Pagina 19 van 35

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het zijn de kleine dingen...

Geplaatst: 25 feb 2023 14:38
door HST
Werkelijk mooi gedaan Folkert! De cameralens is onverbiddelijk maar gelukkig zullen de meesten de lijm zonder leesbril niet zien.

De paaltjes vind ik wel wat grof naast die prachtige stoeltjes, maar een mens kan ook niet alles perfect doen.

Groets, Erwin

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het zijn de kleine dingen...

Geplaatst: 25 feb 2023 15:17
door CGdeBrabander
Folkerd,

waar heb jij dat hek werk vandaan.
Met vr gr Ron

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het zijn de kleine dingen...

Geplaatst: 25 feb 2023 16:58
door Folkert van Wijk
De paaltjes zijn n-train sbb paaltjes ik vind ze wel meevallen. Het is vooral dat die stoeltjes fragiel lijken met dat dunne platte gevouwen messing.

Het hekwerk komt van Marktplaats. Die vindt ik dan eigenlijk weer wel wat grof en groot...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het zijn de kleine dingen...

Geplaatst: 29 mar 2023 08:44
door Krab
Hoi. Folkert ,ben je al verder gekomen met je bouwwerkjes ,
waar ik zo van genieten hoe je het doet ;)

mvg Sjaak

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het zijn de kleine dingen...

Geplaatst: 29 mar 2023 16:22
door Folkert van Wijk
Momenteel is het inderdaad wat stil hier. Ben bezig met een ander soort xps projectje (in een andere schaal) voor een vriend. Dit neemt wat meer tijd in beslag dan ik dacht...

Heb intussen wel een aantal ieniminni door een vriend 3D geprinte lautewerken gekregen. Deze nodigen wel uit om de stations omgeving weer verder te detailleren...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 01 mei 2023 11:04
door Folkert van Wijk
Komende dagen maar eens wat trouble shooten.
Kent u dat? Al een geruime tijd duw ik trouw mijn lokjes over probleem stukken heen. Denkende: dat moet ik toch maar eens fixen. Maar ja dan moet alles ontmanteld worden en de hele baan weer kaal. Dwz. Alles wat los is er van af....
Daarnaast is techniek toch niet echt mijn ding. Ik ben meer van het landschap en de gebouwtjes. En natuurlijk van het zoeken en kopen van materieel...
Maar goed toch maar eens beginnen met wat echt moet...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 01 mei 2023 21:43
door Krab
Zolang je geen bovenleiding heb kun je er nog meestal goed bij met een borstel of ruilpoetser Folkert ;)
En wissels met een pijpenreiniger schoonmaken tussen de liggers .


mvg Sjaak

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 02 mei 2023 08:38
door Folkert van Wijk
Afbeelding

Zo alles er af en op hoge poten, zodat ik er wat beter bij kan.
Klus 1 is de tandrad werkend krijgen. Het probleem is hier vooral de verbinding tussen de 22cm stukken. Door de spanning op de krommingen krijg ik A een knik tussen de staven en B een lichte daling in de tandheugel, waardoor het tandwiel van mijn lokje niet meer pakt.
Soms gaat hij hier overheen en soms ook niet. Maar ja dat is niet goed genoeg.
Ook ga ik de te sterke kanteling naar binnen en naar buiten er uit halen door er iets van extra strookjes kurk onder te lijmen....
Klus 2 is rechts achter een wissel vervangen en een aandrijving vervangen, zodat ik het dubbelspoortje daar ook kan gaan gebruiken.
Klus 3 Dan zijn er ook nog de wissels die soms niet werken omdat het rode palletje niet goed door de omgedraaide aandrijving wordt meegenomen. Het schuifje van de aandrijving schiet dan net onder het palletje door, waardoor de wissel gewoon blijft zoals hij was en dat moet niet.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 02 mei 2023 12:53
door Folkert van Wijk
Bij klus 1, komt de lichte daling van de tandheugel door de constructie van de rails zelf. De laatste biels is iets dunner en los van de staaf voor het verbingsstukje. Het haakje van de tandrad is ook te dun en de ruimte in de ontvangende rails te ruim. Onder spanning op het zachte kurk zorgt dat er voor dat de tandheugel iets naar onder wijkt. Na veel subtiele ideeën, is mijn oplossing nu uiteindelijk gewoon een dun stukje hout onder de laatste biels lijmen.
Ook heb ik de bocht, de stijging en de kanteling aan gepast door er extra lagen kurk onder te lijmen.
Verder was het zaak om dit keer bij het aandrukken van de gelijmde rails de tandheugel te ontzien. Het nokje voor de veer van een wasknijper past er precies overheen...

Afbeelding

Afbeelding

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 02 mei 2023 20:25
door Folkert van Wijk
Inmiddels, een halve dag later, heb ik het voor elkaar de trein zo'n 50 cm tandrails af te laten leggen... Tenminste, 9 van de 10 keer gaat het goed. Nu het bovenste stuk nog begaanbaar zien te krijgen...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 04 mei 2023 09:18
door Ad_M
Leuk om te volgen zo, blijf je best doen en er vooral lol in te hebben Folkert :D

Mvg,
Ad

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 04 mei 2023 15:16
door bpieters
Leuke toepassing van wasknijpers.
Hoop wel dat het verder lukt met de tandradrail.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 07 mei 2023 16:54
door Folkert van Wijk
Goed.... tandrad is dus echt 🤪 😱 🤬 ☠️

Vooral de overgang van het ene stuk op het andere geeft problemen. Ik denk dat ik nog eens vier nieuwe stukken koop, de overgangen van tevoren aan elkaar vastmaak en op een of andere wijze zo'n 4 a 5 cm fixeer, voordat ik de rails daadwerkelijk leg...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 07 mei 2023 18:27
door BartenThomas
Kun je de tandrad niet op (niet te stijf) foam monteren zodat het iets te hoog ligt maar het gewicht van de lok het kan indrukken zodat het tandwiel altijd maximaal aangrijpt?

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 07 mei 2023 20:04
door bpieters
Misschien is het een idee om de tandradrail te laten zitten maar het tandwiel van de lok niet te gebruiken maar gewoon op wrijving van de gewone rails.(indien mogelijk natuurlijk). Als het de lok is zoals je eerder plaatste valt het al of niet functioneren van het tandwiel niet op. Het korte treintje moet de steilere helling wel aankunnen denk ik.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tijd voor techniek...

Geplaatst: 07 mei 2023 20:48
door bpieters
Folkert van Wijk schreef: 07 mei 2023 16:54 Goed.... tandrad is dus echt 🤪 😱 🤬 ☠️

Vooral de overgang van het ene stuk op het andere geeft problemen. Ik denk dat ik nog eens vier nieuwe stukken koop, de overgangen van tevoren aan elkaar vastmaak en op een of andere wijze zo'n 4 a 5 cm fixeer, voordat ik de rails daadwerkelijk leg...
Of de fleischmann ral met bedding en losse tandradrail toepassen.
Die rail is wat steviger.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De aanhouder...

Geplaatst: 19 mei 2023 16:06
door Folkert van Wijk


Oke, het verdiend geen schoonheidsprijs, maar ik ben al lang blij dat hij boven en beneden komt zonder van het spoor te flikkeren. Ik heb zelfs goede hoop dat als de koppelingen er weer op zitten ik er wel een wagonnetje voor of achter kan hangen....

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De aanhouder...

Geplaatst: 19 mei 2023 16:51
door jeemka
Mooi dat het gelukt is. Bijzonder dat de loc zomaar over het wissel rijdt, waar geen tandrad zit. Is de helling niet zo steil?

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De aanhouder...

Geplaatst: 19 mei 2023 16:57
door Folkert van Wijk
Ja inderdaad, de wissel heb ik expres vlak/horizontaal gehouden.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De aanhouder...

Geplaatst: 19 mei 2023 18:16
door bpieters
Afgezien van het schokje in de rit naar boven en het slingertje na de afdaling gaat het best al wel redelijk goed.Misschien zijn die puntjes nog wat te verbeteren.
Bij het spoor helemaal naar boven zit na het wissel in de rechtdoorstand nog wel een knik.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De aanhouder...

Geplaatst: 19 mei 2023 18:36
door Folkert van Wijk
Het schokje en het slingertje hebben al veel aandacht gehad en waren nog veel schokkender. Maar daar ga ik zeker nog meer naar kijken...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De aanhouder...

Geplaatst: 19 mei 2023 22:16
door Krab
Het lokje springt gelukkig terug in de baan , misschien die wissel iets omhoog liggen zodat hij daar geleidelijk afrijd .


mvg Sjaak

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De aanhouder...

Geplaatst: 20 mei 2023 09:30
door bpieters
Het springen komt misschien omdat de helling te kort op de wissel eindigt.Wissel verplaatsen en het spoor door gewone rails daar vervangen lost het misschien op.Het wissel kun je dan aan het gebogen deel van de andere wissel makek zodat je wel 2 kopspoortjes houdt.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De aanhouder...

Geplaatst: 20 mei 2023 10:19
door Hans
Hallo Folkert,

In het echt ligt de rails soms ook niet helemaal jofel.

m.vr.gr.

Hans

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De aanhouder...

Geplaatst: 20 mei 2023 11:57
door Folkert van Wijk
Ha ha, ja dat klopt. Iemand herinnerde mij er ook al aan dat bij echte tandradjes het vaak ook een hoop geknars en geratel is. Zoals gezegd ben ik dan ook al gewoon blij als hij zonder kleerscheuren boven en beneden komt...