baan trois-frontieres

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

in een ander draadje had ik al wat info gepost bij mijn baanplan. ik zal deze nog even copieren hier als startpost:

Ik ben stijn uit belgië, 28 jaar.
Ik had voorheen een HO baan met enkel belgische modellen, maar die is 2 jaar geleden verkocht. Doch blijft het kriebelen en dus ben ik nu terug begonnen in N. N schaal is in mijn ogen realistischer. Vooral de lengte verhoudingen die mogelijk worden tussen een lange trein en bijvoorbeeld perronlengte kan realistischer gemaakt worden. Ik ben wel moeten afkicken op gebied van rollend materiaal. N schaal en Belgische modellen gaan nu eenmaal niet goed samen. Daarom mijn idee om een drielandenpunt als thema te nemen, zodat ik belgisch, nederlands en duits materiaal kan laten rijden. Ik probeer wel elke sleep zo realistisch mogelijk te houden, dus de juiste loc voor de juiste wagons. Ik werk met een IB Com, koploper en loconet en fleischmann rails zonder bedding (vroegere roco rails). De niet zichtbare stukken zal ik voorzien van rails met bedding.
Ondertussen heb ik even een inhaalbeweging gedaan op gebied van rollend materiaal, zodat ik bij ben met de huidig verkrijgbare modellen of modellen uit produktie die ik nog wenste te hebben.

Echter moet ik nog even wachten met definitieve bouw, aangezien we in de komende maanden met een verhuis zitten. Daarna kan ik beginnen. Ondertussen probeer ik al het nodige materiaal te verzamelen. Omdat ik van wisselstroom kom, is er wel wat aanpassing en "bijscholing" nodig. Daarom heb ik met een hoopje fleischmann rails met bedding begonnen aan een tijdelijke testbaan, die zal verdwijnen na de verhuis. Dan kan ik me in de komende maanden toch nog een beetje bezig houden. En aangezien de vrouw zwanger is (jaja ik word trotse papa) en dus vaak moe is en vroeg gaat slapen, kan ik me dan bezig houden met "nuttige" dingen: men treinbaan.

Hierbij eerst het baanplan van wat de echte baan moet worden, ik heb ongeveer dezelfde afmetingen van grondplaten als men HO baan gehouden. U zal zien dat ze vrij ruim is met lange lengtes. Ik hou van open, overzichtelijke banen, geen "volgepropte" banen. Maar dat is ieders zijn keuze natuurlijk. De basis in koploper is al aangemaakt, virtueel stuit ik op geen problemen momenteel. Ik laat testen rijden met 5 loc's tegelijk en niets loopt fout. Dus de blokken, routes en andere instellingen staan vrij juist. Enkel de seinen moet ik nog opnemen in koploper

Afbeelding


hieronder dan het plan van de testbaan die ik weldra zal bouwen. deze zal in fleischmann rails met bedding zijn. heb hier wat rails van liggen.

Afbeelding




groeten
stijn


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Marcel »

Zo Stijn,dat is een flinke baan zeg.
Ja hier kan je met lange treinen op rijden,ik ben jaloers op jouw ruimte.
Veel bouwplezier verder.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7416
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Krab »

Hoi Stijn ,
mooi baanplan heb je .
Maar ik zou aan de binnenzijde (zichtzijde) grotere straal van bogen gebruiken .
Bv van fleischmann straal 2 maar eerder straal 3 .
Verder goed opgezet en royale ruimte heb je er voor ,
mijn kamer is niet zo groot .


groetjesss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

hier enkele foto's

de testbaan in vereenvoudigde versie, ik kwam enkele rails tekort
Afbeelding

wat rollende stellen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wachten nog op decoderinbouw:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zo, dan hebben jullie idee waarmee ik aan het prutsen ben :)

stijn


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Marcel »

Dat is al een flinke verzameling,maar met zo'n grote baan mag dat ook wel.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: baan trois-frontieres

Bericht door shoven »

Mooie verzameling hoor Stijn!
Je ruimte is heel royaal, ik wou dat ik zoiets had. Aansluitend bij Sjaak, ik zou inderdaad ruime bogen nemen, je hebt de ruimte ervoor. Vermijd R1 en als het kan ook R2. En misschien de zaak wat speelser neerleggen, wat meer schuin of gebogen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Saraan »

Hoi Stijn,

indrukwekkend! Niet alleen de ruimte, maar ook je klaar-liggende verzameling.

Je had je sporenplan voorgelegd om er feedback over te krijgen. Je kreeg een hele hoop goede tips en zinnige opmerkingen. Maar ik merk dat je daar niets mee hebt gedaan. Het lijkt nog je eerste versie, die naar mijn smaak erg geforceerd, steriel en onnatuurlijk overkomt. Ben je nog van plan om je sporenplan aan te passen, of draagt dit sporenplan toch jouw voorkeur weg? Ieder zijn "goesting" natuurlijk. Het is jouw baan, en als jij er plezier aan beleefd, is dat voldoende. Meer moet dat niet zijn. ;)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Glaskast189 »

Hoi,

Zozo, das een mooie baan en heel fraai matriaal.

Groetjes Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: baan trois-frontieres

Bericht door spoor65 »

Stijn,

Mooie verzameling materiaal, en idd nog genoeg prutswerk te gaan dus.

Heb uit het andere draadje, waarin jij je voorstelde en ook de 2 baanplannen liet zien,
al begrepen dat wat je nu hier op de foto`s laat zien, voor jou een uitgebreide testbaan is, om nog meer van en voor koploper te leren, dan in je vorige H0 baan.

Zou mooi zijn als je hier jouw ervaringen met deze testjes wat met ons zou willen delen.

Voor wat betreft het grote baanontwerp wil ik mij aansluiten bij de woorden van anderen, een mooie grote ruimte, maar naar mijn persoonlijk idee, zou ik willen aanraden de kleine boogradius zoveel mogelijk te vervangen voor ruimere bogen.

En daarnaast zou ik wat minder strak en recht langs de kanten gaan werken, leg wat meer schuin geplaatste sporen en stations, laat een spoor eens wat door het landschap heen kronkelen en het geheel zal veel levendiger over komen.

Sucses met plannen en de verhuisplannen.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

Saraan schreef:Hoi Stijn,

indrukwekkend! Niet alleen de ruimte, maar ook je klaar-liggende verzameling.

Je had je sporenplan voorgelegd om er feedback over te krijgen. Je kreeg een hele hoop goede tips en zinnige opmerkingen. Maar ik merk dat je daar niets mee hebt gedaan. Het lijkt nog je eerste versie, die naar mijn smaak erg geforceerd, steriel en onnatuurlijk overkomt. Ben je nog van plan om je sporenplan aan te passen, of draagt dit sporenplan toch jouw voorkeur weg? Ieder zijn "goesting" natuurlijk. Het is jouw baan, en als jij er plezier aan beleefd, is dat voldoende. Meer moet dat niet zijn. ;)

groetjes,
michiel,

als ik begin met bouwen gan ik een beetje "on the flow" werken. het basis idee staat op papier, de eigenlijke vormgeving kan idd wat verfijnder uitgewerkt worden. wat betreft omloopspoor bij station heb ik een idee om er een doorgaand station van te maken en de uitgang te laten verdwijnen onder de stelsporen en zo in verbinding te brengen met het grijze baanstuk...
ik zal nog wel zien...

stijn



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

spoor65 schreef:Stijn,

Mooie verzameling materiaal, en idd nog genoeg prutswerk te gaan dus.

Heb uit het andere draadje, waarin jij je voorstelde en ook de 2 baanplannen liet zien,
al begrepen dat wat je nu hier op de foto`s laat zien, voor jou een uitgebreide testbaan is, om nog meer van en voor koploper te leren, dan in je vorige H0 baan.

Zou mooi zijn als je hier jouw ervaringen met deze testjes wat met ons zou willen delen.

Voor wat betreft het grote baanontwerp wil ik mij aansluiten bij de woorden van anderen, een mooie grote ruimte, maar naar mijn persoonlijk idee, zou ik willen aanraden de kleine boogradius zoveel mogelijk te vervangen voor ruimere bogen.

En daarnaast zou ik wat minder strak en recht langs de kanten gaan werken, leg wat meer schuin geplaatste sporen en stations, laat een spoor eens wat door het landschap heen kronkelen en het geheel zal veel levendiger over komen.

Sucses met plannen en de verhuisplannen.

Mvg

Freddy
Freddy,

ik zal zeker de testen hier neerschrijven, echter moet ik nog even wachten op mijn bestelde transfo's om de nodige loconet onderdelen aan te sluiten...

stijn



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

Dit weekend eens bij Hans op bezoek geweest. Het eerste pakket roco rails gaan ophalen. Wel niet goed voor de portefeuille om daar langs te gaan. Zulk een aanbod ken ik niet in België. Heb nog een TGV in oranje van Kato gevonden, electrotren wagons GM en nog een hoopje wagons en enkele loc's :)
Leuke babbel gehad, het was een rit van 2 uur zeker waard!

Bon, aangezien de rails dus stilaan toekomen en ik niet ga wachten tot na verhuis, heb ik besloten de baan in "modules" te beginnen bouwen.

Dus spoedig meer nieuws. Het baanplan zal hier en daar gewijzigd worden maar in hoofdlijnen blijft het basisidee bestaan natuurlijk.

Ik ga nu even bekijken hoe ik de baan het beste kan opsplitsen...

stijn



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

voor het frame heb ik volgende interessante link gevonden:

http://www.dejond.com/Downloads/sloangle01.pdf

voor iedereen die geen zin heeft om een houten raamwerk te bouwen :)
zelf had ik dat vroeger met de HO baan ook, maar men modelkamer was gedurende 1 week een schrijnwerkerij... dit kan spul kan je allemaal op maat gezaagd bestellen, werkt wel netjes denk ik.

stijn



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: baan trois-frontieres

Bericht door henry »

Stijn,
op die testbaan van jouw zal menigeen jalours zijn.
je plan ziet er ook mooi uit

groetjes henry


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Jos »

Als je een modulebaan gaat maken lijkt me inklapbare of afneembare poten erg handig. Hoe ga je dat daarmee doen?

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

Jos schreef:Als je een modulebaan gaat maken lijkt me inklapbare of afneembare poten erg handig. Hoe ga je dat daarmee doen?

Groetjes,
Jos
jos,

sorry voor de verwarring: ik ga geen explecite modulebaan bouwen. ik probeer ze nu op te bouwen in "handig verhuisbare" secties.

stijn


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Jos »

Ah, ok.

P.S. als je reageert op een voorgaand bericht hoef je niet te citeren hoor :)

Groetjes,
Jos



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: baan trois-frontieres

Bericht door henry »

stijn bij de bouwmarkt kun je tafelpoten kopen die schroefbaar zijn, ik heb deze ook gebruikt voor mijn bergbaan, je koopt ze per 4 in een verpakking.

groetjes henry
Bijlagen
Afbeelding 132 (Medium).jpg
Afbeelding 132 (Medium).jpg (62.32 KiB) 3925 keer bekeken



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

hoi hoi iedereen

even een update, het is weeral even geleden... het was nogal druk met de zaak

ondertussen zijn er een hele boel rails (roco zonder bedding) aangekomen. ik ben echter niet helemaal tevreden met men baan lay out. Ik ga nog eens proberen iets nieuw te tekenen. De frames voor de tafels zijn ook besteld (metalen frames)

Veel decoder problemen zijn opgelost, degene die ik zelf niet kon oplossen zijn inmiddels bij Hans binnen.

Op de testbaan wordt het wat druk. Het zal tijd worden dat ik begin te bouwen aan de baan :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ondertussen ook eens een loconet wisseldecoder aangesloten en zonder dat werkt super, zeker via de loconet tool software om te programmeren.


ik ga wat tekenen :)

groetjes



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: baan trois-frontieres

Bericht door henry »

sorry hoor maar dit noem ik geen testbaan meer, wat ben je van plan als je dit al als testbaan ziet

:P :P :P :P :P :P

groetjes henry


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Hookies »

Ik zie daar toch veel fraai materiaal op de baan staan Stanny! Dat groene spul mag wel hierheen komen, :mrgreen:

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

ik ben aan het nadenken geweest over het baanplan en ik heb dan ook een nieuw idee uitgewerkt.
ik zet het straks nog even online...



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

zoals beloofd:

Afbeelding

het schaduwstation zal onder de baan liggen, zal eigenlijk niet veel verschillen met eerste ontwerp
er zitten nog enkele foutjes in, die haal ik er nog uit. ook het metronetwerk moet nog ingepland worden.
er is nu een groot hoofdstation, centraal gelegen op een hoogte van 140mm.
er zijn eigenlijk 4 niveau's: 30mm (goederensporen onderaan) 70mm, 140mm en 180mm (lang traject langs de buitenkant rechts, boven en links van de grondplaat)

nu zoeken naar schuimplaten van 70mm, niet gemakkelijk...
kent iemand een adresje?

groeten
stijn


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Rob Fongers »

Stijn,

Ik vind je oorspronkelijk uitgangspunt beter als dit

Maar goed het is jouw baan en mijn mening.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

hoi rob

very intresting...
kan je jouw mening even motiveren? waarom verkies je plan A?

stijn


Plaats reactie