servo's afregelen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

servo's afregelen

Bericht door dik »

ik heb een DR4024 digiservo daar op moet je simpel een servo af kunnen regelen staat er in de beschrijving maar helaas ,dat moet met een intellibox 2 gebeuren de beschrijving meermalen gelezen maar ik krijg de servo niet met de draaiknop niet in de juiste stand ,wie weet de oplossing.Dik



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

Hoi,

Ik kan je wel in de richting helpen:

1. check eerst of je de servo's met de TC2 kunt bedienen via de toetsen van de TC het handigst als je dat in een test opstelling test.
2. Druk op #Lok toets en kies 9999 geef enter ( return pijl). Doe dus net alsof 9999 een trein is die je wilt gaan besturen.
3. check of deze 9999 lok op 128 rijstappen staat ( dat is cruciaal 28 rijstappen gaat niet werken) Pas dus eventueel aan zie handleiding TC
4. Zorg dat alle F toetsen uitstaan ( geen led )
5. de draaiknop op 0
6. Kies de wissel die je wilt aanpassen en druk op de bijbehorende toets op je TC, de servo zal een keertje draaien!
7. Op de DR4024 zit een zwart knopje druk die eenmaal in en een rode led gaat branden
8. draai nu aan de draainkop van de TC ( best wel opendraaien want je gaat max 128 stappen zetten) de servo zal heel langzaam naar de juiste stand gaan. als dat bereikt is:
9. druk 1x op F1 led gaat aan druk nogmaals op f1 led gaat uit. De stand is opgeslagen
10. druk een keer op de draaiknop stand gaat weer naar nul
11. draai nu de andere kant op tot de gewenste stand en
12. druk 1x op f2 led gaat branden en druk kogmaals op f2 led gaat uit.
13. Druk op de zwarte schakelaar op de dr4024 rode led gaat uit
14. Klaar voor deze servo

Vervolg de stappen voor alle servo's.
Ik denk dat je probleem zit in lok 9999 en de 128 stappen.....die is heel belangrijk!

suc6


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

Re: servo's afregelen

Bericht door dik »

Hallo Erwin bedankt dit was het inderdaad 9999 dat had ik gedaan maar de 128 niet, omdat 128 stappen tussen haakjes stond dacht ik dat het vanzelf ging dus niet maar ik moet hem zeker wel terug zetten op 28 stappen .Groeten Dik



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

Dik,
Je kunt per Lok aangeven welke stappen en protocol maar je kunt natuurlijk ook alles weer op default 28 zetten als je klaar bent met instellen.

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

Re: servo's afregelen

Bericht door dik »

Hallo Erwin te voeg gejuicht de eerste servo ging prima ,maar toen ik 2 ging afregelen ging servo 1 ook vrolijk mee doen met het gevolg dat het een zooitje werd ,bij het afregelen moet de rode led toch branden ??.groeten Dik


Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: servo's afregelen

Bericht door george »

Ben je stap 13 uit de beschrijving van Edwin niet vergeten? M.a.w. brandde behalve de rode led voor servo 2 ook die voor servo 1?


Groeten,

George

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

De hele reeks uitvoeren voor elke servo. Als je twijfelt gewoon na de laatste stap nummer 13 ( rode led is weer uit). je hele systeem/tc even uitzetten en weer aan en dan voor servo 2 kiezen en de reeks vervolgen.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

Re: servo's afregelen

Bericht door dik »

Hallo Edwin bij 7 zwart knopje led aan, terwijl led aan is aan de knop draaien de servo draaid dat klopt .9 druk op F1 led gaat aan maar deze is toch nog aan ,of moet je hem aan het eind van 8 uitdrukken. Groeten Dik


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: servo's afregelen

Bericht door Maurits71 »

je vergeet 1 stap, na het afregelen moet je wel nog even het adres van de wissel programmeren, dan gaat ook automatisch de programmeer stand uit en kan je aan de 2e wissel beginnen.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: servo's afregelen

Bericht door Maurits71 »

EdwinB schreef:De hele reeks uitvoeren voor elke servo. Als je twijfelt gewoon na de laatste stap nummer 13 ( rode led is weer uit). je hele systeem/tc even uitzetten en weer aan en dan voor servo 2 kiezen en de reeks vervolgen.

aan en uit drukken want dan programmeer je de stand.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

Re: servo's afregelen

Bericht door dik »

Hallo allemaal ik ben bang dat het probleem bij de 4024 is op plaats 1 kan ik allebij de servo's prima afregelen te kijken of ze goed zijn maar als ik een servo op plaats 2 zet gaat het fout als ik dan 2 wil afregelen gaat hij met servo 1 aan de gang, of het moet aan de intellibox2 liggen? .Dik



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

Dik,

Ik begrijp dit niet "op plaats 1 kan ik allebij de servo's prima afregelen te kijken of ze goed zijn maar als ik een servo op plaats 2 zet gaat het fout als ik dan 2 wil afregelen gaat hij met servo 1 aan de gang" kun je miscchien precies omschrijven wat je doet?

De instellingen worden niet in de servo zelf opgeslagen maar in de 4024 zelf dus per aansluitpoort 1,2,3,4
Laatst gewijzigd door EdwinB op 26 apr 2015 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

Even een test opzet voor je.

Sluit 4 servo's aan op de 4024, kun je deze via de TCII allemaal bedienen? laat het weten als dat zo is dan gaan we verder kijken


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

Re: servo's afregelen

Bericht door dik »

Hallo Edwin 4 servo's aangesloten en er beweegt er maar 1 en dat is de servo op plaats 1 van 1 tot 4 drukken alleen 1 beweegt, ik heb ze allemaal steeds een plaatje opgeschoven de servo's zijn goed Dik



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

OK, dat is vreemd. Want als je de eerste wissel in hebt geprogrammeerd op de 4024 dan moeten de anderen automatisch een volgnummer hebben. Dus als je de servo op poort 1 , wissel 1 en hebt gemaakt dan dan is poort 2 wissel 2 etc.

Doe eens deze test dan kunnen we zien of de nummering en afhandeling van de TC met de 4024 kloppen. We gaan de servo op poort 1 van de 4024 wisselnummer 4 geven ( dan worden de 2,3,4e servo wissel 5,6,7)
1. sluit de 4024 aan en met 4 servo's
2. Bedien op de TCII de knop die hoort bij wisselnummer 4
3. set de 4024 in programmeer stand ( rode led brand)
4. Bedien nogmaals op de TCII de knop die hoort bij wisselnummer 4
5.Rode led op 4024 gaat automatisch uit
6. bedien op de TCII wisselnummers 4,5,6,7, en kijk of ze werken.

suc6


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

Re: servo's afregelen

Bericht door dik »

Hallo Edwin ik ben vanaf het begin begonnen 1-4 bij 1 bleef de rode led knipperen de servo vervangen en toen van 1 tot 4 draaiden ze keurig de 1 een grotere slag als de andere maar dat moet ik dan nog afregelen ik hoop dat dat goed gaat je hoort nog wel tot zover bedankt voor je tijd die je er ingestoken heb .Groeten Dik ( misschien uitgerust )



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

Mooi! Daar is dit forum voor....:D


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

Re: servo's afregelen

Bericht door dik »

Hallo Edwin het is toch niet zo simpel 2 blijft een probleem geven met afregelen ik krijg de slag niet blijvend afgeregeld hij blijft te groot ik heb de overbrenging van de wissel naar de servo zo dicht mogelijk naar de as gezet dan loop hij iets te ver door maar daar heeft de wissel geen last van ( komt tijd komt raad ) .Ik had eerst Kato wissels die begonnen naar een paar jaar problemen te geven nu ben ik ze aan vervangen door Peko wissels in het schaduwstation daar zijn nog 3 Kato wissels welke door een MDD van Rosoft bedient worden deze wissels hebben het nr 5 tot 7 kan dat soms het probleem zijn en verder ik rij met koploper .Groeten Dik



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

Dik,

Nog een paar tips voor het afregelen.

Als je bij stap 7 bent dan moet wissel 2 als het rode ledje van de 4024 gaat branden in de middenstand gaan staan. Dus als je hem onder de baan hebt dan moet hij recht naar boven wijzen. Is dat niet zo haal dan even de hendel los zonder de servo radartjes te verdraaien en positioneer hem precies in het midden. Zet je wisseltongen ook in het midden ( ik doe er meestal even aan beide zijden een kartonnetje tussen. Steek het verenstaal of wat je dan ook gebruikt door het wisselgaatje. De servo en de tongen staan dus nu "neutraal". Kartonnetjes weghalen.
Vervolg dan met stap 9 en ga stapje voor stapje afregelen, als de tong exact aan de rails ligt geef dan nog twee stapjes extra voor druk. Daarna f1 aan en uit en door naar stap 10 en verder.

Suc6


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

Re: servo's afregelen

Bericht door dik »

Hallo Edwin als ik de servo even van de 4024 af haalt beweeg hij even maar met de knop geen mm. Groeten Dik



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

Kun je wissel 2/servo 2 wel gewoon bedienen in normaal treinbedrijf? Dus gaat hij om als je de bijbehorende toets op de TCII bedient?


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

Re: servo's afregelen

Bericht door dik »

Hallo Edwin wissel 1 werkt goed als ik op toets 1 drukt ,drukt ik op 2 voor wissel 2 dat gaat wissel 1 ook ik weet het verder ook niet meer .Groeten Dik



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

Dat is niet OK, neem contact op met Digikeijs lijkt mij. DR4024 lijkt kuren te hebben.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
dik
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 mei 2014 12:43

Re: servo's afregelen

Bericht door dik »

Hallo Edwin of de TC2 het testprogramma van koploper gestart voor die wissels eerst 1 het simbool ging netjes heen en weer maar de wissel niet op het knopje gedrukt led rood op 1 van de tc2 gedrukt en de servo ging mee zo ook met servo 2 het gaat al bijna een 1uur goed dus duimen maar het blijft vreemd .Groeten Dik



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: servo's afregelen

Bericht door EdwinB »

Kijk toch weer een stapke verder... :D


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Plaats reactie