Noord-Scharwoude vanaf 1935

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Noord-Scharwoude vanaf 1935

Bericht door Trammetje »

Vandaag begonnen met het maken van de module bakken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat er op de foto staat zijn 4 module bakken van 90*60cm, hierop komt het emplacement Noord-Scharwoude dorp. Haaks op het deel van de laatste foto komen nog twee modules waar het station van Noord-Scharwoude komt. Dat station bestaat niet meer maar stond vroeger aan het traject Heerhugowaard-Schagen.
Laatst gewijzigd door Trammetje op 11 aug 2011 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Jos »

Ziet er netjes uit Sander!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Vandaag een groot deel van de tekening over getekend op de baan en de rails even los neergelegd om een indruk te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Op de plaats waar de A4-tjes en de houten latten liggen komt water. Waar de gele rolbandmaat ligt komt het belangrijkste gebouw, het veilinggebouw. Als het goed is past de achterkant van dit gebouw er net niet op. In dit gebouw vond de veiling plaats van de plaatselijke tuinbouw (hoofdzakelijk kool). Het betreft hier een doorvaar veiling, de schuiten (tuindersvletten) voeren aan de voorkant naar binnen waar de produkten werden geveild waarna ze aan de achterkant het pand verlieten. Het is de bedoeling de achterzijde van het veilinggebouw open te laten waardoor je naar binnen kan kijken. Hoe dat er aan toe ging in die tijd. Ik wil ook het interieur maken, incl de zit banken en de veiling klok.

Tegen de achterkant van de baan (achter de houten latten) komt nog een rij met huizen te staan, welke deels in half reliëf gemaakt zullen worden.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

tv_man
Berichten: 1454
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door tv_man »

Voor een ultieme tentoonstellingsbaan zou je een werkende veilingklok moeten hebben die bediend zou kunnen worden door toeschouwers.

Misschien eerder iets voor een grotere baan..

Heel mooi verder trouwens.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Wel een leuk idee een werkende veiling klok, maar op de plaats waar deze moet komen is niet zo heel veel ruimte.

Gisteravond heb ik op een site tekeningen besteld van de aansluiting van dit emplacement op het hoofd traject.
Ook moet op deze tekening het station en de losweg staan. Als deze binnen is heb ik een groot deel van de informatie binnen.

Nu alleen nog op zoek naar bouwtekeningen van de gebouwen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Ik kom er nu toch achter dat een spoorlijn uit het verleden na bouwen toch erg lastig is. Je probeert het toch zo historisch verantwoord als mogelijk is na te bouwen. Het valt niet mee om de juist informatie te verkrijgen.

Vandaag via de mail toch weer twee goede tekeningen ontvangen, allebei uit een heel andere tijd, de ene uit 1946 en de andere uit 1962. Dat samen met een tekening uit tekening uit 1922 en 1935 maakt het allemaal niet makkelijk.
Maar als je dan weer wat informatie vind maakt mij toch erg blij. Van een collega heb ik een boodschappen krat met boeken te leen gehad. Uit deze boeken heb ik toch weer ruim 30 bladzijden kunnen inscannen met onder andere een redelijk goed bruikbare luchtfoto.
Alleen dit soort overwinningen maken de uitdaging al leuk.

Ik hoop binnenkort een redelijk baanplan te kunnen laten zien.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3260
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Michiel »

Laat je vooral niet ontmoedigen in je zoektocht naar informatie. Ik herken je probleem maar al te goed. Het is inderdaad niet gemakkelijk, en dikwijls vind je niet exact wat je zoekt, en is er een hoop interpretatie en gezonde speculatie nodig om de ontbrekende delen van de puzzel te kunnen neerleggen. Ik vind het net een uitdaging om een deel haast vergeten geschiedenis weer van onder een dikke laag stof te halen, en weer proberen leven in te blazen. Jij bent ook erg goed bezig. Ga vooral zo door.

