Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Eendenreetx »

Vorig jaar ben ik gestart met H0 schaal, hier heb ik in 3-4 maanden een baan gemaakt met afmetingen van 200x90cm.
Het midden gedeelte heb ik destijds omhoog laten lopen, uiteindelijk kwam ik erachter dat ik niet genoeg voldoening haalde uit het beperkte baanplan, met deze schaal en de hoogteverschillen.
Er was weinig scenery mogelijk. Toen besloten om al het h0 spul te verkopen. Nu een jaar later begint het toch te kriebelen en ben ik aan het kijken naar N schaal. Dit geeft met beperkte plek toch veel meer mogelijkheden.
Om alles weer opnieuw aan te schaffen is behoorlijk prijzig, welke n schaal is financieel het goedkoopst?
Ook vond ik destijds de h0 schaal met 3 rail systeem vaak nadelig, omdat regelmatig de treinen op bepaalde plekken niet 100% vloeiend doorreden.

Voor nu heb ik dus dezelfde beperkte afmetingen beschikbaar of ik zou naar de vlizozolder moeten verhuizen, daar heb ik veel meer ruimte, echter is het daar natuurlijk ook veel stoffiger, weet niet of daar mensen ervaring mee hebben?
Hoor graag jullie tips,


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Bjor »

Eendenreetx schreef: 02 okt 2023 11:11 welke n schaal is financieel het goedkoopst?
Ik neem aan dat je bedoelt: welke n-schaal fabrikant is het goedkoopst?
Naar mijn mening: geeneen. Bij N kun je (deels anders dan bij H0) alle merken door elkaar gebruiken. (Alleen even opletten als je railmerken met verschillende profielhoogten wilt koppelen.)
Je kunt dus voor rails, trafo's, centrales en rijdend materieel kijken waar je het voordeligst kunt "shoppen". Een als je een specifiek type loc of rijtuig zoekt, wordt dat soms door meer fabrikanten geleverd, maar even zo vaak wordt een bepaald artikel maar door een fabrikant gemaakt.

Je kunt ook modelspoorbeurzen af gaan en soms vind je daar voor een mooie prijs een leuk tweedehandsje. Maar zorg dat je de nieuwprijzen goed kent, want er wordt wel eens een gebruikte loc voor meer dan de nieuwprijs aangeboden. En laat ze altijd even rijden voor je ze koopt.

En dan zijn er nog beginsets. Dat kan een goede keuze zijn als je de inhoud ervan ook volledig kunt gebruiken en het niet erg vindt als de lok een iets eenvoudiger (= minder gedetailleerd) model is dan hetzelfde model in de losse verkoop.
Eendenreetx schreef: 02 okt 2023 11:11 Ook vond ik destijds de h0 schaal met 3 rail systeem vaak nadelig, omdat regelmatig de treinen op bepaalde plekken niet 100% vloeiend doorreden.
Contactproblemen komen bij alle schalen wel voor. Stof en vet, oxidatie, versleten stroomafnemers, niet vlakliggende rails en wissels, het speelt allemaal mee. Maar er zijn prima oplossingen.
- 1 of 2x per jaar de baan stofzuigen met een stofzuigermond met een stuk panty erover heen, haalt veel stof weg.
- Deze https://www.n-spoorstore.nl/nl/tomix-97 ... tom976425d
of deze:
https://www.n-spoorstore.nl/nl/lux-mode ... r--lux9670
poets, slijpt en zuigt je rails schoon tijdens de rit.
Hiermee https://www.n-spoorstore.nl/nl/minitrix ... 8106666230 maak je de aangedreven wielen van je locs schoon.
Is vuil of oxidatie van de rails hardnekkig, even poetsen met een https://www.n-spoorstore.nl/nl/fleischm ... r-roc10915 railgum maakt de rails weer glimmend.
Een preventief kun je op niet meer dan 2 - 3 cm van je baan een miniscuul beetje (vochtig en NIET nat(!) wattenstaafje) met ATF aanbrengen.
Dat gaat oxydatie tegen. Na een zomerstop van een halfjaar zorgt dit ervoor dat je daana de regelaar open kunt draaien en alles weer zonder contactproblemen rijdt.
Wat is ATF: viewtopic.php?p=250905#p250905
Eendenreetx schreef: 02 okt 2023 11:11 Voor nu heb ik dus dezelfde beperkte afmetingen beschikbaar
Maar de nuttige oppervlakte is bij N wel 4 x zo groot als bij H0 (2x de lengte en 2x de breedte.
Je kunt misschien met die 200 x 90 cm in het hoofd eens gaan zoeken op een site als deze:
http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht ... 12&start=0
om te zien of je daar een leuke baan op kwijt kunt.

