Pagina 2 van 2
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 22 apr 2024 18:40
door Hans
Hallo Ben,
Heel mooi, die besturingsconsole.
m.vr.gr.
Hans
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 26 apr 2024 10:22
door Krab
Zie het zelfde als Hans ,dat heb je mooi gedaan met die besturing module Ben .
mvg Sjaak
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 29 apr 2024 18:57
door Bjor
Dank voor het compliment. Het knoppenbord is nog een voorlopige versie, omdat het bovenste deel van de baan nog niet is gebouwd en er vast nog wel wijzigingen zullen worden aangebracht. Ik heb het sporenplan geprint en met breed plakband op een plaatje polystyreen geplakt en dat in het deksel gemonteerd. Als ook de rest van de baan is bedraad, laat ik een bijgewerkte versie bij een printshop printen en lamineren en lijm ik het met contactlijm op een aluminium plaat. Het overzetten van de schakelaars en ledjes wordt dan nog wel een "dingetje".
Het knoppenbord bevat veel meer sporen dan je op de mockup in mijn eerste posting ziet. Dat komt omdat ik ook rekening houd met een toekomstige aansluiting op het ondergrondse station van de Duitse segmentenbaan dat tegen de tegenoverliggende muur staat op precies dezelfde hoogte.
De tussenliggende module wordt waarschijnlijk een "black box" zonder scenery die aan de rechterkant aansluit op het station.
Maar eerst de Knochenbahn maar eens afmaken.
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 29 apr 2024 23:07
door janiegein
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 06 jul 2024 23:17
door Bjor
Behalve veel draden en verbindingen zat er in de besturingsconsole ook een vervelende kortsluiting. Dat bleek een dom foutje. En dan zaten er nog wat draadjes verkeerd om en dan ben je zo weer een paar weken verder. Maar nu kan er vanuit het schaduwstation worden gereden.
https://youtu.be/6ZnfpDwUfG8
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 07 jul 2024 07:56
door traiNiac
Leuk filmpje Ben. Die ETA, is dat er eentje van Roco of van Hobbytrain?
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 07 jul 2024 09:18
door Bjor
Ik heb er twee van Roco. Deze in DRG livrei en nog een DB rode.
Ze behoren tot de eerste succesvolle accu motorwagens, hoewel de actieradius maar zo'n 100 km bedroeg.
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 21 jul 2024 09:55
door Krab
Het rijd mooi Ben en een mooie snelheid , niet in vliegstand
Met een glaskast op je baan vond het altijd al leuke locjes .
mvg Sjaak
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 21 jul 2024 12:13
door Bjor
Dat vind ik ook Sjaak. Hij trekt maar een paar twee assige rijtuigen maar dat was in 1:1 ook vaak het geval.
En ik zie ook veel banen waarop een zijlijn lokje voortraast of het een TGV is. In het echt zou het dan ook een echte TGV zijn: Train á Grande Vibration
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 06 okt 2024 14:50
door Bjor
Eerder in dit draadje schreef ik dat het mijn bedoeling is om een verbinding te maken met het ondergrondse station van mijn vorige baan. Daarvoor heb ik ook het sporenverloop in het ontwerp van de bovenste laag van de Knochenbahn moeten aanpassen, zodat ik genoeg ruimte zou krijgen om een flauwe helling van 2,4% te maken van de bovenste laag van de Knochenbahn naar de achterse drie sporen van het ondergrondse station.
Het station op de bovenste laag heb ik nu ook in een flauwe boog kunnen leggen, wat optisch een aantrekkelijker beeld oplevert.
De bovenste sporen en de helling zijn hieronder geel weergegeven.
Er is ook een klein depot voorzien met een tweestandige lokloods en een segmentdraaischijf.
De groene sporen sluiten aan op het onderste, rondgaande tracé van de Knochenbahn en leiden naar de voorste drie kopsporen in het ondergrondse station. Via een keerdriehoek pendelen de treinen hier tussen het Knochenbahn station en het ondergrondse station.
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 07 okt 2024 08:06
door Krab
Mooi sporen verloop Ben ,enkel jammer dat je de draaischijf maar met een spoor kan bereiken .
mvg Sjaak
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 07 okt 2024 10:32
door Bjor
Er komt ook geen 360 gr. draaischijf, maar een segmentdraaischijf. Maar daar is in Scarm geen symbool voor. De lokloods is dan ook alleen bestemd voor het laten overnachten van een of twee loks en de verzorging beperkt zich voornamelijk tot water en kolen nemen en wat smeerwerk. Het zullen dan ook vooral de zijlijnloks zoals de Glaskastl, een T3 en een enkele BR95 zijn die hier overnachten. Voor zulke beperkte faciliteiten in één spoor voldoende.
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 16 okt 2024 22:55
door Bjor
Omdat de baan ook in een kleinere woning moet kunnen worden gebruikt, heb ik het ontwerp veranderd in een baan met een splitsing. De gele sporen buigen boven naar echts af in een tunnel naar een denkbeeldige, volgende plaats. Een aftakking mondt direct uit in een kopstation.
Zo kunnen de bovenste twee modulen ook dienstdoen als een zelfstandige baan.
In dit ontwerp is ook voldoende ruimte voor mijn Baden-Baden station en voor meer stedelijke scenery en bebouwing in en rond het goederen station.
Bovendien heb ik achter de twee modules over het grootste deel een extra ruimte van 6 cm diep die ook voor scenery wordt gebruikt.
Maar de bouw moet nog even wachten. Eerste de begane grond van ons jaren ´20 huis afronden.
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 19 okt 2024 08:13
door Krab
Ik zie er ook nog een keerlus in je ontwerp onder de locloods ,
de gebogen sporen ervan zijn wel kort ga je enkel met een loc hierlangs rijden of ook met wagons ?
mvg Sjaak
Re: Die Knochenbahn - de bouw
Geplaatst: 19 okt 2024 16:50
door Bjor
De keerdriehoek zou zo inderdaad tot kortsluiting leiden, maar beide bogen worden via een handschakelaar beurtelings in- of uitgeschakeld. Dit omdat ik de ene keer analoog rijd en de andere keer digitaal en er vast een electronische oplossing voor is, maar ik het houd het op een oplossing die ikzelf begrijp.
De bogen zijn op tekening wat krap. maar bij de bouw verschuift het groene spoor dat van boven naar beneden loopt iets naar links. Ik heb voor deze bogen die buiten het zicht blijven Peco Setrack R2 bogen. Die passen precies.