Fleischmann RE460

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Fleischmann RE460

Bericht door Spar »

De nieuwe lok van Fleischmann 731371, de RE 460 Sound. afgelopen zaterdag bij Hans opgehaald.

De zelfde avond op de baan gezet en even aan het testen gegaan.
Ik moet zeggen dat Fleischmann er een mooi stukje techniek van heeft gemaakt, en de prijs is het zeker waard.
De kop/sluit verlichting is twee kleurig en schakelbaar als je gaat duwen dat je de frond verlichting uit kan schakelen van de lok,
en dat dan alleen de sluit verlichting aan blijft.

Het is alleen jammer dat er bij de fabriekanten niet goed rekening gehouden wordt met de indeling van de F toetsen.
Ik heb namelijk ook de Stuurstand wagen van fleischmann, deze is ook met een decoder uitgerust en heb de fucties f0 tot f3
Dus als je de lok het zelfde adres wilt geven als de stuurstandwagen dan komen de f toetsen niet met elkaar overeen,
dit is jammer.
Wat nog meer jammer is de Fleischmann nog geen tussenwagen heeft uitgebracht als de stuurstand wagen, gelijk met decoder,
dit zou het set wel geheel compleet maken.

Al om al, als dit zo doorgaat wordt het steeds leuker.

M.v.g. John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Fred
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 08:30

Re: Fleischmann RE460

Bericht door Fred »

Hoi John.

Da's hardstikke mooi en.... gefeliciteerd met je aankoop.

Maar..... wat was nu je vraag ? ;) (buiten de constatering dat er nog geen tussen wagen is ?

Groetjes,
Fred


http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend

piksov
Berichten: 1428
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann RE460

Bericht door piksov »

Hi John,

kun je met een aanpassing in de functiemapping de boel niet gelijktrekken?

cv's 33 en hoger denk ik ....

Groet,
Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 14 jan 2013 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Fleischmann RE460

Bericht door Spar »

Hallo Guus,

Ik heb ook al een mailtje gestuurd naar Fleischman, even geduld hebben denk ik.

Al zou het fein zijn als de maker er rekening mee zou houden.
John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Fleischmann RE460

Bericht door Redskin »

Hallo John, nog iets wijzer geworden, nog iets van FLM gehoord:?:

Ik kocht gisteren bij H@ns een EW IV stuurstandrijtuig van FLM en ik heb de functiemapping aangepast. Op F3 zat de cabineverlichting; niet heel handig omdat veel locs op F3 de rangeergang hebben staan. Ik heb die omgewisseld met de stuurstandverlichting, dus nu is F2 cabine- en F3 stuurstandverlichting. Dat heb ik gedaan door CV36 een waarde van 16 en CV37 waarde 8 te geven. De 'high beam'-frontlampen heb ik op F1 laten staan. Misschien kan je er iets mee. ;)

Die Re 460 is trouwens helemaal 8-). Misschien komt die er bij mij ook nog wel.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Fleischmann RE460

Bericht door Spar »

Hallo Frank,

Bedankt voor de info.
Ik heb inderdaad antwoord gekregen van Fleischmann, zij kunnen dit niet veranderen.

Het is natuurlijk raar dat de functie toetsen andere functies hebben bij een loc dan wel stuurstandwagen.

Maar helaas moeten we het ermee doen.

M.v.g. John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Fleischmann RE460

Bericht door Redskin »

Graag gedaan John ;). Nu is er geen vastgestelde standaard voor functies en CV's. Langzamerhand is de standaard wel dat de rangeerstand F3 is, ook bij FLM-loc's. Des te merkwaardiger vind ik de keuze van FLM om uitgerekend de cabineverlichting van het bedoelde stuurstand op F3 te zetten. Gelukkig kunnen we zelf de CV's van de functiedecoder in het stuurstandrijtuig veranderen. Met de verschillende functies op jouw loc is dat vast nog een uitdaging... :shock: Succes :).


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Fleischmann RE460

Bericht door Redskin »

Het omprogrammeren liet me niet los. De functies in de Re460 (FLM 731373) zijn zo talrijk, dat het een hele kluif is om de functies van de stuurstand er enigszins op af te stemmen. Tenminste, er vanuit gaande dat stuurstand en loc hetzelfde adres hebben (dat vind ik handig, maar als iemand het anders heeft ook prima uiteraard).

De cabineverlichting heb ik nu op F1 zitten, tevens het activeren van de meeste geluiden (motor, compressors etc.) van de Re460. Dat kan je ieder moment met F10 dimmen. Het grootlicht heb ik nu op F3 zitten, dat meteen de enkele hoorn van de loc geeft. Grootlicht is natuurlijk rijrichting afhankelijk en werkt alleen als de stuurstand vooruit rijdt.
F2 heeft bij mij geen functie meer, maar als je wilt kan daar alleen of óók het grootlicht op (tevens de dubbele hoorn op de Re460). En dan (jawel! 8-) ) heb ik F4 geactiveerd en die geeft nu net als de loc rijrichting afhankelijke stuurstandverlichting (ook alleen als stuurstand vooruit rijdt).

Hoe ik dat gedaan heb? Op de handleiding van het stuurstandrijtuig staat dat er een FLM 890182 functiedecoder in zit. Even wat surfwerk op het WWW en zo kwam ik erachter dat er weldegelijk meer functietoetsen toe te wijzen zijn, dan af fabriek in het stuurstandrijtuig ingesteld. Met die kennis en wat combineren van de handleiding ben ik tot bovenstaand resultaat gekomen. Hieronder de instellingen, misschien kan/wil je er wat mee.

CV1 = (zelfde adres als je loc)
CV35 = 16 (cabineverlichting met F1 schakelen)
CV36 = 1 (F2 doet nu niets meer)
CV37 = 4 (grootlicht met F3 schakelen)
CV38 = 1 (F4 geactiveerd en stuurstandverlichting met F4 schakelbaar)
CV151 = 54 (stuurstand richtingafhankelijk; alleen voorwaarts)

Wil je grootlicht op F2, geef CV36 dan een 4 (dat is dus ook de dubbele hoorn op de Re460). Je kan dan eventueel het grootlicht op F3 deactiveren door CV37 een 1 te geven (de enkele hoorn van de loc).

Succes en plezier ermee ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Plaats reactie