Joburgh Junction

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Joburgh Junction

Bericht door shoven »

Hugo schreef: 18 dec 2020 20:52 De helling moet ik nog maken, ik dacht zelf aan 5 of 6%, is dat voor auto- en vrachtverkeer een acceptabele helling?
Bij de aanleg van wegen proberen ze beneden de 3% te blijven, vooral t.b.v. zwaar verkeer.
In het wild zie je natuurlijk steilere hellingen, maar dan zie je ook vaak dat er beperkingen worden ingesteld (bijvoorbeeld gesloten voor vrachtverkeer).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Met pen, papier, lineaal, een paar stiften en de geo-driehoek ben ik old-skool aan het schetsen geweest. Op onderstaande schets een impressie van de toekomstige module, afmetingen 40 x 100 cm2. Het linker gedeelte begint nu vorm te krijgen. Voor de "terraced houses" wil ik de low-relief sets van scenecraft gaan gebruiken, die straat begint op de hoogte van de brug en loopt dan langzaam, naar rechts, naar beneden tot niveau spoor. Van de "milk-depot", zoals die tot begin jaren '70 in met name de voorsteden van Londen te vinden waren, kan ik weinig vinden op het web. Anyway, het is de bedoeling dat de Milk-trains vanuit de West Country of Norfolk hier gelost worden en dat de melkboer kratten met flessen melk kan ophalen. Daar heb je iets van een fabriekje voor nodig maar hoe en wat is nog niet duidelijk.

Qua spoor niet heel spannend, opmerkingen altijd welkom. Ondertussen kan ik lekker verder met knutselen. Het is vakantie en je kan (bijna) nergens heen.
Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Joburgh Junction

Bericht door Causton Railways »

Dag hugo

Scenecraft huisjes zijn erg mooi, je plan vind ik zelf wat saai maar dat is mijn mening. Mag ik je een idee voorstellen. Iets groter, de maten op de foto zijn h0 dus in N is het goed te doen. Mischien 2 modules van 75 cm?

Afbeelding

Mooi klein bescheiden kopstation met voldoende mogelijkheden. Rechts kan je dan een soort schaduwstation station maken zodat de treinen mooi uot het zicht staan.



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Joburgh Junction

Bericht door Raymond (UK) »

Hugo, dat brugje rij ik regelmatig over als ik bij een klant langs ga in South Kirkby. Als je nog wat foto's nodig hebt van het station perron zelf of directe omgeving dan kan ik er wel een paar schieten als Covid19 weg is.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Joburgh Junction

Bericht door shoven »

Het wordt een stuk levendiger als het spoor niet kaarsrecht ligt. In het echt volgt het spoor het landschap, niet andersom.
Mijn 2 centen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Causton Railways schreef: 22 dec 2020 17:15 ....je plan vind ik zelf wat saai maar dat is mijn mening. Mag ik je een idee voorstellen. Iets groter, de maten op de foto zijn h0 dus in N is het goed te doen. Mischien 2 modules van 75 cm?
Als het mij lukt om deze module gereed te krijgen dan is een 2e module een logisch vervolg, maar zover zijn we nog lang niet, zo snel werk ik niet. Ik begin net hé, dan kan ik nu een heel complex plan maken voor >2 modules maar als ik aan #2 en #3 toe ben heb ik mogelijk weer hele andere ideeën hoe het moet gaan worden, die ideeën veranderen nu ongeveer per maand... Omdat ik net begin hou ik het bewust eenvoudig. De rechte lijnen zijn inderdaad saai, dat ben ik met jullie eens, maar daarmee hou ik wel alle opties open voor de toekomst.

Waar ik momenteel aan denk is een 2e module die haaks op de 1e staat. De 2e module bestaat dan uit een zeer ruime bocht naar links met daarna een station o.i.d. Dat zou voor #1 dit betekenen waar recht de ruime bocht naar links reeds start.

Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Joburgh Junction

Bericht door Causton Railways »

Zo met die bocht is wel een stuk leuker al. Misschien de fabriek aan het kopspoortje plaatsen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Causton Railways schreef: 28 dec 2020 08:46 Zo met die bocht is wel een stuk leuker al. Misschien de fabriek aan het kopspoortje plaatsen?
Dat is een goede suggestie, uiteraard met een gebogen perron, die zie ik erg veel in Engeland.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Joburgh Junction

Bericht door Causton Railways »

Zeker, of je plaats hem bij je linker kopspoortje. Dan kan er een ingang zitten bij je brug. Leuk met trappetjes. Ook heel typisch engels


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Joburgh Junction

Bericht door HST »

Als er rechts een station komt zou ik wel met drie sporen over de modulerand gaan. Dat kan dan een inhaalspoor of perronspoor worden. De fabrieksaansluiting zou je dan aan het lange kopspoor kunnen maken. Het korte kopspoor dient dan als veiligheidskopje tijdens het bedienen van de fabrieksaansluiting, zodat er geen losse wagens het (middelste) hoofdspoor rollen: flankbeveiliging dus.

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Mijn aanname is dat de website https://www.nproject.org/nl/ bekend is bij de meeste leden van dit forum. Deze website staat vol met praktische tips voor de N-gaugers. De omschrijving van het bouwen van een "Romney loods" sprak mij aan en een dergelijke loods past prima op mijn module. Tijdens de kerstvakantie in de weer met een PVC buis Ø 50 en een harddiskcable. Die kabel heb ik op Marktplaats gekocht voor € 0,20... Het is bizar dat iemand de moeite neemt om voor een dergelijk bedrag van zijn overbodige spulletjes af te komen...

Afbeelding

Ook hier is de foto genadeloos, de aansluiting van de voorgevel op de ronding is slordig. Hopenlijk heeft nproject nog een how-to voor het maken van een hedera klimop om hiermee de slordigheid te camoufleren.... Over de schuifdeuren ben ik meer tevreden, nu nog een Preisertje vinden die door de kier naar binnen wil gluren. Mogelijk voeg ik nog verlichting toe boven de schuifdeuren.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Joburgh Junction

Bericht door MaartenOtto »

Als grapje een Heiniken logo er op plakken


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Afgelopen weekend ben ik bezig geweest met mijn eerste stappen op het gebied van "groenen". Gras zaaien en hier en daar heel voorzichtig een stukje onkruid plaatsen. Eerst proefdraaien op een restant XPS en daarna in het eggie op het talud van de 100x40 module. Links bij de aansluiting van de betonnen schutting op de stenen muur is het aan de magere kant maar verder ben ik niet ontevreden over het resultaat.

Next op de agenda;
- Het pad rechts een meer natuurlijke kleur geven;
- Links van het pad een houten hek plaatsen;
- Het aanbrengen van struiken en wat bomen.

Daarna hoop ik dat de bestelde wissels binnenkomen zodat ik verder kan met het leggen van de rails.

Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

erik-n-fan
Berichten: 1043
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Joburgh Junction

Bericht door erik-n-fan »

Prima resultaat en leuk om combi te kiezen tussen hout en beton.

Blijf laagjes / rommeltjes toevoegen. Je kunt ook fijn strooien met turf (Woodland Scenics Fine Turf) as aanvulling op je gras voor nog meer diepte.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Ik heb een containercombinatie van Rocky Rail gekocht. Enerzijds omdat ik graag een "Hamburg Süd" op mijn baan wil hebben en anderzijds was ik benieuwd of deze 1:160 wagons te combineren zijn met mijn Graham Farish 1:148 (Maersk).

De kwaliteit van de Rocky Rail is wat mij betreft prima, keurig afgewerkt. De containers lijken vast te zitten aan het onderstel. Gelukkig maar, want toen ik destijds de Graham Farish uitpakte braken heel snel de miniscule pennetjes aan de onderkant van de containers af. Maar dat was vooral te wijten aan mijn onhandigheid.

Het bekijken of de schalen 148/160 hier te combineren zijn is wel een appels en peren verhaal. De containers zijn respectievelijk 40- en 45 Feet lang en de Rocky rail lijkt wat hoger op zijn poten te staan. De Graham Farish lijkt qua hoogte zelfs kleiner maar de combinatie is voor mij geslaagd. Dat geeft meer keuze in de aanschaf van toekomstig materieel.

Afbeelding

Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2263
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Joburgh Junction

Bericht door traiNiac »

Hij wordt leuk Hugo, je hebt er een volger bij. Ik neem aan dat er nog afdekstenen op de keermuur komen? Het groen ziet er al heel leuk uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Bedankt Harry. Je hebt gelijk, er ontbreken nog een aantal afdekstenen.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Dit weekend geprobeerd struiken/bomen te maken van touw, verf, lijm en vlokken. Net als het maken van muren uit ondervloer, het ballasten, het groenen etc. moet je het gewoon een keer proberen en dan zijn er na de eerste keer natuurlijk genoeg verbeterpunten te noteren, het lijkt in ieder geval op een struik. Voor de volgende keer de takken (touw) op verschillende lengte afknippen en proberen de vlokken gelijkmatiger aan te brengen met een theezeefje o.i.d.

Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2263
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Joburgh Junction

Bericht door traiNiac »

:Thumb

Op het rechter struikje misschien iets meer vlokken?


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Joburgh Junction

Bericht door Ron »

Hugo,
probeer de volgende keer spuitlijm en dan lange "grassprieten".
Dit afkloppen en laten opdrogen, als je kijk vormen die grassprieten dunne zijtakjes.
Hierna weer spuitlijm en vlokken en je struik is veel voller.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Joburgh Junction

Bericht door Nico Essers »

Het struikje ziet er best aardig uit. Voordeel is dat de natuur heel grillig is qua begroeiing. In feite kan je dus geen fout model maken want ergens zal zeker zo'n struikje of boompje in het echt bestaan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Joburgh Junction

Bericht door Causton Railways »

Je bent weer lekker bezig Hugo.

Die brug ziet er zeer geslaagd uit!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Ik ben aan het experimenteren met het zelf huisjes maken van karton. Eerst maar wat Engelsen zo mooi "Low relief" noemen. Het onderstaande heb ik nog handmatig getekend en daarna uitgesneden. Het tekenen doe ik nu met een computerprogramma wat een veel strakker resultaat geeft. Ramen en deuren zijn van Auhagen, ik ben niet enthousiast over de deuren, daar moet ik wat anders voor verzinnen. Erg leuk om te doen.

Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3631
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Joburgh Junction

Bericht door Schachbrett »

Hallo Hugo,

Dat ziet er al prima uit.
Ze worden alleen maar beter die huisjes.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7442
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Joburgh Junction

Bericht door Krab »

Dat zijn typische engelse huisjes die je zelf maak ,en je kun enkel maar beter worden .
Voor de deuren zijn er ook nog ander firma's die ze leveren .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie