Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballastbed

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
franswilco
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2011 00:17

Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballastbed

Bericht door franswilco »

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik al weer een stuk verder met dingen uitzoeken, lezen en inventariseren. Starten blijft lastig, maar de eerste stapjes zijn voorzichtig gemaakt. Ik ben ook een stuk verder met het plannen van mijn eerste baan en hoop jullie in dezer dagen om advies te kunnen vragen hierover.

Wat mij verbaast zijn de sterk uiteenlopende meningenop internet over verschillende zaken. Voor een beginner maakt mij dat onzeker en maakt het erg moeilijk te bepalen wat goede investeringen zijn.

In mijn huidig projectstadium (als het ware) is de discussie steeds relevanter of er gebogenwissels, engelse wissels of driepuntwissels toegepast kunnen worden op de baan, i.v.m. ontsporingen. Sommige van jullie hebben problemen, anderen weer niet.

Nu heb ik een vraag voor diegene die Fleischmann spoor, gebruiken zonder ballastbed... Omdat ik aanneem dat rijeigenschappen ook per merk verschillen. Wat is jullie ervaring met:

1) gebogen wissels: wel / geen /soms problemen
2) engelse wissels: wel / geen /soms problemen
3) driepuntwissels: : wel / geen /soms problemen

Als er problemen zijn, kan je dan toelichten hoe dat komt? Gebruik je kleine korte locs, of wordt er snel gereden op de baan? Of is er veel onderhoud nodig voor probleemloos rijden?

PS: Ik zie af van het gebruik van R1 bochten (even los van het esthetische argument), omdat die schijnbaar problemen kunnen geven bij lange locs / rijtuigen / treinen. Dus dat is één vraag minder :)

Wederom bedankt voor jullie input. Dit zal mij helpen om keuzes voor mijn eigen baan te maken... I.v.m. ruimtegebrek is het gebruik van bovenstaande wissels erg fijn. Maar het moet natuurlijk wel frustratieloos werken. Anders doe ik het liever niet.



robstuart
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND

Re: Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballas

Bericht door robstuart »

Frans,

Het wordt moeilijk hierop antwoord te geven. Er zijn zoveel variabelen die bepalen of een lok wel of niet goed over een kruis wissel of drieweg wissel gaat.
Ook beperk je nogal de antwoord score omdat ik meen dat Flm N-spoor zonder bedding (voorheen ROCO) minder gebruikt wordt dan de Profi Rail.

Om toch een schot voor de boeg te geven; Ik gebruik profi rail, en er zijn 3 drieweg wissels en vier kruiswissels in gebruik. Allen zitten uitsluitend in zichtbare sporen en ja, sommige loks hebben er soms moeite mee. De loks blijven 2 van de 10 keer haperen of stilstaan. Dit zijn dan loks van Flm zoals een Br78, en Br64 en V60. De V100, V200, Br01 Br03 gaan meestal probleemloos over deze wissels. Loks met draaistellen gaan altijd goed.
Bij mij rijden alle loks gestuurd door Koploper met een schaalsnelheid van 35 a 40km over deze wissels. Dat is redelijk langzaam.

Ik heb ook moeten kiezen voor kruiswissels en drieweg wissels door ruimte beperkingen. Ik had eigenlijk geen keus en was, net als jij bezorgd of dat wel gaat lukken. Ik moet zeggen het valt me dus niet tegen.

Hoop dat je er wat aan hebt.

mvrgr,
Rob


N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballas

Bericht door Paul B »

Beste Frans,

Mijn ervaringen met flm-profirails sluiten deels aan bij jouw keuze: in de scherpste R1 bochten willen nog wel eens enkele wagons ontkoppelen, omdat de tractie te hoog is door de curve.
Ik gebruik geen bochtwissels meer, omdat die in mijn ervaring op hogere snelheid vrijwel altijd tot ontsporingen leiden, of ze nou rechtdoor staan of gebogen.
Ik heb twee 3-wegwissels liggen, die leveren soms problemen op, de hele lichte goederenwagons willen er nog wel eens op gaan stuiteren, sommige locs stoppen (zoals Rob aangeeft), maar over het algemeen ben ik niet ontevreden over die wissels.
Kruiswissels heb ik verwijderd, omdat ook daar de treinen op hogere snelheid vanaf vlogen, en omdat sommige wagons daar ook op lagere snelheid op ontspoorden.

Uiteindelijk is het volgens mij zo dat je met n-spoor net wat voorzichtiger moet zijn qua wissels en zo, omdat het gemakkelijk kan ontsporen. Dus zo weinig mogelijk wissels op doorgaande parcours leggen, en alleen langzaam rijden op rangeerstukken en stations.

groet,
Paul


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballas

Bericht door Jeroen »

Paul B schreef:Beste Frans,

Mijn ervaringen met flm-profirails sluiten deels aan bij jouw keuze: in de scherpste R1 bochten willen nog wel eens enkele wagons ontkoppelen, omdat de tractie te hoog is door de curve.
Je bedoelt de frictie neem ik aan....?
Ik gebruik geen bochtwissels meer, omdat die in mijn ervaring op hogere snelheid vrijwel altijd tot ontsporingen leiden, of ze nou rechtdoor staan of gebogen.
Waarom zou je je treinen met hoge snelheid laten rijden? Dat ziet er ook niet uit. Ik heb met de boogwissels eigenlijk weinig problemen gehad...
Kruiswissels heb ik verwijderd, omdat ook daar de treinen op hogere snelheid vanaf vlogen, en omdat sommige wagons daar ook op lagere snelheid op ontspoorden.
Zie reactie hierboven. Maar de wissels zijn erg gevoelig moet ik zeggen. Bij het grootbedrijf zie je ze ook steeds minder.....
Uiteindelijk is het volgens mij zo dat je met n-spoor net wat voorzichtiger moet zijn qua wissels en zo, omdat het gemakkelijk kan ontsporen.
Nou, daar ben ik het niet mee eens. De boel strak en netjes leggen is de clue, zoals met elke schaal.
Dus zo weinig mogelijk wissels op doorgaande parcours leggen, en alleen langzaam rijden op rangeerstukken en stations.
Wél zo realistisch!


Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballas

Bericht door spoor65 »

Frans,

Je hebt gekozen voor Fleischmann rail zonder bedding, een keus waar echt niets mis mee is. Dit is gewoon het aloude Roco N-spoor railsysteem.
Ik wil je eigenlijk alleen nog een tip geven, je kunt deze rail namelijk ook gewoon combineren met Minitrix rails, die passen er gewoon bij, en sluiten zelfs bij elkaar aan.

In dat geval zou je dus ook eens kunnen kijken om de wissels van Minitrix te gebruiken, het voordeel is dat je dan eventueel ook kunt kiezen om
de aandrijvingen van linker en rechter wissels om te wisselen, zodat je ze als het ware onder bouwt, en ze niet meer ziet.
Daarnaast heeft Minitrix ook nog de keus om wissels te gebruiken met gepolariseerde hartstukken.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballas

Bericht door Paul B »

Jeroen schreef:
Paul B schreef:Beste Frans,
Ik gebruik geen bochtwissels meer, omdat die in mijn ervaring op hogere snelheid vrijwel altijd tot ontsporingen leiden, of ze nou rechtdoor staan of gebogen.
Waarom zou je je treinen met hoge snelheid laten rijden? Dat ziet er ook niet uit. Ik heb met de boogwissels eigenlijk weinig problemen gehad...
Omdat in sommige baanplannen (bv alle Flm-voorbeelden) de bochtwissels gebruikt worden op de doorlopende sporen, om zo wat ruimte te winnen.
Daarnaast vind ik het leuk om de transformator soms eens goed open te draaien. Een TEE of een TGV moet ook gewoon 150+ kunnen rijden, toch?
Jeroen schreef:
Paul B schreef:Uiteindelijk is het volgens mij zo dat je met n-spoor net wat voorzichtiger moet zijn qua wissels en zo, omdat het gemakkelijk kan ontsporen.
Nou, daar ben ik het niet mee eens. De boel strak en netjes leggen is de clue, zoals met elke schaal.
In ideale omstandigheden wel. Maar ik neem aan dat jij net zoals ik ook last hebt van allerlei kleine kwaaltjes (ontkoppelen, scheeflopen, etc etc). Ik had daar met mijn H0 toch minder last van dan met mijn huidige n-baan...



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballas

Bericht door jeepney »

Paul B schreef:
Jeroen schreef:
Paul B schreef:Beste Frans,
Ik gebruik geen bochtwissels meer, omdat die in mijn ervaring op hogere snelheid vrijwel altijd tot ontsporingen leiden, of ze nou rechtdoor staan of gebogen.
Waarom zou je je treinen met hoge snelheid laten rijden? Dat ziet er ook niet uit. Ik heb met de boogwissels eigenlijk weinig problemen gehad...
Omdat in sommige baanplannen (bv alle Flm-voorbeelden) de bochtwissels gebruikt worden op de doorlopende sporen, om zo wat ruimte te winnen.
Daarnaast vind ik het leuk om de transformator soms eens goed open te draaien. Een TEE of een TGV moet ook gewoon 150+ kunnen rijden, toch?
Helemaal mee eens Paul, een TGV moet met hoge snelheid kunnen rijden op je baan net zoals in het echt, echter in het echt rijdt de TGV met zo'n snelheid niet door (te)krappe bogen, en bij de bochtwissels heb je het wel over (te) krappe bogen (r1/r2). En dat is meteen mijn bezwaar m.b.t. het gebruik van de Flm-bochtwissels: je zit meteen vast aan het gebruik van r1/r2 en dat vind ik optisch een gruwel en een drama als je rijdt met lange - en/of snelle treinen.

Henk


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballas

Bericht door Jeroen »

Precies, met hard rijden is niks mis....maar door die krappe bogen is echt geen gezicht. Moet je natuurlijk allemaal zelf weten, maar in het zicht zou ik die bogen niet leggen......als schaduwspoor is het geen probleem, mits je het heel precies legt. Enkel een paar LSModels-wagons willen bij mij niet helemaal lekker door R1. Ik trek ertstreinen van 35 wagons er nog door, dus het kán wel!

En natuurlijk heb ik wel eens last van kwaaltjes, maar die moet je dan oplossen. Je kunt het werkelijk zo strak leggen als je wilt, áls je dat maar wilt! Wat natuurlijk wel zo is, is dat een hobbeltje vanwege de schaal natuurlijk wel meer opvalt bij schaal N dan bij h0.


Afbeelding

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballas

Bericht door Paul B »

Jullie hebben helemaal gelijk met deze nuancering over de eigenlijk te scherpe bochten. Blijft toch een heikel punt.

Maar ja, mijn baantje kan niet dieper worden dan 80 cm ivm de reikwijdte, dus ik vrees dat ik weinig anders kan dan R1/R2 leggen. Ik zit al te overwegen om in één hoek het korte been van een L eraan te maken, zodat ik in elk geval één van de bochten kan vervangen door een wijde.



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballas

Bericht door jeepney »

Paul, dan gebruik je toch flexrails, dan kan je zelf je maximale radius bepalen.

Henk


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Gebogen, engelse en driepuntwissels bij FL zonder ballas

Bericht door shoven »

Of je neemt een merk rails (bijv. Roco) met meer keus in de boogstralen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie