Pagina 16 van 41

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 15 jul 2011 13:57
door shoven
Voor degenen die denken dat er niets gebeurt aan de baan: bijna goed.
Ik ben aan het ballasten. Een groot deel van de baan ligt inmiddels in de ballast. Wat nog moet gebeuren is het station en het hooggelegen deel van de baan.
Tussen de sporen is wat ruimte over. Ik wil daar ook ballast leggen, met wat plukken gras. Wat is de handigste manier: eerst de pollen gras plakken en daarna ballast of omgekeerd?

Overzicht-fotootje:

Afbeelding

Op de grond:

Afbeelding

Een speciale uitdaging zijn de perrons. Omdat ik het zo mooi vond om de stationssporen in een boog te leggen, doemt nu het probleem op hoe de perrons te maken. Na een eerste poging met een stuk MDF dat op maat moest worden gezaagd, was ik niet blij. Die zijn er dus weer uit. Twee forumgenoten gaven de tip om met dunne houtjes te werken en die te buigen. Dat heb ik nu gedaan, en dat werkt wel.
De houtjes zijn kwartrond latjes van 7mm die zijn meegebogen en vastgespijkerd. Ik ga nu testrijden om te kijken of er geen wagons of locs blijven haken. Daarna wordt de binnenzijde gevuld met gips. En daarna nog wat verzinnen voor de bestrating ervan, misschien printen. Ik zie wel.


Afbeelding

Afbeelding

(en die spijkertjes krijgen nog een klap, ja)

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 15 jul 2011 14:10
door Krab
Hoi Steven ,
rijd wel eerst met se G2000 erlangs . :mrgreen:
Die is namelijk bij mij het breedst met die trapjes op de wielstellen . :o




mvg Sjaak

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 15 jul 2011 14:14
door shoven
Ja dat was het plan ook. Daarom test ik eerst een tijdje voor ik het gips erin kieper, nu is nog vrij eenvoudig bij te stellen.

Ik ben nog aan het wachten op de G2000, hij komt een dezer dagen binnen.
De Minitrix gasketelwagens op de foto zijn ook vrij breed, die gaan er goed langs.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 15 jul 2011 14:25
door Ron
Steven,

Eerst ballasten en dan graspollen erop.

gr. Ron.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 15 jul 2011 14:40
door mark
Handig die latjes!
Ga ik zeker ook proberen.
Ben benieuwd wat je er verder van gaat maken!

Groet,
Mark

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 15 jul 2011 19:37
door maarten
Handige techniek, goede tip! Blijft ook erg mooi die flauwe bochten.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 15 jul 2011 19:54
door marco
Mooie foto,s steven.
Op de dwarsliggers hoort geen ballast te liggen 8-)
Maar ziet er goed uit hoor.
Ik ben benieuw naar je perrons.

Succes verders groetjes marco

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 16 jul 2011 18:53
door shoven
Ja, er moet nog even een rondje plaatsvinden om ballast van de bielzen te halen. In het grootbedrijf zie je het soms, maar niet veel. Moet nog even een goede werkwijze daarvoor verzinnen (dremel met een borsteltje of zo). Iemand nog tips?

De zwarte G2000 was binnen vandaag. Mooi karretje, loopt soepel. En heeft sluitlichten; dat zie je veel te weinig bij nieuwe locs, terwijl het toch niet al te veel moeite zou moeten zijn voor de fabrikanten.
Is alleen een verschrikkelijk ding om te openen (je moet erg stevig aan de kap trekken, en vooral geen schroefjes losdraaien!) Na wat klooien een Tran erin weten te duwen. Sommige onderdelen vallen er wel wat makkelijk vanaf vind ik (hekjes en traanplaatplanken).
(Voor wie er nog 1 zoekt: ze zijn nu €79,95 bij http://www.smdv.de.)
Zo bij het 1e rondje waren er weinig problemen, 1 uiteinde van een perron is iets strakker gezet. Vandeweek verder rijden en de rest van de baan testen.

Afbeelding

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 jul 2011 10:43
door shoven
Gisteren aan het testrijden geweest met de G2000. Dat was maar goed ook, ik moest op 2 plaatsen de latjes iets verzetten. Ik had een afstand van 6mm aangehouden tussen zijkant spoorstaf en perronrand. Dat is voldoende, maar de latjes hebben wel wat de neiging zich daar niet 100% aan te houden. De remedie is meer spijkertjes te gebruiken (Trix railspijkertjes werkt prima) om de lat netjes in het gareel te houden.

De komende weken komt er weinig van de baan. We gaan op vakantie, het meeste materieel zit in de doosjes omdat het nu toch vooral in de weg staat met de werkzaamheden aan de rails. Na de vakantie vul ik de perrons op met gips en maak het ballasten af.

Over de maten van de perrons: ik gebruik code 80 rails, die is 2,03mm hoog. Een perron in NL is 840mm boven bovenkant spoor, wat neerkomt op 5,25mm in N. De Europese standaardmaat voor perronhoogte is 760mm, neerkomend op 4,75mm. De latjes zijn 7 mm hoog; daarmee zit ik dus precies tussen de NL (7,28mm) en de Europese (6,78mm) maat in. Prima wat mij betreft. Nu nog iets verzinnen voor de bestrating van de perrons. Waarschijnlijk ga ik iets printen. Als iemand hier ervaring mee heeft of leuke voorbeelden weet hou ik me aanbevolen. 8-)

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 jul 2011 11:44
door HTteG
Steven je kan aan asfalt denken, tegels in krassen, straatstenen of e.d.

Prettige vakantie genoeg tijd om na te denken dus en ideeën opdoen.

Henk

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 jul 2011 13:41
door RonaldB
Hoi Steven
Allereerst complimenten voor de baan tot dus ver. Voor mijn maatstaven behoolijk groot en uitgebreid.
Voor mij is het ook vakantie, en met die regen tijd om bij anderen de kunst af te kijken. Ik heb bij jou de meeste verhalen meegelezen, maar heb nu toch 2 vragen. Ik zie bij de nieuwe aansluitingen van wissels dat sommige bielzen zijn verwijderd. Is dat om goed te kunnen solderen?? Ik heb gelezen dat je ze later weer terug wil schuiven.
Ik zie ook dat je treintafel van multiplex en MDF is gemaakt. Ik zie geen isolerende laag van kurk oid.
Hoe staat het met het rij-geluid?
Succes met verder bouwen van je baan. Binnenkort ga ik ook starten met een eigen baan.
Groeten Ronald

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 jul 2011 16:00
door shoven
Bij de Peco wissels moet je wat bielzen afsnijden. Verder ligt er flexrails, daarbij is het vaak nodig 1 of 2 bielzen af te snijden om goed aan de volgende rail te kunnen vastmaken met een raillasje. Heeft niks te maken met solderen dus.
Bij het ballasten heb ik stukjes teruggeplaatst, en dat blijft prima zitten.

Het rij-geluid voor mij geen probleem. Er ligt niets onder, het effect vind ik te marginaal om er tijd en moeite aan te besteden.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 05 sep 2011 11:52
door Schachbrett
Hallo Steven,

Ben je nog wat verder gekomen met je perrons van DAS-Klei?


Gr Chris

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 06 sep 2011 10:50
door shoven
Nee, het was de afgelopen tijd vrij warm op mijn treinkamer, en ik had wat andere dingen aan mijn hoofd. Ik ga volgende week eerst nog even op vakantie, daarna komt het er weer van denk ik.
Een van de eerste klusjes wordt het opvullen van de perrons met rotband. De klei was geen succes, dat wordt hem niet.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 08 okt 2011 20:11
door shoven
OK, alle vakanties weer achter de rug, temperaturen op de treinkamer zijn gedaald naar goed hobby-niveau, dus aan de slag maar weer.
Vandaag eerst de perrons gedaan, het stuk tussen de kwartrond latjes opgevuld met Rotband.

Linkerzijde:
Afbeelding

Rechterzijde:
Afbeelding

En nu maar drogen.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 08 okt 2011 20:14
door shoven
Terwijl de boel droogt nog wat gespeeld met ballast en de groen-zooi die ik gekocht heb.

Tussen de rails groeit genoeg onkruid. Verder nog wat ballast aangebracht op plekken waar die nog ontbrak.

Afbeelding

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 08 okt 2011 20:16
door gek op stoom
ooo dat ziet er mooi uit Steven

Gr andy

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 08 okt 2011 20:50
door Rob Fongers
Mooi Steven

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 08 okt 2011 21:11
door pp4trains
Dat ziet er netjes uit.
Mooie perrons :!:

Groeten,
Patrick

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 08 okt 2011 22:03
door bob vermeulen
Steven,

De kleur van je ballast is mooi, heb je dat zelf gemengt? :o

Bob

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 08 okt 2011 22:09
door Jos
Mooi hoor Steven!

Groetjes,
Jos

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 09 okt 2011 18:29
door shoven
bob vermeulen schreef:Steven,

De kleur van je ballast is mooi, heb je dat zelf gemengt? :o

Bob
Hoi Bob, nee hoor dat is H0 ballast van Polak. Ik heb vandaag nog een paar meter gedaan, foto's volgen als het droog is. Het deel op niveau +1 (bergbaan) zit nu ook in de ballast, en de 'kleine klimspiraal' ook.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 10 okt 2011 16:25
door shoven
Zo, de laatst aangebrachte ballast is droog. Even de stofzuiger erover (en dan schrik je vaak weer wat er nog los ligt, valt mee dit keer met dank aan mijn betadine-flesje).

Sommige delen worden niet geballast, die zitten dan ook niet in het zicht zoals bij de kleine klimspiraal. Dit wordt later een berg(je), dan camoufleer ik de ongelijke randen ook meteen.
Afbeelding

Voor de lange stukken is het ballasthulpje echt superhandig, binnen 5 minuten voorzie je gewoon 2,5 meter van ballast. Daarna nog even de kwast erover om overtollig ballast van de bielzen af te halen en druppelen maar.

Afbeelding

Op deze foto zie je dat het verticaal alignement nog niet 100% lekker is, dat wordt nog wat hoogtes stellen. Hier en daar ligt nog wat ballast op de bielzen, daar komt nog een grote schoonmaakactie voor waarmee ik dit in 1x op de hele baan aanpak. Met de kwast voor het lijmen de bielzen even schoonvegen scheelt al 80% van de ellende.
Afbeelding

En omdat ik toch bezig was, nog hier en daar wat groenzooi aangebracht. Je ziet nog wat wit van de houtlijm.
Afbeelding

De perrons drogen goed. Er is wel wat sprake van hele kleine krimpscheurtjes, maar niet echt schokkend. Nog een klein toplaagje van muurvuller of modelbouwgips moet zorgen voor de strakke afwerking.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 10 okt 2011 18:18
door william
Dat ziet er heel mooi uit.

Groeten,
William

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 10 okt 2011 18:44
door Rob Fongers
Je gaat lekker Steven!!