En die zolder kun je toch schoonmaken en evt aftimmeren?


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

MrPickwick
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 mei 2015 18:53

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door MrPickwick »

Het goedkoopste is altijd nog om eerst een thema te kiezen denk ik.
Als je voor jezelf weet wat je wilt kun je ook gerichter zoeken al moet ik zeggen dat ik op beurzen ook regelmatig met veel meer naar huis ga dan gepland omdat het allemaal net te leuk is.
Er is genoeg tweedehands te vinden en zeker bij het oudere spul maar technisch is het vaak wat minder, hoeft geen probleem te zijn tegenwoordig, nieuw motortje en je bent ook weer klaar.
Staar je ook niet blind op zogenaamde collectors items, soms leuk spul maar het rijdt soms ook als een ouwe aftandse koffiemolen of het komt niet door sommige boogstralen heen.
Voorbeelden daarvan zijn sommige Arnold modellen, Motorpost, Henschel Wegmannzug of turquoise wagentjes die behoorlijk aan de prijs kunnen zijn.
Toch kun je ook redelijk goede modellen vinden tegen redelijke prijzen, ik heb een vloot locomotieven van Roco, de V200, en voor een oudje presteren die best goed.
Gewoon even inlezen qua prijzen en naar de beurs gaan of rondkijken op MP al zitten daar een hoop mensen die denken dat ze goud in handen hebben.
Oudere startsetjes zijn ook best leuk om mee te beginnen en die mindere detaillering?
Je zit in schaal N dus zo hard valt dat ook weer niet op.
Veel succes met zoeken in ieder geval.

Carlo



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Eendenreetx »

Het grootse euvel waar ik op dit moment nog tegenop zie.
Is het digitale systeem. voorheen reed ik met een mobile station 2 die ik maar beperkt gebruikte. Wissels stuurde ik aan met een simpel led schakelkastje. Als ik alle topics lees met uitgebreidere banen over, bezetmelders, blokken wissels en Itrain. Dan haak ik eigenlijk al af omdat ik niet waar ik moet beginnen. Ook heb ik niet echt mensen in de buurt waar ik direct hulp oid aan kan vragen.

De uiteindelijke baan wordt 150x80 of misschien 200x80. Misschien starten met een simpel digitaal startsetje onder de kerstboom?



u43hvs
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door u43hvs »

De mobile station 2 wordt ook meegeleverd als je een Minitrix digitale startset koopt. Werkt op n spoor evengoed als op Ho.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door BartenThomas »

Als je niet computergestuurd wilt rijden zie ik er het nut niet in van om de wissels digitaal aan te sturen.
Die dus lekker met een knopje bedienen.
Voor de aansturing van de loks is digitaal wel fijn. Meerdere loks op 1 spoor (je hele baan 1 stroomkring), mooie kruipsnelheid, cruise control berg op en af, en constant spanning op de baan dus brandende binnenverlichting.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Eendenreetx »

Klopt maar om het uiteindelijk te leren zou wel mooi zijn.
Ik vraag me alleen af als je met schaduwstations rijdt, en je rijdt dan niet computer gestuurd, heb je toch veel kans op botsingen of zie ik dat verkeerd?



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Eendenreetx »

Ben nu voornemens om een simpel rondje met een eventuele aftakking aan te schaffen in n schaal.
Een mooi kerstbaantje te bouwen met een leuke senery en vanuit daar het komende jaar verder te gaan.
Is het verstandig om een analoog setje aan te schaffen of wellicht meteen een digitaal startsetje? De meeste startsets hebben allemaal een tijdperk anno nu. Wil het liefst een stoomtreintje.



Riem
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Riem »

Ligt er een beetje aan wat je toekomtplannen zijn. Zolang je een niet al te oud treinmodel komt, kan je altijd nog digitaal maken. Zelf rijd ik ook nog analoog omdat ik zelf minder de mogelijkheid heb om te rijden en meer focus op verzamelen en bouwen. En ik van het bedrag wat over blijft van de digitale meerprijs in totaal meer treinen kan kopen. Tevens zijn er ook voor analoog blokmodules beschikbaar. Als je een simpele baan wil maken en zelf wil rijden zou in analoog kiezen. Tevens kan je altijd beter een model kiezen welke je mooi vind en laten ombouwen dan dat je een model kiest om het digitale.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Eendenreetx »

Even een vraagje, aangezien ik marklin gewend ben.
Als ik een simpel rondje maak en ik gooi daar een wissel in, hoe krijg ik het bovenstuk dan sluitend? Of gebruik ik de verkeerde rechte stukken?
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door bpieters »

De wissel 14938 heeft een recht stuk lang 112,6mm en een gewone rechte rail is 104,2mm lang.
Dat veschil moet in de bovenste 3 extra toegevoegd worden om het passend te maken.
Dat kan bijvoorbeeld door 1 van de 14904 te vervangen door de variorail 14975.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Eendenreetx »

Als je dan op die wissel een tegenbocht wilt gooien, heb je dan een 14914 of een 14912 nodig?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door bpieters »

De tegenboog is 14927 voor 29mm afstand tussen de rails
Laatst gewijzigd door bpieters op 10 okt 2023 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door bpieters »

De tegenboog is 14927 + recht tussenstuk 14903 voor 33,6 mm tussen de rails.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Eendenreetx »

Nu het einde nadert bijmijn kerstbaantje, wil ik eigenlijk meteen doorpakken.

Ik heb de mogelijkheid voor een baan op de eerste verdieping van 220x80 of de vlizo zolder een ruimte van 300x150. Het enige nadeel is dat er ‘s avonds 2 jonge kinderen liggen te slapen en ik niet zomaar de vlizotrap in en uit kan trekken. Graag hoor ik jullie mening voor welke variant jullie zouden kiezen. Is de ruimte van 220x80 niet te beperkt?


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1214
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door WimC »

Hangt er vanaf wat je wilt qua baan. Op meer ruimte kun je meer kwijt.
In de kleine ruimte kun je in N bijna 4x zoveel kwijt als in h0.
220x80 is niet erg groot, maar ook niet heel veel groter dan ik heb (290 x 70).

Sowieso zou ik je de tip meegeven om ervoor te zorgen dat wat je bouwt enigszins demonteerbaar is, zodat je als je gaat verhuizen niet alles hoeft af te breken.

Wat je ook kunt overwegen is om in modules te bouwen. Als die klein genoeg zijn, kun je misschien ze opbouwen in de kleine ruimte, en daar eventueel een aantal aan elkaar schakelen om te rijden. En als je wat meer rijlengte wilt hebben, stel je het boven op. Met een vlizotrap zullen ze dan denk ik wel beperkt moeten zijn tot 40x40 of zoiets, anders wordt het lastig ze boven te krijgen.

Wat ook een aandachtspunt is: hoe groter je baan(ontwerp), hoe langer je er mee bezig bent. Wat op zich niet erg is, maar als je in de grote ruimte een baan met een groot ondergronds schaduwstation wilt maken, kan het een flinke tijd duren voordat je dat af hebt (je moet namelijk dan nogal wat rails kopen) en aan de scenery kunt beginnen.En als je niet 's avonds niet op zolder kunt ivm de kinderen, beperkt dat je bouwtijd enorm.

Maar eigenlijk komt het erop neer: wat wil je? Een groot station met ook veel scenery? Dan moet je naar de zolder. Wil je een wat kleinschaliger opzet, dat kan prima beneden.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Bjor »

Je kunt natuurlijk kort voor de kinderbedtijd de trap uitrekken en pas nadat ze slapen naar boven klimmen.
Kinderen wennen aan de geluiden in huis en worden daar niet zo snel wakken van.

Als dat geen oplossing is: 220 bij 80 geeft best ruimte voor een aardige baan. De baan die ik ga bouwen wordt 210 x 65 cm en daar is best nog wat van te maken:
viewtopic.php?p=269949#p269949


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Toch weer beginnen maar dan N schaal?

Bericht door Eendenreetx »

Top, ik ga je topic vanavond eens door akkeren!


Plaats reactie