Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Spoor 9 mm »

Yep, 10x15 mm, de totale aslengte is 35 mm.

Nog even goed naar het afdekkapje gekeken: wanneer dit erop zit kun je net een klein stukkie onder het afdekkapje doorkijken naar de ruimte waar het wormwiel zit. Je kunt dan net zien dat het niet tegen het afdekkapje aankomt. Ik ga de boel niet uitfrezen, vind ik zonde. Bij mij zou dat geen zin hebben, ik zie dat het wormwiel vrij kan bewegen: speling links en rechts en het loopt niet tegen het kapje. Zit 'm toch in de motor.

NB: wanneer ik het koppelstangetje lostrek van het asje van het wormwiel en ik zet er een klein schroevendraaiertje in, dan merk ik dat het hele tandwielkastje gewoon lekker soepel loopt, maar toch rijdt de trein niet echt lekker...


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Frank_N »

martindomburg schreef:Ben erg benieuwd naar de vorderingen, ik wacht nog even met mijn TEE ombouwen.... interresant :D
Beste allemaal,
Met wat googlelen werd me duidelijk dat meer N spoorders dit probleem hebben met de TEE RAm.
En niet alleen met de TEE RAm. Ik zag ook iets met een (digitale) BR80 van Roco, met hetzelfde probleem.

We praten nu dus even over analoog bedrijf.

Zelf heb ik dit treinstel met het nummer uit de eerste serie: 12224. Release ongeveer 2001/2.
Deze trein rijdt inderdaad stukken langzamer op een IBM voeding (in mijn geval de Schravendeel IBM, met = 12 V) dan ieder andere trein. Met een ouderwetse Trix trafo is de snelheid goed, maar het optrekken en afremmen gaat daarmee niet zo mooi.
"Achteruit" (wat bij dit soort treinen niks uit zou moeten maken) rijden gaat langzamer bij gebruik IBM voeding.
Je moet daarbij altijd de regelknop een stuk verder opendraaien om een geloofwaardige snelheid te krijgen, tov. andere lok's .
Het lijkt erop dat deze trein beter loopt op een zuivere gelijkspanning.

Het zou voor mijn gevoel toch wel eens kunnen zijn dat het een gecombineerd mechaniesch / electroniesch probleem betreft.

Ik zal uit proberen leggen wat de gedachten zijn:
1) speling op de wormwieltjes. (vooruit/achteruit, worden die dingen horizontaal / in de rijrichting belast? zijn ze aksiaal geborgd?)
2) extra wrijving in een bocht door de wormwiel overbrenging. (het wormwiel word misschien extra belast indien de worm horizontaal zich verdraaid tov het wormwiel)
3) onbalans door de beide vliegwielen. En dan in combinatie met IBM. (Digitaal is toch ook IBM?) Ik denk hierbij aan massa traagheid.
4) onbalans veroorzaakt door de beide kniekoppelingen tussen motor en wormwiel. (als die dingen niet goed uitgelijnd zijn ontstaat een omloop probleem ivm toerental: de 2 wormassen draaien met verschillende en dan tegenstrijdige snelheden per omwenteling)

Voorlopig zou het me niet verbazen als dit treinstel beter loopt indien de beide vliegwielen verwijderd worden.
De IBM voeding (zo werkt het digitaal toch ook?) doet de rest.

Aanvulling op (4): Als je kniekoppelingen gebruikt, zorg er dan voor dat die gesynchroniseert zijn.
Op de tekeningen van de overbrenging zie ik dat ze aan weerszijde van de motor 90 graden tov. elkaar gedraaid zijn.
Dat betekend dat per omwenteling van de motor de draaistellen met een "tegengestelde" beweging aangedreven worden.
Ofwel: het toerental van het ene draaistel varieert tegengesteld met het andere, en dat per omwenteling van de motor. Dat is weerstand! (sorry, misschien vinden jullie dit muggenziften, maar toch....)

Het totale aandrijving systeem lijkt me zodoende een beetje op een soort niet goed gebalanceerde zuigermotor.
Het effect word versterkt door de enorme vliegwielen tov. de massa van de motor. In combinatie met de impulsvoeding.

Verder kom ik even niet. Hoop dat ik het goed uitleg, daarbij: Het zijn maar gedachten...


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Spoor 9 mm »

Da's een heel verhaal,

alleen punt 4 snap ik niet helemaal... Volgens mij blijven de omlopen van beide kniekoppelingen gelijk ook al zijn ze niet gesynchroniseerd. Het verhaal van de voedingsspanning kan wel kloppen, je moet de trafo helemaal voluit zetten wil de trein mooi op schaal rijden.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Frank_N »

Was ik al bang voor...Maakt niet uit ;)

Die kniekoppelingen zouden 180 graden (of juist 0 graden) tov elkaar gedraaid moeten zijn, ipv 90 graden. Op de motoras. En dan aan weerszijde van de motor hetzelfde, om hetzelfde effect te krijgen op de draaistellen. Punt van aandacht is dat Trix dat doet (volgens eigen gebruikers manuel) onder 90 graden. En daar wringt volgens mij de spreekwoordelijke schoen.
Ik moet er bij vermelden dat het probleem van variabel toerental van de tussen-assen vergroot word door een grotere hoek van de motoras tov. de wormas. Het maakt eigenlijk niet uit, als je er maar voor zorgt dat je aan 2 kanten dezelfde "fout" maakt. Dat deden de ontwepers van Trix dus niet.
Die hoek is bij de TEE RAm niet zo groot. Maar is er wel. Het kan dus best zijn dat dit deel van mijn bevindingen"als "muggenziften" word ervaren.

Ik heb erop zitten googlelen, maar vond er geen duidelijker omschrijving, ook niet in WIKI. Als ik dat alsnog vind, zal ik dat graag posten :!:


Groet van Frank
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door martinb »

Rokon bouwt een goede motor voor je in. Niet weer een prutsding van minitrix, maar een faulhaber. Er zijn 2 soorten TEE's, beide met een andere vervangingsmotor. Stuur voor de lol eens een mail naar http://rokon.info/ voor info. Geen gezeik aan deze kant meer met dit (van orgine) flutding wat net nu SUPER doet.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Spoor 9 mm »

ModelspoorfaN schreef:Het kan dus best zijn dat dit deel van mijn bevindingen"als "muggenziften" word ervaren
Wees niet bang voor muggenziften, ik begrijp het gewoon niet :lol:
Wanneer de motor 1 omwenteling maakt, maakt de kniekoppeling dat toch ook? En als gevolg daarvan het wormwiel toch ook? Ongeacht of dat dingetje op het kniekoppelingetje onder een hoek van 90 graden ligt? Hij draait toch gewoon ook 1 omwenteling? Dat was mijn punt.

Maar goed, ik heb ervaren dat er zo goed als geen speling is in het hele tandwielkastje, dus ik probeer een nieuw motortje. 8-)


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Frank_N »

Zoals beloofd, Dit is wat ik nog vond: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cardanas

Martin, Dank voor je tip :!:


Groet van Frank
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door BenQ »

Johan heeft gelijk met zijn opmerking.
Op Wikipedia staat een opmerking over een oneenparige beweging als er maar één kruiskoppeling is.
Bij de meeste motoren die in modelloks zitten, zitten eigenlijk 2 kruiskoppelingen, één aan elk eind van de cardanas.
Hierdoor heb je nooit een verschil in hoeksnelheid links of rechts van de motor.
Een vliegwiel heeft als functie om dode momenten uit te filteren, hierdoor gaat het starten van een motor trager maar het heeft geen invloed op het maximum toerental van de motor.
Dus een zwaarder vliegwiel laat de trein alleen gelijkmatiger rijden.
Er zijn bv 1 cylinder dieselmotoren die zonder vliegwiel niet zouden werken.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Modelspoorbarry
Berichten: 345
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Modelspoorbarry »

@ Jerome,

Praktische vraag: waar heb jij die poelietrekker van daan?

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door spoor65 »

Is Daan hem kwijt dan? ;) :lol:


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Jerome »

Hallo,

Bij http://www.gmens.nl/ Dus ook waar ik de motor vandaan heb. Staat op de diverse beurzen. Het beste kan je ze even een mailtje sturen zodat ze de goede versie voor je klaarleggen.

Greetz, Jeroen



Raymond
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Raymond »

Hallo Jeroen,

Bedankt voor de tip!!! (lees dit draadje nu pas :oops: )
Vandaag ook de 10X15 MHK motor besteld, kijken wat het gaat worden :roll:
Als ik de motor heb zal ik wel laten weten of het bij mij ook beter is geworden ;)

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Jerome »

Raymond, ik twijfel of het de goede motor is in mijn beschrijving. Lees dit draadje maar even door. Er kan ook een iets grotere motor in denk ik. Je kan het beste even de oude motor opmeten en dan eentje kiezen met verglijkbare grootte. Dan heeft ie meer kracht.

Door omstandigheden kan ik nu even niet de motor van mijn RAM opmeten.

Greetz J



Raymond
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Raymond »

Motor is 24 mm lang, maar welke moet ik nou hebben?
Straks heb ik de verkeerde? ivm met de assen van de motor e.d.

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Jerome »

Hoi,

Ik heb even mijn oude mail naar Piet peetoom opgezocht, het is de 10*24MKH die ik heb besteld. De 10X20 MHK kan ook evt.

Ik zal even mijn eerste post aanpassen.

Laat weten wat jou ervaringen zijn!!

Greetz, jeroen


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Michiel »

De levering bij gmens is vrij chaotisch. Je moet ze regelmatig per mail herinneren en aanporren, maar uiteindelijk komt het wel goed. Reken er op 2 tot 3 weken organisatie- en leveringstijd voor zo'n klein motortje. Heb je dan de tijd om even aan een ander project te werken. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Jerome »

Bij mij ging het anders, snelle reactie op mijn mails.

Overigens, als in de buurt van Den Haag/Rijswijk bent, Wapstad heeft ook meestal wat van deze motoren liggen.

Greetz, Jeroen



Raymond
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Raymond »

Jerome schreef:
Laat weten wat jou ervaringen zijn!!

Greetz, jeroen
Dat ga ik zeker doen Jeroen!!!

En wat betreft bestellen van de motor, die ligt al klaar voor mij :)
Dus niks lang wachten, ik kreeg gelijk antwoord van Godfater Models & Supply!
Ga het motortje a.s. zaterdag op de beurs in Houten ophalen.

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Michiel »

Dat is een fijne meevaller! Kan je snel aan de slag! 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door martindomburg »

Ben erg benieuwd of het gaat werken, zit nu zelf ook op het punt dta ik de TEE wil gaan ombouwen.... ding is niet vooruit te branden :)



Raymond
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Raymond »

Nou helaas het motortje is kapot :oops:
Het afslijpen van de asjes ging goed, maar met de vielgwielen erop zetten ging het gelijk al mis, bij het erop duwen viel het hele motortje uit elkaar :o
Nog geprobeerd weer in elkaar te zetten maar het liep vast dus kapot!

Kan erg weinig hebben hoor dit motortje heb echt niet heel hard geduwd :roll:

Baal er wel van toch 22 euro naar de maan :cry:

Of ik nog een nieuwe motor koop weet ik niet, heb het ff gehad met de RAM :x

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Jerome »

Hallo,

:? Dat is heel jammer... Ik heb er diverse ingebouwd en ik heb er inderdaad ook eentje waarbij de huls een beetje los zit. Maar hij werkt nog goed. Moet deze nog inbouwen. Ik denk dat je mss toch iets teveel kracht hebt gebruikt..

Ik zeg, laat een paar weken rusten en probeer het dan nog een keer.

Greetz, Jeroen



Raymond
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Raymond »

Hoi Jeroen,

Ga het idd even laten liggen :)

Groet,
Raymond



Raymond
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Raymond »

Kon het toch niet laten en heb de motor toch nog even uit elkaar gehaald :)
En er zaten gewoon wat stukjes plastic in de motor (van het plastic hulsje waar de koolborstels in zitten), waarschijnlijk gebeurd toen ik het hulsje terug gezet heb?
Dus de motor helemaal schoon gemaakt en daarna liep de motor nog niet maar als ik een draai met mijn vingers aan het asje geef dan draait hij weer, alleen als ik hem stil zet komttie niet in beweging geef ik weer een draai met mijn vingers aan het asje dan doet hij het weer.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn of wat ik eraan kan doen?

Motor is dus nog niet helemaal kapot.

Groet,
Raymond



Raymond
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Vervangen motor Minitrix TEE RAm

Bericht door Raymond »

Hallo,

Inmiddels een nieuwe Mashima 10X15mm MHK motor gekocht, de vliegwielen heb ik er nu goed op gekregen doormiddel van een tikje te geven met een heel klein hamertje :)

Morgen ga ik weer verder, dan ga ik de motor erin bouwen.
Hoe kan ik hier eigenlijk een foto toevoegen?

Groet,
Raymond


Plaats reactie