decoder ingebouwd licht brand,moter doet niks

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
pascal39
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:53

decoder ingebouwd licht brand,moter doet niks

Bericht door pascal39 »

Hallo,

Ik heb een fleischmann 7428 omgebouwd volgens de onderstaande link:
http://www.johannes-weisbrodt.de/index.php?id=45

ik heb in de motorwagen een Viessmann 5242 lokdecoder ingebouwd
in de bijwagen een Uhlenbrock 73900 functiedecoder

De rijverlichting wisselt als ik de rijrichting verander, maar de motor doet niks(analoog werkt hij goed en ik heb er nieuwe koolborstels ingezet alle contacten heb ik goed schoongemaakt).
De decoder kan ik niet uitlezen op mijn ecos2(geeft aan geen lok op spoor) ik heb hem 1 keer kunnen programmeren.

De bijwagen als ik die op het spoor zet kan ik de decoder uitlezen maar de verlichting wisselt niet als de rijrichting veranderd(ik denk dat dat een instelling van de decoder is).

Nu heb ik van iemand gehoord dat als ik het goed wil doen het complete treinstel(motorwagen,bijwagen) gelijk op het programmerspoor moet zetten om beide decoders goed in te stellen, is dat waar?

Zou het kunnen zijn dat de rode en zwarte draad verkeerd om zitten?

alvast bedankt voor de moeite,Pascal



alfred diesel VT 137
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 aug 2012 19:35

Re: decoder ingebouwd licht brand,moter doet niks

Bericht door alfred diesel VT 137 »

Beste Pascal,

Je moet inderdaad de Rode en de Zwarte draad omdraaien en je zal zien dat de trein zal gaan rijden.
Het is inderdaad zo dat bij dit type treinstel beide treindelen op het programmeer spoor dient te zetten en dan gaan programmeren.
Ik denk dat het wat lastig wordt omdat je van 2 verschillende fabrikanten decoders gebruikt!
Probeer ook te kijken welk type decoder je in gebouwd hebt, de oude decoders kunnen niet zo goed tegen een fout montage.
Het niet kunnen lezen van de decoder komt vaker voor, je kan meestal wel de CV nummers veranderen en wegschrijven.
Mocht het geheel niet gaan werken probeer dan je decoder te resetten!

Groet van alfred


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: decoder ingebouwd licht brand,moter doet niks

Bericht door martinb »

Mijn ervaring: als je de decoder niet kunt uitlezen heb je iets niet goed aangesloten en zeker niet de op de rijsporen zetten. Ergens zit er dan een draad niet goed of maakt sluiting ergens mee.

De tweede wagen hoeft niet op het spoor aangezien de 2 bakken niet elektrisch met elkaar verbonden zijn is dat nergens voor nodig en maakt het programmeren echt een rommeltje. Niet doen dus. In principe maak je een stuurstand en een lok ook al zien ze er andere uit, is niets anders aan.

2 verschillende decoder is ook geen probleem. Zouden ze beide een motor moeten bedienen wel, maar dat doen ze niet. De ene heeft een motor, de andere alleen verlichting dus prima. Aan het eind zet je ze beide onafhankelijk even op je programmeerspoor en zet je ze op hetzelfde adres en klaar ben je.

Vraag blijft waarom je de motorwagen niet kunt uitlezen.. zit 99% zeker weten iets fout in je bedrading. Tip: nachtje slagen en morgen nog eens kijken.

Heb je een multimeter en snap je hoe die werkt?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: decoder ingebouwd licht brand,moter doet niks

Bericht door martinb »

En is dit niet het probleem wat jij ook hebt voor de stuurstand en de oplossing?
Wenn man auch das Gehäuse des Steuerwagens abnimmt (Vorgehensweise analog Schritt 1) und dort ebenfalls die beiden Kondensatorplättchen (Selenplättchen) durch nicht leitfähige Plättchen ersetzt (analog Schritt 4), dann ist vorerst das Problem mit der Dauerbeleuchtung gelöst. Es brennt dann jedoch erst mal gar kein Licht, egal in welche Richtung der Zug fährt.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: decoder ingebouwd licht brand,moter doet niks

Bericht door Spar »

Hallo Pascal,

Bij het uitlezen geen loc, kan zijn dat je de motor niet goed heb aangesloten.

Heb je de print baantjes door geslepen?

Als de loc rijd en de verlichting verkeert om brand, dan moetje of de motor of de verlichting om zetten.

Als alles goed zit dan kan de CV29 op 2 zetten alleen digitaal of bij lange adres op 34.
Met deze link kan je cv 17 - 18 en 29 berekenen. http://www.digitrax.com/support/cv/calculators/

John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Plaats reactie