wisselbediening

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Wouter
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2021 18:40

wisselbediening

Bericht door Wouter »

Beste forum leden,
Het volgende probleem dient zich aan ik ben bezig met mijn wisselbedieningen ik ten eerste voor mijn wissels en verlichting een ringleiding gemaakt
Ik heb voor de Plus een rode draad gebruikt en voor de min een witte draad.
Aan mijn fleischmann wissel bediening zitten drie draden een Zwarte een gele en een bruine draad.ik heb op het wissel bedien kastje een rode en groene stekkertjes waar van ik de gele draad in de groene stekker heb zitten en de bruine draad in de rode stekker zit.
De zwarte draad heb ik op de min van de ringleiding verbonden en een rode draad op de plus van de ringleiding en naar het schakel kastje.
Als ik nu op het groene knopje druk zie ik de wisselschakelen maar druk ik op het rode knopje doet hij niks en blijft de wissel in de laatste stand staan.
Kan iemand mij zeggen wat ik fout doe en mij advies geven.
Afbeelding



piksov
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: wisselbediening

Bericht door piksov »

Je zou kunnen beginnen om het rode en groene stekkertje te verwisselen en opnieuw op de rode en groene knopjes te drukken.

Ook eens proberen om met de hand het wissel een paar keer om te zetten, in de wisselaandrijving zit een eindafschakelaar die wel eens op een dood punt komt te staan, door dan met de hand te schakelen zet je die weer goed

Er kan ook ergens een draadbreukje in de bruine of gele draad van de wissel zitten

Je moet dus dingen proberen uit te sluiten.

Je kan ook het rode stekkertje een aan het metalen doorlus contact te houden (dat contactje waarmee je die blauwe kastjes naast elkaar doorlust), dan moet het wissel ook schakelen. Hetzelfde kun je ook doen met het groene stekkerje. Doe je dat om en om dan moet je wissel ook om en om schakelen. Werkt dat, dan is je schakelkastje kapot.

Guus



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: wisselbediening

Bericht door Wim Ros »

Zwart is de gemeenschappelijke (Plus), gaat naar de gele bus op de Marklin trafo
Lichtbruin is rechtdoor
Donkerbruin is afbuigend.

Het busje aan de zijkant met het bruine ringetje erom, gaat naar de Bruine bus op de Marklin trafo. Als je dan op het rode of groene knopje drukt is het stroomkringetje weer rond en gaat het licht aan, in dit geval zal de wisselspoel het wissel omzetten.

Mvg
Wim.
Afbeelding



Onderwerp starter
Wouter
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2021 18:40

Re: wisselbediening

Bericht door Wouter »

Geachte forum leden,
De heren Piksov en Wim Ros bedankt voor het mee denken hij doet het de wisselaandrijving stond op zijn eindstand.
Mvg Wouter



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: wisselbediening

Bericht door Wim Ros »

Dan zal hij toch gewoon wel altijd in de andere stand gaan. In de stand in welke hij staat niet, want daar staat hij al, en om te voorkomen dat de spoel toch bekrachtigd wordt, is voor die spoel en stand de eindafschakeling actief. (verbinding verbroken via een schakelcontact).

Zoals je het op de foto laat zien zal het nooit kunnen werken.

Mvg
Wim.


Plaats reactie