Hoe koppelen met Krois koppeling?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Hoe koppelen met Krois koppeling?

Bericht door spoorfreak »

Ha,

Ik ben van plan om Krois koppelingen aan te schaffen. Echter ik mis een goede handleiding om deze te monteren.

Ik begrijp dat de meeste de zimo decoders hiervoor gebruiken om ze aan te sturen.

Hoe sluit ik de koppelingen aan op de decoder? Welke cv's moet ik instellen etc.

Hoop dat het een en ander in dit draadje verduidelijking gaat geven.
Wat er te vinden is is zeer beknopt of voor H0.

Groeten,



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe koppelen met Krois koppeling?

Bericht door Spar »

Hallo Daniël,

Een Krois electrische koppeling wort gestuurt met een F functie, dus je moet op zoek naar decoders die deze extra functies heeft, meestal zijn dit gedraade decoders, of instekers met een extra soldeer eilandje.
Je moet wel eerst weten hoeveel troom de koppeling trekt en wat de decoder kan leveren.
Hans heeft de decoder van Tran, vraag Hans even of deze ook de aansluiting heeft.
Pas wel op dat de koppeling maar kort onder stroom mag staan, ander brand deze door.

Hier een video van krios : http://www.krois-modell.at/video/Kupplung_N.html
Hier de handleiding van Krois, hier staat ook de Tran decoder DCX is geschikt voor de koppeling : http://www.krois-modell.at/manuals/Kroi ... HOettN.pdf


John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Hoe koppelen met Krois koppeling?

Bericht door spoorfreak »

Ha,

Dank je voor de informatie. Ik heb op de site van Tran gekeken. Daar is voor schaal n de Tran DCX75 de meest geschikte. Op de site is ook de handleiding te vinden. Hierin heb ik ook diverse cv's gevonden die voor het digitaal koppelen bedoeld zijn.

Bijvoorbeeld Cv56 om de schakeltijd in te stellen.

Ben een stuk wijzer geworden. Nu nog even sparen :oops:

Groeten,



Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoe koppelen met Krois koppeling?

Bericht door Peter »

Hoi Daniël, hier op het forum is eerder over Kroiskoppelingen gesproken.

Zelf heb ik een aantal jaren geleden een Kroiskoppeling in een lok gebouwd.
Zie volgende link voor een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=SXtQMYrx8OE.

Zelf heb ik een Tran DCX74 gebruikt. De DCX75 had toen niet de benodigde extra uitgangen. Ik weet 123 niet of nu wel een DCX75 decoder met de benodigde uitgangen te verkrijgen is.

Instellen is een kwestie van experimenteren. Zo ongeveer alles is in te stellen!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Hoe koppelen met Krois koppeling?

Bericht door spoorfreak »

Ha,

De meeste gebruiken inderdaad of de tran of de zimo decoders in combinatie met krois koppeling. Hier zitten aan de onderzijde van de decoders soldeerplekjes voor F1 of F2 (de functie uitgangen).

Heb de te programeren cv's hieronder weergegeven. Zo kunnen we elkaar toch weer helpen.

Programmering van de Tran DCX30, DCX50, DCX70, DCX73 DCX80
Allereerst dient u de standaard CV’s te programmeren volgens de aanwijzingen van de fabrikant. Voor de Krois
koppeling zijn de volgende CV’s van specifiek belang:

CV55
0 ingeven

CV56
Hier dient u een waarde in te geven tussen de 30 en de 40 (4 sec). Hogere waardes kunnen tot een schade leiden aan koppeling en decoder

CV58
4 ingeven Dit is voor functie 1- een koppeling. 12 is voor functie 1+2 (2 koppelingen

Attentie: bij gebruik van CV58=4, schakelt de koppeling over een van de twee bruine draden. U dient aangestuurd.
proefondervindelijk vast te stellen, welke de juiste is. Indien CV58 de waarde 12 heeft, worden beide kabels

Programmering van de Zimo MX61, MX64 MX62, 63 en 66
Deze werkwijze is geldig voor MX61 (vanaf versie 16 of productiedatum later dan 25.11.2002, de MX64
(vanaf versie 3 of productiedatum later dan 30.10.2002 en de MX62, MX63 en MX66 (met productiedatum
later dan 20.07.03)

Allereerst dient u de standaard CV’s te programmeren volgens de aanwijzingen van de fabrikant. Voor de
Krois koppeling zijn de volgende CV’s van specifiek belang:

Indien u 1 Krois koppeling aansluit (functie uitgang 1), dient u de volgende waarden in de CV’s op te slaan:

CV127 waarde 48 ingeven. Deze waarde zorgt ervoor dat F1 werkt als koppelingsstand

CV115 waarde 70 ingeven. Deze waarde zorgt ervoor dat de restspanning 0 wordt

Indien u 2 Krois koppelingen aansluit (functie uitgang 1+2), dient u de volgende waarden in de CV’s op te slaan:

CV127 waarde 48 ingeven. Deze waarde zorgt ervoor dat F1 werkt als koppelingsstand

CV128 waarde 48 ingeven. Deze waarde zorgt ervoor dat F2 werkt als koppelingsstand

CV115 waarde 70 ingeven. Deze waarde zorgt ervoor dat de restspanning 0 wordt.

Nu nog een bestelling plaatsen en ontkoppelen maar! :)


Plaats reactie