Pagina 5 van 8

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 08 aug 2014 16:26
door Traibergen
Het baanplan is na hard werken eindelijk af!
Dit is het totale baanplan:
Afbeelding
Het groene gedeelte is het zichtbare hoofdspoor:
Afbeelding
Het blauwe gedeelte is een zichtbaar berglijntje:
Afbeelding
Het roze gedeelte is het onzichtbare gedeelte.
Het lange rechte groene gedeelte is het hoofdstation van Traibergen-city:
Afbeelding
Het gedeelte met de twee opstelsporen is het industriegedeelte:
Afbeelding
De twee keerlussen ga ik gedeeltelijk met flex rails doen alleen wou scarm niet meewerken dus is het nog zo:
Afbeelding
Hier nog een afbeelding met de hoogtes:
Afbeelding
Ik wil graag feedback over het baanplan.
Alvast bedankt.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 08 aug 2014 16:49
door Lemland
Cool! En nu bouwen maar!

Bart

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 08 aug 2014 19:43
door Ad_M
Super Abel!!

Ik kijk uit naar je eerste meters ;)

Mvg,
Ad

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 08 aug 2014 19:53
door Wim
Leuke baan Abel!

Let wel even op de hoogtes bij de 2 lussen........... 35mm is wel krap.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 08 aug 2014 19:56
door Traibergen
Mijn vader gaat deze vakantie nog in overleg met mij beginnen aan het maken van de onderbouw! :D :D
I` am: 8-) 8-) 8-) 8-)
@wim: Ik zal kijken of ik de tussenruimte tussen de helixen nog iets groter kan maken.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 08 aug 2014 20:09
door Lemland
Goed nieuws Abel!

Bart

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 08 aug 2014 20:10
door Traibergen
Bedankt.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 08 aug 2014 22:45
door Hoontje
Netjes Abel!
Om geen problemen te krijgen bij je keerlussen zou ik gaan voor 50mm tussenruimte. :)

Succes met de eerste bouwstappen! Ik weet uit eigen ervaring dat het erg leuk kan zijn samen met je vader aan je baan knutselen! (ik was 11 toen ons pap en ik onze eerste echte vaste baan gingen bouwen)

Groetjes,

Hoontje

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 09 aug 2014 08:39
door Traibergen
Nog wat extra informatie over de baan.
De besturing wordt digitaal met een Fleischmann multimaus. (zo één die in digitale starterssets van Fleischmann zit.
Mogelijk komt er later nog een Fleischmann multimaus bij om de baan met zijn tweeën te kunnen besturen.

De totale afmetingen van de baan worden 180 bij 90 centimeter en de baan komt waarschijnlijk op 90 centimeter hoogte te zitten.
Om ruimte te maken wordt mijn bed, bureau en kast verplaatst zodat je vrij om twee hoeken van de baan kan wandelen.

De twee minihaltes op het berglijntje zullen Traibergen-dal en Traibergen-berg gaan heten.
De Traibergse staatsspoorwegen zal wat materieel van de DB en de NS inzetten om reizigers veilig door een lange tunnel (onzichtbaar gedeelte) naar het buitenland te vervoeren en om reizigers naar de bergstationnetjes Traibergen-dal en Traibergen-berg te vervoeren. De berglijn zal niet direct aangelegd worden want dat wordt een dure en omvangrijke klus. (De gebogen brug zal bijvoorbeeld volledig zelfbouw worden)
Wel zal de hoofdlijn direct aangelegd worden.
@Hoontje: Hoe zou ik dan kunnen zorgen dat de hoogte tussen de twee keerlussen groter wordt?
Een kleine klimspiraal of zo? :?

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 09 aug 2014 15:22
door Hoontje
Hoi Abel,

Je zou het rode gedeelte v.a de allereerste bocht al lanzaam kunnen laten stijgen.

Groetjes,

Hoontje

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 09 aug 2014 20:16
door FidOo
Abel, ik vind je baan heel leuk geworden. Ook met de hoogtes zo. Alleen ik ben bang dat het te lastig Is op zo'n kleine baan. Misschien vind je het leuker om de keerlussen weg te laten en beide sporen gewoon op elkaar aan te sluiten. Zo heb je een dubbel sporige ovaal en kun je met 2 treinen tegelijk rijden. En dan kun je dat zij lijntje gewoon zo laten. Dan heb je ook nog wat variatie.
Dan kun je bijvoorbeeld ook een trein laten rijden op het buitenste cirkeltje en een 2 trein besturen naar het hoog gelegen station.

Heb je overigens al rails en een multimaus?

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 11 aug 2014 14:19
door shoven
Voor de hoogtes: je kunt het ene deel laten dalen terwijl je het andere laat stijgen. Dan kun je toch een goed hoogteverschil krijgen zonder dat je locje de helling niet meer aankan.
Als ik goed kijk is het in essentie een rondje dat in een leuke vorm is gelegd, met een zijlijntje dat eindigt in een kopspoor. Leuk om mee te beginnen. Ik zou wel wat plek overhouden om t.z.t. wat uit te breiden als je wat meer rij-mogelijkheden wilt.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 11 aug 2014 18:15
door Traibergen
Ik heb een groot deel van het plan veranderd zodat er wat meer rangeer mogelijk is.
Later deze dag nog meer uitleg en nog wat foto's. Blijf het draadje dus volgen. ;) .
Nog even voor de duidelijkheid.
Vanwege de vele zelfbouw op het bergtraject (blauwe traject) zal dit pas in het 4de kwartaal 2014 tot 1de kwartaal 2015 gerealiseerd worden. Maar mogelijk kan het nog uitlopen. (Net zoals bij het grootbedrijf (Fyra) :cry: )
@shoven: ik ga de keerlus die op het niveau van het station is afneembaar maken zodat er ook later mogelijk een bocht in kan waarna er verder nog spoor gelegd kan worden en het sporenplan aanzienlijk kan worden vergroot.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 11 aug 2014 19:04
door Traibergen
Ik heb niet op tijd de foto's van het baanplan kunnen maken maar om jullie toch nog wat foto's te laten zien heb ik nog wat foto's van het station gemaakt.
Overdag is het een gewoon station.
Alhoewel?
Niks van het station doet het meer dus er brand geen enkele lamp en er is op dit moment geen enkele reiziger aanwezig.
Ik liep er 's nachts naar toe om foto's te maken.
Vanaf de rand van het perron:
Afbeelding
Het begon al te schemeren en ik wilde nog een foto van het stations gebouw dus vlot liep ik via het vervallen tunneltje op het station naar de overkant en ik fotografeerde bij schemer het stationsgebouw vanaf perron 2:
Afbeelding
Het begon al snel echt donker te worden en ik wou nog een foto van het hele stationsgebouw dus ik maakte snel nog een foto.
Helaas is deze foto uit alle haast bijna hetzelfde als de vorige foto, alleen is deze foto veel donkerder:
Afbeelding
Deze foto's heb ik in deze opstelling gemaakt:
Afbeelding
De foto's van de schemer en de nacht heb ik gemaakt door het fototoestel neer te leggen op het stuk tussen perron 1 en perron 2 en dan de kastdeur snel 3/4 dicht (schemer foto) of bijna dicht (nacht foto) te doen.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 11 aug 2014 19:28
door Hoontje
Wat inventief, die dag-nacht foto's. Leuk Abel!

Ben benieuwd naar het nieuwe plan!

Groet,

Hoontje

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 11 aug 2014 19:36
door Traibergen
@Hoontje:
Het was vooral om te kijken in hoeverre ik donkere foto's kan maken.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 12 aug 2014 05:30
door Traibergen
Zoals beloofd nog wat foto's van het nieuwe baanplan.
Dit keer heb ik gewerkt met een kerndoelen:
1. Het moet leuk zijn om met zijn tweeën te kunnen rijden maar je moet er ook in je eentje mee kunnen rijden.
2. Er moeten veel rangeermogelijkheden zijn. (Had het vorige baanplan niet.)
3. Het moet niet al te groot worden.
En dit is het baanplan:
Afbeelding
10 millimeter is de gewone hoogte maar op sommige plekken kloppen de hoogtes niet helemaal.
Het zal allemaal niet direct worden aangelegd.
Het bergspoortje (blauw) zal zoals ik al vaak heb gezegd pas later worden aangelegd.
Eerst komt het hoofdspoor en dan het rangeerterrein.
Dus mijn preisertjes die in de bergen wonen hebben nog pech.
Die moeten tot de trein er is nog een paar honderd meter lopen naar alle winkels want de enige plek met winkels in Traibergen is in Traibergen-city.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 12 aug 2014 10:11
door HTteG
Hint.
Abel ben je wel bewust dat als je geen voorzieningen treft in de lus na het station, bij het engels wissel zit het probleem, kortsluiting.
Of wordt het gedeelte na het stations gedeelte al bedacht als keerlus met voorzieningen?
Verder een leuk plan op een kleine baan. Succes
Groet Henk

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 12 aug 2014 10:25
door Traibergen
Het is geen Engelse wissel maar een Fleischmann 9162 kruising 15graden links.
Afbeelding
Die geeft toch geen kortsluiting?

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 12 aug 2014 10:36
door Ad_M
Zo ver ik het zie heb je hier geen last van Abel
Deze kruising heeft gescheiden sporen, dat moet dus goed gaan
Er veranderd dus niets voor jou opzichte van je eerste tekening, behalve dat je zo meer mogelijkheden heb

Veel bouw en rij plezier zo Abel :D
Je bent lekker bezig

Mvg,
Ad

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 12 aug 2014 18:56
door Traibergen
Aangezien Traibergen geen schengenland is moet je je paspoort laten zien bij aankomst.
En wie regelt dat?
Natuurlijk, de plaatselijke werkers van het rangeerterrein:
Afbeelding
Doet ook elk land. :mrgreen:
Na wat bijscholing over paspoorten, treinen, gevaarlijke stoffen en dergelijke konden ze aan het werk als douanier.
Ze gingen controleren of ze bij mijn baanplan makkelijk en veilig treinen met mogelijke illegale en/of gevaarlijke stoffen kunnen onderbrengen.
Ze kwamen naar buiten met deze tekening:
Afbeelding
Het lijkt een beetje onduidelijk maar ze vinden dat internationale treinen bij controle in het gele gebied moeten staan en het gevaarlijke gebied bij het uitpompen van de vloeistof is in de rode cirkel.
De douane zegt dat door de vele hoge en steile bergen het gevaarlijke gebied zeer klein is.
Op het station zullen ze het houten loket gebruiken dat op perron 2 staat om reizigers van internationale treinen te controleren:
Afbeelding
Zoals je ziet is het geen groot kantoortje maar er zullen ook geen horden mensen per dag komen.
Ik schat hooguit 40 mensen per dag.
Verder wordt tijdens het controleren ook de hele trein en de bagage van de reizigers gecontroleerd.
Hiervoor wordt de trein zelfs op het rangeerterrein gezet om de trein misschien wel vier uur lang te controleren en alle tassen, koffers, jassen en zelfs stoelen in de trein binnenstebuiten te keren. (De Traibergse douane is zeer streng)
Maar als je eenmaal door de douane heen bent dan kom je in een prachtig land.
Een land waar de spoorwegen een lange geschiedenis heeft.
Een land waar rond 1750 al rails werd gelegd om paardenkoetsen snel en met minder wrijving dan luchtbanden te vervoeren. (ook een land met oude infrastructuur, Slechte wegen, oude treinen, verlaten stationsgebouwen en waar weinig aan veiligheid wordt gedacht (De plek om zeer gevaarlijke stoffen te controleren en uit de trein te pompen ligt pal naast de plek waar diesel wordt opgeslagen) maar over die dingen hebben ze het nooit.)

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 13 aug 2014 19:41
door Hoontje
Leuke foto's. Mooi idee ook. Bent goed bezig Abel.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 18 aug 2014 08:05
door Traibergen
Ik was gister naar het nationaal modelspoor museum Sneek geweest. Dit was erg leuk en ik heb erg veel leuke banen en modellen gezien.

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 18 aug 2014 09:29
door Ad_M
Foto's? :D

Mvg,
Ad

Re: Modulebaan Traibergen. Het baanplan is af!

Geplaatst: 18 aug 2014 09:34
door Traibergen
Helaas hadden we geen fototoestel bij.