Twin Center en flexrails

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Frank
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2012 22:12

Twin Center en flexrails

Bericht door Frank »

Ik ben starter op het spoor en wil met N spoor gaan werken, digitaal . Denk dat een Fleischmann Twin Center handig is (startset 69369). Betaalbaarder dan Mut of Rautenhauser en handiger dan de multimaus van Fleischmann/Roco startsets. Wie heeft ervaring en kan me met een paar basisvragen helpen?
- is het een merkgebonden systeem of rijden locs met alle decoders op een Twin Center gestuurde baan?
- kan een TC aan de pc worden aangesloten?
- hoeveel locs kunnen onafhankelijk aangestuurd worden?
- voor hoeveel locs heeft het systeem voeding?

Dan een vraag over flexrails (misschien moet nu nieuw onderwerp geopend, maar ik probeer het zo)
- kan ik de goedkope flexgleise (http://www.flexgleise.de/) code 80 goed combineren met wissels code 80 van Peco?
- wat is de beste wijze om de baan te fixeren en stukken te verbinden?
- iemand vertelde dat ik om de meter een voedingskabel moet aansluiten. hoe zijn de meningen daarover ?

Alvast dank voor je advies en groet,
Frank


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Twin Center en flexrails

Bericht door shoven »

Zo, wat een hoop vragen. Veel kun je al vinden met de zoekfunctie van het forum en Google.

Maar goed, wat antwoorden:
- de TC is niet merkgebonden
- ja, hij kan aan de pc, daar is een aansluiting voor
- ik weet niet hoeveel hij er tegelijk kan aansturen. Raadpleeg de handleiding.
- een TC kan dacht ik iets van 3A leveren. Een loc trekt plm. 0,5A, varieert een beetje. 6 of 7 locs is geen enkel probleem.

Rails:
- alle code 80 past in principe op elkaar
- fixeren kan op vele manieren. Lijmen, spijkeren, schroeven, wat je wilt. Hier ligt het vast met lijm via de ballast en met schroeven in de niet zichtbare delen.
- voeding is essentieel, en liever te veel aansluitingen dan te weinig. Om de meter is niet onredelijk, maar op sommige plekken heb je er meer nodig. En gebruik een ringleiding.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Twin Center en flexrails

Bericht door Maurits71 »

kleine aanvulling uit mijn ervaring Ik heb nog de allereerste TC dus alles wat Steven zeg kan ik bevestigen, echter gan er vanuit dat als je hem aan de computer koppel en je rijdt met een programma als bijvoorbeeld koploper het bij 4-5 loks echt ophoudt, ik heb een redelijk grote baan en kreeg steeds meer storingen, nu een extra power 7 booster erbij gezet 2 aparte blokken nu. 1 gevoed met de power 7, een gevoed met de TC en alles rijdt als een zonnetje zelfs met 12 locs.

echter, ik zou zeggen, lekker inlezen, zijn diverse goede topics te vinden hier, klein beginnen 2 wissels klein rondje en een omloop spoortje. en gewoon lekker plezier hebben :D

gr.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Frank
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2012 22:12

Re: Twin Center en flexrails

Bericht door Frank »

Dank voor jullie toelichting. Voor een gewone alpha zoals is dit al aardig technisch namelijk, maar gelukkig duidelijk.



Onderwerp starter
Frank
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2012 22:12

Re: Twin Center en flexrails

Bericht door Frank »

De keuze van het systeem, TC of multimaus houdt me nog bezig. Ik zie de multimaus voldoende aangeboden, als ik zo'n systeem aanschaf, hoe sluit ik de controller dan aan op de flexrails als ik geen aansluitrails gebruik? Elders op dit forum staat dat je de draadjes van de controller zo in de beide railsverbinders kan steken. Is het zo eenvoudig?

En dan voor de nabije toekomst met een grotere baan en de noodzakelijke ringleiding. Hoe sluit ik die aan op de multimaus controller?

Dank voor advies of links.



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Twin Center en flexrails

Bericht door gdw1963 »

Een multiMAUS, TwinCenter, Intellibox, Lenz enzovoort sluit je gewoon aan op de rails met twee draadjes. Elk systeem heeft zijn voors en tegens, waarover hier heel veel te vinden is, of waarover men veel kan vertellen.

Het enige waar je op moet letten is dat er op een eventuele aansluitrail geen condensator meer aanwezig is. Heb je geen aansluitrail dan hoef je, je daar ook niet druk om te maken. Je kan nu dus digitaal rijden, vooropgesteld dat je digitale locomotieven hebt die ieder zijn eigen adres hebben.

Als je met een PC de zaak wil aansturen komt er wel meer kijken en moet je daar al met het maken van je baan al rekening mee gaan houden. Met bovengenoemde systemen kun je, met behulp van de juiste interface, ook computer gestuurd rijden. Is dat je uiteindelijke doel, lees je dan eerst goed in wat de (on)mogelijkheden zijn en wat de kosten zijn van randapparaten zoals sein/wissel besturing en bezetmelding.

Maak in dit stadium geen overhaaste beslissingen, dat is zonde van je geld....


Gerwin

Spoort NS tijdperk III

dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Vraag aan Maurits71

Bericht door dany »

Goede middag,

in je reply zeg je dat je een TC en een Power 7 hebt aangsloten. Rij jij wel degelijk N-spoor??

In de handleiding van de Power7 staat het volgende vermeld:


Attention!!! Attention!!! Attention!!! Attention!!! Attention!!! Attention!!!!
The Power 7 must not be used with model railway scales Z, N, TT and H0. In
operating with such layout short circuits arising from derailing trains can lead to
permanent damage to tracks and vehicles.

Ik overwoog namelijk ook om deze combinatie te gebruiken maar omwille van deze opmerking in de handleiding denk ik ervan af te zien.

Wat is jou reactie hierop?

Groetjes,



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Twin Center en flexrails

Bericht door gdw1963 »

De topic starter heeft daar niet over gesproken, het was een reactie van Maurits71.

Een 7A booster kan wel, maar of je 7A op je baan wil hebben is een ander vraagstuk. Bij sluiting kunnen er hele rare dingen gebeuren. Dat kun je ondervangen door gebruik te maken van stroomverdelers (Digitrax heeft daar een hele mooie oplossing voor). Of als je het goedkoop wil doen, lampen in serie met de booster (en ik zou zelfs dan nog kiezen voor meerdere circuits).


Gerwin

Spoort NS tijdperk III

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Twin Center en flexrails

Bericht door Spar »

Zoals Gerwin al schrijf.

Digitrax heeft een power Management de PM42 deze is op te splitsen in vier secties.
Ik gebruik zelf een Digitrax set van acht amp. i.c.m. de PM42 en dit werkt perfect.
Digitrax verdeler; inexspoor.nl

Digitrax heeft een goedkoop maar degelijk instap set voor Euro 200.00 compleet met Trafo 3.5 Amp

John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Plaats reactie