Welke intellibox?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
donkyshot
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2009 14:36

Welke intellibox?

Bericht door donkyshot »

Ik ben nog maar net bezig met mijn baan, en op het moment bezig met de ondertafel. Als deze klaar is zal ik er een foto van plaatsen. Voordat de definitieve rails geplaatst gaat worden wil ik op een proefbaantje wat ervaring opdoen met digitaal rijden. Ik wil gebruik gaan maken van Koploper en twijfel nog over welke Intellibox (Basic of II) te gaan gebruiken. Ik heb eigenlijk 2 vragen.
1.) Als ik kies voor de IB basic, worden de ontbrekende functionaliteiten (tov de IB II) dan vervangen door het programma Koploper. Denk hierbij bv aan het schakelen van wisselstraten.
2.) Tot slot een echte digi-beginners-vraag.. Besturen jullie de treinen via Koploper of dmv de bediening op de IB

groet, Marcel


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke intellibox?

Bericht door shoven »

1. ja, dat kan
2. Koploper met een Multimaus


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Welke intellibox?

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Marcel

1 Als de IB de functionaliteit niet heeft kan koploper dat zeer zeker niet vervangen.

Koploper is een besturings programma dat de mogelijkheid geeft om automatisch te rijden mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan zoals bezetmelders, functiedecoders en locdecoders en de mogelijkheid dit via een centrale zoals IB/TC/Selectrix Lenz etc te sturen en bewaken.

2 Koploper bestuurd mijn baan, echter af en toe gebruik ik de TC vergelijkbaar met IB of multimaus, om treinen ergens heen te laten rijden of proef te rijden. 99% van het rijden gebeurd echter onder controle van Koploper.


Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
donkyshot
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2009 14:36

Re: Welke intellibox?

Bericht door donkyshot »

beste Steven en Rob,

Al vast bedankt voor de antwoorden. Ik begrijp dat ik onder koploper met bezetmelding e.d. moet rijden, maar dat is voor beide IBen gelijk.

Verder begrijp ik dat jullie via Koploper rijden en dit niet op de centrale doen. Als ik dan de IB basic met de IB II vergelijk, mis ik volgens mij geen belangrijke functies, of vergis ik mij dan.

groet, Marcel


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke intellibox?

Bericht door shoven »

Ik weet het verschil niet tussen de IB Basic en de IB II.
Omdat ik zelf (her)beginner was qua digitaal, ben ik met een van de simpelste centrales begonnen die er zijn, nl. de Multimaus. Financieel slaat dat geen grote deuk in je portemonnee (minder dan 100 euro + interface-printje voor 50 euro). Het ding is oersimpel en kan eigenlijk alleen de basis-dingen (locs laten rijden en wissels schakelen). Alles wat complex is doet Koploper. Tot nu toe voldoet het, maar ik stel dan ook (nog) geen grote eisen eraan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Paulan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2009 17:43

Re: Welke intellibox?

Bericht door Paulan »

Hoi Marcel,

De volgende verschillen zijn er buiten het schermpje o.a.
1 Basic support niet Selextrix decoders
2 Basic heeft geen s88 aansluiting (heb je misschien nodig voor bezet melders)
3 Basic heeft geen infrarood ontvanger
4 Basic heeft geen virtuele adressen
5 Basic heeft geen Multitraction
6 Basic heeft geen Wisselstaat aansturing

Sommige van deze verschillen kan je waarschijnlijk via koploper uitvoeren.

Ik denk dat je keuze afhankelijk is van wat je er uiteindelijk mee wil doen. Het prijs verschil is wel ongeveer 200 euro (449 en 269 euro)

Ik werk zelf met een Intellibox IR en een twincentre


Paul


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Welke intellibox?

Bericht door Rob Fongers »

Marcel,

Niet alleen voor jouw maar de Intellibox IR is te koop bij http://www.Uhlenbrock.de voor €229,00 excl verzendkosten en trafo. Deze zou tzt ook te upgraden zijn naar de stand van IB II (als de berichten waar zijn) wat functionaliteit betreft. Je moet hem per mail bestellen want via de webshop gaat het niet.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
donkyshot
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2009 14:36

Re: Welke intellibox?

Bericht door donkyshot »

beste Paul,

Ik heb geen bestaand spul en ga alles de komende maanden rustig aan kopen. Ik ben dus vrij om zelf decoders en systemen voor bezetmelding te kiezen. Het ontbreken van infrarood, multitractie en het schakelen van wisselstraten vind ik niet direct een gemis.
Ik denk dat ik voor het prijsverschil wat decoders kan kopen. Overigens waar zie jij de IB basic voor € 269. Als dit niet op het forum mag staan, stuur me dan even een PB.

@Rob
Bedankt voor tip, ik had al eens gekeken op de site van Uhlenbrock.



Wim Ros

Re: Welke intellibox?

Bericht door Wim Ros »

Paulan schreef:Hoi Marcel,

De volgende verschillen zijn er buiten het schermpje o.a.
2 Basic heeft geen s88 aansluiting (heb je misschien nodig voor bezet melders)

Geen enkel probleem, de IB-Basic heeft een LocoNet aansluiting, daar sluit je bezetmelders op aan op basis van LocoNet de UH63350 of de UH63340. Of je maakt gebruikt van een s88LN dat is een adapter welke het mogelijk maakt om bezetmelders op basis van s88 aan te sluiten op het LocoNet.

Mvg
Wim.



Wim Ros

Re: Welke intellibox?

Bericht door Wim Ros »

Marcel,

Het verschil zit hem ook nog in het aantal treinen welke je actief kan besturen.

Met de IB-Basic (IB-Com) zijn dat er 32
Met de IB, IB-IR zijn dat er 119.
Hoeveel de IB II kan besturen is nog niet bekend maar het zijn er nooit meer dan 119.
Dit aantal ligt namelijk vast binnen het LocoNet protocol, wat de IB-Basic en de IB II zullen ondersteunen.

Mvg
Wim.



Paulan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2009 17:43

Re: Welke intellibox?

Bericht door Paulan »

Hoi Marcel,

Bij http://www.behr-mobile.eu/

Ik heb daar regelmatig spullen gekocht, ze zijn wel iets duurder geworden het laatse jaar maar het scheeld soms toch veel ivm Nederland. Verzend kosten vallen mee en ze leveren snel en goed is mijn ervaring

vr. gr.

Paul


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
donkyshot
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2009 14:36

Re: Welke intellibox?

Bericht door donkyshot »

@Wim,

ik ben inderdaad van plan met Loconet te gaan rijden en het ontbreken van de S88 aansluiting is dan geen gemis. ook dat ik 'maar' 32 treinen kan aansturen is niet zo heel erg. Dat is voorlopig een aantal dat ik voorlopig niet zal halen. Wil ik trouwens meer treinen laten rijden, dan zal ook mijn baan wat groter moeten worden. moet ik wel eerst even een ander huis vinden, want anders past het niet. :lol:
Ik heb begrepen dat jij een grote loconet-expert bent, dus als het zo ver is, en ik heb wat vragen, hou ik me graag aanbevolen...

@Paul
bedankt voor de link... ik zie dat het qua prijs inderdaad wat euries scheelt en dat kan dan weer beter besteed worden.

Groet, Marcel


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Welke intellibox?

Bericht door Rob Fongers »

Marcel,

Die 32 hoeven niet te rijden maar er kunnen er maar maximaal 32 aangemeld worden. Dus als je er 40 actief in koploper hebt staan vallen er 8 af.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Welke intellibox?

Bericht door martinb »

Ik ken niet veel modelbanen waar er echt 32 werkelijk in gebruik zijn.... laat staan 32 stuks actief in gebruik....


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Welke intellibox?

Bericht door Rob Fongers »

Ik weet er een :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Welke intellibox?

Bericht door Jos »

Ik ook :D :D :D

Groetjes,
Jos



Wim Ros

Re: Welke intellibox?

Bericht door Wim Ros »

MartinB, ik weet er meerdere. Zal ze niet allemaal opnoemen. ;)

Mvg
Wim.



stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: Welke intellibox?

Bericht door stanny »

gewoon even ter info (had dit al eens gepost op koploperforum)

Als men hier spreekt over de IB basic en aansturen via software, vermoed ik dat jullie de IB Com bedoelen met USB aansluiting.
Deze heeft tegenwoordig wel S88 aansluiting.

Hierbij nogmaals de foto. Deze is nu ongeveer 2 maanden oud.

Afbeelding

stijn



Wim Ros

Re: Welke intellibox?

Bericht door Wim Ros »

Nee, dan bedoelen we echt de IB-Basic. Een IB-Com is een IB-Basic zonder knopjes.

Mvg
Wim.



stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: Welke intellibox?

Bericht door stanny »

Owkee dan, het was maar een tip, ik dacht dat die twee hetzelfde waren.


Plaats reactie