.
- de motor heb ik analoog getest door de printplaat los te halen van het frame, de contactpunten en de motor. Zodat de motor helemaal vrij kwam te liggen van enig contact met welke vorm van elektra-toevoer dan ook. Lokframe vervolgens opgebokt, zodat de draaistellen vrij kwamen te hangen. Dan de aansluitdraden vanaf de trafo direct tegen de contactpunten van de motor gehouden, die in het gehele trafobereik als een zonnetje loopt.
- de decoder is direct aan de print gesoldeerd, door ruim bemeten aansluitdraden. Die aansluitingen heb ik visueel getest op loszitten, mogelijk verkeerd contact maken of breuk; zit dus voor zover ik kan zien allemaal goed. Ik heb ooit wel eens multimeter aangeschaft, maar snap niet zo goed hoe dat ding nou werkt, dus daar heb ik nog niet aan gedacht.
- baanspanning: heb ik niet gemeten. Reden: zie hierboven ;-) en omdat de rest van mijn digitalo's, waaronder nog twee Minitrix-loks (af fabriek digitaal), zonder problemen functioneert.

De tip van het autolampje ken ik nog niet, dus daar ga ik eerst nog eens even mee aan de slag. Zie of dat wat oplevert!

Gr. Bert


Groet,
Bert

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Minitrix 12440 digitaal: rijdt niet en kan niet uitlezen

Bericht door Spar »

Hallo Bert,

Ik heb twee van deze sets, de eerste was analoog had hier als eerste een Trix decoder in, de tweede is gelijk aan die van jou.
Ik heb in bijde loks een Maxon moter ingebouwd van SB-modellbau : http://www.sb-modellbau.com/ de rede was dat als de motoren wat ouder worden het treinstel nauwlijks nog vooruit krijgt, in mijn inziens is de oorzaak de grote hoeveelheid wielcontacten.

Voor de lok met de sounddecoder, ik weet niet of je met DCC of trix rijd, als je met DCC rijd/programeerd dan kan je het eens met Trix proberen of juist andersom mocht je de mogelijkheid hebben.

En wat al gezegt is de koolbostels er even uithalen, soms wordt er te veel gesmeert en kan er olie bij de bostels komen.
Als je al zover bent geweest om de print er af te halen de is de motor een kleine stap verder, zet een klein kruisje aan de bovenkant van de motor zodat als je hem terug gaat bouwen dit weer aan de bovenzijde komt, anders rijd de trein de verkeerde kant op.

Succes John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Plaats reactie