Den beginne.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Den beginne.

Bericht door Rinus »

Hallo allemaal,

Gezien ik helemaal nieuw ben, probeer ik door middel van wat vragen op gang te komen.

Ik werk thuis, en heb een kantoor. Op het kantoor is de bedoeling dat ik langs de muur een N-spoor baantje maak. De oppervlakte die ik heb is zeer beperkt.
Op dit moment heb ik zonder problemen 60 centimeter diepte en 2 meter 50 lengte tot m'n beschikking. Eventueel zou ik hier 80 centimeter diepte van kunnen maken, maar dat is in het uiterste noodgeval.

Mijn idee was dat ik op hoogte wat timmerpanelen maak waarop de baan komt te liggen. Deze kan ik dan vast aan de muur maken en wat stevige poten eronder. Ik zie soms van die ingewikkelde houtconstucties, en zie daar tegenop om te maken. Vandaar de timmerpanelen. Eigenlijk een plaat van 0.60 x 2.50

Mijn voorkeur gaat uit naar nederlands materieel en landschap. Ik hoef dus geen bergen. Het liefst alles op 1 niveau, omdat ik 2 linkse handen heb moet het niet te ingewikkeld zijn.

Door antwoorden probeer ik uit te vinden wat voor mij haalbaar en leuk is.
Nogmaals, ik ben beginner, en weet eigenlijk niet precies hoe te beginnen.


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Den beginne.

Bericht door Lemland »

Begin eerst eens met bedenken hoe je daar dan gaat zitten. Dan ben je aan het werk en ondertussen rijdt het dat het een aard heeft? Dan zou ik voor het bedieningsgemak gaan voor een hondebot-vorm als basisvorm (met wellicht hier en daar zijsporen en zo). Of een keerlus aan beide kanten. Dan heb je echter wel de nodige ruimte aan de beide kopkanten nodig om een beetje riuime boog te hebben. Plus daar is het wellicht goed om alvast na te denken over het maskeren van die bogen. En met een keerlus moet je dan denken aan een schakeling om kortsluiting te voorkomen.

Maar het kan ook zijn dat je er na je werk pas lekker mee gaat rijden en wilt gaan rangeren en zo. En één kopstation (of twee) niet erg is. En een ingewikkelder baanplan ook niet. In dat geval zou ik ook bedenken wat je wilt qua thema('s). Wat wordt het doel van het rijden? Personen vervoeren van stad naar zee? Goederen van een groeve naar een overslag? Een buurtlijntje met een halte halverwege? Enz.

Dat soort overwegingen vormen de basis waarop je verder gaat bouwen. Ruimte en vorm zijn natuurlijk heel dwingende kaders om een baan(plan) te ontwerpen, een thema kan dat ook zijn.

Juist mijn twee centjes.

Bart

p.s.: bedenk dat als trotse bouer treinen laten rijden en ondertussen geconcentreerd werken geen ideale situatie is. Ik spreek inmiddels uit ervaring. :-)



Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: Den beginne.

Bericht door Rinus »

Enorm bedankt voor de reactie. Dit soort antwoorden zetten me aan het denken, en helpen me enorm vooruit!
Bedoeling is dat ik inderdaad vanaf s'avonds een beetje ga klussen, en als het heel rustig is tussendoor. Waarom op het kantoor, omdat we verder geen kamer vrij hebben.


Mijn bedoeling is dat het personen vervoer gaat worden. Vind die NS personen treinen helemaal te gek.
Ik zit eigenlijk op het volgende te broeden:

Het zou mij leuk lijken als ik een soort lijntje heb van Den Bosch naar Zaltbommel bijvoorbeeld. Dat komt dan een beetje eruit te zien als, aan de lange muur het grote station, en aan de andere lange kant een ander klein station, waar de stoptreintjes stoppen (van en naar den bosch) en de sneltrein passeert, wanneer er een stoptrein stilstaat.
Een beetje dat idee.

Zou dat haalbaar zijn?



one1
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2011 15:17

Re: Den beginne.

Bericht door one1 »

Al eens nagedacht over modulair bouwen? Of over de gehele lengte 20cm neerklapbaar board zodat je bij opklappen 80cm diepte hebt.

Succes en groet, Arjan


http://www.bronx-terminal.com (voor wie zelf de rails en wissels wil maken, zowel in N als in HO)

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: Den beginne.

Bericht door Rinus »

Hoi,

heb wel gedacht over module bouwen. Maar zou niet weten hoe aan te pakken.
het idee van timmerpanelen heb ik even vergeten, dat zijn vrij dikke panelen, wellicht een beetje overdone.
het idee dat je hem kan verplaatsen klinkt op zich best goed. Zijn hier voorbeelden van hoe je dit moet aanpakken?
Ik kan aardig overweg met een computer, maar minder met hout materiaal :)


Plaats reactie