Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Krab

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb

Bericht door Krab »

Hoi Alwin ,
mooi overzicht mis enkel de brandweer die met toeters en bellen .
De chauffeur van de truck heeft het aan zien komen ,
er is een vat lek vandaar dat hij op een afstand staat :mrgreen:

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hey Sjaak,

Dat rode busje met de blauwe lampjes op het dak op verschillende foto's.... ;)

Groetjes

Hoontje

BenQ

Bericht door BenQ »

Alwin,
Zie nergens blauwe lampjes, wel een rood busje. :?

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@Benq oh ok. Ze vallen wat weg op de foto inderdaad.

Kleine technische update:

Om in Houten en op Rail niet een stil liggende Werkstatt te tonen, heb ik de vrijgekomen DINAMO printen van Gilze-Rijen onder deze modules geschroefd. Afgezien van de wisselstraat met Engels wissel, lukt het me goed eea aan te sluiten. Dus hopelijk rijdende loks op de baan in Houten!

Groetjes Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Het is weer eens tijd om te updaten. Na een lange dag hard werken zijn alle blokken (12 stuks) ingevoerd in Itrain, is op 1 module DINAMO zover mogelijk aangesloten, wat extra spullen bij PiCommit bestelt én nog wat scenery langs de hoofdbaan aangelegd. Morgen reis ik met m'n modules richting Oss om daar samen met een andere spoorstaver te proberen om de servo's voor de wissels goed in te regelen. Hier kom ik namelijk nog niet helemaal uit. En dan, tijdens Houten Digitaal 2014, zullen er treintjes rijden op de Werkstatt zelf! :mrgreen:

Goed, foto's, vind dat altijd het leukste om met jullie te delen;

Enjoy!

Groet en tot zaterdag?!

Hoontje

Afbeelding

Het plankje wat ik onder elke module heb hangen voor de benodigde printplaatjes van VissieNet®, dient nu als thuisbasis voor het DINAMO systeem. vlnr: RMU, TM44, TM44, OC32 + DS32 en een TM44. De netwerkkabels kunnen wel korter, maar ik had deze nog liggen van mijn andere modulebaan. Zodra Vissienet up and running is, óf ik de printen nodig heb voor Gilze-Rijen, gaan ze er weer onderuit. Er wordt niets nieuws aangeschaft, bij gebrek aan geld ;)

Afbeelding

De sporen rondom de draaischijf zijn vandaag ook allemaal aangelegd. Ik heb de PECO code 80 en 55 gewoon aan de Flm-spoortjes gesoldeerd. Nu ziet het er niet uit, maar straks na schilderen, groenen en scenery is het als het goed is niet te zien! (sorry voor de bagger foto, komt door de mobiele telefoon-camera)

Afbeelding

Close-up van de soldeerverbindingen... Kartonnetje eronder om de rails op juiste hoogte te krijgen...

Afbeelding

En dan de Scenery! Je kijkt hier v.a. de module van Kiel-Nordhafen richting station Domburg (Dat ligt een meter achter de spuitbus).
Links de (af)tankplaats van de Werkstatt en rechts een loofbomen bos wat langzaam overgaat in een Dennenbos. Fid0o bouwt in Noord-Duitsland en wij (de rest) in Zuid Duitsland. Enige overgang moet er dus wel in zitten. Nu stonden op mijn andere module al dennen en op deze ook, dus is de overgang op zo'n 50cm gerealiseerd. Het leuke is dat dit zich vóór de hoofdbaan afspeelt, dus je kunt lekker door de bomen het bos... eeeh de treinen niet zien. Een verassingseffect tot gevolg hebbende...

Afbeelding

Mooie dieptewerking als je v.a. de publieks / zichtzijde richting de aftankplaats kijkt... Overbrugde afstand is nog geen 20 cm...

Afbeelding

Zelfde geld voor de draaischijf. Later met een passende achtergrond (ipv de Matrix-film) is het effect hopelijk nog mooier!

Afbeelding

Waar is dit op de baan?

Afbeelding

En dan hier, het totaal overzicht van 'het bos'. Slechts 50 x 10 cm. Ben benieuwd naar jullie reacties, zowel hier als zaterdag a.s. in Houten! Schroom niet om ons even op te zoeken!

FidOo

Bericht door FidOo »

Alwin, ziet er weer geweldig uit zo! Echt top om te zien hoe 25 van die kale platen tot leven komen.
Ook is het tof om te zien hoe iemands ideeën werkelijkheid worden.

Ga het zaterdag lekker op mn gemakkie bekijken.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Leuk die scenery foto's Alwin :D
Ziet er echt goed uit
Ben benieuwd naar wat foto's met materieel er op

Tot houten zou ik zeggen ;)

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Jerome

Bericht door Jerome »

Alwin,

Mooi gedaan hoor! De hele clubbaan is alweer een stuk verder zie ik in de diverse postings.

Jammer dat ik niet kan komen naar Houten. De week erop sta ik 2 dagen in Zutphen, dus de Directie heeft mijn aanvraag afgewezen voor Houten :mrgreen: .

Greetz, Jeroen

ZThijs1

Bericht door ZThijs1 »

FidOo schreef:Groet en tot zaterdag?!
Tot zaterdag :mrgreen: Ben benieuwd hoe het rijdt.

grt,
Thijs

Am Waldrand

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Wet van Murphy, waarschijnlijk amper ;-)

Vandaag eindelijk een paar wissels aan de gang gekregen. Nu nog de relais inregelen (dat gaat al beter!) en een Engels Wissel aansluiten. Dan is deze module klaar! En dan nog de volgende aansluiten. Waarschijnlijk moet er m'n eerste kerstdiner vrijdag a.s. voor wijken, maar ja, alles voor dn hobby hé :mrgreen:

Hoontje

Wablo

Bericht door Wablo »

Alwin,
Kerstdiner is pas op 25 en 26 december, niet op de 12-de :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Trouwens, wij geven jou zaterdag toch niet de kans om uit te buiken,
groetjes,
Bert

Krab

Bericht door Krab »

Nou moe het rode busje is ervan door alvast .
Mooi gezicht door de bomen heen :o

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Wablo schreef: Trouwens, wij geven jou zaterdag toch niet de kans om uit te buiken,
groetjes,
Bert

Eeeh wat ben jij van plan dan? :mrgreen:

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Alwin,

Een erg mooie baan met leuke details! Ik zag dat je het seinhuisje ook van een interieur hebt voorzien. Heb je daar misschien nog detailfotos van? Ik ben nl met het zelfde seinhuisje bezig en zit ook aan een inrichting te denken. Alvast bedankt!

Groet, Wim

Wablo

Bericht door Wablo »

Alwin,
We gaan jou natuurlijk over al dat fraais het hemd van je lijf vragen :shock: :D :lol: , bier en chips in voorraad ??????????
Bert

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Ha Bert, vragen staat vrij. Ik zie je vanzelf wel verschijnen! Altijd leuk om mede-forummers te ontmoeten.

Wim, ik heb daar wel foto's van. Staan ergens in dit draadje. Morgen is het interieur goed te zien, het dakje kan open namelijk.

Groetjes

Hoontje

Wim H

Bericht door Wim H »

Hoontje schreef:Wim, ik heb daar wel foto's van. Staan ergens in dit draadje. Morgen is het interieur goed te zien, het dakje kan open namelijk.
Gevonden! Dank je! Helaas kon ik het niet in het echt zien. Ik had al andere plannen in het weekend. Groet, Wim

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Pfoei wat een stof in dit draadje! Zo ook op de modules! :shock: Ze hebben bijna een maand in de kast gestaan na Houten Digitaal in december vorig jaar. Feestdagen, familieverplichtingen en het rijdend maken van m'n andere baan, vergde al mijn aandacht.

Nu, met RAIL in aantocht hebben we weer een testweekend achter de rug. Alles werkte probleemloos op mijn modules, afgezien van 1 sein wat niet ingeregeld bleek. Dit verhelpen we a.s. donderdag bij het opbouwen op RAIL.

Afgelopen weekend bij H@NS op de snuffelbeurs een aantal seinen ingeslagen, waaronder voor mij enkele dwergseintjes en deze zijn nu geplaatst. Ook heb ik me wat verdiept in het seinwezen verder en er zijn ook de nodige bordjes voor 'langs de lijn' gefabriceerd. Het geeft het geheel een 'affere look' zeg maar... Nou ja, oordeel zelf;

Afbeelding

De te nauwe tussenruimte tussen het hoofdspoor en rangeerspoor richting station Domburg maakt dat het dwergseintje ri Kiel-Hafen links van de rangeerlijn ligt...

Afbeelding

De uitrit ri Kiel-Hafen en de hoofdlijn heeft nu ook weer een werkend dwergseintje gekregen...

Afbeelding

Het Uitrijsein op de hoofdbaan is nog niet in gebruik in onze blokverdeling, dus is dit sein 'afgekruist' naar het 1:1 voorbeeld.

Afbeelding

In aanloop naar de inrijseinen met voorsein staan nu aankondigingsborden. De 3 banders staan op de andere module (als de verf droog is)

Afbeelding

Ondertussen heeft alle stilstand in ontwikkeling ervoor gezorgd dat het onkruid weeldig tiert rond de Wieldraaierij... :ugeek:

Afbeelding

Dit wordt later het slechts zichtbare spoor van de Werkstatt, aangezien het ingeklemd wordt tussen de Wieldraaierij en de hoofdwerkplaatsloods. Dus een mooie plek om met wheateren te oefenen en er een groezelig, weinig gebruikt spoortje van te maken.

Het spoortje loopt dood tegen het gebouw. Daar moet dus een stootjuk-balk-iets tegenaan komen. Die heb ik niet zomaar liggen en moest ik dus zelf maken...

Afbeelding

Een oude FLM-startset wagon die ik al als donor aan het gebruiken ben, wordt voor dit doel ontdaan van 2 buffers. Ook het trapje ging eraf. Dit is een mooi opstapje voor machinisten en rangeerders als ze iets parkeren op dit spoor. Nabij het stootjuk komt dus dat trapje te staan.

Afbeelding

Buffers met superlijm op een lucifer geplakt...

Afbeelding

De lucifer met acrylverf roodgeverfd en direct daarna met zwarte olieverf in terpentine verdund geweatherd. Hier moet hij nog drogen...

Afbeelding

De stootbalk gemonteerd aan het gebouw. Ook van Balsahout wat planken en plaatwerk in de hoek gegooid. Links nabij de muur van de Wieldraaierij staat het opstapje/voormalige wagon-trapje.

Verder is de ruimte tussen spoor en muur opgevuld met houtlijm en daarop allerhande donkere grasstrooisels (kleine beetjes per keer) grind, gravel en ballast door elkaar. Zo onstaat er een soort van groezelig paadje-wat-er-eigenlijk-niet-hoort-te-zijn-maar-er-wel-ligt...

Afbeelding

Totaaloverzicht. Ben benieuwd hoe het eruitziet als straks de muur droog is. Dan ga ik hem met wit poederen...

Ook op de andere module werden wat werkzaamheden verricht. Voornamelijk herstelwerkzaamheden en het plaatsen van de 2 dwergseintjes.
Het bos voor de tankplaat was na Houten digitaal gedecimeerd tot 2 bomen... :cry: Gelukkig heb ik een voorraad, dus daaruit zijn weer nieuwe bomen gehaald.
Ook is er door de club een perspex randje aangebracht langs de voorzijde van de baan, daardoor wordt e.e.a. beter beschermd. Wel is het lastiger foto's maken.

Afbeelding

Het 'nieuwe' bos door de perspex heen gefotografeerd...

Afbeelding

Het nieuwe bos gezien v.a. de tankplaat kijkende ri het publiek...

Vandaag ben ik vooral bezig met proefpassen van dakelementen op de Werkstatt als ook het huishouden dus wellicht later vandaag nog een update! :D

Groetjes,

Hoontje

Hookies

Bericht door Hookies »

Die dwergseinen en de aankondigingsborden naar de voorseinen maken het wel weer echt af. Ik heb zelf geen idee waar die dwergseinen horen te staan. Wat voor afstand heb je aangehouden tussen voorsein en inrijsein?

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Ha Hookies,

De dwergseinen staan normaliter aan elke poot van een wissel waarlangs een trein deze kan benaderen. Of op raccordementslijnen en kleine nevenlijntjes die aftakken van de hoofdbaan. Ze zijn in Duitsland nog een beetje 'gevarieerd' in het gebruik per deelstaat.
De borden staan op 20 cm afstand tot het daadwerkelijke sein. Ik kon in bronnen vinden dat ze of op 25 mtr. van elkaar tot het sein staan en op 100 mtr. van elkaar tot het sein. Die laatste vind ik het meest logische, maar dat was niet haalbaar op mijn modules, dus heb ik voor het 'oog' gekozen en dan kwam 20 cm. heel mooi uit. (al zeg ik het zelf)

Ben nu bezig met de borden richting het hoofdsein de andere kant op en een schaak-bord (letterlijk zo vertaald) omdat dat sein ergens anders staat dan men verwacht... Wat een gepriegel! Foto's volgen nog...

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vanavond verder gegaan met het dak van de Wieldraaierij. Het schoot lekker op! De goede voorbereiding wierp zijn vruchten af. De dakdelen pasten nagenoeg naadloos aan elkaar en op het gebouw. :D Ben ik best trots op, voor m'n eerste kit-bashing!

Het dak is opgebouwd uit de originele dakdelen van het bouwpakket, maar ook uit styreenstrips, hoekprofielen en transparant plastic. (verpakkingsmateriaal). De delen van het publiek af zijn de originele dakdelen, de kijkrichting van het publiek heeft een transparant plastic. Zo krijg je een soort mini-kijkdoos effect op de beide sporen in het gebouw.

Ik vraag me alleen af of ik het platte dak ook transparant moet maken. Constructietechnisch kan het wel, maar of het echt noodzakelijk is weet ik niet; ik heb hieronder 2 foto's en wil graag jullie mening: Wel of geen transparant dakdeel? Je kunt namelijk door de deurtjes ook kijken en door de raampjes. Echter zie je het dan niet zo scherp dat er veel Preisertjes aan het werk zijn bij de draaitafel...

Afbeelding

Zicht met transparantdak (is even weggelaten ivm lichtweerkaatsing)

Afbeelding

Zicht met originele dakdelen

Verder nog enkele andere foto's van het geheel:

Afbeelding

Zicht door de toegangsdeur. Als je als beursganger hier komt met je neus, dan is hij blauw. Je moet over de hoofdbaan heen hangen namelijk om dit beeld te kunnen zien.... :?

Afbeelding

Totaaloverzicht van de dakconstructie

Afbeelding

Inkijk via de eerste transparant. Ligt nog los omdat ik dus niet weet of ik de onderste dakplaat wil of dat ook transparant wil hebben...

Afbeelding

Inkijk op het tweede spoor vooraan in het gebouw...

Afbeelding

Inkijk op het tweede spoor met laadperron achterin het gebouw...

Afbeelding

Top van de daken...

Afbeelding

Achterzijde van het gebouw met het laadperron aan het buitenste spoor. Het perron is beschadigd tijdens het transport naar Houten Digitaal. Ik heb nog geen vervangend onderdeel gevonden helaas, maar dat komt t.z.t wel goed.

Morgen verder!

Groetjes,

Hoontje

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Hoontje,

Das een mooi karwei.
Inderdaad de bouw is goed gelukt en het dak past prima.
De werk vloer vind ik geinig, al die spullen geven een lekker rommelig geheel.

Mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Leuk verzonnen dat "inkijk dak" Alwin :D
Gaat goed zo

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Na passen en meten toch besloten ook in het platte dak een doorkijkje op de draaitafel en laswerkzaamheden aan de V100 te maken.
Nog wat foto's voor de liefhebbers...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanavond helaas geen knutseltijd meer, misschien morgen nog wat klein prul werk, weatheren en de bossage tegen de dakrand verder afwerken. Hoe dat gaat worden, zullen de bezoekers van Rail gaan zien, want donderdag gaan we daar al opbouwen!

Groetjes,

Hoontje

RogerB

Bericht door RogerB »

Leuk die doorkijkjes. Dan heb je de mooie gedetailleerde inrichting ook zichtbaar tijdens de beurzen, en niet alleen op de foto's.

Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Plaats reactie