digitaal rijden

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
willemderuijter
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2013 16:39
Locatie: België

digitaal rijden

Bericht door willemderuijter »

hallo iedereen,

ik heb een aantal vragen, ik heb internet en hier het forum al uitgespit maar ik wil eens weten ik heb een fleischmannbaan en ik wil eigenlijk toch overstappen naar digitaal. Is dat mogelijk? en als ik een startset koop van fleischmann dan krijg je multimaus (is dat uitbreidbaar) maar stel ik wil dcc kan dat dan? en als ik wel digitaal wil rijden maar niet aangesloten op een pc is dat ook mogelijk? en wat is daar allemaal voor nodig?

Ik hoef toch geen nieuw rails aan te schaffen om over te gaan op digitaal?

Ik zie zoveel informatie op het forum en internet dat ik tussen de bomen de trein niet meer zie rijden :lol:

groetjes Caroline


Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: digitaal rijden

Bericht door The Railroader »

Het is maar wat je wilt, er is veel mogelijk met digitaal rijden. Als je de startset koopt met de multimaus heb je al dcc. Een multimaus is een dcc centrale waarmee je locs en wissels kunt aansturen. Zonder pc aansturen is mogelijk, met alleen de multimaus kan je al digitaal rijden, je hebt geen nieuwe rails nodig.

Rij zelf niet digitaal, maar er zijn genoeg mensen hier die je verder op weg kunnen helpen. De informatie die ik net gaf is hetgeen wat ik er vanaf weet. Succes met je keuze.


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: digitaal rijden

Bericht door shoven »

Een Multimaus is uitbreidbaar. De Multimaus is een DCC-centrale. Bedenk wel dat het een vrij eenvoudige centrale is, kost iets van €70 2e hands. Je kunt er locomotieven en wissels mee aansturen en dat is het wel. Prima om lekker mee te rijden, als je meer wilt moet dat door een PC aan te sluiten via wat uitbreidingskastjes (bijv. de S88XpressNetLi waarmee je met de PC kunt verbinden en bezetmelders kunt gebruiken).


DCC is een van de protocollen (zeg maar communicatiestandaards) die worden gebruikt bij de digitale modelspoorbaan. Er zijn er nog andere (bijv. Selectrix, FMZ en nog e.e.a.), maar die zijn meestal fabrikant-gebonden. DCC wordt door meerdere fabrikanten aangeboden en is de meest gebruikte standaard. Het grote voordeel is natuurlijk dat als de fabrikant van je centrale failliet gaat, je toch gewoon DCC spullen kunt blijven kopen. Het is een open standaard en daarmee niet fabrikant-gebonden. Ikzelf vind dat essentieel.

De rails die je hebt of wilt gebruiken is hier volledig onafhankelijk van. In essentie is je rails gewoon twee stroomdraden waar toevallig ook heel handig een treintje op kan rijden. Het merk maakt niet uit, zolang het maar N is. Het enige issue hierbij is dat als je rails van meerdere fabrikanten door elkaar zou willen gebruiken je wel moet opletten dat ze op elkaar aansluiten, dat kan lastig zijn. Ik heb hier Fleischmann Piccolo, Roco, Minitrix en Peco code 80 door elkaar liggen en dat is geen probleem. Het aansluitrailtje dat je gebruikt om je analoge trafo aan te sluiten is meestal niet bruikbaar voor digitaal, tenzij je de condensator die er onder zit eruit haalt. Aansluiten doe je bij digitaal gewoon door je 'stroom'draden aan de rails te solderen.
Laatst gewijzigd door shoven op 09 feb 2013 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
willemderuijter
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2013 16:39
Locatie: België

Re: digitaal rijden

Bericht door willemderuijter »

bedankt voor jullie antwoord. is al een stukje duidelijker.

ik heb toch nog een vraag bij analoog kun je baanvakken maken dat had ik ook kun je dat bij digitaal ook en ook met de dcc multimaus? maar dan hoef je in de rails toch geen railslasjes meer te maken als ik het goed begrijp. :shock:

op dit moment is het zo dat we digitaal willen gaan rijden en ons aan het orienteren zijn wat er is op de markt (en dat is best veel) maar willen niet meteen uitgebreid met een pc gaan. eerst rustig alles onder de knie krijgen voor we gaan uitbreiden daarmee.

alvast bedankt en groetjes
Caroline



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: digitaal rijden

Bericht door anne w »

Beste Caroline,

Over twee weken begint de tentoonstelling Rail 2013 in Houten, daar is een speciaal Digitaal Plein waar ze, waaronder ik, je graag voorlichten over digitaal rijden.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
willemderuijter
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2013 16:39
Locatie: België

Re: digitaal rijden

Bericht door willemderuijter »

dat is goed we komen dan op zaterdag. onze bedoeling is zo vroeg mogelijk vetrekken en er rond 10.00/10.30 zijn. we moeten 1.35 uur rijden naar Houten.

groetjes Caroline


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: digitaal rijden

Bericht door martindomburg »

Zoals Anne als zei, op Rail is er een digitaalplein. Je kunt mijn hybride baan er ook vinden, hiermee word dcc en analoog gereden op 1 en dezelfde baan.

Ik zou zeggen neem vooral veel de tijd op dit plein en vraag alle deelnemers de oren van de kop, daar zijn ze immers voor :)

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: digitaal rijden

Bericht door Spar »

Hallo Caroline,

Als je wilt starten met Digitaal kan je overwegen om een losse centrale te kopen i.p.v. een startset als je al een baan heb.
Digitrax DCS51 is een goed alternatief, dit word geleverd compleet met een voeding en is rond de twee honderd euro.
Je kan ook voor de Intelli Box gaan maar hier moet je nog een voeding bij kopen, samen ben je dan al gouw over de driehonderd kwijt.
Bijde zijn DCC en de IB is dan ook nog trix en Motorola, eigelijk overbodig want alles wat je nieuw koopt is met DCC te rijden.
DCS51 en IB zijn bijde uitbrijdbaar voor, terugmelding,seinen,wissels en schakelaars via Loco-Net.

Je hoeft geen nieuwe rails te kopen zoals er al geschreven is maar je moet de baan wel gaan indelen als je terugmelding wilt op een paneel of de seinen/wissels sturen.

Je kunt nu al op Youtube videootjes bekijken over de IB/DCS51 van digitrax.
En persoonlijk op rail 2013 hier staal veel clubs met zeer mooie banen.

Succes John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Plaats reactie