Logistiek baanplan Tomix fine track

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Leon1957
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Logistiek baanplan Tomix fine track

Bericht door Leon1957 »

Na veel proberen en meten nu mijn definitief ontwerp voor het nieuwe plan.
Met veel groen,water,overslag gebieden en natuur de vrije trambaan.
Het ontwerp zal zeker de nodige Metcalf elementen bevatten (die kloppen niet geheel met de schaal maar zijn wel realistisch en niet belachelijk duur.
Met pastel even een grof idee van de kleurstellingen.
De baan zal digitaal bediend worden wat de rail voertuigen betreft (m.u.v. De trambaan die is analoog maar wel geautomatiseerd met sensor detectie)
De wissels worden handmatig bediend (met dptd 6pol zelfherstellende schak)met de omschakel mogelijkheid deze digitaal te bedienen door het omsteken van dsub stekkers,
Voor de handbediening gebruik ik een paneeltje van 25x50cm met de lay-out op het plaatje.
De trambaan maak ik van Peco flex 55, tevens ook de draaischijf en afgaande sporen daarvan.
De draaischijf zal in de eerste instantie handbediend worden maar heeft de mogelijkheid om deze met een Arduino en servo te bedienen
Daar word alvast een regelbare weerstand in het paneel ingebouwd.
Om de stijging te beperken gebruik ik verschillende hoogtes xps plaat, de arcades en de brug komen rechtstreeks op de onderplaat van 9mm
Vederplex.
Daardoor word het hoogteverschil +/- 3cm en dat geeft een stijgingspercentage van +/- 3%.
Het middengedeelte is alleen voor loc’s bedoeld die door een straal van 177mm kunnen rijden
De werkplaats en de draaischijf zijn wel bereikbaar voor de grotere stoomlocomotieven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1093
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Logistiek baanplan Tomix fine track

Bericht door bpieters »

Naar mijn idee veel te veel sporen op een oppervlak van 190x90.(als de vakjes tenminste 10x10cm zijn).
Er blijft nauwelijks ruimte voor gebouwen o.id.
Dus waar dient een station en tramhalte voor zonder ook maar iets van bebouwing.
Hetzelfde geldt ook min of meer voor het havengedeelte.
Een haven zonder overslag en opslag is niet erg logisch.
Er zit ook weinig verrassing in het sporenverloop met 4 parallelle ovalen.
Nadeel is ook dat alles in het zicht is zodat de ovalen meteen opvallen.
Qua rijden gaat het gauw vervelen denk ik dus het ontwerp moet het hebben van het onderhoudsgebeuren en het logistieke deel.
Mijn advies is om je ook daarop te focussen en het rondrijden te minimaliseren.
De arcade en brug zou je bijvoorbeeld ook als autoverkeersweg evt. met de tramlijn kunnen maken met een huizenrij als achtergrond.

Misschien kun je hier wat elementen uitpikken:
http://www.modellbahn-traumanlagen.de/g ... bswerk.htm
http://www.modellbahn-traumanlagen.de/gleisplan-spur-N/


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5102
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Logistiek baanplan Tomix fine track

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Als je 1/3 van het aantal sporen overhoud is het nog veel. Maarja als het alleen gaat om zoveel mogelijk treinen te laten rijden en niet om of het er geloofwaardig uit ziet ja dan kan je er aardig mee vooruit.

Ik zou zeggen probeer eerst de stad zelf in te richten en kijk daarna hoe en waar daar sporen in passen en in welke functie. Als je dan met hoogte verschillen werkt hou dan viaducten aan de voorkant en gebruikt de achterste 2/3 om alles wat rond loopt uit het zicht te houden. 2 huizen maken geen dorp en 10 huizen geen stad. Probeer de bebouwing daar in meer ruimte en een organische structuur te geven( dus niet alles recht en met 90 graden hoeken), google maps en streetview zijn daarbij je beste hulp.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Leon1957
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: Logistiek baanplan Tomix fine track

Bericht door Leon1957 »

Dank u heren voor de reactie.
Ik begrijp jullie insteek,maar even een paar feiten:
De baan moest licht en demontabel zijn en te transporteren (vederplex 9mm met xps 2cm en 3cm).
Het is maar 1 laag.
Hij word demontabel in 4 stukken 4x95x45 vandaar de brug en de 2 opritten (zijn makkelijk te demonteren, rails aan de zijkanten word Peco 55
die worden doorgeslepen.
Het zijn inderdaad veel sporen, dat heeft als reden dat er intensief gerangeerd kan worden terwijl voor de algemene indruk er 2 treinen
rond rijden.
Tijd is een factor want ik ben 66 en wil toch wel nog genieten van deze baan de meeste vakmensen onder jullie zijn jaren bezig.
Het is geen realistische baan, dat kan ook niet want daar is gewoonweg geen ruimte voor tenzij je een diorama baan er van maakt met verborgen keerlussen.
Ik heb trouwens groot respect voor diegene onder jullie die levensechte realistische scènes maken,daar kan ik niet aan tippen.
Ik zal overigens wel proberen de scenery een beetje aantrekkelijk te maken, maar op bescheiden niveau.
Voor mij persoonlijk is het spelen met de trein erg belangrijk (dat jongetje zit nog steeds in me ook al ben ik 66).
En inderdaad er is geen stad en maar weinig woon gebouwen,het is een industrieel gebied en de haven is een simpel vissers haventje wat overgaat
In 2 zijstroompjes, dus hier is praktisch geen overslag.
In je fantasie zou aan de voorkant van de baan een rij half reliëf huizen kunnen staan : :D
Dus vandaar deze opzet.



Onderwerp starter
Leon1957
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: Logistiek baanplan Tomix fine track

Bericht door Leon1957 »

Ik zal jullie wel op de hoogte houden hoe het bouwdeel verloopt (voor wie het interesseert) in mijn maan dan wel.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Logistiek baanplan Tomix fine track

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het is natuurlijk wel mijn mening, maar volgens mij is het bouwen van de baan de uitdaging en rijden, zelfs met wat ik wil gaan bouwen zal dat binnen een redelijke termijn al gaan vervelen. Voor mij is het de uitdaging iets in elkaar te knutselen wat er nog niet is. Bijvoorbeeld een bokkraan waar alles van kan bewegen via een computer.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Leon1957
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: Logistiek baanplan Tomix fine track

Bericht door Leon1957 »

Goedemiddag door voortschrijdend inzicht, 7(8)7 met in het achterhoofd de opmerkingen over het bestaand ontwerp toch het plan aangepakt en
Wat aantrekkelijker gemaakt, door toevoeging van een extra laag met woningen en tram plus een kleine trainyard.
Omdat de baan beperkt is in omvang heb ik om een redelijk hoogteverschil te creëren,het logistiek deel op -1 geprojecteerd en d brug op +4.
Het verdekte deel (woningen en trambaan is 7cm hoog,daar de tram een aanzienlijk hogere stijging aankan)
Graag op of aanmerkingen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie