Plastic onderlegvelletjes

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter N
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2013 01:08

Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Peter N »

Tegenwoordig hebben veel modellen een heel zacht plastic velletje onder de lok in het doosje liggen. Daarmee worden ze beter beschermd en kun je ze makkelijk uit het doosje tillen. Zie foto:

Afbeelding

Weet iemand hoe dit materiaal heet, en of het ook ergens voor particulieren te koop is?

Groet,
Peter N



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door robert »

Hoi Peter,

96297 VCI-Rostschutzfolie 160x200 mm 1,95 €

Van de fleischmann site, momenteel alleen niet leverbaar


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Peter N
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2013 01:08

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Peter N »

Dank je Robert! Ik begrijp dus dat één velletje van 16x20 cm € 1.95 kost (plus nog verzendkosten). Dat is behoorlijk duur!

Nu ik weet hoe het heet ben ik nog eens wat meer info gaan opzoeken. VCI staat voor Volatile Corrosion Inhibitor. De folie beschermt blanke metalen die niet behandeld zijn, tegen roest. De werkzame stoffen dampen uit de VCI en slaan neer op het metaaloppervlak en verhinderen dan dat er roest ontstaat. Dit wordt veel bij transport van metalen delen gebruikt. Na het openen van de verpakking verdampt de laag en kan dan onmiddellijk gebruikt worden zonder dat het gereinigd moet worden. Blijkbaar zijn de corrosieremmers in VCI organische zuren, anorganische zuren en fosfaten. Dat klinkt een beetje griezelig om op je modellen te laten neerslaan! Een rol van 2x100m kost incl. BTW zo'n € 260.

Maar wordt dat bij modeltreinen gebruikt om roestvorming tegen te gaan? Ik heb nog nooit gehoord dat dat een probleem zou zijn? En de modeltreinen zijn grotendeels van kunststof. Het lijkt mij dat ze dat nu gebruiken om modellen makkelijker uit de doosjes te tillen zonder ze te beschadigen, en om ze binnen de doosjes een zachtere verpakking te geven?

Groet,
Peter N


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Ad_M »

robert schreef: 02 dec 2023 18:26 96297 VCI-Rostschutzfolie 160x200 mm 1,95 €
Van de fleischmann site, momenteel alleen niet leverbaar
Komt toch heren, het is ontstaan om je model makkelijk uit zijn doosje te krijgen zonder dat de zooi afbreekt of als je dikke vingers hebt...
Pak gewoon een boterham zakje (werkt echt hetzelfde), heb je vast nog in huis :lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5107
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door neudalhausenstadbahn »

:mrgreen: :mrgreen: Het voorbeeld hoe je van iets simpel raketwetenschap maakt |:( |:( . Gewoon een vel uitwringbaar keukenpapier( van de jumbo) of een schutvel van plexiglas ofzo wat je anders toch weggooit werkt ook.

Ik ga zelf voor de keukenpapier variant en voor spoor 0 modellen voor soepele restanten stof ;)

Ps; mocht iemand de schutvellen van mijn plexiglas willen hebben als ik dat weer gebruik dan stuur maar een PB( je hebt wel net een paar vierkante meter gemist ;) ).

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De plastic velletjes worden gebruikt tegen inwerking van diverse kunststoffen die elkaar zoals dat heet "niet verdragen". Op korte termijn niet zichtbaar, maar als een model jaren achtereen in de doos blijft zitten kan aantasting optreden. Of dat zo vanzelf gaat of dat er nog een aanleiding voor nodig is, is mij niet bekend. Dat het bescherming geeft voor metaal is op zich niet zo gek omdat er veel metalen onderdelen in de modellen zitten. Ik heb nog een andere hobby en dat is geluid. De banden van mijn bandrecorder hadden op enig moment het probleem dat de lijmlaag naar boven kwam door de magnetische laag. Dit bleek wereldwijd zo te zijn terwijl daarvoor banden 10-tallen jaren goed bleven. Waarschijnlijk is de langzame verzuring van onze lucht daar de schuldige van, maar bewijs dat maar eens. Dus een gebeurtenis van buitenaf zet een proces in werking. Waarschijnlijk is dit met modeltreinen net zo, alleen daar zullen de fabrikanten niet over gaan berichten. Wel is het opvallend dat op een bepaald moment die velletjes verschenen, "verkocht" als zijnde om het model extra te beschermen wat het dus ook doet, alleen waarschijnlijk om een heel andere reden dan we denken. Op 1zu160 is er niets over te vinden. De redenatie van Ad begrijp ik, maar dan mag hij mij verklaren wat het velletje kunststof op, dus niet onder, het model doet. De opmerking van Michiel over het schutvel zou ik mee oppassen, een zijde van dat vel bevat een "lijmlaag". Uitwringbaar keukenpapier heeft als nadeel dat het behoorlijk dik is en de ruimte tussen het model en de plastic "houder" bevat soms minder ruimte voor nog eens een papiertje er tussen. Het model komt dan onder druk te staan wat mogelijk tot gevolg heeft dat kleine details afbreken. Dat een velletje € 1,95 moet kosten is te verklaren uit het feit dat als je dat op deze manier aanbied je niet iemand met een schaar aan de productietafel kunt zetten. Dus er is een speciale machine voor nodig plus de nodige manuren plus verpakking van het velletje. Daarna transport en opslag magazijn. Dan kosten voor het behandelen van de order. Onderdelen zijn altijd duurder, als je een locomotief compleet als onderdelen zou kunnen bestellen dan ben je in totaal veel meer kwijt dan wat die locomotief in de winkel doet. Nu is het wel zo dat Roco/Fleischmann stevige marges heeft. En verder, zoek het maar eens op, op het internet. Voor sommige zaken ben ik jaren bezig (niet continue natuurlijk).


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Jeroen »

TL:DR


Afbeelding
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

???? Slechte vlucht gehad Jeroen? :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Rick
Berichten: 1625
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Rick »

Paragrafen zouden wel fijn zijn. ;)
Zaunkönigs Bahn schreef: 04 dec 2023 14:56De redenatie van Ad begrijp ik, maar dan mag hij mij verklaren wat het velletje kunststof op, dus niet onder, het model doet.
Het model beschermen tijdens transport dacht ik, de doos kan natuurlijk best eens op zijn kant of ondersteboven gehouden worden.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Rick schreef: 06 dec 2023 19:54 Paragrafen zouden wel fijn zijn. ;)
Zaunkönigs Bahn schreef: 04 dec 2023 14:56De redenatie van Ad begrijp ik, maar dan mag hij mij verklaren wat het velletje kunststof op, dus niet onder, het model doet.
Het model beschermen tijdens transport dacht ik, de doos kan natuurlijk best eens op zijn kant of ondersteboven gehouden worden.
Ad had het over makkelijk uit het doosje krijgen. Ik denk dat je gelijk hebt, maar niet tegen beschadigen omdat die kant van de doos over het algemeen helemaal vlak is.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Rick
Berichten: 1625
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Rick »

Maar jij had het wel over het velletje op de loc. ;)
Dat de deksel vlak is maakt niet uit, een uitstekend deel van de loc (handgrepen) kan er tegen aan schuren en verf kwijtraken.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Rick schreef: 06 dec 2023 20:07 Maar jij had het wel over het velletje op de loc. ;)
Dat de deksel vlak is maakt niet uit, een uitstekend deel van de loc (handgrepen) kan er tegen aan schuren en verf kwijtraken.
Daar heb je gelijk in :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Peter N
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2013 01:08

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Peter N »

De reden waarom ik over dit onderwerp begon is dat ik de meeste van mijn treinen bewaar in de vitrinedozen van Arnold (niet meer in de handel) en Herpa. Niet hangend aan de muur maar plat liggend. Dat werkt veel sneller om treinen op de baan te zetten, dan ze één voor één uit hun doosje te moeten halen.

En aangezien ik dit superzachte plastic nog nooit ergens anders ben tegengekomen dan in treinendoosjes, vroeg ik me af hoe het heette. Want het zou interessant kunnen zijn om het als onderlaag in mijn vitrinedozen te leggen, voor ieder model op maat geknipt. Dan hoef je modellen niet bij breekbare onderdelen vast te pakken, en ze worden beter beschermd op zo'n zacht plastic. Maar het moet dan wel materiaal zijn dat nooit de modellen zou mogen aantasten met zuren of zo. En het kan natuurlijk niet voor minstens € 1.95 per Fleischmann velletje!

Groet,
Peter N


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Plastic onderlegvelletjes

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb/had een kartonnen verzameldoos van Minitrix met van dat gele schuim erin waarin regels waren "uitgefreesd" voor wagons. Dat schuim is vergaan en de doos begint af te takelen. Omdat ik in deze doos alleen maar de voor mij niet interessante modellen bewaarde verder nooit naar omgekeken totdat ik een paar maanden terug het idee kreeg om het te gebruiken voor mijn trekkracht proeven. Toen bleken een aantal wagons te zijn aangetast in meer of mindere mate. Met name de Grs wagons van Fleischmann zijn de daken behoorlijk aangetast. Je kunt het waarschijnlijk er af schuren, dan plamuren en weer schilderen. Of ik die moeite ga nemen weet ik niet. Maar er is dus kans dat kunststoffen elkaar niet verdragen. Mogelijk hard op hard niet en alleen hard op zacht. De verklaring daarvoor zou kunnen zijn dat in zacht plastic nog weekmakers zitten.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie