Sprinkbaan
Re: Sprinkbaan
Waarom een bottleneck, het is toch geen racebaan, en al helemaal geen A10 in de spits.
Groetjes
Groetjes
Klopt. Dat is ook niet de opzet van de baan. Af en toe komt er een trein langs, soms twee.
En met Koploper valt een hoop te regelen.
En met Koploper valt een hoop te regelen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
En zo hoort het, af en toe een treintje door dat landschap, tja landschap als het goed is regent het nu in Walcheren dus die wisselstraat van het station ligt er denk zo in Steven???
Maar ik heb Koploper met de Koploper van de NS, die langs me huis komt meegegeven werd gek van het instellen en instellen, was uren bezig met spinwebje maken enzo, dus nu zo'n programma wat gemakkelijk is qua invullen.
Ik neem me petje af als jij jouw baan goed in Koploper krijgt.
Maar ik heb Koploper met de Koploper van de NS, die langs me huis komt meegegeven werd gek van het instellen en instellen, was uren bezig met spinwebje maken enzo, dus nu zo'n programma wat gemakkelijk is qua invullen.
Ik neem me petje af als jij jouw baan goed in Koploper krijgt.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Mark,
Dat is geen uitdaging, er zijn ook mensen die een bloedhekel hebben aan alles een dubbele naam te moeten geven en hele lappen tekst daarvoor te moeten in typen.
Koploper is een peace of cake, ook voor dit baantje.
Groetjes
Dat is geen uitdaging, er zijn ook mensen die een bloedhekel hebben aan alles een dubbele naam te moeten geven en hele lappen tekst daarvoor te moeten in typen.
Koploper is een peace of cake, ook voor dit baantje.
Groetjes
Mwa, Koploper is niet heel moeilijk. Het belangrijkste is het systeem erachter doorkrijgen, dan valt het wel mee. Ik gebruik alleen de basisdingen, daarme kan je baan al aardig draaien.
Dat spinneweb is wel de basis, van waar kun je naar waar rijden en onder welke voorwaarden. Dat moet je helder hebben. En de opbouw van de componenten in de baan, welke wissels etc gebruik je bij het rijden van blok A naar blok B?
Ik vond het allemaal wel meevallen, hoewel sommige speciale dingetjes die erin zitten minder helder opgezet zijn.
Dat spinneweb is wel de basis, van waar kun je naar waar rijden en onder welke voorwaarden. Dat moet je helder hebben. En de opbouw van de componenten in de baan, welke wissels etc gebruik je bij het rijden van blok A naar blok B?
Ik vond het allemaal wel meevallen, hoewel sommige speciale dingetjes die erin zitten minder helder opgezet zijn.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Vanmiddag de wisselstraat aangesloten op de helix (inclusief overgang van code 80 naar code 55). Vandeweek nog maar wat aanliggende sporen aansluiten, als het niet te warm is.
Maar eerst dinsdag maar even naar Den Haag voor Bruce Springsteen!
Maar eerst dinsdag maar even naar Den Haag voor Bruce Springsteen!
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Het heeft een hele tijd stil gelegen vanwege vakantie en warmte en andere smoezen, maar gister was het toch weer zover: werken aan de baan.
Gisteren twee wissels ingebouwd en getest. Ik doe dat heel anders als bij de vorige baan, namelijk in kleine modules.
Men neme een plankje dat groot genoeg is (duh). Daarop plaats ik de wisselstraat waar het om gaat. Deze werkwijze gebruik ik voornmelijk voor wisselstraten omdat je daar veel voorzieningen onder de baan moet aanbrengen.
Op dat plankje breng ik de wisselstraat aan op de gewenste manier. Ook gaatjes boor ik alvast voor, en het draadje voor het schakelen van het puntstuk breng ik aan.
Dan krijg je dit als resultaat.
Vervolgens kun je het plankje omdraaien en alle voorzieningen aanbrengen, zonder dat je moeilijk op zijn kop moet werken en dat soort dingen.
Hier de voorzieningen van dit wisselstraatje. Links een blokje om aan te sluiten op DCC (bruin en geel bij mij). Servo's en bijbehorende Servoswitchen zijn ook al geplaatst. De paarse draden schakelen de puntstukken van de 2 wissels. Hierna zijn nog de overige draden (DCC voor de Servoswitchen en railstukken, wisselstroom-voeding voor de Servoswitchen) aangesloten.
Vervolgens kun je het plankje omdraaien, testen en vastzetten op de baan.
Gisteren twee wissels ingebouwd en getest. Ik doe dat heel anders als bij de vorige baan, namelijk in kleine modules.
Men neme een plankje dat groot genoeg is (duh). Daarop plaats ik de wisselstraat waar het om gaat. Deze werkwijze gebruik ik voornmelijk voor wisselstraten omdat je daar veel voorzieningen onder de baan moet aanbrengen.
Op dat plankje breng ik de wisselstraat aan op de gewenste manier. Ook gaatjes boor ik alvast voor, en het draadje voor het schakelen van het puntstuk breng ik aan.
Dan krijg je dit als resultaat.
Vervolgens kun je het plankje omdraaien en alle voorzieningen aanbrengen, zonder dat je moeilijk op zijn kop moet werken en dat soort dingen.
Hier de voorzieningen van dit wisselstraatje. Links een blokje om aan te sluiten op DCC (bruin en geel bij mij). Servo's en bijbehorende Servoswitchen zijn ook al geplaatst. De paarse draden schakelen de puntstukken van de 2 wissels. Hierna zijn nog de overige draden (DCC voor de Servoswitchen en railstukken, wisselstroom-voeding voor de Servoswitchen) aangesloten.
Vervolgens kun je het plankje omdraaien, testen en vastzetten op de baan.
Laatst gewijzigd door shoven op 03 jan 2018 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Steven,
MDF, zie ik dat nou goed? Ik heb er veel over gelezen dat dit misschien niet de beste keuze is.
Grtz,
J.
MDF, zie ik dat nou goed? Ik heb er veel over gelezen dat dit misschien niet de beste keuze is.
Grtz,
J.
mijn hele baan is met mdf opgebouwd. je moet niet alles geloven wat je lees Jeroen
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Je kunt prima werken met MDF. Het heeft echter een aantal nadelen tov multiplex. Het stuift verschrikkellijk als je het zaagt. Als je een schroef meerdere keren in hetzelfde gat in en uitdraait gaat de houdkracht verloren. Als je erg veel water gebruikt bij je activiteiten moet je het schilderen. Voor mobiele toepassingen is het gauw te zwaar. Mijn twee cent.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Tja, het heeft wat nadelen, maar is wel makkelijk te bewerken en splintert niet. Schroeven moet je inderdaad niet te vaak op dezelfde plek indraaien want dan is het gat lurp.
Het stuift inderdaad als je zaagt, maar dat is een kwestie van naar buiten als je zaagt. En kwa prijs is het een stuk voordeliger dan multiplex...
Het stuift inderdaad als je zaagt, maar dat is een kwestie van naar buiten als je zaagt. En kwa prijs is het een stuk voordeliger dan multiplex...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ben benieuwd naar het vervolg. Dat van die losse plankjes met wissels moet ik onthouden voor als ik nog een stationnetje ga maken.
Omtrent het MDF heb ik nog geen problemen ondervonden met mijn baantje
Sjors
Omtrent het MDF heb ik nog geen problemen ondervonden met mijn baantje
Sjors
Een tip mocht het schroefje niet meer goed passen in de mdf, even een puntje aan een lucifer, cocktailprikker, satestokje of tandenstoker gebruiken beetje houtlijm aan de punt en in de plaat tikken. Je kunt nu opnieuw het schroefje aanbrengen.
succes Henk
succes Henk
Is er al vooruitgang geboekt Steven ?
We wachten met smart op foto 's
m.v.g. Sjaak
We wachten met smart op foto 's
m.v.g. Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
U vraagt wij draaien.
De afgelopen dagen heb ik zo af en toe een uurtje of wat aan de baan geprutst.
Vanavond ben ik bezig geweest met een klein wisselstraatje:
Via deze wisselstraat kun je van en naar het station.
De onderkant van het bordje. Na testen wordt dit in de baan gemonteerd.
De afgelopen dagen heb ik zo af en toe een uurtje of wat aan de baan geprutst.
Vanavond ben ik bezig geweest met een klein wisselstraatje:
Via deze wisselstraat kun je van en naar het station.
De onderkant van het bordje. Na testen wordt dit in de baan gemonteerd.
Laatst gewijzigd door shoven op 03 jan 2018 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Dus je maakt kleine deeltjes met wissels er op .
Wel handig bedacht en op vaste stukken de flex rail ertussen dan ?
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Omdat het volk uit Bergen op Zoom niet zonder foto's kan nog maar even een riedeltje foto's dat een beetje laat zien hoe ver ik ben.
Zoals jullie weten bestaat de baan uit een dubbel rondje met twee keerlussen en een groot station. Ik ben nu bezig met de aanleg van het dubbele rondje, waar het nodige aan wissels inzit.
Zo dus:
Paars en lichtblauw is de basis, een dubbel rondje. Oranje en wit zijn twee keerlussen die dienen om van rijrichting te kunnen wisselen. Rood is het station.
Dit is komend uit de helix, je komt meteen de grootste wisselstraat tegen. Rechtsonder op het baanplan.
Doorrijdend naar het punt waar de twee keerlussen bij elkaar komen. De twee paarse wissels rechtsboven in het baanplan, op de foto bij de gele tang.
En dan kom je nog een wisselstraat tegen; dit is de andere kant waar het station wordt aangesloten. Dit zie je linksboven op het baanplan. Erachter zie je het begin van de bogen links op het plan.
Aanleg gaat gestaag, ik ben vooral veel tijd kwijt aan de wisselstraten, daartussen is het gewoon meters maken. Ik wil eerst het rondje met de keerlussen af hebben, dan testrijden en als het een beetje goed functioneert ga ik het station inbouwen. Daar zitten nogal wat wissels in.
Een planning heb ik niet, het loopt toch altijd anders en soms heb ik gewoon meer zin om op mijn gat te zitten of zo. Dus jullie merken wel hoe snel het gaat!
Zoals jullie weten bestaat de baan uit een dubbel rondje met twee keerlussen en een groot station. Ik ben nu bezig met de aanleg van het dubbele rondje, waar het nodige aan wissels inzit.
Zo dus:
Paars en lichtblauw is de basis, een dubbel rondje. Oranje en wit zijn twee keerlussen die dienen om van rijrichting te kunnen wisselen. Rood is het station.
Dit is komend uit de helix, je komt meteen de grootste wisselstraat tegen. Rechtsonder op het baanplan.
Doorrijdend naar het punt waar de twee keerlussen bij elkaar komen. De twee paarse wissels rechtsboven in het baanplan, op de foto bij de gele tang.
En dan kom je nog een wisselstraat tegen; dit is de andere kant waar het station wordt aangesloten. Dit zie je linksboven op het baanplan. Erachter zie je het begin van de bogen links op het plan.
Aanleg gaat gestaag, ik ben vooral veel tijd kwijt aan de wisselstraten, daartussen is het gewoon meters maken. Ik wil eerst het rondje met de keerlussen af hebben, dan testrijden en als het een beetje goed functioneert ga ik het station inbouwen. Daar zitten nogal wat wissels in.
Een planning heb ik niet, het loopt toch altijd anders en soms heb ik gewoon meer zin om op mijn gat te zitten of zo. Dus jullie merken wel hoe snel het gaat!
Laatst gewijzigd door shoven op 09 sep 2017 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ja, daar komt het op neer.Krab schreef:Dus je maakt kleine deeltjes met wissels er op .
mvg Sjaak
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Gestaag vordert het.
De afgelopen dagen wat wissels ingebouwd en getest, en nu de tussenliggende stukken aangebracht.
De nieuw aangebrachte wissels met tussenstukken. Rechts is een aftakking naar de keerlus die met een brug over het station zal gaan (oranje op het schema).
Vanaf de andere kant; de wissels aan deze kant, bij de tang, zijn de wissels richting het station. Linksboven op het schema.
De afgelopen dagen wat wissels ingebouwd en getest, en nu de tussenliggende stukken aangebracht.
De nieuw aangebrachte wissels met tussenstukken. Rechts is een aftakking naar de keerlus die met een brug over het station zal gaan (oranje op het schema).
Vanaf de andere kant; de wissels aan deze kant, bij de tang, zijn de wissels richting het station. Linksboven op het schema.
Laatst gewijzigd door shoven op 09 sep 2017 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Vandaag het rijk alleen, dus wat meters gemaakt.
Ik heb alle ondergrond aangebracht waar rails op moet komen en ben er maar meteen rails op gaan leggen (wat moet je er anders mee?).
Achterin zie je brug die over een deel van de stationssporen zal gaan met de aanloop er naartoe. Op de voorgrond het paradespoor in aanbouw.
Keerpunt op de baan. Het leggen van deze bogen is best een rotwerk omdat je het niet redt met 1 flexrail. Ergens komt dus een verbinding tussen 2 flexrails, met alle risico's op knikken en zo van dien.
Einde van het paradespoor op dit moment. Dit wordt nog aangesloten op een paar wissels die er al liggen, eerst nog een keer het bochtje om.
Ik heb alle ondergrond aangebracht waar rails op moet komen en ben er maar meteen rails op gaan leggen (wat moet je er anders mee?).
Achterin zie je brug die over een deel van de stationssporen zal gaan met de aanloop er naartoe. Op de voorgrond het paradespoor in aanbouw.
Keerpunt op de baan. Het leggen van deze bogen is best een rotwerk omdat je het niet redt met 1 flexrail. Ergens komt dus een verbinding tussen 2 flexrails, met alle risico's op knikken en zo van dien.
Einde van het paradespoor op dit moment. Dit wordt nog aangesloten op een paar wissels die er al liggen, eerst nog een keer het bochtje om.
Laatst gewijzigd door shoven op 09 sep 2017 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Morgen de eerste test rit dus
Hills and Meadows on social media
Morgen dagje op verjaardag zitten vrees ik...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Vanavond het rondje compleet gemaakt, en de gaatjes en soldeerpunten aangebracht. Alle rails ligt er nu, behalve het station.
Nu draden trekken...
Nu draden trekken...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan