intellibox besturing met of zonder pc

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
de nspoorder
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2013 23:31

intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door de nspoorder »

Hallo Mede spoorders.
Ik ben van plan een intellibox 2 of basic aan te schaffen ,ik zou via pc en met het programma van koploper de treinen automatisch willen laten rijden,ik zou ook nog manueel de treinen willen bedienen ,als ik de pc heb uitschakelt, nu weet ik niet of dit kan met de centrale intellbox,ik weet wel dat dit kan met de Esos centrale en ook met de centrale van digitrax mijn vraag is dus, zou dit ook kunnen met de centrale van intellibox, anders moet ik een ander centrale kopen uitgezonder die van Ecos de prijs ligt nogal aan de hoge kant
.
alvast al bedankt voor de tip.
Groeten ,DeNSpoorder


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Jos »

De Intellibox heeft 2 lokregelaars waarmee je zonder pc kunt rijden. Je hebt geen pc nodig om digitaal te rijden.

Groetjes,
Jos



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Spar »

Hallo DeN-Spoorden,

Je kan met elke centrale met de hand rijden.
Bij de IB en de Ecos kan je wisselstraten sturen zonder Computer, bij de Digitrax kan je routes in stellen maar dit is meer voor als je alleen met de hand rijd bij grote banen waar je alles in het zicht heb.
De DCS51 is wel een goede prijs kwalitijd, Kost compleet met voeding,199 euro ( Inexspoor.nl ) Alleen heb je dan wel een Loco-Buffer nodig van ongeveer 60 euro.

Informeer je goed en laat je eigen gevoelens het werk doen.
Rail2013 in Houten kan je bij een ieder informatie inwinnen zodat je een idee krijgt wat er te bieden is.

Succes John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Onderwerp starter
de nspoorder
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2013 23:31

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door de nspoorder »

Halo Mede Spoorders

ik denkt dat ge mijn vraag niet goed begrijpt,, ik wil namelijk met pc besturing kunnen werken en ook handmatige de treins wil besturen ,vermits ik ook rangeersporen op de baan zal hebben,ik zou daarom graag handmatig willen rangeren, zoals ik het vorig bericht heb vernoemt , kan men de pc uitschakelen en met de centrale aleen handmatig de treins besturen, heb ik gelezen ergens op het forum.
Dit zou kunnen met Ecos 2 of met Digitrax ,met die 2centrale zou men .meer dan 10 loks of meer handmatig kunnen rijden wanneer de pc is uitgeschakeld, heb ik vernomen .
Ik weet niet zeker of intellibox ook deze mogelijkheden bied, daar hangt mijn keuze van af ,met welk voor centrale ik eventueel zal aankopen ,wat dit onderwerp betreft is dit belangrijk voor mij.
Zijn er nog suggesties wat dit onderwerp aan gaat ,ze zijn welkom ,dank u alvast daarvoor.

Vriendelijke groeten viditv


Gebruikersavatar

Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Rik »

Hoi,

Ten eerste, de IB heeft absoluut geen PC nodig om te kunnen funcioneren. Zie het als de digitale versie
van de ouderwetse trafo met draaiknop.

Ik gebruik ook de IB-basic in combinatie met pc en koplopersofware. De treinen rijden dus automatisch.
Wanneer je echter een individueel decoder nummer oproept in je IB kun je met de eerder genoemde
draaiknoppen deze loc totaal onafhankelijk van koploper aansturen. Bvb om te rangeren. Kwestie van het
decoder nummer van de betreffende loc of trein intikken en gaan. Hoeveel loc adressen een Intellibox aan kan
hangt van het protocol af, maar sowieso enkele tientallen. Het handgeregeld rijden kan dus tot 2 tegelijk vanwege
de 2 knoppen, maar eerlijk gezegd zie ik ook niet hoe je meer dan 2 knoppen tegelijk zou kunnen draaien.
Hiervoor hoef je trouwens NIET de pc uit te zetten. De andere treinen blijven gewoon fijn automatisch rijden, alleen
dat ene locje staat onder jou directe aansturing.

Kort gezegd, de intellibox kan alles wat je zou willen , zeker en vast!

gr Rik


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door shoven »

Aanvullend op Rik: je kunt meer dan 2 locs handmatig besturen. Alleen heb je maar 2 knoppen (en soms maar 1) om direct iets aan de snelheid & richting van de locs te doen. Maar er kunnen er dus rustig een stuk of 10 tegelijk handmatig rondrijden. Het maximum is vooral afhankelijk van je centrale en het vermogen daarvan. Je moet dan alleen even wisselen van 'te besturen loc' (welke zit er onder je besturingsknop). Bij sommige centrales is dat makkelijker dan bij andere.
Dat geldt voor al deze centrales, ook voor die Digitrix of hoe heet dat ding waar ik telkens reclame van zie langs flitsen. 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Rik »

I stand corrected.

Heb je helemaal gelijk in Steven, alleen bij mij leidt dat onherroepelijk tot ongelukken :mrgreen:


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door shoven »

Bij mij ook, daarom rij ik met de PC. :lol:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door anne w »

Beste NSpoorder,

Het antwoord is erg simpel: met elke digitale centrale die één of meerdere draaiknoppen heeft kunt je buiten de computer om rijden, er zijn ook een paar centrales zonder draaiknop, dit zijn puur "doorgeefluiken" die het niet kunnen zonder computer.

Ik heb het idee dat je met je vraag iets anders bedoelt, dus kom volgende week naar het Digitaal Plein op Rail 2013, dan kun je praten met je mede-hobbyisten.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Alex_is_lang
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:28
Locatie: Arnhem

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Alex_is_lang »

Hallo,

Als de vraag goed begrijp wil je naast pc de baan gewoon met de centrale alleen bedienen.
Normaal zou dat ook goed kunnen maar denk als je overschakelt naar pc besturing bv koploper dat je een probleem krijgt
immers de treinen waar je mee rijd staan elders op de baan dan waar koploper onthoud bij afsluiten.
Dus dan krijg je een conflict kwa besturing van de treinen, je zal dus dan altijd de treinen en wissels zelfde meoten zetten als je overschakelt weer naar de pc besturing.
Beste lijkt me maar zullen andere meer info over kunnen geven is dan pc besturing erbij de houden en dan met handregelaar handmatig gaan rijden waarbij de besturing altijd blijft weten waar de treinen staan op de baan.

Hoop dat beetje duidelijkheid heb gegeven.
mvg Alexander



Onderwerp starter
de nspoorder
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2013 23:31

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door de nspoorder »

Halo Mede Spoorders,
Bedankt voor de nuttige tips nu weet ik eindelijk dat ik de pc besturing kan gebruiken en ook handmatig een trein kan besturen zonder de pc uit te schakelen ,ik zou dit willen doen omdat ik ook graag een trein wil bedienen op de rangeer sporen enz....
Want op sommige forums krijg ik daar geen duidelijk antwoord op,,er zijn daar nog al wat menings verschillen over dit onderwerp ,dat ge het om en duur zelf niet meer weet, hoe de vork op de steel zit.
l.Nu weet ik het te minste en ben tot het besluit gekomen dat ik de intellibox2 ga aan kopen (eindelijk na lang zoeken.)

Bedank, Groeten De N Spoorder.



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Spar »

Hallo DeNSpoorder,

Het word langsaam duidelijk, het geen dat je wilt is het beste mogelijk in combinatie met RR&Co van Freiwald : http://freiwald.com/pages/index.html
Met de versie Zilver als Gold kan je gelijktijdig automatisch danwel met de hand rijden, het nadeel is dat je het moet kopen.
Train Controler heeft verschillende instellingen, je trein waarmee je rangeerd blijft op het scherm aanwezig en kan zo worden ingesteld dat wanneer je de hooftbaan op wilt dat je er eerst toestemming voor moet krijgen als het baanvak vrij is.

Dit werkt met elke centrale, maar als je alles wat in de IB danwel de Ecos zit niet gaat gebruiken dan zou ik de kosten die deze meer kosten uitgeven aan een goed programma als RailRoad & Co. En de aanschaf van een Digitrax DCS51 overwegen. http://inexspoor.nl/


Succes John

En misschien tot Rail2013 Schiespoor


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Detlev »

Spar, dit kan ook met 100 andere combinaties. Ook veel goedkopere, zoals MrDirect of zelfs de multimaus is al geschikt. Met koploper (gratis), iTrain of wat dan ook.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door shoven »

Dit is wel apart: "het geen dat je wilt is het beste mogelijk in combinatie met RR&Co van Freiwald : http://freiwald.com/pages/index.html" (sic)
Die conclusie had ik nog niet getrokken, maar ik ben dan ook niet helderziend.
Waarop is dit nu gebaseerd, en met welke andere producten is vergeleken? Echt helder is dit niet, net als waarom we per se zo'n Digitrax-dinges moeten kopen bij een webwinkel met een site waar niet doorheen te komen is.

Als je een keus wilt maken is het verstandig op een rijtje te zetten wat je wilt, en daar vervolgens bij de in aanmerking komende producten/productcombinaties kijken in hoeverre die voldoen aan je eisen en wensen. Dan blijkt vanzelf of het een TC, IB, MM, Digitrax, Hornby, ECos of toch wat anders moet zijn. Hetzelfde geldt voor het toe te passen programma. En uiteraard is ook de portemonnee een belangrijke factor.
Maar kijk vooral eens goed rond en ga niet te snel op allerlei overhaaste adviezen af. Zoals Detlev terecht meldt zijn er vele combinaties die voldoen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door dentheo »

Alex_is_lang schreef:.
Beste lijkt me maar zullen andere meer info over kunnen geven is dan pc besturing erbij de houden en dan met handregelaar handmatig gaan rijden waarbij de besturing altijd blijft weten waar de treinen staan op de baan.
Klopt, ik rangeer altijd via het adres van de handregelaar, koploper doet dan de vertaling naar het locomotief adres.
Samen met handwisselstraten en gekoppelde blokken volgt koploper mijn handbestuurde rangeertrein, dwars door het automatische verkeer .
Op het einde van de rangeerrit stelt hij ook voor het loknummer in een blok te plaatsen.
Vraag je een handmatige wisselstraat die nog bezet of gereserveerd is, dan "wekt " hij je met een discreet beltoontje, eens dat de gevraagde wisselstraat klaar is om bereden te worden.
Best netjes.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

bonte6koe
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2013 20:33

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door bonte6koe »

Ik heb een ib die ik heb aangesloten op een laptop, op de pc heb ik koploper gezet.
mijn vraag is of ik treinen kan aansturen via de laptop zonder dat ik bezetmelders en wisseldecoders heb gemonteerd????



Peter_van_der_leek
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2013 08:22

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Peter_van_der_leek »

Ja, dat kan zeker. Alleen is het wat omslachtig in Koploper. Je kunt hiervoor het testprogramma gebruiken. Start de communicatie met je IB met de groene knop en kies dan in het menu Algemeen voor Testprogramma.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Jos »

He Peter,

Wat leuk dat je hier ook bent. Ga je je baan ook nog posten? Ben benieuwd naar je voortgang ;)

Groetjes,
Jos



Peter_van_der_leek
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2013 08:22

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Peter_van_der_leek »

Ik sluit niets uit :)



bonte6koe
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2013 20:33

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door bonte6koe »

He peter
Bedankt voor de tip het werkt maar er kan er maar een zichtbaar aangestuurd worden, ik bedoel er kan er geen 2e venster geopend worden. Maar met de ib kun je nu 3 treindecoders aansturen. Nu de bezet melders en wisseldecoders verzamelen.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door Jos »

Als je in koploper op een lok klikt met een rechtermuisklik verschijnt een menu. Daar kun je kiezen voor "in nieuw rijwindow openen". Zo kun je meer loks via je scherm aansturen.

Groetjes,
Jos



bonte6koe
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2013 20:33

Re: intellibox besturing met of zonder pc

Bericht door bonte6koe »

Nou bedankt je kan er wel 10 besturen en ze zijn per stuk goed te regelen
Gerrit


Plaats reactie