(Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

(Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door erik-n-fan »

Allen. Ik heb nog 0.0 ervaring met het automatisch koppelen / ontkoppelen. Na zoekacties zie ik een paar mogelijkheden:
- Ontkoppelrails
- Herpa Dapol aanpak als ontkoppelaar
- Zelfbouw

Maar nu is mijn eerste vraag: ik wil gewoon altijd ontkoppelen als de lok voorbij een bepaald punt rijdt. De wagons dienen dan te blijven staan zodat ze opgepikt kunnen worden door een andere loc. Dit is schaduwstation werk zeg maar.

Heeft iemand tips over hoe ik een constructie kan maken dat de loc eroverheen kan rijden maar de wagons vervolgens worden afgekoppeld (al langzaam rijdend). Mijn eerste experiment met een schuin / gebogen plastic plaatje verloopt nog niet echt succesvol omdat de wagons niet ontkoppelen. Ik gebruik standaard koppelingen op het moment trouwens.

Thanx!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door spoor65 »

Begrijp ik het goed dat je de wagons wilt ontkoppelen tijdens het (langzaam) rijden?

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4639
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door Hoontje »

Magneet tussen de spoorstaven en een magneet op de koppeling van het te ontkoppelen trein deel? Als deze elkaar afstoten, gaat de koppeling omhoog en ontkoppelen de.
maar als je dan nog een beweging hebt, dan werkt dat niet. De trein delen zijn ongeremd en zullen door rollen...

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door erik-n-fan »

Maar wat voor soort constructie is handig? Kijk een plasticje wat omhoog duwt en de wagons loskoppeld kan al voldoende rem zijn om hem op zijn plek te houden. Ik wil gewoon in mijn schaduwstation opstelling geen ingewikkelde constructies en geen extra stopsecties e.d. om ontkoppelaars exact op 1 vaste plek 2 koppelingetjes te lichtten. De trein zal erg langzaam rijden over een ontkoppelpunt en doorkruipen tot 10 of 15 cm verder. Daar pas stoppen. Dan kan aan de andere kant een lok hem oppikken en hem terugrijden de baan op. That's the plan...


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door Dompie »

Waarom ga je een visueel interessant spektakel als automatisch ontkoppelen en een andere loc weer laten koppelen wegstoppen in een schaduwstation terwijl het heel veel actie levert. Ik zou dat op mijn station gaan doen. Als je de diverse video's op JoeTroep ziet, is dat een zeer fraai gezicht.

Op het 1zu160 forum moet je maar eens goed rondkijken want daar staat zeer veel over dit onderwerp geschreven.

Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door erik-n-fan »

Ik zal straks eens kijken! Bedankt!

Begrijp me goed, 1 deel zal in schaduwstation gebeuren het andere omlopen ed zal juist zichtbaar zijn! Dat zichtbare deel is wat knutselen en finetunen maar moet lukken. De kunst is om in het schaduwstation hetzelfde te doen voor minder geld en 100% betrouwbaar. In de echte wereld vind omlopen ook aan beide zijden van de treindienst plaats! ;)


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door erik-n-fan »

Dompie schreef:Waarom ga je een visueel interessant spektakel als automatisch ontkoppelen en een andere loc weer laten koppelen wegstoppen in een schaduwstation terwijl het heel veel actie levert.
...
Groetjes
Johan
Het is erg leuk om mijn eigen oude berichten soms terug te lezen vanuit een vers perspectief!
Johan, je hebt helemaal gelijk! Dit moet gewoon zichtbaar zijn! Ik heb zelfs al mijn schaduwstation plannen geannuleerd en ga alleen nog voor zichtbaar spoor. Uiteraard een ruim opstelterrein en lok/treinstel onderhoudsplaats als zichtbare variant van het schaduwstation.

Op dit moment ben ik met het dapol systeem bezig en dit bevalt!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door erik-n-fan »

Weer een paar maanden later.

Dapol (http://www.dapol.co.uk/) Coupling systems voor N. Het kost een paar euro maar dan heb je ook wel wat. De koppelingen zijn eenvoudig te vervangen en een magneet tussen de sporen is zichtbaar te plaatsen of met wat eigen werk ook verzonken te plaatsen / een alternatieve ontkoppel magneet te plaatsen.

1 MEGA probleem heb ik gehad. Mijn wagons rollen zo soepel dat het metaal in de draaistellen van de wagons naar het midden van de magneet wordt getrokken. Dus na het ontkoppelen herplaatst de wagon zich vrolijk zodat hij midden op de magneet staat. Niet zo realistisch en met een beetje pech is de wagon weer gekoppeld :(

Oplossing: Schuursponsje! Klein stukje afknippen en in het draaistel / onder de as zetten en klaar. Ik ga hem nog grijs/zwart maken en fixeren met klein druppeltje lijm. Maar door op deze manier 1 as iets te remmen trekt de wagon niet meer over de magneet en blijft staan waar hij hoort. Bovendien voorkomt dit het per ongeluk ontkoppelen van wagons bij het rijden over de magneet omdat er trekkracht blijft op de koppeling tussen lok en wagon.

Super goedkoop en werkt perfect!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door Debvd »

erik-n-fan schreef:Weer een paar maanden later.

Dapol (http://www.dapol.co.uk/) Coupling systems voor N. Het kost een paar euro maar dan heb je ook wel wat. De koppelingen zijn eenvoudig te vervangen en een magneet tussen de sporen is zichtbaar te plaatsen of met wat eigen werk ook verzonken te plaatsen / een alternatieve ontkoppel magneet te plaatsen.

1 MEGA probleem heb ik gehad. Mijn wagons rollen zo soepel dat het metaal in de draaistellen van de wagons naar het midden van de magneet wordt getrokken. Dus na het ontkoppelen herplaatst de wagon zich vrolijk zodat hij midden op de magneet staat. Niet zo realistisch en met een beetje pech is de wagon weer gekoppeld :(

Oplossing: Schuursponsje! Klein stukje afknippen en in het draaistel / onder de as zetten en klaar. Ik ga hem nog grijs/zwart maken en fixeren met klein druppeltje lijm. Maar door op deze manier 1 as iets te remmen trekt de wagon niet meer over de magneet en blijft staan waar hij hoort. Bovendien voorkomt dit het per ongeluk ontkoppelen van wagons bij het rijden over de magneet omdat er trekkracht blijft op de koppeling tussen lok en wagon.

Super goedkoop en werkt perfect!
Hoi Erik,

Dit klinkt als omgekeerd...probeer juist alles so soepel mogelijk te laten lopen, maar op deze manier ga je omgekeerde doen....wordt zwaarder voor de loks.

of mis ik iets ?

Vindt deze oplossing overigens erg interessant ..

Bjorn



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door erik-n-fan »

Bjorn, voor deze koppelingen is het noodzakelijk dat je wagons gewoon "stilstaan" boven de magneet. Sommige merken zijn blijkbaar meer plastic en staan af fabriek gewoon stil, sommige type zwaardere wagons (tankwagen bijv) ook. Maar de fleischmann schuifwand wagons van licht plastic met 2 metalen assen... die schuiven als een jojo naar het midden van de magneet. Juist die wagons rem ik dus met een beetje schuim achter de as.

Ik wil elke wagon in mijn trein los kunnen ontkoppelen (timesaver puzzeltje). Als je een lange sleep wagons hebt die je af/aan-koppelt dan is de rolweerstand al veel groter dan bij een losse wagon. Dan speelt dit probleem niet of nauwelijks denk ik. Waterpas zijn van de ondergrond is dan genoeg om de sleep te laten stilstaan.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door Debvd »

Hoi Erik,

Kan je het dan niet afvangen door geen metalen assen te gebruiken...aan de andere kant is dan ook een heel vervangingsverhaal.

Maar als je de magneet aan en uit kan zetten dan speelt het toch maar een fractie ?


Heb je hier toevallig al een filmpje van gemaakt??

Ben namelijk aan het kijken over hoe ik makkelijk koppelen en los kan koppelen...zonder een electrische koppeling alleen op de loc

mvg Bjorn


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: (Altijd) automatisch rijdend ontkoppelen

Bericht door martindomburg »

Hoi

Ik.gebruik servos en een peco ontkoppelstukje als ontkoppelaar. Via een getimede actie in iTrain laat ik de ontkoppeling uitvoeren.

Zal binnenkort eens een filmpje maken ervan. Heb laats wel een automatische krois koppeling met succes toegepast maar dat vergt preciese positionering van de koppeling en niet zo soepel bewegende rijtuigen :mrgreen:

Das niet zo handig

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie