Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Bericht door Peter Ruifrok »

De tandwielen op de aangedreven assen van mijn FLM BR44 hebben losgelaten van deze assen en kunnen nu vrijelijk rond de as draaien. Daardoor rijdt de loc niet meer. Kan ik die met een druppeltje lijm weer vastzetten? En zo ja, welke lijm is daar het beste voor? Zo te zien zijn de tandwielen van hard plastic en de assen van metaal.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Bericht door Marksintpancras »

Peter, dat de tandwiel los komt van de as is vrij uitzonderlijk.
Beter is om de oorzaak te achter halen.
Verstandig is om de as met tandwiel even te bestellen omdat als je nu de tandwiel vast lijmt op de as deze binnen de kortste keren weer los laat.
Bij aanzetten komt er wel een bepaalde kracht op en plastic op metaal lijmen is vaak vrij lastig.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Bericht door Bjor »

De kans is groot dat de tandwielen zijn gescheurd. Dat is met het blote oog vaak maar moeilijk te zien. Lijmen heeft dan geen zin. Gescheurde tandwielen moet je vervangen.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Bericht door Peter Ruifrok »

Heren, dank. Ik heb nog eens goed gekeken, maar het tandwiel dat om de as zit, is van koper/messing. In ieder geval niet van plastic. Ik kan zelfs met een vergrootglas geen scheurtje ontdekken. Dus ik ben nog steeds nieuwsgierig of lijmen een mogelijkheid is.

Ik heb inmiddels ook het partnr gevonden, dat is 53718400. Ik bestel er dan 2 en meteen 4 anti-slip bandjes (nr 00547001).
Is de snelste manier bij www.fleischmann.de? Of is er (behalve natuurlijk onze sponsor) ook een Nederlandse FLM site waar dat kan?


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Bericht door Bjor »

Het lijkt me het beste om de as met tandwiel door een nieuwe te vervangen. Mocht dat niet lukken, dan kun je het tandwiel er op lijmen met een secondenlijm die ook metalen lijmt: LocTite. De as met alcohol ontvetten, tandwiel er op lijmen en 24 uur laten uitharden. Dan pas weer belasten.
Geen garantie dat het goed gaat, maar als laatste mogelijkheid is het nog een optie.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

bvandewetering
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Bericht door bvandewetering »

Peter Ruifrok schreef: 01 mei 2024 20:41 Is de snelste manier bij www.fleischmann.de? Of is er (behalve natuurlijk onze sponsor) ook een Nederlandse FLM site waar dat kan?
Voor zover ik weet is er geen NL-versie van de website van Fleischmann waar "Ersatzteile" besteld kunnen worden. Bestellingen op de Duitse site worden snel geleverd en ze hebben een goede service, echter ook redelijk hoge verzendkosten.

Belangrijk voor dit moment is dat er door een systeenverandering voorlopig (tot half juni) niet besteld kan worden.

Met groet,

Ben



Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Bericht door Peter Ruifrok »

Was ik ook net achter: bestellen kan alleen via hun website, ook onze sponsor doet dat zo, en die website is tot midden juni uit de lucht… heb ik weer 🤨
Bestelkosten vanuit Duitsland zijn overigens altijd hoog, vaak minstens een tientje, ook voor andere spullen


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Bericht door Marksintpancras »

Gewoon via een fleischmann winkelier in NL bestellen, ik bestel onderdelen via Huider (is ook bijna nog het enigste wat ik er koop), dan scheelt me verzendkosten en die winkel staat in mijn achtertuin.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Bericht door traiNiac »

LocTite 603 is een lijm die daar speciaal voor is ontworpen, werkt fantastisch voor het lijmen van metalen tandwielen en bussen op assen



Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Hoe de tandwielen op aangedreven assen weer vast te zetten?

Bericht door Peter Ruifrok »

Loctite 603 werkt idd als een trein! Bedankt voor de tip 👍😊


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Plaats reactie