Pagina 1 van 1

Anekdote...

Geplaatst: 02 jan 2022 19:40
door Folkert van Wijk
Mijn zwager heeft op zijn zolder een grote H0 baan. Hij is het soort modelspoorder die koopt wat hij mooi vindt.

Een paar jaar terug, kwam hij met een oude locomotief aan zetten met de vraag of ik er in grafiti de namen (toen 2 nu 3) van zijn kleinkinderen op kon zetten.
Ik heb ja gezegt, maar heb er dus lang over gedaan om er ook daadwerkelijk aan te beginnen. Ik heb geen airbrush dus ik heb het met de kwast gedaan. Een tijdje terug kwam ik toevallig eem youtube filmpje daarover tegen en dat gaf me het laatste zetje om er aan te beginnen.

Daarvoor had ik hem eerst uit elkaar gehaald. En had niet het idee dat hij ooit weer zou gaan rijden. Hij was vies er leken dingen los te zitten en het zag er naar mijn idee niet meer goed uit. Hij had per slot van rekening al jaren stil gestaan...

Echter na het overhandiggen van de beschilderde locomotief en mijn waarschuwing dat hij het wel niet meer zou doen (hij was er blij mee) zette hij hem op het tijdelijke kerstbaantje rond de kerstboom, draaide aan de knop van de trafo en... hij reed gewoon! Zelfs de lampjes brande nog.

Waar ik minstens mijn lokjes na een maandje stilstand eerst een half uur over de baan moet duwen, daar starte dit oude beestje zonder problemen...

Hoera voor H0!

Maar het blijven grote lompe dingen.
En nu weer snel terug naar mijn kwetsbare N treinen en het echte gepriegel...

Afbeelding

Re: Anekdote...

Geplaatst: 02 jan 2022 19:48
door Rtoonen
Leuk gedaan, complimenten!

Overigens heeft mijn baan 3,5 jaar stilgestaan, maar reed alles naderhand meteen. Een paar drupjes ATF op de rails en rijden maar. Het kan dus wel bij schaal N.

Groet,
Rob

Re: Anekdote...

Geplaatst: 03 jan 2022 14:12
door Drijfwerk
Wat is ATF?
Groet,
Cees

Re: Anekdote...

Geplaatst: 03 jan 2022 14:59
door Jeroen
Automatic Transmission Fluid. Goedkope versnellingsbakolie. Jawel, als je daar een heeeeeeeeeeeeeeel klein beetje van op je baan doet, dan heb je h0-Erlebnis. Ik maak eigenlijk nooit meer schoon, behalve op bepaalde plekjes (puntstukken van wissels bijvoorbeeld) want het prima. Tip: regelmatig rijden helpt!

J.

Re: Anekdote...

Geplaatst: 03 jan 2022 15:03
door WilcoV
ATF is Automatic Transmission Fluid een smeermiddel maar voor ons vooral een anti corrosie middel dat onder andere in de autoindustrie wordt gebruikt. Bij matig gebruik gaat het corrosie van de rails tegen zonder dat het als smeermiddel (glijmiddel op de rails) werkt. Bij te veel gebruik wordt je rails te glad. Proefondervindelijk lijkt het er op dat ATF eveneens contact verbeterend werkt, wat technisch gezien alleen kan komen door de anti corrosieve werking. Simpel gezegd het gaat aanslag vorming op de rails tegen bij zodat je treinen beter contact maken met de rails.

Re: Anekdote...

Geplaatst: 03 jan 2022 15:42
door Folkert van Wijk
Een tijdje terug een bodempje van dat spul bij een autobedrijf gehaald. Natuurlijk gebruikte ik eerst te veel, waardoor geen enkele trein de hellingen meer op kwam vanwege de gladheid. Na een kwartiertje poetsen liep allrs weer als een trein.

Re: Anekdote...

Geplaatst: 03 jan 2022 16:14
door 59erke
Het internet staat trouwens vol met reacties zowe pro als contra over het gebruik ervan. Persoonlijk heb ik het ook eens geprobeerd, ook te veel gebruikt met als gevolg dat een nieuw aangekochte lok volledig onder de smurrie zat en uiteindelijk ook de geest gegeven heeft.

Bij mij is het dan ook bij die ene keer gebleven...

Re: Anekdote...

Geplaatst: 03 jan 2022 21:37
door Peter Ruifrok
Jammer, want dit spul werkt echt -:)

Re: Anekdote...

Geplaatst: 04 jan 2022 19:38
door Krab
Hier werkte het super in mijn oude baan ,maar je moet ook maar minimaal gebruiken .
Met een wattenstaafje voorzichtig dopen in de ATF afdrijven tegen de kant en maar 2 cm lichtjes vrijven .
Natuurlijk niet net voor de omhoog gaande helix .


mvg Sjaak