De Sik

Hier het forum van Mark van 't Hoff

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: De Sik

Bericht door Chris83 »

als ik het goed begrijp is dus dat de marken burg sik kant en klaar bij jouw bestelbaar zou moeten zijn?

Of kan ook de kap los besteld worden?
onderstel los en dan de rest zelf maken?

Een sikje via shapeways is een stuk goedkoper dan normaal.

Wat ik ook vooral leuk vind is om een sik helemaal op schaal als een statish object neer te zetten, zoals je vaak ziet tegenwoordig bij een bedrijf. En dan hoeft deze dus niet rijvaardig te zijn. Dan zou je ook de wielen los erbij kunnen leveren geprint.

Maar natuurlijk wil ik ook een rijvaardig model.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Hey Chris,

Het is voor mij geen enkele moeite om de kapjes met frame te verkopen via shapeways. Dat is inderdaad makkelijk voor velen onder ons en ook voor mij.
Wielen kunnen ook geprint worden In principe zowel in FUD voor een statisch model en in zilver voor de rijdende modellen. Maar bij zilver zit nou net een aandachtspunt.
De opstartkosten voor zilver bedaagd 40 euro per object. 4 wielen kosten dan al snel 40 x 4 = 160. 160 + enkele cm3 materiaal is c.a. 165,-. Beetje duur voor een setje wielen. :oops:
Dus als ik de 4 wielen aan elkaar maak kosten ze nog 40 + materiaal is ongeveer 65,- euro. Scheelt al een hele slok. :idea:
Maar inderdaad als ik 20 wielen aan elkaar maak kost het per setje van 4 wielen, nog een euro of 10.
Enfin, dit soort geintjes en zo meer met andere materialen en onderdelen doen mij inderdaad overwegen om niet alleen de kapjes met frame en e.v.t. de wielen te verkopen via Shapeways, maar om wellicht ook iets op te zetten waarbij ik bij Shapeways en andere firma's wat groter/slimmer inkoop waardoor er voordeel zou kunnen ontstaan. Dan zijn de modellen hoogst waarschijnlijk nog niet kant en klaar verkrijgbaar bij mij. Dat hangt uiteraard af van of daar grote vraag naar is, of dat mensen ook prima zelf kunnen/willen knutselen. Als ik de inkoop en daarmee ook de distributie van setjes Sikjes zou gaan verzorgen doe ik dat om financieel voordeel kunnen genereren voor de mensen die één of enkele rijvaardige Sikjes willen. De klant zal dan mogelijk nog wel het een en ander in elkaar moeten zetten, maar het gaat er dus om dat ik nog even aan het nadenken ben hoe ik de kosten mogelijk drukken kan voor de klant. Het zijn in ieder geval ideeën die nog even moeten gisten.

Overigens ben ik heel blij met jouw en opmerkingen en die van de andere hier.
Ik had namelijk nog niet stil gestaan bij het idee om de Sikjes niet alleen rijvaardig in te zetten maar ook statisch.
En het kan me meer richting geven in hoe ik straks de producten verder aanbied.

Alvast bedankt voor jullie verdere reacties,

Mark

PS: Heeft iemand nog een foto van een 1:1 Sik met kraan?


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Mark,

Google, afbeeldingen, "kraansik" en je hebt een woud aan foto's ;)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dag Jos,

Foto's van de kraan in rechtstand zijn er inderdaad ruim voldoende, maar waar het mij om gaat zijn detailfoto's en foto's van de kraan in actie.
Die zijn er niet zo veel hoewel deze link wel naar enkele hele aardige kiekjes verwijst.

Mochten er mensen zijn die dergelijke foto's hebben en willen posten kan ik dat zeer waarderen, want ik kan er nooit genoeg van hebben. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3652
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

Mark, kun je niet (zoals op dat forum wordt gesuggereerd) contact opnemen met Hiab Nederland in Meppel? Daar hebben ze vast nog wel een dimensional drawing voor je. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

... Status update.

Afbeelding

Zoals het nu getekend is heb je veel vrijheid met de koppelingen.
Zo kan je zonder koppelingen rijden. (Ook leuk voor op de foto en in de vitrine.)
Je kan met starre koppelingen rijden zoals bij de Sikjes van Taco mogelijk is.
En je kan aan de achterzijde met een normale / Rapido koppeling rijden.
Deze koppeling heeft dan ook de bewegingsvrijheid zoals je die van een dergelijke koppeling kan verwachten.

Afbeelding

En dan nog even een plaatje van de Sik met starre koppelingen. (Overigens zijn er t.o.v. het laatste modelstudie plaatje ook nog wat andere details verbeterd zoals popnagels op het cabine dak en een verbindende stang nabij het rooster voor op de neus van de Sik.

Inmiddels is een test print in bestelling bij Shapeways.
Ik ben uiteraard heel benieuwd of bijvoorbeeld die koppelingen ook zo mooi werken in de praktijk.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: De Sik

Bericht door 3dbuildr »

Ziet er prachtig uit! Ik ben ook heel benieuwd hoe hij met al die details uit de printer komt en of de tolerantie van FUD zodanig is dat je de koppelingen gewoon in en uit kunt klikken.

Mvrgr

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: De Sik

Bericht door Chris83 »

fud is idd heel mooi in detail.

Maar ik denk niet dat de koppelingen in fud werkt, ergens hier op het forum, of benelux was al zichtbaar dat fud bij buigen kan breken.

We zullen zien, ik wacht met geduld af.
Ik weet ook niet hoe wsf op fud hecht, mocht de koppeling problemen geven, om die in apparte matrialen te printen.

Van de GTW van frits weet ik dat koppelingen in wsf wel werkt bij diverse malen in en uit klikken ook bij buigen breekt het (nog) niet.

De sik op de tekening ziet er geweldig uit. De diverse koppelingen en het idee van in uit klikken, prachtig.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Het is inderdaad een gokje om de koppelingen in FUD te printen.
Mocht FUD toch niet voldoende tegen de trek en duw krachten kunnen, is het denk ik ook nog best mogelijk om de koppelingen (en de afneembare schacht, op de afbeelding in het paars) los te printen in WSF. De krachten lijken me namelijk op de pinnetjes van de koppelingen te komen staan. Als er iets gaat breken verwacht ik dus dat de pinnetjes van de koppelingen afbreken.
Ik verwacht niet dat de schachten, die toch wat robuuster zijn, zullen breken. Het frame kan dus naar alle waarschijnlijkheid gewoon in FUD geprint worden. Dat zou wel een pré zijn omdat de assen beter in een relatief glad FUD frame zullen draaien dan in en relatief ruw WSF frame.

Kortom ik ben ook benieuwd wat we zullen ondervinden met de testprint, maar het is inderdaad niet verkeerd om alvast een stapje vooruit te denken. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3652
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

Ik ben erg benieuwd!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: De Sik

Bericht door Thrilly »

Wanneer kan je de test print verwachten? ben erg benieuwd.


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Shapeways geeft aan dat ik de testprint aan het einde van deze week kan verwachten, maar in het verleden is het FUD materiaal wel eens vertraagd aangekomen dus ik hou nog even een kleine slag om de arm.

De messing tandwielen zijn al wel binnen. (Die heb ik bij een pools bedrijf besteld, maar dat ging lekker snel.)
De overige messing onderdelen komen denk ik in de 2e helft van de komende week aan. (Dat bedriijf geeft namelijk aan dat ze deze week op vakantie zijn.)

Jammer dat ze bij Shapeways geen messing achtige materialen kunnen printen in een FUD resolutie. (Hopelijk leest Mitchell ook mee ;) :mrgreen: )

De te printen wielen is nog even vogelen omdat er tegen de grenzen van wat mogelijk is wordt getekent. Gelukkig sta ik daar niet alleen in omdat een collega ontwerper daar ook druk mee bezig is.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: De Sik

Bericht door Jettuh »

uiteraard volg ik je draadje stilletjes Mark ;)

er zijn wel printers die jou kwaliteit willen in metaal.. alleen de bouw oppervlakte van deze printer is niet groter dan een ring ;)

succes met de bouw :D


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Er zijn ook zat printers (en ik kan de types zo opboeren) die o.a. in titanium kunnen printen op een manier waarbij FUD in het niet valt. En dat met een printoppervlak van een A3. Prachtig voor seinpalen, bovenleidingportalen en super gedetaileerde hekwerkjes. Voor de Sik zou ik er de tandwielen, stroomgeleiders, assen en wielen prachtig mee kunnen printen.
Alleen worden die printers momenteel louter ingezet bij bedrijven die er kunstheupen, kunsgebitten en vliegtuigonderdelen mee printen. (Ik denk dus een markt met meer marge op de te printen producten.)

Mocht je intresse hebben in de types en merken van die machienes, hoor ik het vanzelf wel. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: De Sik

Bericht door Jettuh »

Oehh da klinkt goed Mark!
Als je me dat kan mailen naar mitchell@shapeways.com zal ik eens kijken of ik test printjes kan maken :-)


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Zelfs die kan ik je al laten zien!
Maar je hebt een mail met bijlagen reeds ontvangen hoop ik.

Groetjes,

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dag allemaal,

De Sik, maar nu met kraan.
Ik heb de afgelopen week hier en daar contact gehad en onderzoekjes gedaan naar de Sik met HIAB kraan. Wat me opviel is dat de kraan heel veel details bevat. En een aantal van details zijn in 1:160 domweg te klein om te printen, dus daar moesten keuzes gemaakt worden. Verder viel me op dat de kranen op die Sikjes onderling ook nog behoorlijk verschillen. We hebben het dan nog even niet over de kraan op Sik 355. (Die heeft overigens ook nog een hele tijd met een “normale” HIAB kraan rond gereden.) Verschillen zitten ‘m bijvoorbeeld in het aantal cilinders aan de voet van de kraan en de ondersteuningsbalken onder de kraan. Dus ook hier was het keuzes maken geblazen waarbij ik geprobeerd heb om het meest voorkomende model na te bootsen.

Hoe dat er dan uit komt te zien is hieronder waar te nemen. Omdat de kraan niet symmetrisch is (in het echt ook niet uiteraard) heb ik voor jullie een afbeelding gemaakt van alle kanten.

Afbeelding

Het idee van deze kraan is, maar dat moet nog wel even getest worden of het ook echt werkt, is dat je hem 360 graden kan draaien. Uitschuiven is helaas niet mogelijk want daarvoor is het geheel echt te klein. Maar volgens mij zou het draaibaar maken van de kraan al een kleine verbetering zijn op de geheel statische kraan zoals ze op de bestaande Sikjes geplaatst zijn. Ik hoor ook graag hoe jullie daarover denken.

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 08 sep 2011 07:38, 4 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: De Sik

Bericht door Chris83 »

ziet er geweldig uit!


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: De Sik

Bericht door Rob Fongers »

Idd heel mooi.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

hansq
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2009 15:06

Re: De Sik

Bericht door hansq »

Ik loop al een tijdje te enken over een Shapeways N-scale Sikje, en uiteraard is er al iemand mee bezig... Hardstikke mooi!
Voor wat betreft het onderstel zoek ik al lang naar iets geschikts, ik had al naar de Minitrix Kofjes gekeken, maar ik ben nu tegen het volgende aangelopen
een "B-Train Powered Motorized Chassis 1 - Bandai (N scale)" bij http://stores.ebay.nl/Plaza-Japan, ik heb er een gekocht:

Afbeelding
Ze zijn zo te zien eigenlijk bedoeld voor een soort speelgoedtreintjes, ik lees geen Japans/Chinees helaas...

Afbeelding
Dit is de inhoud, een chassis met losse onderdelen waaronder gewichtjes en koppelingen om later te bevestigen.

Afbeelding
De radstand is ongeveer 23 mm, dus dat komt op zich al aardig in de buurt, en de motor ligt lekker 'laag'.

Afbeelding
Zo ziet het er van boven uit, met 2 schroefjes die de kunststof bovenkant met de metalen onderkant verbinden.

Afbeelding
Als de 2 schroefjes weghaalt kun je de metalen onderkant verwijderen en komt de motor vrij te liggen.
De asjes liggen 'op' de beide wormwieltjes en vallen zijdelings in het kunststof chassis en onder in de metalen onderkant.
Ik had het idee de radstand te verkleinen door een nieuw chassis te ontwerpen en de onderkant bij te vijlen en hergebruiken.

Afbeelding
Je kunt een deel van de bovenkant verwijderen waardoor de stroomafname stripjes vrij komen te liggen.

Afbeelding
Dit is wat er overblijft als je de rest uit elkaar haalt. Zie de bovenkant van het kunststof chassis, motor en stroomafemers.
De motor lag los in het chassis en kan gemakkelijk worden geisoleerd van de stroomafname, belangrijk voor een decoder.

Afbeelding
Hier een detailopnamen van de chassis bovenkant, nu van onderen en van binnen bekeken.

Ik had het idee om de chassis bovenkant na de maken en te integreren in een geprint Sik onderstel, met een afneembaar kapje.
Door assen, stroom afname en de metalen onderkant van het chassis te hergebruiken zou de radstand naar 20 mm kunnen.
Voor de kosten zou je het niet hoeven te laten, met verzenden kost zo'n chassis ongeveer Euro 20 bij de huidige koers.

Er zijn wel een paar nadelen gebleken uit tests met het losse chassis:
- De bijgeleverde gewichten zijn veel te licht, er moet meer gewicht bij voor een betrouwbare loop.
- De trekkracht is niet groot.
- En grootste probleem, het is een 'racer', dus zonder decoder zal het niet geweldig lopen...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dag Hans,

Ik ben zeer onder de indruk van je rapportage!
Goede foto’s, uitgebreide motivaties en je noemt ook meteen de essentiële aspecten zoals kosten en eventuele nadelen.

Met andere woorden: Als het met mijn gekozen weg ongelofelijk faal (wat ik uiteraard niet hoop)
Dan is de door jouw aangeboden weg zeker iets dat ik verder onder de loep ga nemen.

Waarom hou ik nu vast aan de door mijzelf ingeslagen weg?
Omdat de onderdelen reeds onderweg zijn en ik er hoe dan ook heel veel van kan leren. (Zelfs als het helemaal niet gaat zoals ik nu hoop dat het zal gaan.)
Daarnaast heb ik voorafgaand aan het tekenwerk enkele doelstellingen opgenomen. Zo probeer ik de cabine ook werkelijk vrij te houden voor een 1:160 machinist. En wat bij de Sik heel kenmerkend is, is dat als je door de gaten in het frame (tussen de wielen) kijkt, je letterlijk door de Sik heen kan kijken. Dat soort karakteristieken probeer ik nu zo veel mogelijk teug te laten komen in de Markenburg Sik.
Dat maakt de uitdaging wel echt tot een uitdaging met een hoofdletter U, maar eerste insteek was, als ik het doe moet ik het goed doen omdat er al verschillende Sikjes op de markt zijn.

Qua snelheid, waarover je het ook hebt in je rapportage, kan ik ook nog wel iets zeggen. Het is mogelijk om met enkele goed gekozen tandwielen die snelheid te beperken, leuke bijkomende voordelen zijn dat de rijeigenschappen bij het langzaam rijden doorgaans iets verbeteren en de trekkracht van het model verbeterd wordt. (Die trekkracht kan overigens wel weer teniet gedaan worden door een beperkte grip op de rails, maar dat even ter zijde.)
Verder kijk ik ook naar wat een Sik in dit geval in werkelijkheid presteert. Samengevat is dat een gemiddeld langzame snelheid, goede rangeereigenschappen en een niet bovengemiddelde trekkracht, want de Sik werd bij voorbeeld niet ingezet om complete bloktreinen te verslepen.

Hopelijk gaan we die eigenschappen ook terugvinden in de Markenburg Sik, maar daarvoor zijn de tests nodig.

In ieder geval bedankt voor de rapportage.

m.v.g.
Mark

PS: Ik neem trouwens aan dat de motor tot 16 of 18 volt aan kan?


Love to build realistic... ...let's be kind.

hansq
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2009 15:06

Re: De Sik

Bericht door hansq »

Hi Mark,

Natuurlijk moet je verder gaan op de ingeslagen weg, als dat werkt levert het vast een fraai en mooi lopend model op.
Misschien dat ikzelf binnenkort de tijd vind (na een paar eenvoudiger projectjes) om zelf een Sik in N te ontwerpen.

Voor wat betreft de motor; die dat is dus een 'gewone' 12-14 Volt modelspoor motor, dus moet goed werken met een dedoder.
Als je dergelijke motortjes zoekt; ik houd er vast een paar over als ik Mitchell's modellen ga motoriseren, uit TM-4 chassis?

Over het zicht door de cabine; ik hoopte dat dit gehandhaafd zou kunnen blijven vanwege de lage ligging van de motor.
Het zicht door de ronde gaten in het chassis onder zal lastig worden, als je dat lukt, chapeau!

Veel succes, ik volg dit draadje met veel bvelangsstelling,
Hans Kuijpers


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dank voor de info.

Op dit moment is het voornamelijk wachten op de printerboeren. (waarscheinlijk niet eens zo zeer Shapeways maar de mensen waaraan zij het werk weer uitbesteden.)
Ik heb op 07-09 een mailtje gehad dat de bestelling in productie is genomen.
Op 23-08 toen ik de bestelling plaatste werd in een automatische mail van Shapeways gemeld dat ik het product voor 06-09 zou ontvangen.

Dat bij elkaar opgeteld ben ik benieuwd wanneer de planning de realiteit ontmoet. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: De Sik

Bericht door Thrilly »

Hoi Mark,

nog niks binnen? :ugeek:


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Nee helaas,

Shapeways heeft een pagina waarop de vertragingen in hoofdlijnen worden bijgehouden.

http://www.shapeways.com/materials/material-status

Zoals je ziet, er zijn nergens serieuze vertragingen behalve bij FUD. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Plaats reactie