Ledjes voor schakelbord

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Ledjes voor schakelbord

Bericht door ErikJan »

Hallo allemaal,

hier ben ik weer met een nieuwe vraag.

Ik wil mijn wissels gaan schakelen dmv pulsdrukknopjes, en dmv een groene resp. rode led de stand van de wissel laten weergeven.
Hiervoor heb ik de volgende leds op het oog (zie foto).


Afbeelding


Nou vond ik in de spullen van mijn vader (helaas al enige tijd niet meer onder ons, dus hem kan ik het niet meer vragen) ook nog wat ledjes waar een weerstandje aan gesoldeerd was. Maar ik kan nergens de waarde daarvan vinden. Niet van het ledje, niet van de weerstand. Weet iemand welke ik moet hebben? Ik schakel mijn wissels en de ledjes analoog met een Minitrix trafo.

Tevens zaten er om de ledjes die ik vond twee zwarte plastic ringen, vermoedelijk om ze vast te klemmen in het boorgat ofzo?
Maar krijg je die er automatisch bij als je ergens ledjes koopt? Ik zie ze overal, op welke webshop dan ook, nergens bij staan. En zo niet, hoe heten die dingen dan in vaktermen?

Jullie antwoorden worden gewaardeerd!

Groet, en alvast een fijne jaarwisseling,
Erik Jan


Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 239
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Ledjes voor schakelbord

Bericht door leon1965 »

zie deze link:
https://ledcalculator.net/

Andere optie zijn de voorbekabelde leds die kunnen sws 12 volt aan

let op !! ledjes werken alleen maar op gelijkstroom


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Ledjes voor schakelbord

Bericht door maarten »

Die zwarte plastic ringen zijn klem houdertjes om de leds te kunnen monteren. Bijvoorbeeld zoals deze bij Conrad.

Elke led mag maar een beperkte stroom te verwerken krijgen. Dit moet je dus beperken met een weerstand. De weerstand is afhankelijk van de eigenschappen van de led en de voedingsspanning. Zoals Leon al aangeeft kunnen leds alleen op gelijkspanning werken. Anders moet je een extra (normale) diode gebruiken om van wisselspanning gelijkspanning te maken. Voor de meeste leds geldt dat ze max 20 mA mogen hebben. Met een led-calculator kun je de benodigde weerstand uitrekenen.

Lang verhaal kort, als je een weerstand van 1K neemt zit je altijd wel goed. De led brandt dan niet op volle sterkte, maar dat hoeft ook helemaal niet.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

CGdeBrabander
Berichten: 159
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:37
Locatie: Waddinxveen

Re: Ledjes voor schakelbord

Bericht door CGdeBrabander »

U kunt ook de app electronics toolkit laden in deze app kunt u waardens invullen er zit ook een tabel bij met de spanning per led afhankelijk van de kleur en geeft aan welke weerstand er tussen moet plaatsen.



Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: Ledjes voor schakelbord

Bericht door ErikJan »

Bedankt allemaal voor jullie reacties, info en uitleg. Hier kunnen we weer verder mee!

Top zo'n forum!


Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 239
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Ledjes voor schakelbord

Bericht door leon1965 »

ErikJan schreef: 31 dec 2023 12:44 Bedankt allemaal voor jullie reacties, info en uitleg. Hier kunnen we weer verder mee!

Top zo'n forum!
Daar is het forum voor toch? :D



Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: Ledjes voor schakelbord

Bericht door ErikJan »

Voor een leek op stroom- en elektronicagebied zoals ik, is het heel fijn om zo'n grote denktank als backup te hebben Leon.
Anders was het voor mij gauw klaar met de hobby.


Plaats reactie