Kan een spanningsverlager rijkwaliteiten verslechteren?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Kan een spanningsverlager rijkwaliteiten verslechteren?

Bericht door Lemland »

Om aan een aantal stukken van de baan een bezetmelder te kunnen hangen, hebben tussen de rest van de baan & de (Trix Raibox) baanvoeding een (TrainTech) spanningsverlager geplaatst, zoals aangeraden. Nu merken we dat de locs en treinstel schokkend zijn gaan rijden en vaak even geen spanning krijgen. Is dat een bekend fenomeen & zo ja: wat is daarvoor de oplossing?

We rijden met een MobileStation.

Groet,

Lem & Bart


Gebruikersavatar

TrainTech
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:04

Re: Kan een spanningsverlager rijkwaliteiten verslechteren?

Bericht door TrainTech »

Bart,
nee, dit is geen bekend fenomeen.
de spanningsverlager zorgt voor een lagere spanning op een baanvak. Het klopt dus wel dat je je treinen op een hogere snelheidsstap moet zetten om ze op dezelfde snelheid te laten rijden.
Dat de treinen af en toe even geen spanning krijgen is wel vreemd. misschien een idee om de aanluitdraden bij de spanningsverlager even los te halen en op nieuw vast te zetten? ik merk zelf wel eens dat die kroonsteentjes af en toe wat rottig contact maken als er wat van de isolatie van de draad tussen zit.
Verder: de spanningsverlager is vrijwel identiek aan 1 blok van een stroombezetmelder. Heb je hier ook problemen mee?


Gebruikersavatar

Tonh
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 dec 2008 20:36
Locatie: Groningen

Re: Kan een spanningsverlager rijkwaliteiten verslechteren?

Bericht door Tonh »

Hoi Bart,
Ik ben het helemaal met TrainTech eens.
ik begrijp dat je net begint te rijden nu je baan voorzien is van spanning.
Af en toe stoppen en af en toe geen spanning (schokkerig rijden) duidt meestal op slecht contact.
Als je begint met het goed schoonmaken van je rails zal het ongetwijfeld beter gaan.
Ik ga er nu vanuit, dat je loks zelf geen problemen hebben met de stroomvoorziening.
Voor het reinigen van de rails vind je veel tips op de site van nproject.

Succes
Ton


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kan een spanningsverlager rijkwaliteiten verslechteren?

Bericht door shoven »

En anders kun je het proberen met de aloude budgetvriendelijke diodeschakeling.
Ik gebruik er zo een op mijn baan om de spanning op de ongedetecteerde secties gelijk te maken met die op de gedetecteerde secties.
Dan kun je zien of het aan je spanningsverlager ligt of toch aan iets anders.

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Kan een spanningsverlager rijkwaliteiten verslechteren?

Bericht door martinb »

Mhhh wel een ringleiding gebruikt?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Kan een spanningsverlager rijkwaliteiten verslechteren?

Bericht door Lemland »

Bedankt allemaal. De laatste week lag de aandacht weer even op de scenery en wat minder op de elektriek. Als we klaar zijn met het perron en dergelijke (oa de verlichting) hebben we onder de tafel alle draadjes van dat stukje van lemland compleet en kunnen we aansluiten. Dan gaan we ook de baanvoeding aanpakken. Alvast wat antwoorden:

@TT: aansluitingen zijn het eerste wat we dan gaan controleren, dat is namelijk het enige wat is veranderd ten opzichte van de periode dat alles vlekkeloos reed.

@shoven: goede tip, mooie tweede trap in het oplossen. Ik heb er (zoals al duidelijk) niet veel kennis van op dit niveau: voldoen alle dioden of zijn daar ook waarden in? (vast wel)

@Tonh: nee, dat is niet de reden. Alles reed prima in de ochtend voor het tussenplaatsen van de spanningsverlager en een kwartier later niet meer. Voorheen gingen er ook weken voorbij voordat we weer gingen rijden en dat was 1 of 2 rondjes roestrijden voldoende.

@Matinb: ja, alles is van ringledingen voorzien met een voedingsdraadje om de 10cm of minder. Dat was overigens ook voordat we de spanningsverlager er tussen hadden.

Zodra we weer met de dradenboel in de weer gaan, laten we weten wat de uitkomst is van het probleemoplossen. :-)


Plaats reactie