NS-1600 voorzien van decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door edwin.dekker »

Is er iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een analoge 1600 naar digitaal?
Ik heb op dit moment nog geen ervaring met het ombouwen, dus hoop eigenlijk om een goed bruikbare handleiding te vinden :P


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Sithlord76
Berichten: 128
Lid geworden op: 13 jul 2012 11:25
Locatie: Amersfoort

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door Sithlord76 »

Met google gevonden hier op het forum: viewtopic.php?f=14&t=1806&p=79345#p79345url


Gr. Niels.
________________________

Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door nspoorkees »

Of deze, een 1657 voorzien van Maxon motor + decoder + onafhankelijke front- en sluitverlichting.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 234.0.html


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door Ad_M »

Je kan ook zat vinden hier op het forum hoor (zoeken rechts boven ;) ), zat NL rijders die hetzelfde gedaan hebben :D
http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... al#p138768
Je moet alleen oppassen, zonder modificaties pas niet elke decoder onder de kap
Kuehn (maak niet uit wat voor versie), past NIET onder de kap!!!
Je hebt maar beperkte ruimte onder de kap!!!
Lees ook: http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... hilit=1600

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door nspoorkees »

De nieuwe generatie Tran decoders zijn heel klein, die passen zonder twijfel gewoon bovenop de print.



Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door Marksintpancras »

Tja, persoonlijk zal ik geen Tran decoder gebruiken. Wegens rijeigenschappen van de Tran decoder. En de decoder is minder beveiligd dan Kuehn, Esu, Uhlenbrock, Zimo, Doehler&Haasse.

Tevens als je de Tran gebruik op de print, let wel dat de decoder niet te warm wordt, de decoder moet wel lucht gekoeld worden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door Ad_M »

In al mijn Flm 1600 serie zit een TranDcx76 serie, nergens last van en rijd zeer netjes... ;) :mrgreen:
Maar ieder is vrij te kiezen wat hij of zij prettig vind ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door nspoorkees »

Ik hoorde laatst dat de kuehn's niet zo mooi konden kruipen, en de tran's wel.
Dat heb ik even geprobeerd op een lokje, eerst een kuehn, dan een tran... en ik moet zeggen dat dat inderdaad waar is. Tran kan echt heel langzaam rijden.
Ik zit nu dus serieus te denken om eea naar de nieuwe generatie tran's om te bouwen, of naar D&H (bevallen me ook heel goed).


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door edwin.dekker »

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik had al wel gezocht, ook op het forum, maar kennelijk met de zoekwoorden 1600 en decoder kwam ik toch niet zo ver. Ik kan me iig in gaan lezen!


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl

Rick
Berichten: 1625
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door Rick »

Dit zou ik ook wel willen doen maar redt de DH05C het bij het gebruik van een Multimaus? Het is wel simpel in te bouwen.



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door Sandopie »

@ Rick

Beste Rick,

Waarom een DH05C en geen DH10C? De laatste verdraagt een baanspanning tot 30V, terwijl dit bij de DH05C,bij mijn weten, maar 18V is.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door Marksintpancras »

:lol: elke decoder kan mooi kruipen. Echter is de combinatie motor met decoder van belang, elke decoder kan je instellen op aantal Hertz, en daarnaast nog de P en de I.

Maar Ad, heb jij die Tran decedor in een Fleischmann 1600, zo ja ik heb nog wat Fleischmann loks te digitaliseren, dan regel ik een keertje om zo'n decoder erin te braden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door nspoorkees »

Nee, niet mee eens. Er is een verschil tussen langzaam rijden of kruipen. Kruipen is zo langzaam, dat je echt 2x moet kijken of de lok uberhaupt wel rijd.

Ik heb 3dbuilders sik onderstel met maxon motor, voorzien van een kuehn n45, en dan kan ie aardig langzaam rijden, maar niet kruipen. Hij komt met een klein sprongetje op gang, en rijd dan langzaam. Ongeacht cv2, hz of P/I settings. Met een Tran decodertje reageert hij meteen anders; deze kan de maxon motor zo langzaam laten draaien en heeft daar zo'n controle over dat de sik echt veel langzamer rijd dan met de kuehn. Je ziet hem bijna niet van z'n plaats komen...

Nadat ik daar op gewezen was en het zelf ook zag realiseerde ik me pas dat al mijn ombouwsels met kuehn N45, geen van allen echt heel zo superlangzaam kunnen kruipen... dus ik denk echt dat de kuehn n45 daar gewoon wat minder goed in is.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door martindomburg »

Hoi Kees,

Ik lees je betoog, en moet je toch even corrigeren. Niet verkeerd bedoeld hoor, maar je denkwijze is te zwartwit.

Er is geen decoder goed of slecht. Welke decoder een mooi resultaat geeft is afhankelijk van een aantal facetten:

a) type motor
b) type overbrenging
c) de baanspanning is erg bepalend in het gedrag.
d) weerstand van de loc
e) gevoel van de eindgebruiker
f) kennis van de gebruiker

Persoonlijk vindt ik Tran, D&H en Uhlenbrock geen fijne decoders. Kuehn, ESU en Rauthenhaus weer wel. Daardoor ben je al bevoordeeld tot een bepaalde selectie.

Kruipen is inderdaad langzaam bewegen. Mijn BR01 met een RMX is geijkt op 0,2 km/h. Dat is echt kruipwerk, de enige die dat effect ook kan bereiken is ESU. Maar die twee zijn weer duurder dan een Kuehn,

Daarintegen heb ik een hoop locs met een Kuehn die ook echt mooi kruipen. Datzelfe geld ook voor Tran en huilebroek en ja ook D&H. Kortom, je kan er niets over zeggen.

Maar ik durf zeker te beweren dat je een NS 1600 met Kuehn echt wel kan laten kruipen!

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5661
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door FidOo »

Ik denk dat je je in tran Decoders vergist. Ik heb er niet veel ervaring mee maar de 3 loks die ik omgebouwd heb met een tran kruipen echt. Zodanig langzaam dat je echt tegen het zichtbaar worden van de overbrenging aan loopt. Ik heb ook bij diverse kühn n45 Decoders gehad dat ik de minimale snelheid naar de laagste stand had gezet en het gevoel hield dat tussen 0 en 1 echt nog ruimte voor verbetering zat.

Niet dat kühn Decoders slecht zijn. Absoluut niet, maar tran wint het kwa kruipen absoluut. (ook in Duitsland zijn er ervaren mensen die dit beamen)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door martindomburg »

Net wat ik zeg, elke loc een elke decoder reageren anders op elkaar.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door nspoorkees »

Laat ik het zo zeggen; de Kuehn N45 in combinatie met Maxon motoren, kunnen niet zo supertraag kruipen als met bijv. een Tran (of een D&H) op diezelfde motor.
En ik merk datzelfde probleem ook met kuehn icm de oudere minitrix en flm motoren.

Begrijp me goed hoor, ik ben gek op de kuehn n45... oerdegelijk, redelijk klein, heel veel mogelijkheden en heel simpel mbt cv's instellen voor diverse functies. Dat vind ik bij tran en d&h etc al minder, die hebben ivm kuehn hele exotische en haast onlogische manieren om functionaliteit in te stellen, daar moet je echt even voor gaan zitten. Maar qua motoraansturing denk ik dat de kuehn n25/n45 inmiddels echt flink achter lopen...



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door marco »

Ik gebruik ook graag tran decoders werken goed en super klein.
Enige nadeel is dat er volgens mij geen condensator op zit en ze daardoor eerder stilvallen als bijvoorbeeld de kuehn.
Maar daardoor zijn ze wel de kleinste en dunste ( volgens mij )

Daarnaast zijn zimo ook erg goed vind ik.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door Overdijk »

Ik denk dat het belangrijkste hier nog wordt vergeten.

Hoe soepel loopt je loc zelf?
Hoe schoon is ie? Hoe zijn je koolborstels? Et cetera, et cetera.
Hierdoor zal iedere loc weer iets anders reageren.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Rick
Berichten: 1625
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door Rick »

Sandopie schreef:@ Rick

Beste Rick,

Waarom een DH05C en geen DH10C? De laatste verdraagt een baanspanning tot 30V, terwijl dit bij de DH05C,bij mijn weten, maar 18V is.
Omdat ik niet aan die dacht eigenlijk. Die is 0.1 mm dikker maar dat zal geen probleem zijn vermoed ik. Misschien dat de grotere breedte een probleem is al past ie misschien gewoon plat op de printplaat. Is er iemand die hierover iets kan zeggen?



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door nspoorkees »

Overdijk schreef:Ik denk dat het belangrijkste hier nog wordt vergeten.
Hoe soepel loopt je loc zelf?
Hoe schoon is ie? Hoe zijn je koolborstels? Et cetera, et cetera.
Hierdoor zal iedere loc weer iets anders reageren.
Dat klopt, maar in mijn geval heb ik het over borstelloze, gloednieuwe, supermoderne Maxon motoren met vliegwiel :)
http://www.maxonmotor.nl/maxon/view/con ... _DC_Motors

Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal...


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door spoor65 »

Lees zo even dit relaas over decoders en dan valt het mij op dat het dan vooral gaat over het punt of een loc kan kruipen dmv de decoderinstelling of dat die alleen maar langzaam kan rijden.

Maar vraag mij dan af, hoe vaak laat je een loc zo langzaam kruipen dat je hem nagenoeg niet ziet bewegen?

Heb soms het idee dat mensen vergeten dat wij met modelspoor bezig zijn, en dat er nu eenmaal op elk gebied wel wat te vinden is dat niet zo nagebootst kan worden dan in de werkelijkheid.

En, ben bang, als de machinist in het echie zo langzaam gaat rijden, dat zijn baas geen vooruitgang ziet,
dat die vrij snel in zijn eigen auto zit.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 774
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door mini rijder »

@Rick,

Een DH10C past gewoon in een 1600.
Ik heb ze met dubbelzijdig tape op de printplaat geplakt, op de plaats waar de contacten van de bovenleidingschakelaar zitten.
De kap plaats ik dan achterstevoren terug op het chassis.

Groetjes: Robby



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door nspoorkees »

spoor65 schreef: Maar vraag mij dan af, hoe vaak laat je een loc zo langzaam kruipen dat je hem nagenoeg niet ziet bewegen?
Nou, eigenlijk ELKE keer als je hem van stilstand uberhaupt in beweging zet... hoe mooier hij kan kruipen, hoe mooier en realistischer hij van stilstand in beweging komt...



Rick
Berichten: 1625
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS-1600 voorzien van decoder

Bericht door Rick »

@Robby: Bedankt, dan ga ik dat ook eens proberen. De kap andersom terug plaatsen is alleen noodzakelijk omdat de bovenleidingsschakelaar bovenin de kap in de weg zit neem ik aan?


Plaats reactie