Verschillende decoders

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Dreday
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2023 14:30

Verschillende decoders

Bericht door Dreday »

Ik heb een Brandende vraag,
ik heb inmiddels al een aantal N lokjes omgebouwd naar digitaal.
Hier heb ik esu voor gebruikt en dat bevalt best zo ver.
Maar nu ben ik in contact gekomen met doehler & haass
En kom ik tot de conclusie dat je met deze decoder zo traag kan kruipen wat echt super mooi is.
Ik krijg dat met de esu decoders niet voor elkaar. Het rijd wel mooi maar niet zo kruipend als doehler & haass.
Mijn vraag is dat ook of dit bekend is of is er iemand die mij
Iets meer kan vertellen.

Mvg dreday



piksov
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Verschillende decoders

Bericht door piksov »

Hi dreday,

welkom op het forum !

Ik doe al een flink aantal jaren digitaal, ben ook begonnen met esu decoders, ik denk versie 1 ... en die hadden alzheimer:
zo gauw er ook maar een kleine stroomonderbreking was stopte de lok en ging weer langzaam optrekken naar de snelheid die hij voor de onderbreking had.

Heel irritant. Dus alle esu decoders (alle 1 of 2 ...) verkocht ... Of esu dat tegenwoordig nog steeds heeft weet ik niet , ik koop ze niet meer.
Het rijgedrag (mooi rustig) was wel goed, ik weet niet meer of het kruipen op lage snelheid ook goed was, te lang geleden.

Alles omgezet naar TRAN decoders, die hadden dat alzheimer gedrag niet.

Ook nog een paar zimo's geprobeerd, maar die hebben enorm veel instellingen (voor mij te veel)

En toen kwam ik D&H tegen

Tot nu toe zijn dat in mijn ogen de beste decoders .. relatief simpel in te stellen en goed rijgedrag.

Dus ja ... ik ben wel fan van D&H decoders...

Ik heb een jaar geleden al mijn oude decoders verkocht en rij nu alleen maar met D&H decoders (op een paar uitzonderingen na, dat zijn dan vaak soundsloks waar ze al in zaten)

groet,
Guus



piksov
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Verschillende decoders

Bericht door piksov »

Hier een voorbeeld filmpje van kruipgedrag met D&H decoders, ik heb dit filmpje ook al eens laten zien in mijn eigendraadje ...

Wel een waarschuwing vooraf ... het duurt ongeveer 30 minuten voordat de trein het rondje maakt op standje 1... misschien heb je iets beters te doen.




Onderwerp starter
Dreday
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2023 14:30

Re: Verschillende decoders

Bericht door Dreday »

Bedankt voor de reacties,

Ik hoop dat de gouden tip nog boven water komt,
want anders word het toch echt ombouwen ben ik bang.

Mvg dreday



piksov
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Verschillende decoders

Bericht door piksov »

Hoe bouw je de lokjes om?

Ik ben van de stroming 'alle meuk eruit'

Ik haal dus alle condensatoren en spoeltjes uit de loks.

Condensatoren kun je gewoon los solderen en dan ben je daar klaar mee.

Spoeltjes moet je weghalen en de oude contacten weer kortsluiten met een draadje oid.

Guus



Onderwerp starter
Dreday
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2023 14:30

Re: Verschillende decoders

Bericht door Dreday »

Bedankt voor uw reactie,

Ik haal ook alles weg en alles word direct met draadjes aangesloten, gebruik alleen de weerstanden voor de ledjes.

Mvg



FidOo
Berichten: 5663
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Verschillende decoders

Bericht door FidOo »

Er zit in esu een optie waarmee je de decoder automatisch in kan laten regelen. Ik weet ff niet meer hoe dat precies zit, het was iets met een cv op 1 zetten (dacht cv54) en dan met F1 activeren gaat de lok automatisch een stuk vooruit en achteruit rijden.

Dan is het nog niet perfect maar wel al vrij goed. Daarna zal je echt zelf met instellingen moeten gaan spelen.

Ook ik gebruik eigenlijk al jaren alleen doehler en haass decoders, puur omdat die zonder zelf rommelen al zo perfect rijden dat ik niets anders meer wil.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Nijboer
Berichten: 902
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Verschillende decoders

Bericht door Nijboer »

Ik gebruik al jaren de Kuhn N045. Best een goede decoder, ook qua prijs wat vriendelijker.
Ik merk nu wel dat de Kuhn decoders niet altijd lekker matchen met de micromotortjes die je tegenwoordig
kunt kopen als alternatief voor de originele motoren.

Groet,
Collin


Plaats reactie