Mini Gremberg
Re: Mini Gremberg
Modelbouw Vakwerk .
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Re: Mini Gremberg
Mooi hoor. Ik zag dat de panto's op en neer kunnen bewegen. Hoe heb je dat gemaakt?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Mini Gremberg
Ja daar ben ik ook wel heel benieuwd naar!shoven schreef:Mooi hoor. Ik zag dat de panto's op en neer kunnen bewegen. Hoe heb je dat gemaakt?
Re: Mini Gremberg
Ook ik zat daar met
naar te kijken,
Een prachtig stukje modelspoorwegbouw.
En ja graag uitleg hoe jullie dit in elkaar hebben weten te zetten, en hoe die panto`s zo kunnen werken.
mvg
Freddy

Een prachtig stukje modelspoorwegbouw.
En ja graag uitleg hoe jullie dit in elkaar hebben weten te zetten, en hoe die panto`s zo kunnen werken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Mini Gremberg
Die panto's ben ook ik echt benieuwd naar.
Super er echt geweldig uit.
Grtz.
Peter
Super er echt geweldig uit.
Grtz.
Peter
Re: Mini Gremberg
Hallo,
De stroomafnemers kunnen op en neer bewegen door gebruik van 'geheugen-draad'. Geheugendraad is vooral bekend dankzij Jacques Le Plat: op zijn website kan je meer info vinden http://users.skynet.be/pro-rail/_privat ... cafam2.htm
Door spanning op deze draad te steken, krimpt deze. Zo kunnen we de pantograaf naar beneden trekken. Het voordeel is dat deze constructie niet veel plaats in neemt, en zo wel in een N-loc past.
Het nadeel is dat bij onder spanning brengen, deze draad wel warm wordt. Daarom wordt deze draad door een isolerend teflon hulsje gevoerd (ook verkrijgbaar bij J Le Plat), zodat de warmte niet afgegeven wordt (en de draad zijn functie verliest) en ook omdat deze warmte de loc-kap niet vervormd.
Dit onder spanning zetten zorgde tevens voor een ander probleem: de functie-uitgangen van de meeste N-decoders konden deze belasting niet aan! Enkel met de D&H decoders lukte het om de stroomafnemers in beweging te krijgen.
Niet alle elocs zijn voorzien van dit systeem: bij de omgebouwde locs is maar één panto functionerend.


Groeten,
Dries
De stroomafnemers kunnen op en neer bewegen door gebruik van 'geheugen-draad'. Geheugendraad is vooral bekend dankzij Jacques Le Plat: op zijn website kan je meer info vinden http://users.skynet.be/pro-rail/_privat ... cafam2.htm
Door spanning op deze draad te steken, krimpt deze. Zo kunnen we de pantograaf naar beneden trekken. Het voordeel is dat deze constructie niet veel plaats in neemt, en zo wel in een N-loc past.
Het nadeel is dat bij onder spanning brengen, deze draad wel warm wordt. Daarom wordt deze draad door een isolerend teflon hulsje gevoerd (ook verkrijgbaar bij J Le Plat), zodat de warmte niet afgegeven wordt (en de draad zijn functie verliest) en ook omdat deze warmte de loc-kap niet vervormd.
Dit onder spanning zetten zorgde tevens voor een ander probleem: de functie-uitgangen van de meeste N-decoders konden deze belasting niet aan! Enkel met de D&H decoders lukte het om de stroomafnemers in beweging te krijgen.
Niet alle elocs zijn voorzien van dit systeem: bij de omgebouwde locs is maar één panto functionerend.


Groeten,
Dries
Re: Mini Gremberg
Fantastisch! erg mooi! 

Gr. Gerhard
Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Re: Mini Gremberg
Dries,
Bedankt voor de uitleg!
Je schrijft dat de meeste decoders de stroom benodigd voor de geheugendraad niet aankunnen. Hoe groot is deze stroom dan?
Waarden tot 1A zijn redelijk gangbaar. Heeft de geheugendraad meer nodig?
Ziet er gewoon erg gaaf uit. Zou je eens wat detail foto's kunnen plaatsen van een lok, misschien ook van het binnenwerk. Zou geweldig zijn.
Bij voorbaat dank!
Grtz.
Peter
Bedankt voor de uitleg!
Je schrijft dat de meeste decoders de stroom benodigd voor de geheugendraad niet aankunnen. Hoe groot is deze stroom dan?
Waarden tot 1A zijn redelijk gangbaar. Heeft de geheugendraad meer nodig?
Ziet er gewoon erg gaaf uit. Zou je eens wat detail foto's kunnen plaatsen van een lok, misschien ook van het binnenwerk. Zou geweldig zijn.
Bij voorbaat dank!
Grtz.
Peter
Re: Mini Gremberg
Hallo,
Hier een foto van het binnenwerk van een loc, namelijk de 155 van Minitrix:

Bovenaan het chassis: door de contactproblemen met de NEM-stekkers van Minitrix werd deze stekker uitgebouwd en werd de D&H DH10A decoder op de printplaat gesoldeerd. Ook de contactopname naar de draaistellen werd vervangen.
Onderaan zien we de kap: Links loopt de geheugendraad net voor de schroef door de kap naar de arm van de pantograaf, rechts zit de geheugendraad vast aan het metalen plaatje van de andere panto. Goed te zien is dat de geheugendraad door een isolerend buisje loopt. Door middel van spoeldraad is de geheugendraad electrisch verbonden met een functie-uitgang van de decoder, de andere draad met de massa.
Peter,
De meeste decoders kunnen inderdaad 1A aan: hiermee wordt een gezamenlijke belasting van de decoder wordt bedoeld. De geheugendraad wordt aangesloten op een functie-uitgang, en deze kunnen meestal 150 mA aan, wat hiervoor duidelijk te weinig was.
De stroom opgenomen door de geheugendraad verschilt naargelang de inbouw (het blijft steeds trail and error!), maar schommelt meestal tussen de 200 en 250 mA. De test met een Kühn N045-decoder mislukte dus ook. Na wat zoeken, zagen we dat de D&H decoders 2 uitgangen hadden die 300 mA aankonden. Dus deze werden besteld, en na aansluiten lukte het met deze decoders wel!
Hier nog een foto van de 155 op de baan:

Naast het inbouwen van de decoder, het verbeteren van de stroomafname via de draaistellen en het inbouwen van de geheugendraad, werd de loc ook ontdaan van de nummers en de 'DB Cargo' logo's. Er werden nieuwe nummers aangebracht en logo's van 'Railion DB Logistics' (TL-Decals), het logo op de neus werd zelfgemaakt. De pantografen werden vervangen door eenbeens-exemplaren om volgende voorbeeld te bekomen:

Groeten,
Dries
Hier een foto van het binnenwerk van een loc, namelijk de 155 van Minitrix:

Bovenaan het chassis: door de contactproblemen met de NEM-stekkers van Minitrix werd deze stekker uitgebouwd en werd de D&H DH10A decoder op de printplaat gesoldeerd. Ook de contactopname naar de draaistellen werd vervangen.
Onderaan zien we de kap: Links loopt de geheugendraad net voor de schroef door de kap naar de arm van de pantograaf, rechts zit de geheugendraad vast aan het metalen plaatje van de andere panto. Goed te zien is dat de geheugendraad door een isolerend buisje loopt. Door middel van spoeldraad is de geheugendraad electrisch verbonden met een functie-uitgang van de decoder, de andere draad met de massa.
Peter,
De meeste decoders kunnen inderdaad 1A aan: hiermee wordt een gezamenlijke belasting van de decoder wordt bedoeld. De geheugendraad wordt aangesloten op een functie-uitgang, en deze kunnen meestal 150 mA aan, wat hiervoor duidelijk te weinig was.
De stroom opgenomen door de geheugendraad verschilt naargelang de inbouw (het blijft steeds trail and error!), maar schommelt meestal tussen de 200 en 250 mA. De test met een Kühn N045-decoder mislukte dus ook. Na wat zoeken, zagen we dat de D&H decoders 2 uitgangen hadden die 300 mA aankonden. Dus deze werden besteld, en na aansluiten lukte het met deze decoders wel!
Hier nog een foto van de 155 op de baan:

Naast het inbouwen van de decoder, het verbeteren van de stroomafname via de draaistellen en het inbouwen van de geheugendraad, werd de loc ook ontdaan van de nummers en de 'DB Cargo' logo's. Er werden nieuwe nummers aangebracht en logo's van 'Railion DB Logistics' (TL-Decals), het logo op de neus werd zelfgemaakt. De pantografen werden vervangen door eenbeens-exemplaren om volgende voorbeeld te bekomen:

Groeten,
Dries
Re: Mini Gremberg
kan je nog even naar de linkjes kijken, ik zie alleen vraag tekentjes



Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Mini Gremberg
Voordat iedereen enthousiast zijn loc wil ombouwen, er zit helaas een enorme domper op dit project voor nieuwe gebruikers van geheugendraad
.
Lees eea op deze site goed door http://users.skynet.be/pro-rail/_privat ... afam00.htm
Buitengewoon jammer dat geheugendraad niet meer wordt geleverd, het was een perfecte oplossing voor een aantal uitdagingen. De kans dat een andere fabrikant dit draad gaat leveren is zo goed als uitgesloten ivm patenten.

Lees eea op deze site goed door http://users.skynet.be/pro-rail/_privat ... afam00.htm
Buitengewoon jammer dat geheugendraad niet meer wordt geleverd, het was een perfecte oplossing voor een aantal uitdagingen. De kans dat een andere fabrikant dit draad gaat leveren is zo goed als uitgesloten ivm patenten.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Mini Gremberg
Jouw brug is mooi gemaakt, maar, voor zover ik het met behulp van de foto's en film kan beoordelen, heeft de brug onvoldoende ruimte voor een eigen motor met daarbij overbrengingen en assen. Dus moet je dat onder tafel doen. Omdat je daar geen ruimtebeperkingen hebt zou je de methode zoals in printers gehanteerd werd kunnen proberen.
Ik heb mij altijd verbaasd over inktjet printers en daarvoor matrixprinters en letterwielprinters die A3 liggend met pinfeed konden verwerken. Opvallend was dat het teken altijd exact op dezelfde hoogte werd geprint. Als je dan gaat kijken naar de kop, zie je dat deze over naar verhouding zeer dikke stangen glijdt. De brug met de printerkop wordt heen en weer bewogen met een staaldraad over een poelie. De poelie zit op de as van een stappenmotor. Wat je zou kunnen doen is proberen of je zo'n oude printer op de kop kunt tikken en het aandrijfwerk gebruiken voor je brug.
Ik weet niet of dit gaat werken, het is ook maar "een" oplossing die me zo te binnen schiet.
Groeten,
Joop
Ik heb mij altijd verbaasd over inktjet printers en daarvoor matrixprinters en letterwielprinters die A3 liggend met pinfeed konden verwerken. Opvallend was dat het teken altijd exact op dezelfde hoogte werd geprint. Als je dan gaat kijken naar de kop, zie je dat deze over naar verhouding zeer dikke stangen glijdt. De brug met de printerkop wordt heen en weer bewogen met een staaldraad over een poelie. De poelie zit op de as van een stappenmotor. Wat je zou kunnen doen is proberen of je zo'n oude printer op de kop kunt tikken en het aandrijfwerk gebruiken voor je brug.
Ik weet niet of dit gaat werken, het is ook maar "een" oplossing die me zo te binnen schiet.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Mini Gremberg
Dit draadje ligt al enige tijd stof te verzamelen. Het baantje 'mini-Gremberg' momenteel ook, want ik had enige maanden geleden de bovenleiding grotendeels verwijderd om een stevigere versie op te hangen. Deze is tot op heden nog niet vervangen wegens andere bezigheden.
Zoals eerder reeds gemeld ben ik ook nog steeds niet tevreden over de werking van de 'Schiebebühne': deze is dus momenteel ook uitgebouwd en wacht nog op een verbeterde aandrijving. Een aandrijving van een A3-printer zou inderdaad interessant zijn, maar momenteel heb ik er nog geen gevonden.
Joop heeft inderdaad gelijk over de geheugendraad: die wordt niet meer geproduceerd. Een alternatief is er voorlopig niet. Gelukkig hebben we nog een kleine voorraad om nog enkele locs om te bouwen.
Binnenkort zal ik me nog eens bezighouden met het baantje terug op punt te stellen (bovenleiding, rolbrug, fiddle-yard...)
In de tussentijd kan ik jullie wel nog wat verblijden met foto's.
Hier alvast de 2820 (omgespoten Arnold 186) die klaarstaat om de NMBS-locs 1881 en 1912 (omgenummerde Hobbytrain-modellen) over te brengen naar België:

Links achter op de foto is nog een rangeerdiesel 294 te zien: dit is een omgenummerde Roco, voorzien van brandende koplichten en van balustrades (van Kuswa) op de zijkanten.
Groeten,
Dries
Zoals eerder reeds gemeld ben ik ook nog steeds niet tevreden over de werking van de 'Schiebebühne': deze is dus momenteel ook uitgebouwd en wacht nog op een verbeterde aandrijving. Een aandrijving van een A3-printer zou inderdaad interessant zijn, maar momenteel heb ik er nog geen gevonden.
Joop heeft inderdaad gelijk over de geheugendraad: die wordt niet meer geproduceerd. Een alternatief is er voorlopig niet. Gelukkig hebben we nog een kleine voorraad om nog enkele locs om te bouwen.
Binnenkort zal ik me nog eens bezighouden met het baantje terug op punt te stellen (bovenleiding, rolbrug, fiddle-yard...)
In de tussentijd kan ik jullie wel nog wat verblijden met foto's.
Hier alvast de 2820 (omgespoten Arnold 186) die klaarstaat om de NMBS-locs 1881 en 1912 (omgenummerde Hobbytrain-modellen) over te brengen naar België:

Links achter op de foto is nog een rangeerdiesel 294 te zien: dit is een omgenummerde Roco, voorzien van brandende koplichten en van balustrades (van Kuswa) op de zijkanten.
Groeten,
Dries
Re: Mini Gremberg
Hoi Dries,
Heerlijke plaatjes
Zou je qua bovenleiding ook jou ervaringen / bevindingen willen delen aub?
Er zijn er hier een paar aan toe (o.a. mijzelf) die de ideale manier van zelf bouwen aan het uitvissen zijn
Bijv in jou draadje of hier?
Mvg,
Ad
Heerlijke plaatjes

Zou je qua bovenleiding ook jou ervaringen / bevindingen willen delen aub?
Er zijn er hier een paar aan toe (o.a. mijzelf) die de ideale manier van zelf bouwen aan het uitvissen zijn
Bijv in jou draadje of hier?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Mini Gremberg
Die bewegende panto's zijn echt geweldig!
Zou je een close-up foto willen maken van de roco 294. Ik ben benieuwd naar de verlichting. Wil dat zelf nl ook gaan inbouwen bij deze type loks.
alvast bedankt
Zou je een close-up foto willen maken van de roco 294. Ik ben benieuwd naar de verlichting. Wil dat zelf nl ook gaan inbouwen bij deze type loks.
alvast bedankt
Re: Mini Gremberg
Ad,
De eerste poging tot bovenleiding werd verwezenlijkt met 0,2mm fijne wikkeldraad van een spoel. Deze draad werd opgespannen en vastgezet met een drupje secondenlijm aan de masten. Deze was zo fijn dat ze amper te zien was met het blote oog.

Nadeel was natuurlijk dat het zeer broos was. Na een deelname aan een modelspoorexpo was een gans gedeelte gesneuveld (een stroomafnemer blijft haperen en trekt een deel kapot, transport...).
Een tweede poging bestond uit de rijdraad over de Schiebebühne te maken uit dezelfde draad, maar nu uit twee om elkaar gevlochten stuks. Voor de andere stukken werd rijdraad van Viessman gebruikt. Dit gaf het mooiste resultaat. Echter zijn bij sommige locs de veren in de stroomafnemers te sterk en drukken ze steeds de rijdraad omhoog. Daarom werd besloten een derde poging te wagen.
De derde poging bestond uit het opspannen van 0,4mm dikke rijdraad van Sommerfeldt (nr 089). Maar dit bleek dan weer te stroef.
Ik denk dat ik zal teruggrijpen naar poging 2 en de stroomafnemers op de locs voorzien van een stop, zodat ze de rijdraad niet meer omhoog kunnen drukken.
Voor Joost is hier de 294 249-8:

Boven de voettreden zijn de draden van de verlichting te zien.Het was een gans karwei om de leds en de decoder in deze loc te krijgen. De kap is immers in metaal en er is enkel plaats in de cabine voor een decoder. Ondertussen bestaan er al kleinere decoders, waardoor de ombouw heden eenvoudiger zou moeten zijn. Op de foto is te zien dat de cabine zelfs nog wat schuin staat door de grootte van de decoder.
De loc werd zoals zijn grote voorbeeld ontdaan van de 'DB-Cargo'-beschriftiging, hernummerd en voorzien van zijdelingse relingen. Een volgende stap zal het aanbrengen van remslangen en een automatische rangeerkoppeling zijn:

Groeten,
Dries
De eerste poging tot bovenleiding werd verwezenlijkt met 0,2mm fijne wikkeldraad van een spoel. Deze draad werd opgespannen en vastgezet met een drupje secondenlijm aan de masten. Deze was zo fijn dat ze amper te zien was met het blote oog.

Nadeel was natuurlijk dat het zeer broos was. Na een deelname aan een modelspoorexpo was een gans gedeelte gesneuveld (een stroomafnemer blijft haperen en trekt een deel kapot, transport...).
Een tweede poging bestond uit de rijdraad over de Schiebebühne te maken uit dezelfde draad, maar nu uit twee om elkaar gevlochten stuks. Voor de andere stukken werd rijdraad van Viessman gebruikt. Dit gaf het mooiste resultaat. Echter zijn bij sommige locs de veren in de stroomafnemers te sterk en drukken ze steeds de rijdraad omhoog. Daarom werd besloten een derde poging te wagen.
De derde poging bestond uit het opspannen van 0,4mm dikke rijdraad van Sommerfeldt (nr 089). Maar dit bleek dan weer te stroef.
Ik denk dat ik zal teruggrijpen naar poging 2 en de stroomafnemers op de locs voorzien van een stop, zodat ze de rijdraad niet meer omhoog kunnen drukken.
Voor Joost is hier de 294 249-8:

Boven de voettreden zijn de draden van de verlichting te zien.Het was een gans karwei om de leds en de decoder in deze loc te krijgen. De kap is immers in metaal en er is enkel plaats in de cabine voor een decoder. Ondertussen bestaan er al kleinere decoders, waardoor de ombouw heden eenvoudiger zou moeten zijn. Op de foto is te zien dat de cabine zelfs nog wat schuin staat door de grootte van de decoder.
De loc werd zoals zijn grote voorbeeld ontdaan van de 'DB-Cargo'-beschriftiging, hernummerd en voorzien van zijdelingse relingen. Een volgende stap zal het aanbrengen van remslangen en een automatische rangeerkoppeling zijn:

Groeten,
Dries
Re: Mini Gremberg
Dries,
Bedankt voor de foto's! Ik weet dat de decoder al een hels karwei is, heb er al 2 omgebouwd. 1 met de decoder in de cabine en 1 met de decoder onder de motor. Beide met een N045 van keuhn uitgerust. Als je deze in de cabine plaats kun je er nog steeds doorheen kijken. Maar tis eigenlijk allemal net te krap!
Bedankt voor de foto's! Ik weet dat de decoder al een hels karwei is, heb er al 2 omgebouwd. 1 met de decoder in de cabine en 1 met de decoder onder de motor. Beide met een N045 van keuhn uitgerust. Als je deze in de cabine plaats kun je er nog steeds doorheen kijken. Maar tis eigenlijk allemal net te krap!
Re: Mini Gremberg
Dank je voor de info Dries
Ik kijk uit naar het nieuwe verhaal
Mvg,
Ad

Ik kijk uit naar het nieuwe verhaal
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Moderator
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Mini Gremberg
Top Dries! Mooi gemaakt!
Groet,
Hoontje
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52
Re: Mini Gremberg
Mini Gremberg was uitgenodigd op de eerste Belgische N-spoor-tentoonstelling te Antwerpen (zie dit draadje: viewtopic.php?f=27&t=8567)
Het was een mooie gelegenheid om nog wat filmopnames te maken. Het resultaat is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=4KvzB2dL8pM
De vorige posts dateren alweer van enige tijd geleden. Sindsdien zijn de bovenleiding, de achtergrond en de rolbrug-aandrijving aangepast en verbeterd. Aan het rollend materieel zijn twee soundloks toegevoegd (een Gravita en een Taurus).
Groeten,
Dries
Het was een mooie gelegenheid om nog wat filmopnames te maken. Het resultaat is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=4KvzB2dL8pM
De vorige posts dateren alweer van enige tijd geleden. Sindsdien zijn de bovenleiding, de achtergrond en de rolbrug-aandrijving aangepast en verbeterd. Aan het rollend materieel zijn twee soundloks toegevoegd (een Gravita en een Taurus).
Groeten,
Dries
Re: Mini Gremberg
Ja blijft echt super om te zien!!!
Overigens is dat draad hier te koop: https://www.sparkfun.com/products/11900
Verzenden doen ze ook naar NL, alleen de kosten kan ik niet vinden!
Overigens is dat draad hier te koop: https://www.sparkfun.com/products/11900
Verzenden doen ze ook naar NL, alleen de kosten kan ik niet vinden!
Re: Mini Gremberg
FidOo,
Ik denk dat je met die geheugendraad in je link niet veel zal kunnen doen: er staat in dat je 1,5 A nodig hebt!!! Dat is wel zeer veel. Dat kan geen enkele N-decoder aan.
Wij gebruikten geheugendraad van Jacques Leplat: http://www.ferbach.be/html_uk/ukcafam.htm
Jammergenoeg zijn ze met de produktie gestopt en is het dus niet meer beschikbaar.
Wij hadden al problemen met de decoders om de draad te laten werken. Enkele Kühn-decoders zijn in rook opgegaan! Met de D&H-decoders lukte het wel.
Groeten,
Dries
Ik denk dat je met die geheugendraad in je link niet veel zal kunnen doen: er staat in dat je 1,5 A nodig hebt!!! Dat is wel zeer veel. Dat kan geen enkele N-decoder aan.
Wij gebruikten geheugendraad van Jacques Leplat: http://www.ferbach.be/html_uk/ukcafam.htm
Jammergenoeg zijn ze met de produktie gestopt en is het dus niet meer beschikbaar.
Wij hadden al problemen met de decoders om de draad te laten werken. Enkele Kühn-decoders zijn in rook opgegaan! Met de D&H-decoders lukte het wel.
Groeten,
Dries