Pagina 1 van 1

Kortsluiten van de trafo

Geplaatst: 21 jun 2013 12:07
door matthijskuiper
Omdat ik mijn baan wil aansturen met een Arduino loop ik tegen een vraagstuk op. (De reden van Arduino is heel simpel, ik wil digitaal kunnen rijden, ik heb maar 2 treinen en 7 meter spoor.

Om de trein nu van links naar rechts te laten lopen lukt mbv een relais en PWM schakeling.
Vervolgens ben ik blokken gaan invoeren, dit betekend meer relais toevoegen.
Tot slot kan ik twee treinen laten rijden op meerdere PWM signalen.

So far so good.

Nu wil ik de treinen van rechts naar links laten rijden. en daar komt mijn vraag, want als ik trein A naar links laat gaan en trein B naar rechts en dan bij voorkeur zonder de trafo op te blazen.

Om het PWM signaal om te draaien heb ik een H-brug nodig en dan geeft het gewenste resultaat.
Echter als ik dan kijk naar mijn rails heb ik twee opties.

1. Ik laat 1 railstaaf intact, maar loop dan het probleem dat als er er ergens een trein naar links gaat en een andere naar rechts er kortsluiting kan ontstaan.

2. Ik zaag beide assen door en loop het risico op stil vallen van treinen. Heeft iemand hier een goed doordacht advies over?

(IMG volgt asap)

Re: Kortsluiten van de trafo

Geplaatst: 21 jun 2013 12:20
door matthijskuiper
en hierbij dus een tekening

Als ik het goed heb krijg ik nu dus kortsluiting.
Nu kan ik de bovenste rail ook doorslijpen, maar ik ben bang dat de eigenschappen dan achteruit gaan.

Re: Kortsluiten van de trafo

Geplaatst: 21 jun 2013 13:11
door marksmit
als ik je goed begrijp wil je zowel a als b in sectie 2 latenrijden naar elkaar toe?

Re: Kortsluiten van de trafo

Geplaatst: 21 jun 2013 13:21
door matthijskuiper
marksmit schreef:als ik je goed begrijp wil je zowel a als b in sectie 2 latenrijden naar elkaar toe?
Dat gaat niet lukken. Voor als nog wordt er alleen op sectie 1 en 3 gereden, maar in tegengestelde richting.
Sectie 2 staat uit en de trein zal dan ook op de onderbreking stil vallen.

Re: Kortsluiten van de trafo

Geplaatst: 21 jun 2013 13:36
door Detlev
Heel bot gezegd: Zoals je het nu hebt getekend wordt de rode lijn aan de blauwe gelinkt door de spoorstaaf. Dus zul je inderdaad beide railsstaven door moeten slijpen. Maar zoals je het getekend hebt voed je de staven al op de juiste plekken.

Re: Kortsluiten van de trafo

Geplaatst: 21 jun 2013 13:53
door marksmit
Detlev schreef:Heel bot gezegd: Zoals je het nu hebt getekend wordt de rode lijn aan de blauwe gelinkt door de spoorstaaf. Dus zul je inderdaad beide railsstaven door moeten slijpen. Maar zoals je het getekend hebt voed je de staven al op de juiste plekken.
Kan ik me alleen maar bij aansluiten

Re: Kortsluiten van de trafo

Geplaatst: 21 jun 2013 13:54
door matthijskuiper
Detlev schreef:Heel bot gezegd: Zoals je het nu hebt getekend wordt de rode lijn aan de blauwe gelinkt door de spoorstaaf. Dus zul je inderdaad beide railsstaven door moeten slijpen. Maar zoals je het getekend hebt voed je de staven al op de juiste plekken.
Dat was inderdaad ook mijn gedachte, alleen da de vraag of haaks doorslijpen niet te veel storing geeft.
Of dat er mogelijk een andere optie is die ik niet heb gezien.

Als ik naar het Dinamo systeem kijk worden beide staven ook doorgeslepen.

Re: Kortsluiten van de trafo

Geplaatst: 21 jun 2013 13:57
door marksmit
geeft geen extra storingen heb ook gedaan voor pendel baantje via plc besturing
als je niet wil slijpen kun je ook kunstof verbinders gebruiken

Re: Kortsluiten van de trafo

Geplaatst: 21 jun 2013 19:48
door spoor65
WTF is nu weer een Arduino :?: :?: :?:

loop ik op mijn leeftijd nu al weer achter de feiten aan te hobbelen :?:

mvg

Freddy

Re: Kortsluiten van de trafo

Geplaatst: 21 jun 2013 19:54
door matthijskuiper
spoor65 schreef:WTF is nu weer een Arduino :?: :?: :?:

loop ik op mijn leeftijd nu al weer achter de feiten aan te hobbelen :?:

mvg

Freddy

Is een kleine micro processor die in- en output kan regelen.
En met een klein beetje code is het te regelen dat die mijn baan aan gaat sturen.