Pagina 13 van 28

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 30 dec 2016 14:50
door Ron
Ook de bestelde boosterscheidingsmodules zijn binnen via bezorgservice Wim Ros (hij woont vlakbij).
Heb je dit toen bij de planning van het huis ingecalculeerd :mrgreen:

Fijn gevoel zeker dat je nu kan opbouwen.

gr. Ron

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 30 dec 2016 15:14
door Sjors77
Ziet er goed uit Steven. Vooral het station zo. Ben benieuwd naar het vervolg maar gezien het tempo van de laatste tijd verwacht ik dat het volgende week wel gereed is ;)

Sjors

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 30 dec 2016 23:00
door shoven
Vandaag de eerste BSM geinstalleerd. Meteen de lastigste. Ik had in de helix een keerlus-aansluiting zitten om het effect dat het schaduwstation een grote keerlus is, op te heffen. Met de BSM kon ik de scheiding tussen de twee boosters/centrales regelen, en tegelijk de keerlusprint in de helix elimineren. De BSM doet namelijk een truukje dat vergelijkbaar is met de Xtreme keerlus, hij gebruikt in- en uitrijsecties om een grote middensectie van de ene naar de andere booster om te schakelen vwb het DCC signaal. En ik dacht: als je van de ene booster nu de twee polen omwisselt bij het aansluiten op de BSM, heb je als bonus een keerlus-effect.
Wim bevestigde mijn vermoeden, en het blijkt te werken. Ik heb dus een keerlus-print over... (pb bij interesse :mrgreen: ).

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 05 jan 2017 21:33
door shoven
Even korte update. het spul rijdt vrolijk rond over de baan, en ik ben druk bezig alle kleine mankementen eruit te halen. Draadje los, lok hangt op soldeerklodder, stukkie vijlen, dat werk.

Even wat impressies:

Afbeelding

2 treinstellen op de paradebaan

Afbeelding

Stationssporen met latjes die later met gips worden opgevuld. Hier zie je het kopspoortje.

Verder ben ik Koploper aan het finetunen. Ik kom wat rare dingen tegen die ik niet kan verklaren. Zo stoppen treinen in het blok waar ik een BSM heb aangebracht, op de A-sectie. Dat doen ze consequent, terwijl die niet op een bezetmelder is aangesloten. Schiet mij maar lek. Bij de andere BSM doen ze dat ook.
Elders rijden ze consequent de stopmelder van het blok voorbij en stoppen op de inrijmelder van het volgende blok. Snap er niks van, maar even wat deskundologen raadplegen op koploperforum of zo...

En ik heb een kort filmpje geschoten dat je hier kunt zien. Het is even simpel met de telefoon geschoten maar geeft wel een idee van hoe het nu rijdt.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 05 jan 2017 22:25
door Krab
Ai niet draaien op de laatste 15 seconden rijd toch rustig . :lol: :mrgreen:


mvg Sjaak

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 05 jan 2017 22:31
door shoven
Beetje nek-gymnastiek Sjaak. :roll: :mrgreen:

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 05 jan 2017 22:36
door Maurits71
steef, kijk je secties maar naar of ze echt goed geisoleerd zijn, ervanuitgaande dat je de bezetmelders goed gedefinieerd heb. enzake de bsm, gebruik je deze ook als bezetmelder zoals je kan doen met de klm, want dan moet je even draadjes omzetten

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 06 jan 2017 13:08
door william
shoven schreef:Beetje nek-gymnastiek Sjaak. :roll: :mrgreen:
Wel een beetje uitkijken met nek-gymnastiek hoor! :mrgreen:

Groeten,
William

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 09:41
door daan 1946
Steven, van harte gefeliciteerd met je vijftigste verjaardag :o
groetjes
Daan

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 10:29
door BenQ
Steven,
Gefeliciteerd met je 50e verjaardag. Nog vele modelspoorse jaren in gezondheid.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 12:57
door Ronaldp
Welkom bij de 50 club.
Van harte.

mvg ronald

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 13:18
door Maurits71
abraham , van harte

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 13:37
door Willempie
Zo, dan weet je nu ook waar de mosterd staat. Van Harte jongeman.

Afbeelding

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 13:47
door Happyface
Gefeliciteerd, maak er een mooie (hobby)dag van :P

gr Ferry

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 14:30
door Ron
Join the club Abe :mrgreen:

Maak er een mooie dag van.

gr. Ron

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 15:20
door The Railroader
Gefeliciteerd Steven. Fijne dag :D

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 16:08
door Stanley
Van harte gefeliciteerd :)

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 16:18
door Krab
Gefeliciteerd met je verjaardag Steven en nog een fijne dag. ;)


mvg Sjaak

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 16:26
door shoven
Thanx guys.
Ja nu hoor ik echt bij de ouwe l*len. Hopelijk blijf ik wel een beetje sporen zo boven de 50...

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 16:28
door Bart51
Oh, zo jong nog? Nou van harte gefeliciteerd 50+ er en nog vele (spoor)jaren!

Groet Bart

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2017 19:03
door Wablo
Steven,
Ook vanaf deze kant van harte gefeliciteerd met je 50-ste verjaardag, en nu op naar de 100 ;)
groetjes,
Bert

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 13 jan 2017 21:45
door william
Hallo Steven,

nog van harte gefeliciteerd met je 50e verjaardag.

Groeten,
William

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 14 jan 2017 09:52
door 141
Hallo Steven,

Een beetje te laat..... maar beter laat dan nooit, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Is het gelukt om de 50 kaarsjes in één adem uit te blazen?

Gr. Clemens

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 14 jan 2017 16:14
door spoor65
Ook hier te laat, maar alsnog van harte met jouw 50ste.

Ik geniet er inmiddels al even van, vooral doordat ik er sinds die tijd gewoon ff 9 vrije dagen, zgn, oudelllln dagen, bij kreeg van mijn werkgever, opgeteld bij de atv dagen, compensatiedagen en mijn overige verlofdagen levert dat nu toch gewoon 59 vrije (hobby) dagen op, op jaarbasis.

ouder worden heeft ook zijn voordeel.

mvg

Freddy

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 22 jan 2017 15:31
door shoven
Ja die ouwe l*len dagen heb ik ook al een tijdje Freddy.

Aan de baan gebeurt niet zoveel op het moment. Ik ben aan het testrijden en dat gaat best goed.

Met de booster scheidings modules werkt het ook goed. Alleen de stroomdetectie-punten willen nog niet echt. Wim Ros is al een paar keer geweest, het printje is opnieuw ontworpen maar het lukt nog niet zo. Ik ben momenteel dus een testlocatie voor de BSM. Voor Wim wel zo handig want ik zit vlakbij. Ik heb er verder geen last van want ik sluit de bezetmelder direct aan op de rails zolang het nog niet 100% werkt. De primaire functie (veilig schakelen tussen twee boosters) doet het gelukkig goed.

Ik heb wel een issue met mijn trafo. Na lang rijden en dus veel wissels schakelen geeft de trafo het op. Die lijkt te zwak (14V 3A). Ik heb een andere besteld die het zeker aan kan. Want het wordt toch wel lastig als geen wissel meer schakelt... :?