Station Hellendoorn (HEL)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Station Hellendoorn (HEL)

Bericht door Haes2006 »

Station Hellendoorn is geopend in 1910(bouwjaar 1908) en al in 1935 gesloten voor personenvervoer en uiteindelijk gesloopt in 1970.
Mijn vrouw is geboren in Twente en daardoor ben ik interesse gaan tonen in de (lokaal)spoorwegen in dat gebied. Via een donateurschap van de MBS en het boek van Evert Heusinkveld: Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek werd mijn interesse gewekt voor het station en het emplacement van Hellendoorn. Na meten en info inwinnen bleek dat het gehele emplacement precies op 3 modules van 1.20 past en prima in te zetten is op Fremo meetings als eindstation. De geplande doortrekking naar Ommen en de aansluiting op de NOLS is helaas nooit van de grond gekomen. Ik ben begonnen met het bouwen van de rails en de wissels met code 40 rail en printplaat bielzen.
Afbeelding

Ik heb het station eind jaren 50 begin jaren 60 gesitueerd(periode 3), zoals het had kunnen zijn als het nog in actieve dienst was geweest. Op dit moment zijn ze in mijn wereld bezig met het ontmantelen en afbreken van de lokloods. Ik rij met Nederlandse diesels en dieseltreinstellen dus dat past goed in Twente. Een probleem had ik wel, nl het station is niet van een type dat te koop is, maar daar kwam Bielz in beeld. Die print stationsgebouwen ook op verzoek.Omdat Bielz met een filament printer wekt is het resultaat voor N spoor helaas teleurstellend en heb ik het gebouw na de bouw eigenlijk weggelegd met het idee om het ooit weer uit styreen zelf te bouwen. Hier op het forum zag ik toen Guus(Ipharra) zijn station Franeker…wat een plaatje en heeft Guus aangeboden Hellendoorn voor mij te tekenen en te printen, inclusief het bijgebouw(waarvoor heel veel dank)
Vorige maand kwam het pakketje met het station keurig verpakt met alle ramen en deuren als losse delen en super veel details. Na een tijdje bewonderend te hebben gekeken naar de details ben ik begonnen met het schilderen en de resultaten laat ik jullie hier zien. De baan gaat nu als het werk et toelaat in de herfst winter totaal afgebouwd worden.
Voorlopig ga ik nu van de zomer en vakantie genieten en de hobby komt op een lagere plaats.

Wat ik in ieder geval nog te doen heb is:
regenpijpen maken, deuren en ramen schilderen en plaatsen, mensen plaatsen, perronkeuze maken, dakramen maken, antennes plaatsen, sierstenen schilderen,(ze zijn 0,3 mm)vervuilen, Alkmaarse hendel inrichting maken op het perron, en de led-licht plaatsen in de gemeubileerde kamers en station ruimtes
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Haes2006 op 09 jul 2022 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Station Hellendoorn(HEL)

Bericht door Haes2006 »

Nog een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Station Hellendoorn(HEL)

Bericht door BartenThomas »

Mooi stukkie werk hoor!


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Station Hellendoorn(HEL)

Bericht door Folkert van Wijk »

Oh oh, wat mooi toch weer. Knap stationnetje hoor!



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Station Hellendoorn(HEL)

Bericht door robvanwijngaarden »

Prachtig!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Hellendoorn(HEL)

Bericht door Ipharra »

Hoi Hans,

Toch maar aan de slag gegaan, ik moet zeggen het resultaat tot nu toe ziet er fantastisch uit. Allen zie ik dat de schoorstenen op het dak niet helemaal correct zijn geplaatst. De schoorsteen is bewust in twee delen geprint en het onderste deel had van onderaf in het dak geplaatst moeten waarna het bovenstuk erop kon worden gezet. Ik weet niet of je dit nog kunt aanpassen, ze staan nu eigenlijk te hoog op het dak. Ik kan eventueel nieuwe schoorstenen voor je printen als ze niet goed meer te delen zijn.

Nog even een aanvulling, ik zie bij het toilet gebouw dat je de deur het verwisseld met de andere deur, het randje wat ik op de foto zie hoort aan de binnenzijde te zitten. Dit is eigenlijk de deur van de andere kant


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3632
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Station Hellendoorn(HEL)

Bericht door maarten »

Gaaf hoor! Puik stukje werk, zeker ook van Guus. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Station Hellendoorn(HEL)

Bericht door Bert79 »

Dat station ziet er geweldig uit zeg!



Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Station Hellendoorn(HEL)

Bericht door Haes2006 »

Vandaag nog een half uurtje verder gegaan en een stukje spoor waar ik niet tevreden mee was opnieuw gemaakt , de draden gesoldeerd alvast de railstaven roestkleurig gespoten. op de aangrenzende module moet ik dan ook de railligging aanpassen, maar dat zal niet eerder dan half augustus gebeuren.

gr Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Station Hellendoorn (HEL)

Bericht door Haes2006 »

De drie modules met station Hellendoorn zijn nu klaar met rails en geschilderd. Nu de servo's inregelen met Arduino Uno en schakelaars. dan de twee uitrij seinen aansluiten en een rangeersein fabriceren. Foto's volgen binnenkort

Gr Hans en iedereen een geweldig spoors 2023


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Station Hellendoorn (HEL)

Bericht door Haes2006 »

De eerste proefritten zijn redelijk geslaagd. Af en toe de rails een beetje tweaken. Nu koppelingen (smk) aanbrengen op het goederenmateriaal en nog wat locs de wielen afdraaien


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Station Hellendoorn (HEL)

Bericht door Haes2006 »

Al een tijd niets laten weten, maar dat heeft zo zijn oorzaken in de privé en werk sfeer. Ik ben door een klein ongelukje bij mijn vrouw (hopelijk tijdelijk) mantelzorger geworden en heb een nieuwe opdracht gekregen die veel van mijn tijd opslurpt. Ik zal vanmiddag proberen om een paar foto's te maken en te uploaden.


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7413
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Station Hellendoorn (HEL)

Bericht door Krab »

Oei sterkte met je vrouw en ja dat werk slurpt aan je tijd .
Ben benieuwd hoe ver je al ben met dat mooie station .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Hellendoorn (HEL)

Bericht door Ipharra »

Hoi Hans, ook van mij veel sterkte gewenst, en dat het werk wat in rustiger vaarwater komt.
Ben heel erg benieuwd naar de vorderingen van de baan.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Station Hellendoorn (HEL)

Bericht door Hans »

Hallo Hans,

Veel sterkte met je vrouw.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Station Hellendoorn (HEL)

Bericht door Nijboer »

Wat grappig!
Station Hellendoorn. Die is allang verdwenen.
Toevallig reed ik er vandaag nog langs, en vanavond zag ik dit draadje.

Het station is dus 50 jaar geleden ongeveer al verdwenen, er staat nu een woonwijk.
En de straat waaraan nu huizen staan, was vroeger de spoorlijn: De Pastoor Rientjesstraat.

Voor de mensen die er misschien wel eens komen: Als je klaar bent in het Avonturenpark
en je rijdt de berg weer af richting centrum Hellendoorn, dan is rechts naast de weg een weiland.
Op een gegeven moment begint de bouw. En daar stond ie.
Bijzonder dat die oude zwart wit foto's geen bos laten zien. Want hotel Bergzicht zie je wel.
Ik kon het eerst totaal niet plaatsen, gelukkig wist mn schoonvader nog wel hoe dit zat!

En wat ik op de foto ook denk te zien, ondanks dat het zwart/wit is, de koperen dom op de loc
lijkt super blinkend gepoetst te zijn!

Leuke historie. In Hellendoorn zie je er praktisch niets meer van. Behalve dan treintje Bello
die er nog wel eens op het asfalt te vinden is.


Plaats reactie