schuimplaten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

schuimplaten

Bericht door Robboxxx »

In diverse topics staat dat de GAMMA ondervloer schuimplaten prima geschikt zijn als railbedding. Maar kan men ze (in lagen) ook gebruiken om landschapsvormen te modeleren? Is het ongeveer bruikbaar zoals het befaamde Styrodur dat hier moeilijk verkrijgbaar is.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: schuimplaten

Bericht door shoven »

Ja, dat kan. Ze zijn prima op elkaar te lijmen om bergen etc te maken. Het duurt alleen even voor je op hoogte bent omdat ze zo dun zijn...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

Re: schuimplaten

Bericht door Robboxxx »

Oke, bedankt. Ik ben maar een klein baantje (90x90) aan het bouwen. Dus de tijd valt wel mee..

Ik gebruik houtlijm? Of is er iets beters?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: schuimplaten

Bericht door shoven »

Of er iets beters is weet ik, ik gebruik houtlijm en dat werkt prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: schuimplaten

Bericht door martinb »

Loop eens binnen bij een dakdekker. Daar hebben ze veel afval platen en kost het je weinig tot niets. ;)


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: schuimplaten

Bericht door Robboz »

Hallo allen

Als ik klaar ben met parketleggen houd ik vast nog wel een paar van deze platen over. Ze zijn grijs en met een Stanley mes prima op maat te snijden (ook schuin) en isoleren als de beste. Ook te koop bij Kwantum voor ongeveer dezelfde prijs.

Groet,
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: schuimplaten

Bericht door Jos »

5 mm dik is best wel fors Rob :)

Groetjes,
Jos



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: schuimplaten

Bericht door jeepney »

shoven schreef:Of er iets beters is weet ik, ik gebruik houtlijm en dat werkt prima.
Werkt houtlijm ook om op die blauwe Gamma-onderplaten FLM-Picollo rails te lijmen zonder verder te schroeven en te spijkeren ?

Henk


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3914
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: schuimplaten

Bericht door Jeroen »

Je kan prima rails met houtlijm op die platen plakken.....natuurlijk niet vergeten om als je gaat ballasten (waar water bij komt kijken) de boel vast te zetten, want anders lost je houtlijm weer op en zijn je sporen weer los.

JA, ik spreek uit ervaring in deze :oops: :ugeek:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: schuimplaten

Bericht door Rob Fongers »

Ohh je bent niet de enigste :( :( :mrgreen:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3914
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: schuimplaten

Bericht door Jeroen »

Ja, dat was wel even balen toen.....en vooral toen ik zelf al binnen een fractie van een onderdeeltje van een halve nanoseconde kon bedenken waar het aan lag. En dat bedenkmomentje had ik dus even niet toen ik de boel aan het ballasten was. :roll:


Afbeelding

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: schuimplaten

Bericht door jeepney »

Jeroen schreef:Je kan prima rails met houtlijm op die platen plakken.....natuurlijk niet vergeten om als je gaat ballasten (waar water bij komt kijken) de boel vast te zetten, want anders lost je houtlijm weer op en zijn je sporen weer los.

JA, ik spreek uit ervaring in deze :oops: :ugeek:
Dat ballasten (incl houtlijm en water), daar kunnen die blauwe onderplaten ook tegen?, want ik heb in eerste instantie gewoon de hele baan met die blauwe platen bedekt dus niet alleen strikt onder de rails, m.a.w. kunnen die blauwe onderplaten tegen water danwel verdunde houtlijm ?


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3914
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: schuimplaten

Bericht door Jeroen »

De boel is hier nog niet uit elkaar gevallen....ik zou zeggen: geen punt!


Afbeelding

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: schuimplaten

Bericht door jeepney »

Jeroen schreef:Je kan prima rails met houtlijm op die platen plakken.....natuurlijk niet vergeten om als je gaat ballasten (waar water bij komt kijken) de boel vast te zetten, want anders lost je houtlijm weer op en zijn je sporen weer los.
Om toch nog even hier op terug te komen: ik snap dat met houtlijm bevestigde rails komt lost te liggen als diezelfde houtlijm in aanraking komt met water bij het ballasten, maar dat losliggen is toch tijdelijk ? Ik bedoel: als de ballast gedroogd is dan is die houtlijm onder de rails toch ook weer droog en zit de rails toch weer vast of heeft eenmaal losgekomen/losgeweekte houtlijm geen kracht meer na drogen?

Overigens las ik elders op het forum dat iemand de rails op de gamma vloerplaten had vastgelijmd met secondenlijm. Is dat dan een beter alternatief, want dat zal m.i. niet (definitief) loslaten als er water bij komt ?

Henk


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3914
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: schuimplaten

Bericht door Jeroen »

Inderdaad, de rails komt inderdaad weer vast te liggen. Maar als jij daar net een mooie boog hebt gelegd met veel precisie, dan is het knap lullig als de 'spanning' er weer afgaat d.m.v. de ballast. Dus: vastzetten met prikkers (schroeven, punaises, verzin wat leuks) en dan kun je ballasten wat je wil.

Je kan het ook met secondenlijm doen natuurlijk. Naar verhouding erg duur, maar het werkt wel. Ik heb nog niet meegemaakt dat de secondenlijm de blauwe schuimplaten doet oplossen.


Afbeelding
Plaats reactie