Sprinkbaan
-
Re: Sprinkbaan
succes met door deze zure appel heen buiten, dus over morgen filmpje
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Vandaag de eerste draadjes gelegd. Hier wat beelden van het eerste proefritje.
Maar nog heel wat draadjes te gaan...
Maar nog heel wat draadjes te gaan...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
- Elektronica/Commercieel
Ja, het begin is er. Nu de rest van het rondje nog bedraden, stroomdetectie-secties aanbrengen en bedraden en ook nog een keerlus aansluiten.
Dan een tijdje proefrijden en daarna de rails van het station plaatsen. Dat is nog een uitdaging, er zitten iets van 10 wissels + een scissor in.
Ach, je bent van de straat he...
Dan een tijdje proefrijden en daarna de rails van het station plaatsen. Dat is nog een uitdaging, er zitten iets van 10 wissels + een scissor in.
Ach, je bent van de straat he...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Steven.
Wat is de kleinste diameter in je schaduw station?
mvg Ronald
Wat is de kleinste diameter in je schaduw station?
mvg Ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
Dat is Fleischmann R2, R=228,2 mm
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Er zit dus verschil tussen fleischmann R2 en Peco R2???
Fleischmann R2 =228.2mm
en
peco R2 =263,5mm
Raar dacht dat allemaal het zelfde was.
mvg ronald
Fleischmann R2 =228.2mm
en
peco R2 =263,5mm
Raar dacht dat allemaal het zelfde was.
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
De afgelopen avonden en vandaag druk aan het solderen geweest.
Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de methode van Michiel om in bochten scheidingen aan te brengen (super tip!).
Er is ook het nodige geslepen, vooral voor de bezetmelder-secties. Ik gebruik daarvoor de spullen van Rosoft. (dat die Klaas er zo met slagzij bij ligt, is lompheid van ondergetekende bij het maken van een foto...)
En dit is nu het onderaanzicht van de baan. Overigens: leuk om een 80cm diep schaduwstation te hebben, maar dat maakt het wel een grotere uitdaging om overal bij te komen. Ik kan me er tussen wurmen, maar printjes om dingen aan te sluiten zet ik bij voorkeur aan de voorzijde, dat scheelt een hoop gedoe. Die op de foto is niet heel fijn om bij te komen. Bij mijn vorige baan was het schaduwstation slechts 40cm diep, dan kun je er een stuk makkelijker bij!
Afijn, deel 1 van het aansluitwerk is klaar. En dus testrijden. De wissels werken naar behoren, op een paar plekken moest ik nog een paar stukjes verenstaal inkorten omdat de Klaas erachter bleef haken. En op 3 plaatsen bleek ik een draadje vergeten, dat was snel hersteld. Twee testlocs hebben hun rondjes gereden, hier een kort filmpje daarvan. Kwaliteit is niet 100%, is even snel met de aifoon geschoten.
De komende dagen ga ik het spul eens invoeren in Koploper, zodat er uitgebreid testgereden kan worden. En daarna wordt het tijd om het station te gaan bouwen. Dat wordt een mooi klusje voor de kerstvakantie.
Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de methode van Michiel om in bochten scheidingen aan te brengen (super tip!).
Er is ook het nodige geslepen, vooral voor de bezetmelder-secties. Ik gebruik daarvoor de spullen van Rosoft. (dat die Klaas er zo met slagzij bij ligt, is lompheid van ondergetekende bij het maken van een foto...)
En dit is nu het onderaanzicht van de baan. Overigens: leuk om een 80cm diep schaduwstation te hebben, maar dat maakt het wel een grotere uitdaging om overal bij te komen. Ik kan me er tussen wurmen, maar printjes om dingen aan te sluiten zet ik bij voorkeur aan de voorzijde, dat scheelt een hoop gedoe. Die op de foto is niet heel fijn om bij te komen. Bij mijn vorige baan was het schaduwstation slechts 40cm diep, dan kun je er een stuk makkelijker bij!
Afijn, deel 1 van het aansluitwerk is klaar. En dus testrijden. De wissels werken naar behoren, op een paar plekken moest ik nog een paar stukjes verenstaal inkorten omdat de Klaas erachter bleef haken. En op 3 plaatsen bleek ik een draadje vergeten, dat was snel hersteld. Twee testlocs hebben hun rondjes gereden, hier een kort filmpje daarvan. Kwaliteit is niet 100%, is even snel met de aifoon geschoten.
De komende dagen ga ik het spul eens invoeren in Koploper, zodat er uitgebreid testgereden kan worden. En daarna wordt het tijd om het station te gaan bouwen. Dat wordt een mooi klusje voor de kerstvakantie.
Laatst gewijzigd door shoven op 09 sep 2017 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Heerlijk om na een periode van prutsen en knutselen de treinen weer te zien rijden, hé? Geniet ervan!
Mijn schaduwstation ligt op 25cm onder de bovenbaan, en is 90cm diep. Daarom bouw ik de bovenbaan in wegneembare segmenten. Zo kan ik goed aan het schaduwstation, en werk ik aan de segmenten van de bovenbaan ondersteboven op de werktafel (althans, dat is het plan). Voor jouw is het een beetje laat, maar om alle bedrading naar de voorrand te leiden is een goed idee.
Die klaas gaat kennelijk met een stoere slip door de bocht! Om te zeggen, hij mag mij slaapwagen komen oppikken: wordt ie goed wakker van.
Mijn schaduwstation ligt op 25cm onder de bovenbaan, en is 90cm diep. Daarom bouw ik de bovenbaan in wegneembare segmenten. Zo kan ik goed aan het schaduwstation, en werk ik aan de segmenten van de bovenbaan ondersteboven op de werktafel (althans, dat is het plan). Voor jouw is het een beetje laat, maar om alle bedrading naar de voorrand te leiden is een goed idee.
Die klaas gaat kennelijk met een stoere slip door de bocht! Om te zeggen, hij mag mij slaapwagen komen oppikken: wordt ie goed wakker van.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Dag Steven,
Vanmorgen dit hele draad(-je) gelezen en bekeken. Het ziet er mooi uit en erg interessant, ik zal het met plezier volgen. Mijn toekomstige baan is vergelijkbaar met die van jou. Het duurt alleen nog even voordat ik de ruimte optimaal kan gebruiken. Één vraag: hoe ga je dat doen met die ramen en vensterbanken van jullie huis? Daar kun je straks bijna niet meer bij?
Succes verder met deze prachtige baan.
Groeten,
Norbert
Vanmorgen dit hele draad(-je) gelezen en bekeken. Het ziet er mooi uit en erg interessant, ik zal het met plezier volgen. Mijn toekomstige baan is vergelijkbaar met die van jou. Het duurt alleen nog even voordat ik de ruimte optimaal kan gebruiken. Één vraag: hoe ga je dat doen met die ramen en vensterbanken van jullie huis? Daar kun je straks bijna niet meer bij?
Succes verder met deze prachtige baan.
Groeten,
Norbert
Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Het is wat lastig, maar je kunt er nog bij. Maar echt makkelijker heb ik het niet gemaakt inderdaad.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Elk voordeel heeft zijn nadeel, je kan altijd nog konijntje verbouwen en dicht metselen, maar ja, nu kun je rustig in jet uin bbq en de baan aanschouwen.
Ach ja, weer iets anders dan een baan op zolder
Maar wordt geweldig, dus ga zo door
Ach ja, weer iets anders dan een baan op zolder
Maar wordt geweldig, dus ga zo door
Vind je het erg als ik hier niks van snap?Marksintpancras schreef:... konijntje verbouwen en dicht metselen...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Steven, ik snap er ook zelf weinig van Alleen die verdomde tablet heeft van het woord kozijntje weer eens konijntje gemaakt.
Hopelijk snap je hem nu
Hopelijk snap je hem nu
Mark,
Eerst nalezen wat jij samen met je tablet er van gemaakt hebben.
ook op een tablet getyped.
Steven,
Hier snap ik ook niks van:
Eerst nalezen wat jij samen met je tablet er van gemaakt hebben.
ook op een tablet getyped.
Steven,
Hier snap ik ook niks van:
Mark schreef:jet uin
-
Dat ziet er goed uit op de filmpjes, rijdt mooi langzaam.
Die ramen achter de baan heeft natuurlijk ook zijn voordeel.
Zo hoef je niet je hele baan in de tuin te zetten om de baan met daglicht te fotograferen
gr. Ron.
Die ramen achter de baan heeft natuurlijk ook zijn voordeel.
Zo hoef je niet je hele baan in de tuin te zetten om de baan met daglicht te fotograferen
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Ik ben begonnen aan het station.
Eerst maar eens passen en kijken hoe het uitkomt. Met flex is dat wat minder zeker dan met vaste stukken (of ik ben gewoon te slordig).
Daarna de ondergrond op maat gezaagd, in stukken zodat ik de wissels makkelijker kan aanbrengen.
De wisselstraat aan de ene kant. Hier ligt al een wisselstraat van 5 wissels + 2 kruisingen, daar sluit ik deze op aan, nog 7 erbij...
En de andere kant, 2 wissels + een scissor. Neemt een stuk minder ruimte in.
Er tussenin komen 5 sporen te liggen: 2 sporen voor personentreinen van 160 a 170cm lang, een kopspoor van 150cm, en 2 goederensporen van elk plm. 130cm.
Eerst maar eens passen en kijken hoe het uitkomt. Met flex is dat wat minder zeker dan met vaste stukken (of ik ben gewoon te slordig).
Daarna de ondergrond op maat gezaagd, in stukken zodat ik de wissels makkelijker kan aanbrengen.
De wisselstraat aan de ene kant. Hier ligt al een wisselstraat van 5 wissels + 2 kruisingen, daar sluit ik deze op aan, nog 7 erbij...
En de andere kant, 2 wissels + een scissor. Neemt een stuk minder ruimte in.
Er tussenin komen 5 sporen te liggen: 2 sporen voor personentreinen van 160 a 170cm lang, een kopspoor van 150cm, en 2 goederensporen van elk plm. 130cm.
Laatst gewijzigd door shoven op 09 sep 2017 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Kijk, nu gaat het intersant worden.
Succes met neerleggen en aansluiten
Succes met neerleggen en aansluiten
Ik ben druk bezig met het leggen van de stationssporen.
Helaas loop ik nu aan tegen een storing waar ik de oorzaak niet van kan vinden. De centrale klapt er direct uit met een kortsluiting op het bovengedeelte van de baan. Balen, dat betekent delen afkoppelen en een voor een weer aansluiten om uit te vogelen waar het nu in zit. Uiteraard zijn er dan allerlei verbindinkjes via de rails waar je rekening mee moet houden. Werk waar je niet op zit te wachten...
Afijn, de foto's.
Aansluiting van station op de baan aan de ene kant. Op die wissel onderaan worden 2 goederensporen aangesloten, op die aansluiting bovenaan een kort kopspoortje.
Aansluiting aan de andere kant. Scissor aangesloten, wat een pokkewerk om dat goed te laten werken. Peco heeft al een heleboel van de kleine losse stukjes doorverbonden, maar zelf moet je ook nog het nodige doen. Echt heel vrolijk werd ik er niet van. Maar goed, hij zit.
De doorgaande stationssporen, met een proefpassing van het station, dat moet ik ook nog ergens kwijt. De onderplaat haal ik er denk ik af en het gebouw zet ik dan op een perron dat ik van gips maak (fix & finish waarschijnlijk).
Een soort totaaloverzicht van hoe het er nu bij ligt. Nu eerst die storing eruit...
Helaas loop ik nu aan tegen een storing waar ik de oorzaak niet van kan vinden. De centrale klapt er direct uit met een kortsluiting op het bovengedeelte van de baan. Balen, dat betekent delen afkoppelen en een voor een weer aansluiten om uit te vogelen waar het nu in zit. Uiteraard zijn er dan allerlei verbindinkjes via de rails waar je rekening mee moet houden. Werk waar je niet op zit te wachten...
Afijn, de foto's.
Aansluiting van station op de baan aan de ene kant. Op die wissel onderaan worden 2 goederensporen aangesloten, op die aansluiting bovenaan een kort kopspoortje.
Aansluiting aan de andere kant. Scissor aangesloten, wat een pokkewerk om dat goed te laten werken. Peco heeft al een heleboel van de kleine losse stukjes doorverbonden, maar zelf moet je ook nog het nodige doen. Echt heel vrolijk werd ik er niet van. Maar goed, hij zit.
De doorgaande stationssporen, met een proefpassing van het station, dat moet ik ook nog ergens kwijt. De onderplaat haal ik er denk ik af en het gebouw zet ik dan op een perron dat ik van gips maak (fix & finish waarschijnlijk).
Een soort totaaloverzicht van hoe het er nu bij ligt. Nu eerst die storing eruit...
Laatst gewijzigd door shoven op 09 sep 2017 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Klopt het dat jij mdf gebruikt en er nergens kurk onder de rail hebt gelegd?
En hoe dik is de plaat?
mvg ronald?
En hoe dik is de plaat?
mvg ronald?
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
Ik gebruik inderdaad mdf. 6 mm dik, maar dat is eigenlijk te dun. Achteraf had ik beter iets dikker kunnen nemen, al was het maar om te voorkomen dat de schroefjes er doorheen steken hier en daar...
Kurk vind ik teveel gedoe voor te weinig winst. Om het goed te laten werken moet je zo goed opletten om geen geluidsbruggen te maken, daar heb ik geen trek in. Volgens mij zet een slimme en stevige constructie met weinig trillingen meer zoden aan de dijk.
Kurk vind ik teveel gedoe voor te weinig winst. Om het goed te laten werken moet je zo goed opletten om geen geluidsbruggen te maken, daar heb ik geen trek in. Volgens mij zet een slimme en stevige constructie met weinig trillingen meer zoden aan de dijk.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Vwb. die storing.
Haal al het gereedschap van de baan, en stofzuig de rails.
Bij mij bleek ergens een minuscuul stukje metaal op de rail te liggen.
Zijn wel weer meters wat je aan het bouwen bent.
gr. Ron.
Haal al het gereedschap van de baan, en stofzuig de rails.
Bij mij bleek ergens een minuscuul stukje metaal op de rail te liggen.
Zijn wel weer meters wat je aan het bouwen bent.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Dat is allemaal al gedaan Ron, heeft helaas niet geholpen. Wordt nu echt het betere speurwerk, want ik denk dat er ergens een stukje metaal op de rails ligt dat er bij het stofzuigen niet af is gekomen, of dat er ergens een componentje beschadigd is. Soms heb ik ook last van uitzettende rails door temperatuurverschillen waardoor een scheiding er ineens niet meer is, dat is al gecheckt.
Meteen een mooie gelegenheid om de structuur van de stroomvoorziening eens goed na te lopen.
Meteen een mooie gelegenheid om de structuur van de stroomvoorziening eens goed na te lopen.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan