Pagina 2 van 2
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 12 jan 2016 13:07
door Peter
@Ben, Miba Spezial nr. 9 heb ik digitaal, maar ook daarin is het verloop van die sporen onderin niet duidelijk! Als ik het plaatje uitvergroot dan lijken alle 6 de sporen door te lopen (stippellijn)! Echter op de daarop volgende pagina's is hier niets van terug te vinden. Overige tunnel in-/uitgangen en verder verloop worden netjes op pagina 20/21 weergegeven.
@Jos, ik zal eens zoeken op die naam, wellicht vind ik iets meer. Bovenleiding is niet de bedoeling, althans nog niet.... maar als dan wordt het inderdaad een hele dure...
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 12 jan 2016 13:36
door shoven
Als je bovenleiding doet dan maar deels lijkt me. Een beetje onnatuurlijk in combinatie met een locloods...
Wel een mooie uitdaging dit plan. Ik ben benieuwd.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 12 jan 2016 14:09
door Krab
Hoi Peter ,
als je op de eerste pagina van je kijkt zie je waar het naartoe gaat rechtsonder .
Onder Oberwelt und untergrund staat het namelijk .
Weet niet of je dat opgemerkt heb ,dat er ook een schaduwstation onder kan .
m.v.g. Sjaak
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 12 jan 2016 14:20
door Peter
Hier nogmaals het plaatje, alle blauwe punten geven de tunneldoorgangen aan naar de "untergrund". Helemaal rechts is inderdaad een optie om een helix naar een schaduwstation te plaatsen, dat is allemaal helemaal duidelijk.
Maar rechts bij de kolenopslag staat geen blauwe punt.... Ik hoop dat e.e.a. nu duidelijk is

. Je ziet hier wel stippellijnen staan, zal dus doorlopen, maar waarheen....
Geen ramp hoor, verzin ik t.z.t. wel iets op

.
@Steven, een lok loods met bovenleiding is zeker mogelijk hoor, Google maar eens

.
Maar ik denk dat bovenleiding echt overkill wordt, maar ik zeg niet nooit......
Ik kan eventueel de 4 pagina's uit MIBA als plaatje in het draadje zetten.....
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 12 jan 2016 15:00
door Bjor
Peter schreef:Ik kan eventueel de 4 pagina's uit MIBA als plaatje in het draadje zetten.....
Peter,
Ik adviseer je dat niet te doen. Je kopieert dan auteursrechtelijk beschermd werk. (Dat is het plaatje van het plan overigens ook.) Dat kun je onzin vinden, maar de consequenties kunnen onaangenaam zijn.
Groet,
Ben
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 12 jan 2016 15:09
door Peter
Ben, dat is ook mijn reden dat ik het niet in zijn geheel op het forum heb gezet.......
Ik heb het geheel nog eens nagelezen, in het 4 pagina's tellende verhaal wordt niet over die sporen onderaan gesproken.
Is geen ramp, zoals eerder gezegd, ik verzin er wel iets op. Komt goed.
Blijf het een mooi plan vinden. Het uittekenen schiet al aardig op.
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 12 jan 2016 15:51
door Marksintpancras
Peter,
Zoals het sporenplan bekijk lopen die sporen door een tunnel, onder de berg. Alleen hebben die sporen geen functie in het rijden. DUS zijn ze in de berg gestopt, jij kan deze sporen voor toekomstige uitbreiding gebruiken. Dus door laten lopen tot het eind.
Links bij het goederen depot, is er dezelfde situatie.
Met vriendelijke groet,
Mark
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 12 jan 2016 20:55
door evo
Hoi Peter,
De functie van die sporen rechts onderin lijkt me gewoon om nog net met een lok om te kunnen lopen. Het lijkt me logischer (en realistischer) om die wissels een cm of 10-20 naar links boven te verplaatsen en die sporen dan niet in een tunnel te laten verdwijnen maar gewoon op een stootblok.
Het aantal tunnels per vierkante meter is zo ook al hoog genoeg
Ik onthoud me dit keer van "less is more" en "komt dit ooit af" commentaren en wens je veel success bij de verdere ontwikkeling van dit plan!
Hoe groot wordt dit trouwens in N?
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 12 jan 2016 21:24
door Peter
Ik heb nog geen exacte maten, vandaar dat ik het hele plan in Anyrail aan het tekenen ben. Ruimte die ik beschikbaar heb is ruim voldoende.
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 04 feb 2016 09:06
door Peter
Even een korte update.
Het tekenen in Anyrail valt behoorlijk tegen. In het baanplan zitten veel flauwe bochten, dat maakt het overzetten in Anyrail erg lastig.
Zo lastig dat ik er over na aan het denken ben om gewoon met de bovenbouw te starten..... Nu nog de tijd vinden om daadwerkelijk te starten.....
Inmiddels wel al diverse Digikeijs bezetmelders (DR4088) op de kop kunnen tikken. Nu nog wachten tot de Digikeijs centrale uitgeleverd wordt, dan kan ik eens met het geheel gaan "spelen".
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 10 mar 2016 09:30
door piksov
Mooi plan hoor!
Uit welke MIBA komt dit ?
Guus
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 10 mar 2016 10:35
door Bjor
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 10 mar 2016 13:47
door Peter
Plan zit nog steeds in de pipeline..... ik heb even andere prioriteiten..... Andere hobby van mij vraagt behoorlijk wat aandacht (gereed maken van een kitcar

).
Maar wat in het vat zit verzuurt niet of zoiets

.
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 10 mar 2016 14:34
door FidOo
Peter, dat vraagt ook om een fotootje van dat andere project.

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 10 mar 2016 15:40
door hansman
Is het misschien het bouwen van een Voglietta????
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 10 mar 2016 16:46
door Peter
Nee het is geen Voglietta.
Het betreft een VM77. Ik ben een aantal aanpassingen aan de auto aan het doorvoeren, en ik wil toch echt in het voorjaar weer de weg op

.
Hier een foto:
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 11 mar 2016 07:45
door FidOo
ik had al stiekem de hoop dat het een 7 zou zijn. Geweldige auto's zijn dat, in ieder geval om te zien. Rijden weet ik behalve in de virtuele wereld niks vanaf.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 13 mar 2016 12:38
door Peter
Joost, gewoon een keer een huren en een dagje gaan rijden, is echt top fun!
De VM77 is een bommetje op wielen. 1.8t met meer dan voldoende koppel en pk's, en dat bij een gewicht van net iets over de 800 kilo staat garant voor erg veel fun

. Gelukkig woon ik maar circa 30 min. rijden van de Duitse Eifel, daar ben ik dan ook regelmatig te vinden op mooie dagen.
Maar goed, nu weer on topic, gaat hier op het forum immers over modelspoor
Het is nog steeds de bedoeling dat ik de baan ga bouwen. Ik ben er nog niet uit hoe ik e.e.a. ga aanpakken. Ik denk zelf om kleine gedeelten van de baan te gaan opbouwen en zo het geheel steeds verder vorm te gaan geven. Ik wil nu eindelijk wel eens verder komen met een baan dan alleen maar wat rails en wissels op een oppervlakte en geen scenery.....
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan.... En nu een keerlus vraagje...
Geplaatst: 20 nov 2016 14:57
door Peter
Inmiddels langzaam de hobby weer aan het oppakken. Om meer ervaring met DCC op te doen, ik ben zoals eerder aangegeven overgestapt van Dinamo naar volledig DCC, ga ik een proefbaantje bouwen. Op dit proefbaantje komt ook een draaischijf met de draaischijfbesturing van Dinasys.
Ik heb het volgende uitgedacht:
Volgens de tekening heb ik op 2 punten een "keerlus" achtig iets gecreëerd (rood omcirkelt). Nu waren dit soort zaken binnen Dinamo geen probleem, binnen DCC is dit echter wel een probleem. Hebben jullie enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? 1, 2 keerlus modules, handige wissel/relais oplossing....?
Tevens zal de draaischijf ook via een keerlus module aangesloten moeten worden volgens mij.... toch?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 20 nov 2016 20:41
door FidOo
De draaischijf kan zonder keerlus module werken als je die dtc gebruikt van dinasys.
Voor je keerlussen zul je inderdaad keerlus modules moeten gebruiken. Kijk hiervoor eens bij rosoft. Zou geen handmatig oplossing willen aanraden.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 21 nov 2016 09:30
door Andre de Ruiter
Peter,
Uit je tekening blijkt niet direct hoe lang de poten van de twee driehoekjes zijn. Realiseer je wel dat voor de keerlusoplossing van Rosoft een vijftal bezetmelders(stroomdetectie) in één van de poten van de driehoek gerealiseerd moet worden, waarvan de middelste bezetmelder tenminste de lengte van je langste trein dient te hebben. Ik denk dat in dit geval de oplossing van Digikeys (kortsluitdetectie) beter toepasbaar is, hoewel de oplossing van Rosoft veel eleganter is.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 21 nov 2016 10:44
door Peter
Hoi Andre, baan is maar 1,5x1,2m, ik verwacht dan ook dat ik de schakeling van Rosoft niet kan toe passen. Jammer, want het is wel een mooie oplossing.
Ik denk dat ik voor de Lenz LK200 ga. Deze is gewoon leverbaar, de Digikeijs modules zijn schijnbaar niet leverbaar.....
Deze gebruik voor de "gele" sectie.
De draaibrug ga ik testen, hier zou een keerlusmodule niet noodzakelijk zijn.
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 21 nov 2016 15:55
door Debvd
Hoi Peter,
Je eerste posting met het baanontwerp heeft mij behoorlijk geinspireerd. Ik ben helemaal weg van dit ontwerp en zal deze in grote lijnen uiteindelijk willen opnemen in mijn treinbaan.
Maar voor het zover is ben ik nu met een testbaan bezig. Zal daar later een eigen draadje opstarten.
Intressante testbaan en ben nieuwsgierig naar je vorderingen.
Mvg. Bjorn
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Geplaatst: 23 nov 2016 18:30
door Peter
Dat baanontwerp vind ik ook erg gaaf, ik heb nog een variant gevonden. Ik probeer dat baanplan een dezer dagen te plaatsen.
Inmiddels 2 keerlus modules van Digikeijs via Marktplaats kunnen kopen. Type DR410. Eens kijken hoe die werken.
Grtz.
Peter