Pagina 31 van 172

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 13 sep 2015 20:58
door Bjor
Jan,

Alsnog van harte en dat het gebak je mag smaken.
Pas wel op voor kruimelen boven je sporen en alles wat onverhoopt is aangebrand kan als vulling in de kolenbunker van het lokdepot.

Veel plezier met je tweede hobby.

Ben

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 14 sep 2015 13:57
door bob vermeulen
Jan,

Iets aan de late kant ;) maar toch nog van harte gefeliciteerd en geniet er van.

mvrgr Bob

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 17 sep 2015 11:57
door janiegein
Hallo allemaal,

ik was over het stuk wat ik de uitgaande kant van schaduwstation Nieuwestad noem niet tevreden omdat de aldaar liggende drieweg-uitrijwissel een losse wisseltong had die ik gerepareerd had maar door elke trein van die tong ontdaan werd omdat dat ding aan de schakelmagneten onder de trein bleef plakken met als gevolg dat een volgende trein daar een stukje rails miste met alle gevolgen van dien.
heb deze driewegwissel vervangen door een bochtwissel direct op de zelfde plaats en een tweede aan de rechterzijde zodat de drie sporen uiteindelijk op één spoor verder gaan.
hieronder een idee hoe ik verder ben gegaan met het maken van de tunnelpoorten want uiteindelijk zal ook dat deel in een bergachtig iets verdwijnen.

om deze wissel ging het

Afbeelding



het eerste poortje

Afbeelding


de poorten aan de uitgaande kant

Afbeelding


wat geschilderd en geplakt

Afbeelding

ballast en wat groenvoorziening op een mini filmpje

https://youtu.be/pFJkIQHmfv4

hoor jullie op en aanmerkingen vanzelf

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 17 sep 2015 12:18
door wim lagerwaard
Hallo Jan
Ik kan het filmpje niet zien , het is namelijk prive
Gr Wim

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 17 sep 2015 12:26
door janiegein
filmpje moet nu zichtbaar zijn :oops:

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 17 sep 2015 12:31
door wim lagerwaard
Nee hij staat nog op prive

Gr Wim

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 17 sep 2015 12:38
door janiegein
hij staat nu op openbaar maar is nog aan het bewerken. wat er gebeurd weet ik ook niet dus zal het straks wel doen.
kan hem zelf wel openen maar dat lijkt me logisch.

ik hoor wel weer

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 17 sep 2015 12:50
door Zolderspoor
Jan,
Om 13:50 doet-ie het. Geinig, doet mij een beetje Middellandse Zee-achtig aan.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 17 sep 2015 13:05
door janiegein
Hoi Rob,

de Middellandse Zee is dan geheel onbewust maar sluit wel aan bij eerder projectje de Haven :mrgreen:

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 28 okt 2015 12:55
door janiegein
Hallo allemaal,

jullie zaten misschien te denken dat het wat stilletjes is rondom de GEINBAAN maar niets is minder waar.

ben bezig met nieuwe ideeën uit te werken en plannen te maken voor verdere uitbreiding.

om dat te kunnen realiseren moet ik e.e.a. veranderen cq aanpassen aan de baan.

in de eerste plaats moet ik het allereerste schaduwstation afbreken.

Afbeelding


deze dus. de praktijk is dat hier steeds ontsporingenplaats vinden die terug te voeren zijn naar mijn streven in de beginfase van bouwwerkzaamheden om eigenlijk veel te snel iets te willen maken.

dus dat is de eerste klus alles afbreken en dan weer opbouwen maar zodanig dat als er zich onverhoopt toch kalimiteiten voordoen
ik daar op een fatsoenlijke manier bij kan.

als dit klaar is gaat fase twee in van de afbraak en wel de eerste verbindingsbrug tussen linker en rechterdeel.

Afbeelding


misschien wat lastig te zien maar voorste verbinding moet naar achteren verplaats worden.

dit ivm aan de rechterzijde ligt een driewegwissel die de inrij van schaduwstation Nieuwestad verzorgd maar de bochten erachter liggen veel te scherp en daar zijn ook steeds de nodige ontsporingen.

de ruimte die dan vrijkomt voor die verbindingsbrug dus boven de opstelling van de trafoo,s daar wil ik een soort stadsproject gaan maken met daarop de ooit door mij aangekaarte magnetische autoweg.

de spullen hiervoor heb ik in huis en ligt alleen nog te wachten op het planmatig ineen bouwen.

dus als jullie dachten ik doe niets aan de baan nou mooi mis ik ben hartstikke druk.

wordt vervolgd.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 28 okt 2015 16:50
door Bjor
janiegein schreef:dus als jullie dachten ik doe niets aan de baan nou mooi mis ik ben hartstikke druk.
Dat is ook logisch Jan; wij gepensioneerden hebben nog altijd een baan ;) ;) ;) .

Maar zonder gekheid: dat zijn mooie plannen. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Ben

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 28 okt 2015 19:13
door janiegein
Hoi Bjor,

ja de plannen zijn leuk alleen de uitvoering ervan valt vies tegen.

heb onderste laag van schaduwstation schoon.

dit alles zonder alles erboven af te breken.

ben nu weer aan het opbouwen maar dat valt om de drommel niet mee om onder de bovenbouw door buiten het gezichtsbeeld railsjes in / aan elkaar te verbinden.
het is maar goed dat ik radicaal het oude spul heb verwijderd en niet stukje voor stukje afbreken en gelijk weer opbouwen want dan had ik waarschijnlijk het ontsporen voor lief genomen wat een kl..... klus is dit maar goed hoop dat het resultaat een verbetering zal zijn ten aanzien van de ergernis zaken van voorheen.

en ja inderdaad we hebben tijd zat en ook al werken we niet, we hadden een baan, we hebben een baan en ondanks gepensioneerd blijven we een baan houden.

als we nu ook nog een stukkie pensioen over deze baan krijgen kunnen we toch stiekempjesweg toch doorsparen voor nog mooier spul :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Maar dat zal dan wel weer vallen onder DROOMbaan :lol: :lol: :lol:


wordt vervolgd

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 28 okt 2015 20:17
door Bjor
janiegein schreef: ben nu weer aan het opbouwen maar dat valt om de drommel niet mee om onder de bovenbouw door buiten het gezichtsbeeld railsjes in / aan elkaar te verbinden.
Jan,
Misschien heb je hier iets aan: Ik heb voor het (recht) leggen van mijn sporen eikenhouten latjes van 9mm breed gezaagd. (Kun je bij een houthandel ook laten doen).
Als ze precies passen, kun je die in de reeds gelegde rails leggen, een klein stukje laten oversteken en het volgende railstuk onder het latje, precies recht in de raillasjes van de al gelegde rails schuiven. Dat werkt natuurlijk alleen voor rechte rails, maar het scheelt je misschien een boel ergernis (en pijn in je rug). Ik zou die latjes dan max. ca. 15 cm lang maken.

Een andere optie is misschien een plaatje harboard (ca 3mm dik) nemen, kost ca €2,-, waarop je aan je werktafel de rails van het schaduwstation legt, waarna je het geheel in je baan schuift. Dan hoef je alleen nog maar de in- en uitrijsporen aan te sluiten en met stripjes karton o.i.d te ondersteunen.

Ben

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 28 okt 2015 20:36
door janiegein
Hoi Bjor,

de foto hieronder laat zien hoe het was voor ik af ging breken uiteraard zonder de rommel die nu nog overal lag.

Afbeelding

je zult denk ik begrijpen dat hier niet zomaar iets in kant en klare vorm ingeschoven kan worden want ik praat wel over onderste laag.

nee dat zal railsje voor railsje moeten gebeuren maar driekwart ligt inmiddels weer op zijn plaats dus we zijn goed bezig maar blijft kl...klus.

wordt vervolgd

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 28 okt 2015 20:45
door Bjor
Ah, nu snap ik het. Ik had de eerste foto van dit bericht van jou van eerder vandaag gezien:
viewtopic.php?f=14&t=5184&start=760#p148345

maar blijkbaar is dat dus een hele oude foto en niet een, die de huidige situatie weergeeft. Tja, dan is het inderdaad een snertklusje.
Maar ik begrijp dat het leed al voor driekwart is geleden........

Succes,

Ben

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 29 okt 2015 09:50
door janiegein
Hoi Bjor,

reeds driekwart voor elkaar is misschien iets te optimistisch.

de eerste foto was het oorspronkelijk baanplan wat in 2012 is neergelegd.
daarna is dit diverse malen aangepast en verlegd maar bleef dweilen met de kraan open.

het opstelspoor was een drietal sporen in rondgaande lijn en en kwam dus recht voor binnen en verdeelde dan om rechtsom de draai te maken voor opstelling in het achteronder.

nu kom ik vanaf de helix eerder rechtsaf en hoef daardoor niet nog een extra draai naar rechts en weer naar links te maken om recht te komen.

als ik nu van helix kom splits de baan gelijk in drieën en krijgt dan de opstelsporen in rechte lijn.
met de uitgaande kant komen ze weer samen om dan rechtsaf en vervolgens hele draai linksom en dan langs de wand terug naar helix.

scheelt enorm veel bochtenwerk met de dito kans op ontsporingen door al dat gedraai.

eerste foto laat zien hoe naar de uitgaande kant wordt gereden.

Afbeelding[/ur


de tweede foto laat zien de inkomende zijde die nog volledig moet worden uitgemeten en daarna moet natuurlijk alles weer van de nodige stroom en schakeldraden worden voorzien.


[url=https://postimg.cc/image/40dl8c2qz/]Afbeelding



hopelijk verduidelijkt dit iets meer van dit verbouwings-aanpassingsplan.

wordt vervolgd

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 29 okt 2015 11:38
door janiegein
het eerste stuk recht toe recht aan in schaduwstation wordt door alle treinen stottervrij genomen.

nu de twee parralelsporen nog neerleggen en dan de wissels weer aansluiten.

wordt er vrolijk van.

wordt vervolgd.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 29 okt 2015 14:33
door Bjor
janiegein schreef:wordt er vrolijk van.
Ik ken het gevoel Jan, de eerst geslaagde testrit is bij mij ook altijd een juichmomentje (zeker gezien mijn armetierige kennis van de elektronica.) :P :P :P

Ben

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 29 okt 2015 14:37
door janiegein
en daar is ie dan beide paralelsporen ook gelegd en door alle treinen tot nu toe :mrgreen: netjes en storing/ontsporingvrij genomen.

foto 1 onder de baan door in het verlengde.

Afbeelding


foto 2 schuin van bovenaf

Afbeelding


de praktijk zal moeten uitwijzen of de twee linker sporen niet te dicht op elkaar liggen.

volgende stap de wissels weer aansluiten.

wordt vervolgd

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 29 okt 2015 15:17
door Bjor
Jan,

Beide linkse sporen liggen zeker te dicht bij elkaar. Dat gaat problemen geven. Het is verstandig je aan de MOROP normen te houden. Daarop is voor doorgaand spoor op de vrije baan een hart op hart afstand van 25 mm gegeven voor N. http://www.beneluxspoor.org/bnls/NEM_112_NL.pdf

Peco heeft een handig afstandshoudertje. Die houdt een afstand hart op hart van ca 27 mm. aan. Dan zit je altijd goed. http://www.n-spoorstore.nl/rails-en-wis ... tandhouder

Ik adviseer je daarom zeker om de afstand tussen de twee sporen te vergroten en naast het rechterspoor een valbescherming te maken. Als daar iets ontspoort........ :o :o :o

Maar niks moet; het is jouw baan natuurlijk.

m. vriendelijke groet,

Ben

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 29 okt 2015 15:30
door janiegein
Hoi Bjor,

ben het helemaal met je eens.

ga dan ook voor de linkerrail aan het eind de bochtwissel vervangen door een rechte linker die komt exact uit op middenspoor en dan automatisch voor het linker spoor verder naar buiten.
dan komen de open ruimtes tussen de sporen gelijk aan aan de beide rechtersporen. en dat is breed genoeg.

moet dan alleen bij de inkomende wissel het halve bochtje vervangen door eerst een halve rechte en dan halve bocht om weer mooi parallel uit te komen.

maar blijf er wel vrolijk onder ondanks dat ik een knallende koppijn heb gekregen van dat getuur en gefriemel.

bovendien bewijst het forum maar weer eens zijn waarde door jou opmerkingen die mijn ogen openen door er toch weer anders tegen aan kijken. dank voor tip.

voor railafstand hanteer ik altijd een stuk flm rails met bedding das precies goed.

maar dan nog blijft het een kunst apart om alles netjes strak recht neer te leggen, hulde voor hen die dat wel lukt.

het gat naast rechterspoor is een vertekend beeld.
daar zit een verdieping tot op een daaronder geplaatste kast van vijf centimeter.
dus als het daar fout zou gaan valt dat hooguit vijf centimeter omlaag.

lijkt me onnodig daar valbescherming te maken.

dus voor vandaag hou ik het voor gezien.

wordt vervolgd.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 29 okt 2015 20:58
door Bjor
Jan,

Die wijziging lijkt me een heel verstandige. Ik denk dat je daar goed aan doet.
janiegein schreef:voor railafstand hanteer ik altijd een stuk flm rails met bedding das precies goed.
maar dan nog blijft het een kunst apart om alles netjes strak recht neer te leggen.
Dat met die rails voor de tussenruimte is een goede oplossing.
Bij mijn vorige baan heb ik zelf geworsteld met liniaal, potloodlijntjes en schuifmaat, maar mooi strak kreeg ik de rails er niet in. Bij mijn nieuwe baan moest ik dus iets anders verzinnen. Peco heeft als hulpmiddel voor rechte en gebogen trajecten z.g. Tracksetta's die precies tussen de rails passen.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=bCiqMAAtApk .

Mooi, maar best prijzig. Voor het leggen van bogen heb ik er twee gekocht met een verschillende radius, maar voor rechte rails heb ik er zelf twee gemaakt van eikenhout.
Afbeelding
Ik heb er gleuven in gefreesd, zodat ik gaatjes voor schroeven kan boren, maar als je geen frees hebt, kun je ook gaatjes van 2 - 3 mm boren.
Afbeelding

Ze zijn ideaal om flexrail recht te leggen, maar ook om twee railstukken recht in elkaars verlengde te leggen:
Maar ook bij het leggen van de stukken tweede hands Roco en Minitrixrails in het schaduwstation blijken ze heel handig om de rails zoveel mogelijk recht te leggen. (Niet helemaal gelukt, want ik stond haaks op dit deel van de baan, dus kon niet in het verlengde van de sporen kijken.

Om de rails op de juiste onderlinge afstand te houden heb ik vier afstandshoudertjes van blokjes eiken gemaakt met vier ingefreesde groefjes van 1 mm breed met een hart-op-hart afstand van 23mm.
Afbeelding

De rails zijn voorlopig met schroefjes-met-ringetjes vastgezet, zodat ik altijd nog kleine bijstellingen in de breedte kan maken. Dat is vooral belang in het station, waar het spoor mooi strak en overal op gelijke afstand langs de perrons moet lopen.

Misschien heb je hier iets aan.

(En het beste met je hoofdpijn.)

Ben

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 29 okt 2015 21:16
door janiegein
Hoi Bjor,

ja dat ziet er professioneel uit.
dat krijg ik met mijn twee linkerhanden noooooit voor elkaar vrees ik.

met hoofdpijn gaat het gelukkig weer wat beter.

heb de binnenkomende baan veranderd naar;

Afbeelding


en de uitgaande zijde de bocht wissel vervangen door rechte linkse;

Afbeelding


betekend wel dat ze nu gedrieën niet helemaal even breed uit elkaar liggen maar dat is in schaduwstation niet zo belangrijk vind ik.

genoeg voor vandaag morgenmiddag weer vrolijk verder.

wordt vervolgd

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 29 okt 2015 22:12
door Bjor
Jan,

Dat ziet er een stuk bedrijfszekerder uit. Succes met de rest van het schaduwstation.
En onderschat jezelf niet. Wat jij met die "twee linkerhanden" hebt gemaakt is en behoorlijk uitgebreide en complexe baan.

Het gaat er toch om dat we er lol aan beleven? :D :D :D

Ben

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 01 nov 2015 16:31
door janiegein
een paar dagen achter elkaar posten en dan niets meer hoe kan dat ???

nou antwoord is simpel.

doordat ik de draai uit het schaduw station gehaald heb en dus in plaats van een voor en achterbaan nu één rechte lijn heb en ik alle schakeldraadjes weer aan het solderen ben geweest kwam ik er achter dat ik de plus en min rail lekker door elkaar aan het halen geweest ben want de massa rail zit nu overal links en in oude situatie links en rechts en het zelfde geld natuurlijk voor de plus.

heel lang omschreven maar heb gewoon alles door elkaar gehaald met als gevolg jawel giga kortsluiting.

dus ben nu lekker aan het puzzelen om alles aan het juiste railsje te plakken en dan maar hopen dat alles weer als vanouds weer wil schakelen.

dus effe geduld voor vervolg verbouwings-verhaal waar ik op voorhand al een heleboel technische problemen aan zie komen met het laten verzakken de beide schakelunits die de ene kant ( links )het controlepaneel en de andere kant ( rechts ) de complete schakeltoestanden van schaduwstation Nieuwestad bedienen.

deze beide zullen moeten zakken wil ik de verbindingsbaan van links naar rechts bovenlangs naar achteren kunnen verplaatsen en daarvoor vrijgekomen plaats het stadsproject kunnen realiseren.

dus ben nog steeds druk

wordt wederom vervolgt.