[DATABASE] NS 1600/1700/1800 Eloc in N
Geplaatst: 17 okt 2019 13:24
De locomotieven uit de series NS 1600, NS 1700 en NS 1800 hebben allen eenzelfde oorsprong. De NS 1600 serie was de oorspronkelijke NS serie. bij de scheiding tussen NS Reizigers en NS Cargo, werden de NSR locomotieven omgenummerd tot NS 1800 serie. De NS 1700 serie kan gezien worden als een gemoderniseerde versie van de NS 1600 serie.
1600/1800
In 1978 bestelde NS 58 locomotieven in de serie NS 1600. De door Alsthom geproduceerde locomotieven waren afgeleid van de Franse SNCF BB 7200. De locomotieven werden geleverd tussen 1981 en 1983.
Gedurende de jaren 1980 werden de locomotieven tevens voorzien van een naam en wapen van een Nederlandse gemeente.
Bij de opsplitsing van NS in NSR en NS Cargo ontving NSR 21 locomotieven die genummerd werden in de NS 1800 serie. NSC ontving 37 locomotieven (NS 1601 - NS 1637) die hun 1600 serie nummer behielden. De locomotieven bij NS Cargo behielden hun geel/grijze kleur, behalve de 1637, die in de nieuwe NSC huisstijl rood werd beschilderd. In 2002 ontving NSR veertien locomotieven uit de NCS pool en wel de 1623, 1624 en 1626-1637. De 1625 was te zwaar beschadigd en ging niet naar NSR. De rode NS 1637 heeft even in het rood bij NSR gereden, maar ontving al snel weer de geel/grijze huisstijl. Alle locomotieven werden overigens vernummerd in de 1800 serie direct na de overgang naar NSR.
In 2006 had Railion (zoals NS Cargo ondertussen heette) de locomotieven 1605, 1607, 1608, 1610, 1617, 1618, 1620, 1622 en 1625 over. NSR vond de locomotieven op dat moment te duur om weer over te nemen.
Railion ging ondertussen over in DB Schenker Rail en in 2016 in DB Cargo. Vanaf februari 2012 waren alle nog in dienst zijnde 1600'en in DB rood beschilderd. Dit zijn de 1604, 1611, 1614, 1615 en 1616.
Bij NSR ging de 1838 na een aanrijding in 2004 buiten dienst en werd in 2007 gesloopt. De 1605, 1610, 1622, 1825, 1826, 1841 en 1851 werden eveneens in 2010 gesloopt. De 1856 ging naar het spoorwegmuseum en werd daar als 1656 gestald. De 1840 ging als pluklok naar het spoorwegmuseum (gesloopt in 2019). In 2014 werd de 1849 gesloopt. In 2015 volgden de 1607, 1608, 1620, 1838, 1839, 1842, 1843, 1844, 1845, 1846, 1847, 1848, 1850, 1852, 1853, 1854, 1855, 1857 en 1858.
ACTS huurde in 2008 korte tijd de 1601 van Railion. Later nam ACTS de 1606, 1609, 1619 en 1621 in gebruik. Na het einde van HUSA nam RRF twee locomotieven over. De overige twee gingen in 2015 naar EETC. De 1621 ging naar Captrain.
In 2011 kocht de Bentheimer Eisenbahn de 1835 over van NSR waarbij het nummer E01 ontving.
Locon Benelux nam in 2011 de 1827 en 1834 over en vernummerde ze tot 9901 en 9902. Later dat jaar nam men ook de 1831 en 1836en 1837 over als 9904, 9905 en 9903. In 2013 volgde de 1828 als 9906. Weer later werden de 1833 (9907 als plukloc), 1830 (9908), 1829 (9909) en 1824 (9910, plukloc) nog overgenomen.
Na het faillissement van Locon, gingen de 1834 (9902), 1837 (9903), 1831 (9904), 1836 (9905), 1828 (9906), 1830 (9908) en 1829 (9909) naar RailReLease.
In 2012 nam HSL Logistik de 1832 in dienst die het in het bekende dambord motief op de baan bracht. In 2017 ging HSL failliet.
Rotterdam Rail Feeding BV (RRF) nam de ex-Husa locomotieven 1606 (4401) en 1609 (4402) in dienst.
Vanaf 2015 nam EETC de 1618 (ex-Railmotion), 1619 en 1621 in gebruik die dan eigendom zijn van Jacko Fijn Techniek. Na het beëindigen van de EETC activiteiten staan de locs terzijde.
Captrain Nederland B.V. maakt gebruik van de 1618, 1619 en 1621. De 1621 werd in Captrain kleuren (grijs/groen) uitgevoerd en de 1618 en 1619 in Raillogix uitvoering.
Railexperts nam in 2017 de 9901 (1827) van Locon over.
Rail Force One nam de locomotieven 1828-1831 en de 1837 in gebruik (eigendom RailRelease).
Strukton Rail kocht de 1824 en verbouwde deze zodat deze ook op batterijen kan rijden.
1700
Speciaal voor de reizigersdienst kocht NSR een gemoderniseerde versie van de 1600 loc en bracht deze onder in de serie 1700. De 81 locomotieven werden genummerd als NS 1701 - NS 1781.
De eerste locomotief kwam in 1991 op de baan. Aanvankelijk werden de locomotieven vooral ingezet als tractie voor de DD-AR dubbeldek treinen. Na het invoeren van de mDDM motorwagens kwamen de 1700'en vrij voor de getrokken reizigersdienst waar ze de 1600 gingen vervangen. Tussen 2011 en 1012 werden de 1769, 1770 en 1772-1781 geschikt gemaakt voor het rijden van de opnieuw in gebruik genomen DDM-1 rijtuigen. De 1735 werd in 2000 na brand afgevoerd.
In 2009 en 2010 werden de 1729, 1731, 1732, 1734, 1737, 1748, 1754, 1755, 1762, 1770, 1771, 1774, 1775 en 1779 terzijde gesteld. In 2011 volgden de 1732, 1759 en 1779. In 2015 werd de 1742 afgevoerd na brand. De 1747 werd in 2015 gesloopt na een onherstelbaar defect.
In 2016 viel ook de 1767 ten prooi aan brand en werd in 2018 gesloopt. In 2017 en 2018 werden de 1701 t/m 1711, 1713 t/m 1729, 1738, 1753, 1754, 1769, 1771, 1773, 1774, 1776 en 1777 voor sloop afgevoerd.
Zie ook: 1600/1800 Somda/Railwiki
1700 Somda/Railwiki
NS 1608, Hoofddorp 28 juli 1991 (Bron: Frans van Rooden/Wikipedia)
1600/1800
In 1978 bestelde NS 58 locomotieven in de serie NS 1600. De door Alsthom geproduceerde locomotieven waren afgeleid van de Franse SNCF BB 7200. De locomotieven werden geleverd tussen 1981 en 1983.
Gedurende de jaren 1980 werden de locomotieven tevens voorzien van een naam en wapen van een Nederlandse gemeente.
Bij de opsplitsing van NS in NSR en NS Cargo ontving NSR 21 locomotieven die genummerd werden in de NS 1800 serie. NSC ontving 37 locomotieven (NS 1601 - NS 1637) die hun 1600 serie nummer behielden. De locomotieven bij NS Cargo behielden hun geel/grijze kleur, behalve de 1637, die in de nieuwe NSC huisstijl rood werd beschilderd. In 2002 ontving NSR veertien locomotieven uit de NCS pool en wel de 1623, 1624 en 1626-1637. De 1625 was te zwaar beschadigd en ging niet naar NSR. De rode NS 1637 heeft even in het rood bij NSR gereden, maar ontving al snel weer de geel/grijze huisstijl. Alle locomotieven werden overigens vernummerd in de 1800 serie direct na de overgang naar NSR.
In 2006 had Railion (zoals NS Cargo ondertussen heette) de locomotieven 1605, 1607, 1608, 1610, 1617, 1618, 1620, 1622 en 1625 over. NSR vond de locomotieven op dat moment te duur om weer over te nemen.
Railion ging ondertussen over in DB Schenker Rail en in 2016 in DB Cargo. Vanaf februari 2012 waren alle nog in dienst zijnde 1600'en in DB rood beschilderd. Dit zijn de 1604, 1611, 1614, 1615 en 1616.
Bij NSR ging de 1838 na een aanrijding in 2004 buiten dienst en werd in 2007 gesloopt. De 1605, 1610, 1622, 1825, 1826, 1841 en 1851 werden eveneens in 2010 gesloopt. De 1856 ging naar het spoorwegmuseum en werd daar als 1656 gestald. De 1840 ging als pluklok naar het spoorwegmuseum (gesloopt in 2019). In 2014 werd de 1849 gesloopt. In 2015 volgden de 1607, 1608, 1620, 1838, 1839, 1842, 1843, 1844, 1845, 1846, 1847, 1848, 1850, 1852, 1853, 1854, 1855, 1857 en 1858.
ACTS huurde in 2008 korte tijd de 1601 van Railion. Later nam ACTS de 1606, 1609, 1619 en 1621 in gebruik. Na het einde van HUSA nam RRF twee locomotieven over. De overige twee gingen in 2015 naar EETC. De 1621 ging naar Captrain.
In 2011 kocht de Bentheimer Eisenbahn de 1835 over van NSR waarbij het nummer E01 ontving.
Locon Benelux nam in 2011 de 1827 en 1834 over en vernummerde ze tot 9901 en 9902. Later dat jaar nam men ook de 1831 en 1836en 1837 over als 9904, 9905 en 9903. In 2013 volgde de 1828 als 9906. Weer later werden de 1833 (9907 als plukloc), 1830 (9908), 1829 (9909) en 1824 (9910, plukloc) nog overgenomen.
Na het faillissement van Locon, gingen de 1834 (9902), 1837 (9903), 1831 (9904), 1836 (9905), 1828 (9906), 1830 (9908) en 1829 (9909) naar RailReLease.
In 2012 nam HSL Logistik de 1832 in dienst die het in het bekende dambord motief op de baan bracht. In 2017 ging HSL failliet.
Rotterdam Rail Feeding BV (RRF) nam de ex-Husa locomotieven 1606 (4401) en 1609 (4402) in dienst.
Vanaf 2015 nam EETC de 1618 (ex-Railmotion), 1619 en 1621 in gebruik die dan eigendom zijn van Jacko Fijn Techniek. Na het beëindigen van de EETC activiteiten staan de locs terzijde.
Captrain Nederland B.V. maakt gebruik van de 1618, 1619 en 1621. De 1621 werd in Captrain kleuren (grijs/groen) uitgevoerd en de 1618 en 1619 in Raillogix uitvoering.
Railexperts nam in 2017 de 9901 (1827) van Locon over.
Rail Force One nam de locomotieven 1828-1831 en de 1837 in gebruik (eigendom RailRelease).
Strukton Rail kocht de 1824 en verbouwde deze zodat deze ook op batterijen kan rijden.
1700
Speciaal voor de reizigersdienst kocht NSR een gemoderniseerde versie van de 1600 loc en bracht deze onder in de serie 1700. De 81 locomotieven werden genummerd als NS 1701 - NS 1781.
De eerste locomotief kwam in 1991 op de baan. Aanvankelijk werden de locomotieven vooral ingezet als tractie voor de DD-AR dubbeldek treinen. Na het invoeren van de mDDM motorwagens kwamen de 1700'en vrij voor de getrokken reizigersdienst waar ze de 1600 gingen vervangen. Tussen 2011 en 1012 werden de 1769, 1770 en 1772-1781 geschikt gemaakt voor het rijden van de opnieuw in gebruik genomen DDM-1 rijtuigen. De 1735 werd in 2000 na brand afgevoerd.
In 2009 en 2010 werden de 1729, 1731, 1732, 1734, 1737, 1748, 1754, 1755, 1762, 1770, 1771, 1774, 1775 en 1779 terzijde gesteld. In 2011 volgden de 1732, 1759 en 1779. In 2015 werd de 1742 afgevoerd na brand. De 1747 werd in 2015 gesloopt na een onherstelbaar defect.
In 2016 viel ook de 1767 ten prooi aan brand en werd in 2018 gesloopt. In 2017 en 2018 werden de 1701 t/m 1711, 1713 t/m 1729, 1738, 1753, 1754, 1769, 1771, 1773, 1774, 1776 en 1777 voor sloop afgevoerd.
Zie ook: 1600/1800 Somda/Railwiki
1700 Somda/Railwiki
NS 1608, Hoofddorp 28 juli 1991 (Bron: Frans van Rooden/Wikipedia)