Veel succes met de uitwerking van het plan, de zoektocht naar informatie en de bouw van je baan. Ik zit op het punt van mijn stoel.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Ik laat mij zeker niet ontmoedigen, sterker nog, iedere keer als ik wat heb gevonden geeft dat weer moed om ook de rest te vinden.

Op een van de laatste tekeningen stond toch weer wat info waar voor ik de hoop al een beetje had opgegeven.

Weet iemand of loodsen en schuren op een rangeer terrein doorgaans eigendom waren van de spoorweg maatschappij of van anderen?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Robboz »

Volgens mij konden anderen ook laad/losperrons op de diverse rangeerterreinen hebben, denk maar aan de vele kolenboeren die op allerlei stations eigen opslagruimtes hadden staan op zijsporen.
Ik heb nog wat informatie gevonden over de lokaalspoorlijn Alkmaar-Broek op Langedijk in het boekje "Stoomtrams rond Alkmaar" en nog een pagina met twee foto's in "Met de trein door Nederland 1947-1986". Heb je daar wat aan?


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Ik wil mijn situeren rond 1935 maar ik heb nu ook tekeningen uit 1962. Alle info is welkom.
Misschien wil je de link plaatsen


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Robboz »

Sander,
Heb je trouwens al op http://www.blikophetverleden.nl/spoorloos.html al eens gekeken?
en op deze link vind je ook nog wat http://www.pbase.com/langedijk/overslagterrein_bol
Groeten
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Hee Rob,

Bedankt voor het meedenken, die eerste kon ik al, die tweede ken ik nog niet. De meeste foto's heb ik al via een ander kanaal ontvangen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Zo, ben weer een klein stapje verder. Vorige week heb ik kurk binnen gekregen en kon daarom weer een stapje verder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe bevestigen jullie het spoor op kurk, ik dacht eerst de sporen met punaises vastleggen daarna ballasten met houtlijm, maar ik wil eigenlijk eerst de sporen bevestigen, wissels etc aansluiten en dan pas balasten. Ook omdat ik nog niet goed weet waar sommige grenzen tussen ballast en weg moet komen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3260
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Michiel »

Vroeger gebruikte ik ook die punaises, maar het probleem is testrijden. Nu gebruik ik kleine zelftappende schroefjes. De trein rijdt er gewoon over, en je kan alles zonder probleem losschroeven en verleggen. Dit systeem bevalt me beter, maar misschien zijn er nog andere of betere systemen in gebruik?
Afbeelding

En iets totaal anders. In België kwamen deze zadeltanklocomotieven maar pas na de 2de wereldoorlog op het grondgebied; ex-j94 oorlogslocs achtergelaten door het Engelse leger, vooral in de havens ingezet als rangeerloc. Hoe zit dat in Nederland in anno 1935?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door vantongeren »

Trammetje schreef: Weet iemand of loodsen en schuren op een rangeer terrein doorgaans eigendom waren van de spoorweg maatschappij of van anderen?
Hangt er van af, een rangeerterrein of simpel goederenspoor kan ook eigendom van een fabriek zijn.
Daar kom je met een beetje netwerken zo achter.
Neem eens contact op met de archivaris van de gemeente, misschien hebben die bouwtekeningen, op de bouwtekening staat ook altijd een opdrachtgever. Zo is de eigenaar makkelijk te achterhalen. Als de gemeente het niet heeft kun je natuurlijk ook naar een ander archief, bv voor Utrecht en omgeving Het Utrechts Archief.

En VOORAL contact opnemen met de locale krant, vertel ze wat je plannen zijn en wat je nog zoekt.
In mijn geval heb ik al 4 keer in de krant gestaan en je kunt echt vele reacties, foto's, verhalen en kopieën van krantenknipsels die ze al die jaren verzameld hebben etc. verwachten.
Nadeel van dat is wel, dat van bouwen weinig terecht komt omdat je de vrije tijd nodig zult hebben alles te beantwoorden en te bestuderen :)

Leuk project, ik ga je dan ook zeker volgen..

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

@ Michiel; bedankt voor de tip met de schroef, goed idee ga ik zeker proberen. Die zadeltank is inderdaad een overblijfsel van de 2e wereldoorlog. Omdat NS materiaal schaars is en zeker uit de jaren 30 ga ik toch met de verschillende treinen uit verschillende tijdperken rijden.
Ik waag mij er (nog) niet aan om net als jij treintjes te gaan verbouwen. Ik wil eerst een vordering met de baan maken voor ik daar mee ga beginnen. Ook vind ik veel Duitse treinen erg mooi, er zal op mijn baan dus wel meer "vreemd" materiaal voor mijn thema en tijdperk op de baan komen. In de toekomst wil ik wel proberen ook rijdend materiaal uit deze tijd op de baan te zetten.

@ Marcel, ik werk zelf bij de gemeente, het archief heb ik zeker al benaderd, helaas uit deze tijd hebben wij niet veel, hoog op wat tekeningen van gebouwen die bij mij op de achtergrond komen. Het Utrechts archief wil ik na mijn zomer vakantie eens gaan bezoeken (kan mooi gecombineerd worden met het spoorweg museum).


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Nog een vraag;

Ik ben er zo goed als zeker van dat ik toch digitaal ga rijden. Is het dan nodig om op verschillende plaatsen geisoleerde raillasjes aan te brengen?
Het is zeker dat de baan niet via Koploper of iets dergelijks aangestuurd gaat worden.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3260
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Michiel »

Je kan je baan ook later in blokken verdelen met een dun slijpschijfje en een dremel, en de gaatjes boren voor de aansluiting van de draden langs de buitenkant, net tussen 2 bielzen. Zolang je overal nog goed bij kan weliswaar. Het is dan ook best om de sleuf met iets te dichten (lijm, putti, ...), opdat met ter tijd de sporen in gevolge termische effecten niet tegen elkaar kunnen kruipen.

Als je vreest dat je er later niet meer goed bij kan, is het best om nu al de isolatielassen aan te brengen, evenals de aansluitdraden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Michiel,

Dank je wel.
Als ik het goed begrijp is het dus niet noodzakelijk, maar aan te raden voor de toekomst.
Nu denk ik niet dat mijn ooit met de computer aangestuurd gaat worden, ben daar niet zo handig mee en mijn interesse ligt daar niet.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Deze situatie heb ik nu liggen:
Afbeelding

Als ik uiterst recht een plus en een min aansluit kan ik wat gaan rijden.
Totdat ik bij een bepaalde wisselstand kom, dan rijd de loc niet meer. Ik zit te denken aan kortsluiting ergens maar ik kan mij niet voorstellen waar. Naar mijn idee kan er in deze situatie geen sluiting ontstaan.

Wie kan mij helpen???


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3260
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Michiel »

Kortsluiting is het zeker niet. Maar je hebt waarschijnlijk de "electrofrog" wissels gekocht. Hierbij zal je het puntstuk moeten polariseren naar de wisselstand. Nu heb je geen spanning op het punstuk, en valt de locomotief stil op de wissel. Tenminste dat is mijn interpretatie van de situatie.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Michiel,

Dat is het niet. recht van de meest rechtse wissel heb ik nog een lengte flexrail liggen. Als ik daar een loc op zet kan deze gewoon rijden.
Zet ik dan een paar wissels om en de loc staat op dezelfde plek rijdt hij niet of heeeeeel langzaam.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Jos »

Sander, even met een multimeter overal de spanning meten, dan zie je waar het niet goed gaat.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Jos,

Ik heb ooit zo'n ding gehad maar heb hem weggeven omdat ik niet wist hoe hij werkte.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3260
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Michiel »

Heb je misschien het puntstuk rechtstreeks aan een van de boosterlijnen (J/K) aangesloten?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie