Hoe stopplaats maken op mijn digitale baan?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
keesje
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2009 18:08

Hoe stopplaats maken op mijn digitale baan?

Bericht door keesje »

Hallo,
Ik heb een vraag over mijn nieuwe digitale baan, die ik nu aan het maken ben. Misschien is de vraag wel erg dom/simpel, maar van digitale banen heb ik nog niet veel kaas gegeten. Ik heb namelijk altijd analoog gereden, maar ik heb sinds 2 maanden van mijn echtgenoot de digitale startset van Fleischmann Picollo 937181 met de multi MAUS gekregen. Die ben ik nu aan het uitbereiden tot een baan van 2500m/m x 1000m/m. Dat is nu bijna gereed, en nu wil ik de treinen op twee plaatsen laten stoppen bij twee stations. Bij de analoge baan maakte ik in de rails een onderbreking en d.m.v. een enkel polig schakelaartje op een centraal bedieningspaneel, bediende ik de stopplaats. Mijn vraag is nu kan ik dit zo ook uitvoeren bij mijn digitale baan? Of moet ik hier iets anders voor aanschaffen, of kan die ook via de multi Maus? Wie zou mijn hierover kunnen informeren. Het liefste zie ik het op een schetsje of schematekening uitgelegd hebben. Het klinkt in de oren van de echte digitale freaks, misschien allemaal erg dom/simpel. Maar als iemand me hiermee zou kunnen helpen dan ben ik daar zeer mee geholpen.
Ik zie jullie reactie graag tegemoet.
groetjes Bert,L


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hoe stopplaats maken op mijn digitale baan?

Bericht door Jeroen »

Nou, ik rijd al een poosje digitaal, maar dit is ook voor mij nog een heikel punt. Ik wil het zo organiseren dat enkel de stoptreinen afremmen, stoppen en weer optrekken terwijl de rest van de treinen max blaf door het station heen dendert.

Ik weet dat het met Koploper etc. kan, maar daar is mijn baan nou niet echt bepaald op voorbereid.

Dus als iemand iets weet, shoot!


Afbeelding

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hoe stopplaats maken op mijn digitale baan?

Bericht door dentheo »

keesje schreef:Dat is nu bijna gereed, en nu wil ik de treinen op twee plaatsen laten stoppen bij twee stations. Bij de analoge baan maakte ik in de rails een onderbreking en d.m.v. een enkel polig schakelaartje op een centraal bedieningspaneel, bediende ik de stopplaats. Mijn vraag is nu kan ik dit zo ook uitvoeren bij mijn digitale baan?

Het werkt, maar het stoppen is bruusk...

Maar als je manueel rijdt en stopt, dan heb je geen onderbrekingen nodig , een gestopte digitale lok blijft wel staan als je met de andere gaat rijden...



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
keesje
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2009 18:08

Re: Hoe stopplaats maken op mijn digitale baan?

Bericht door keesje »

Ik weet als je meerdere treinen op de digitale baan hebt lopen. Dat je iedere trein afzonderlijk kunt laten stoppen. Maar op mijn analoge baan gebruik ik de schakelaar om de treinen bij een station te laten stoppen. Maar de dezelfde schakelaar gebruik ik ook om de seinen te bedienen.
Ik weet niet of dit kan met de multiaMaus ook kan :?: Ik weet nu dat het wel met de schakelaar mogelijk is, zij het wel bruuks, het bruuks hangt natuurlijk wel van de snelheid af. :roll:


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hoe stopplaats maken op mijn digitale baan?

Bericht door shoven »

Wat jij wilt kan volgens mij niet met de Multimaus.
Het ding kan commando's geven richting locs/wissels, maar daarmee houdt het een heel eind op. De MM weet bijv. niet of jouw trein een stoptrein is of niet.

Voor wat jij wilt is het simpelst om Koploper o.i.d. te gaan gebruiken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Re: Hoe stopplaats maken op mijn digitale baan?

Bericht door Wim Ros »

Nou het kan dus wel. Daar heeft Roco en ook Lenz een remmodule voor die je aansluit op een booster, dan heb je een zogenaamde rembooster. Nu ga je net als in je analoge baan, stopplaatsen maken. Maar die schakel je nu niet spanningsloos maar die schakel je om op de rembooster. De decoder herkend dit signaal en zal netjes afremmen, de lampjes blijven netjes branden, evenals de functies. Wegrijden, is weer terugschakelen op de normale digitale spanning uit de Multi-Maus.

Uhlenbrock heeft een goedkopere oplossing een remmodule en booster in een, voor onderde 100,-- eurie. Kijk voor meer details naar de Power 4 booster.
De goedkoopste en gemakkelijkste oplossing is en blijft via stroomdetectie/terugmelders en de PC met koploper.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hoe stopplaats maken op mijn digitale baan?

Bericht door Jeroen »

De goedkoopste en gemakkelijkste oplossing is en blijft via stroomdetectie/terugmelders en de PC met koploper.
I know, de volgende baan die ik ga maken wordt absoluut een Koploperbaan. Ik ga dit eens bekijken....toch wel fijn dat dit kan. Ik neem aan dat je dan zelf het 'sein op rood moet zetten' (= in deze dus de remmodule vertellen dat je 'm wilt gaan gebruiken). Dat ding weet natuurlijk niet wat voor treinen langs komen.


Afbeelding

Wim Ros

Re: Hoe stopplaats maken op mijn digitale baan?

Bericht door Wim Ros »

Jeroen, je kunt het zo aansluiten gelijk een bloksysteem. Dus zo dat de trein het sein van het achterligende blok op onveilig zet. En als de trein uit het blok is het sein weer op veilig zet. Dat is veel bedrading en veel relais aansluiten, kostenplaatje 'veel euries'
Welke trein er in de rembooster sectie komt maakt niet uit het is een algemeen stopcommando wat de rembooster uitzend.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hoe stopplaats maken op mijn digitale baan?

Bericht door Jeroen »

Precies wat je zegt, Wim: veel Euries en remmen is remmen voor zo'n booster, ongeacht welke trein er in dat 'remblok' zit. Ik ga toch eens studeren of ik de baan alsnog niet door Koploper kan laten aansturen. En anders moet ik niet gaan zitten slapen achter die ECoS en elke keer als er zo'n knalrood stoptreintje uit de tunnel opduikt hem op een bepaald punt de remming in laten zetten. Zoals een echte machinist dus......:)

Thanks for the advice!


Afbeelding
Plaats reactie