rail scheiding

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Maarten1975
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42

rail scheiding

Bericht door Maarten1975 »

Allen,

Net begonnen met de eerst N baan. Prachtige rails van Peco, wissels met servo aandrijving en een forum met veel tips en info.
Mijn rails slijp ik door met een dremel alleen vind ik dat hier behoorlijke gaten mee ontstaan. Hoe vullen jullie die op? Is er spul voor en zo ja waar is dat te koop?

Alvast bedankt voor het antwoord!
Bijlagen
een eerste begin
een eerste begin
Tunnel ingang.JPG (41.51 KiB) 3413 keer bekeken


Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: rail scheiding

Bericht door shoven »

Je vraag was "Hoe vullen jullie dat op?" Antwoord: niet. Ik gebruik dunne diamantschijfjes die ik ooit bij Conrad heb gekocht, en die laten een vrij dunne snede achter. Nog nooit een probleem geweest. Wel heb ik er last van gehad dat bij grote warmte de 2 helften van de doorgesneden spoorstaaf weer tot elkaar kwamen, met onverwachte effecten tot gevolg... Volgens mij heeft Martin (forumnaam Hookies) een spulletje dat hij in het ontstane gat doet om dit soort effecten tegen te gaan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: rail scheiding

Bericht door Wablo »

Steven,
Arco :!: :mrgreen: :mrgreen:
Bert


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: rail scheiding

Bericht door martinb »

Stukje dun styreen er tussen plakken met secondelijm en als het goed vastzit de restjes styreen eraf snijden waar het nodig is. Je plakt dus altijd eerst een net te groot rechthoekig stukje er tussen.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

robraak
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 aug 2008 13:46

Re: rail scheiding

Bericht door robraak »

zijn ook mensen die er lijm tussen doen



Marco_
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2014 07:17

Re: rail scheiding

Bericht door Marco_ »

Hier zijn toch kunststof raillasjes voor uitgevonden ?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: rail scheiding

Bericht door shoven »

Wablo schreef:Steven,
Arco :!: :mrgreen: :mrgreen:
Bert
:?: :?: :?:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3550
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: rail scheiding

Bericht door janiegein »

mijn ervaring met de openingen in de rails na het doorslijpen met een dremel is nihil wat betreft het overbruggen van de opening omdat ik de snede altijd diagonaal maak.
Het loopvlak van de wielen zal dan altijd hetzij aan de binnenzijde of aan de buitenzijde een draagvlak hebben en als dan de gleuf relatief breed is heeft dat ook geen invloed op het onverhoopt elkaar raken door uitzetting.
Ik heb op mijn baan met behoorlijk grote temperatuurverschillen te maken en heb nog nergens last van gehad.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onderwerp starter
Maarten1975
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42

Re: rail scheiding

Bericht door Maarten1975 »

Slimme tip, Jan.

Ga ik toepassen en dan slijpen met een dun diamant schijfje.


Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3550
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: rail scheiding

Bericht door janiegein »

wilde nog wel even de opmerking plaatsen dat zo mogelijk bij het diagonaal doorslijpen dit in de meest gebruikte rijrichting moet plaatsvinden.
waarbij de keuze is om dit in beide dan wel enkele spoorstaaf te doen en maak de snee van buiten naar binnen, dus als er in beide rails wordt geslepen dan altijd de punten naar elkaar.

en als extra waarschuwing:

zorg er wel altijd voor dat ontstane puntjes wat afgerond worden omdat als je met een doekje of iets dergelijks de rails later gaat poetsen deze puntjes dolken blijken te zijn en gegarandeerd bloed aan de vingers.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: rail scheiding

Bericht door jeepney »

Marco_ schreef:Hier zijn toch kunststof raillasjes voor uitgevonden ?
Zo denk ik er ook over, maar wellicht dat er voor Peco geen kunstof raillasjes zijn en/of men wil de scheidingen aanbrengen op een willekeurige plek van het railstuk.

Henk


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: rail scheiding

Bericht door evo »

Die zijn er wel van Peco (http://www.n-spoorstore.nl/rails-en-wis ... geisoleerd), maar doorslijpen is handig als je een raillasje vergeten bent, of als je later toch blokken aan gaat brengen in een baan.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

FidOo
Berichten: 5661
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: rail scheiding

Bericht door FidOo »

Midden in een flex-rails een kunststof raillasje zetten is best wel een kunst hoor!

ik slijp de volgende keer alles diagonaal zoals Janniegein uitgelegd heeft!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: rail scheiding

Bericht door Wim H »

Normaal zaag ik Peco 55 gewoon met de hand door (fijn ijzerzaagje). Het kost iets meer werk (minuutje of zo) maar je hebt veel meer controle over de zaagsnede. Geen probleem met warm worden van de rails of smeltend kunststof. Het enige echte nadeel is dat je moet zagen voordat je de rails legt. Dus wel goed plannen. Als ik er één vergeten ben en de rail is al vastgelijmd, pak ik de dremel/proxon met een flexibele aansluiting zodat ik toch haaks kan doorslijpen. De zaagsnede wordt dan wel iets groter.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: rail scheiding

Bericht door george »

Diagonale onderbrekingen gebruiken ze bij onze zuiderburen ook, getuige dit filmpje (nou ja, filmpje, 1u 47...).
Tussen minuten 8 en 9 komt het verschijnsel diverse malen in beeld. Zouden deze in twee richtingen te berijden zijn?


Groeten,

George
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: rail scheiding

Bericht door BenQ »

Moet je wel een flinke dremel voor hebben, vind het ook knap hoe ze die duiven hebben nagemaakt, kunnen nog vliegen ook. :lol:
In 2000 die rit ook gemaakt maar dan vanaf Parijs. Daarvoor met de TGV naar Parijs vanuit Zuid-Frankrijk, ergste waren de tunnels, knal op je oren, deed gewoon zeer.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie