Fantasia
-
Onderwerp starter - Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Hallo,
Een klein berichtje en een filmpje van de eerste rij impressies. De fine tuning is begonnen maar het leren remmen door Koploper zal nog wel de nodige tijd in beslag gaan nemen met 30 treinen en meer dan 50 nieuwe blokken. Mooi werkje om langzaam tot een mooi resultaat te komen.
Heb tijdens de bouw de nodige veranderingen in de voeding naar de TC en vanaf de TC naar de baan gemaakt. De standaard kabels zijn vervangen door 1,5mm2 en dat resulteert in een lagere temperatuur bij de 6 polige connector op de TC. Tevens is het maximaal toegestane aantal treinen verhoogd van 10 naar 15 en dit geeft tot nu toe nog geen problemen met de stroomverzorging op de baan. Heb zelfs de indruk dat alles beter rijdt als voorheen maar daar kan ik me in vergissen. Er rijden nu gemiddeld 9 treinen constant op de baan, dit aantal kan misschien nog omhoog als alle kinderziektes een beetje onder controle zijn.
[/url]
Er moeten nog 8 wissels aangesloten worden maar druk weekend en vandaag maakt dat dit nog wel even duurt. Nu eerst even genieten van de nieuwe baan lay-out. Tussendoor mn Laptop even open gemaakt want die had last van stofhoest en nadat de koelribben van de processors waren schoongemaakt ging die dus ook weer zijn werk naar behoren doen. Het monteren van het filmpje liet steeds uit op een temperatuur stop dus dat schoot niet op.
Wordt vervolgt.............
Een klein berichtje en een filmpje van de eerste rij impressies. De fine tuning is begonnen maar het leren remmen door Koploper zal nog wel de nodige tijd in beslag gaan nemen met 30 treinen en meer dan 50 nieuwe blokken. Mooi werkje om langzaam tot een mooi resultaat te komen.
Heb tijdens de bouw de nodige veranderingen in de voeding naar de TC en vanaf de TC naar de baan gemaakt. De standaard kabels zijn vervangen door 1,5mm2 en dat resulteert in een lagere temperatuur bij de 6 polige connector op de TC. Tevens is het maximaal toegestane aantal treinen verhoogd van 10 naar 15 en dit geeft tot nu toe nog geen problemen met de stroomverzorging op de baan. Heb zelfs de indruk dat alles beter rijdt als voorheen maar daar kan ik me in vergissen. Er rijden nu gemiddeld 9 treinen constant op de baan, dit aantal kan misschien nog omhoog als alle kinderziektes een beetje onder controle zijn.
[/url]
Er moeten nog 8 wissels aangesloten worden maar druk weekend en vandaag maakt dat dit nog wel even duurt. Nu eerst even genieten van de nieuwe baan lay-out. Tussendoor mn Laptop even open gemaakt want die had last van stofhoest en nadat de koelribben van de processors waren schoongemaakt ging die dus ook weer zijn werk naar behoren doen. Het monteren van het filmpje liet steeds uit op een temperatuur stop dus dat schoot niet op.
Wordt vervolgt.............
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Ennnn....
Daar wil ik nog het volgende aan toevoegen voor de Koplopers onder ons.
De blokken in het nieuwe deel zijn allen met uitzondering van het 12 sporige schaduwstation voorzien van virtuele melders. Ik ben hier reeds geruime tijd mee aan de gang en ben uitermate tevreden met deze nieuwe mogelijkheid. Het scheelt in ieder geval de helft aan melders. Ook ben ik afgestapt van complete detectie van een blok. Het verleden leert dat het praktisch niet voorkomt dat er een trein zijn wagons verliest. Natuurlijk gebeurd dit wel eens maar omdat bijna al mijn treinen star zijn gekoppeld is dat dus ook bijna uitgesloten.
Ik zal hier in de toekomst nog wel wat over schrijven maar moet e.e.a. ook nog een beetje beter uitvogelen
(proberen)
Grtzz Rob
Daar wil ik nog het volgende aan toevoegen voor de Koplopers onder ons.
De blokken in het nieuwe deel zijn allen met uitzondering van het 12 sporige schaduwstation voorzien van virtuele melders. Ik ben hier reeds geruime tijd mee aan de gang en ben uitermate tevreden met deze nieuwe mogelijkheid. Het scheelt in ieder geval de helft aan melders. Ook ben ik afgestapt van complete detectie van een blok. Het verleden leert dat het praktisch niet voorkomt dat er een trein zijn wagons verliest. Natuurlijk gebeurd dit wel eens maar omdat bijna al mijn treinen star zijn gekoppeld is dat dus ook bijna uitgesloten.
Ik zal hier in de toekomst nog wel wat over schrijven maar moet e.e.a. ook nog een beetje beter uitvogelen




Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
In verband met die virtuele melders, is het zichtbare rijgedrag hetzelfde als met dubbele melders? En is ook dit systeem helemaal veilig, treinverkeertechnisch gesproken? Als dat zo is, dan is dat werkelijk een enorme aanwinst.
Het is ook leuk om lezen dat iedereen zo enthousiast is teruggekomen van het bezoekje, verleden week. Prachtig initiatief was dat!
groetjes,
Het is ook leuk om lezen dat iedereen zo enthousiast is teruggekomen van het bezoekje, verleden week. Prachtig initiatief was dat!
groetjes,
-
Onderwerp starter - Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Hee Michiel,
Het rijgedrag is hetzelfde, je kan er een intrepetatie op maken van hoe en wat maar daar kom je niet uit.
Ik zal je mijn optiek geven, Virtuele melders hebben een onnauwkeurigheid vergelijkbaar met cm doorrijden, Naarmate de afstand groter wordt is de afwijking groter. Die komen voort uit o.a. het ijkproces waar al reeds een afronding plaatsvind t.o.v. de juiste waarde. KPL registreed een plaats achter de komma, dus 10,6 = 11 Km/h maar 11,4 = ook 11 km/h etc. Tevens heeft temperatuur ook invloed op het rijgedrag van de loc.
Als je vanuit de Koploper standaard begint met binnenkomstmelder(BM) - diode schakeling(DS) - stopmelder(SM), (waarbij de BM ook de DS zou kunnen bevatten en zodoende je hele blok detecteert, dus lange binnenkomst en korte stop, echter alleen bij eenrichtingsverkeer!!), dan zit de BM aan het begin van het blok, kort of lang maakt niet uit het gaat om het eerste contact. De trein zal vanaf hier gaan remmen en zijn remweg dusdanig gaan perfectioneren zodat hij met de langzaamste snelheid op de SM aankomt. So far so good.
Nu met de virtuele melder(VM), kan je die melder verplaatsen omdat je het aantal cm ingeeft(kan, hoeft niet als die als eerste in het blok is). De VM telt vanaf de laatste melder die die tegen gekomen is, dat kan een SM zijn maar ook een gedetecteerde wissel. Dus stel dat het een SM is van 20 cm lang en de volgende is een VM van 100 cm dan meldt de trein zich virtuleel aan in het volgende blok na 80 cm rijden vanaf de vorige SM of zoals het je wilt 100CM vanaf binnenkomst SM. Dat de trein gestopt is op de vorige SM maakt niet uit want Koploper weet hoeveel cm er al aan afstand is sinds binnenkomst van de SM.
Dus theoretisch gezien kan je er meerdere in het blok plaatsen om een trein op verschillende plaatsen te laten stoppen. Heb dat overigens nog niet uitgeprobeerd maar op het KPL forum is daar dus al een discussie over aan de gang.
Echter als de afwijking 10% is valt het allemaal nog wel mee en ligt het binnen de marges. e.e.a. is natuurlijk aan te passen door bijv. de VM korter of langer te maken. Op mijn nieuwe gedeelte ligt nog maar een melder de SM. In het schaduwstation liggen er echter 2 omdat dit vanuit 2 richtingen bereden wordt en ik de slogan Safety First hanteert, nu is het nog zichtbaar later niet meer zonder moeite.
Tot nu toe zijn de ervaringen alleen maar positief en daar moet je ook in aanmerking nemen dat het ff vlug in elkaar geflanst is om de zaak aan het rijden te krijgen. Je zou zelfs kunnen overwegen als je zo goed mogelijk ijkt om in het midden van het blok een melder te plaatsen en virtueel naar het einde van je blok te rijden, maar wel met risico's van te ver of niet ver genoeg natuurlijk
Er is een nadeel, ja wat heet, de spookmeldingen slaan alleen aan op echte melders, dus een trein is het hele blok al door voordat er alarm geslagen wordt!!
Voor de rest is het een kwestie van proberen en doordat ik in het testteam zit heb ik daar dus al geruime tijd van gebruik kunnen maken en dat viel samen met het begin van de bouw van deel 2, dus uiteindelijk een mazzeltje in de kosten want er zijn nu maar 5 stuks S88SD16N geïnstalleerd. Ik ben ook niet van plan om het bestaande plan aan te passen om zo S88's terug te krijgen want as usual "Never change a winning team"
Grtzz Rob
Het rijgedrag is hetzelfde, je kan er een intrepetatie op maken van hoe en wat maar daar kom je niet uit.
Ik zal je mijn optiek geven, Virtuele melders hebben een onnauwkeurigheid vergelijkbaar met cm doorrijden, Naarmate de afstand groter wordt is de afwijking groter. Die komen voort uit o.a. het ijkproces waar al reeds een afronding plaatsvind t.o.v. de juiste waarde. KPL registreed een plaats achter de komma, dus 10,6 = 11 Km/h maar 11,4 = ook 11 km/h etc. Tevens heeft temperatuur ook invloed op het rijgedrag van de loc.
Als je vanuit de Koploper standaard begint met binnenkomstmelder(BM) - diode schakeling(DS) - stopmelder(SM), (waarbij de BM ook de DS zou kunnen bevatten en zodoende je hele blok detecteert, dus lange binnenkomst en korte stop, echter alleen bij eenrichtingsverkeer!!), dan zit de BM aan het begin van het blok, kort of lang maakt niet uit het gaat om het eerste contact. De trein zal vanaf hier gaan remmen en zijn remweg dusdanig gaan perfectioneren zodat hij met de langzaamste snelheid op de SM aankomt. So far so good.
Nu met de virtuele melder(VM), kan je die melder verplaatsen omdat je het aantal cm ingeeft(kan, hoeft niet als die als eerste in het blok is). De VM telt vanaf de laatste melder die die tegen gekomen is, dat kan een SM zijn maar ook een gedetecteerde wissel. Dus stel dat het een SM is van 20 cm lang en de volgende is een VM van 100 cm dan meldt de trein zich virtuleel aan in het volgende blok na 80 cm rijden vanaf de vorige SM of zoals het je wilt 100CM vanaf binnenkomst SM. Dat de trein gestopt is op de vorige SM maakt niet uit want Koploper weet hoeveel cm er al aan afstand is sinds binnenkomst van de SM.
Dus theoretisch gezien kan je er meerdere in het blok plaatsen om een trein op verschillende plaatsen te laten stoppen. Heb dat overigens nog niet uitgeprobeerd maar op het KPL forum is daar dus al een discussie over aan de gang.
Echter als de afwijking 10% is valt het allemaal nog wel mee en ligt het binnen de marges. e.e.a. is natuurlijk aan te passen door bijv. de VM korter of langer te maken. Op mijn nieuwe gedeelte ligt nog maar een melder de SM. In het schaduwstation liggen er echter 2 omdat dit vanuit 2 richtingen bereden wordt en ik de slogan Safety First hanteert, nu is het nog zichtbaar later niet meer zonder moeite.
Tot nu toe zijn de ervaringen alleen maar positief en daar moet je ook in aanmerking nemen dat het ff vlug in elkaar geflanst is om de zaak aan het rijden te krijgen. Je zou zelfs kunnen overwegen als je zo goed mogelijk ijkt om in het midden van het blok een melder te plaatsen en virtueel naar het einde van je blok te rijden, maar wel met risico's van te ver of niet ver genoeg natuurlijk


Er is een nadeel, ja wat heet, de spookmeldingen slaan alleen aan op echte melders, dus een trein is het hele blok al door voordat er alarm geslagen wordt!!
Voor de rest is het een kwestie van proberen en doordat ik in het testteam zit heb ik daar dus al geruime tijd van gebruik kunnen maken en dat viel samen met het begin van de bouw van deel 2, dus uiteindelijk een mazzeltje in de kosten want er zijn nu maar 5 stuks S88SD16N geïnstalleerd. Ik ben ook niet van plan om het bestaande plan aan te passen om zo S88's terug te krijgen want as usual "Never change a winning team"


Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Rob, enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg over de virtuele melders. Ik ga die informatie eens wat laten "migoteren" (= franse term om een gerecht een tijdje op een zacht vuurtje te laten pruttelen om smaken te laten mengen), maar ik vermoed dat het op lange eenrichtigsbaanvakken wel zijn toepassing zal vinden. In elk geval een interessante aanvulling van de mogelijkheden van Koploper.
groetjes,
groetjes,
Re: Fantasia
Tijdens mijn werkzaamheden in Limburg heb ik ook iets van virtuele melders meegekregen, al is het me allemaal nu nog niet duidelijk. Komt vanzelf wel, hoop ik.
Fantasia is razendsnel uitgebreid zeg. Rijd je nu al wel met boosters of draait alles nog steeds op die ene Twin?
Mvg,
Martin
Fantasia is razendsnel uitgebreid zeg. Rijd je nu al wel met boosters of draait alles nog steeds op die ene Twin?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Michiel,
Graag gedaan, alhoewel ik ook nog niet alles weet
maar is een kwestie van tijd en proberen.
Martin,
Ja het is snel gegaan maar alles ligt nog niet definief metname het achterste viersporige gedeelte. Ja en ik rijd nog steeds op mn ene TC zonder boosters. En zoals het er nu uitziet zal dat ook wel zo blijven. De extensie is zodanig opgebouwd dat het nieuwe gedeelte met een kleine aanpassing van 2 draadjes naar een bijv. Power 4 overgeschakeld kan worden. Maar dat is nog niet aan de orde omdat de TC regelmatig zonder problemen 15 treinen laat rijden met een gemiddelde van 9-10. De aanpassing van zowel voeding naar TC en vanaf de TC naar de baan werpen wel hun vruchten af. Bovendien staat de TC, was overigens al, op H0 ingesteld wat ook wat extra power geeft.
Grtzz Rob
Graag gedaan, alhoewel ik ook nog niet alles weet


Martin,
Ja het is snel gegaan maar alles ligt nog niet definief metname het achterste viersporige gedeelte. Ja en ik rijd nog steeds op mn ene TC zonder boosters. En zoals het er nu uitziet zal dat ook wel zo blijven. De extensie is zodanig opgebouwd dat het nieuwe gedeelte met een kleine aanpassing van 2 draadjes naar een bijv. Power 4 overgeschakeld kan worden. Maar dat is nog niet aan de orde omdat de TC regelmatig zonder problemen 15 treinen laat rijden met een gemiddelde van 9-10. De aanpassing van zowel voeding naar TC en vanaf de TC naar de baan werpen wel hun vruchten af. Bovendien staat de TC, was overigens al, op H0 ingesteld wat ook wat extra power geeft.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Mijn TC staat ook op h0 ingesteld. Bepaalde locs reden bij de stand h0 stukken beter dan in de stand N-spoor.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Fantasia
Met mijn Lenz centrale gebruik ik ook de iets hogere H0 spanning. Ik moet wel het register dat de maximale snelheid van de locomotief bepaalt, serieus laag zetten (meestal onder halve waarde), maar het koppel van de modelletjes op lage snelheid is hierdoor groter, wat een krachtigere aanzet geeft bij optrekken of bij het klimmen. Tenminste, dat is mijn indruk.
groetjes,
groetjes,
Re: Fantasia
Net even dat filmpje bekeken. Leuk om te zien, lekker lange baanstukken met dito treinen erop.
Het rijdt zo te zien best al aardig soepel. Hoe doen de wissels het i.c.m. Koploper?
Wel heel relaxed Pink Floyd muziekje, waan me gelijk weer 30 jaar terug...
Het rijdt zo te zien best al aardig soepel. Hoe doen de wissels het i.c.m. Koploper?
Wel heel relaxed Pink Floyd muziekje, waan me gelijk weer 30 jaar terug...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Ja of het relaxed blijft is nog de vraag want heb al commentaar van utube gehad, dus we w8en het af
Grtzz Rob


Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Ja dat krijg je tegenwoordig, voor je het weet schendt je het auteursrecht.
Hebben die gasten tijd om al die filmpjes te checken of zo?? (get a life!)
Hebben die gasten tijd om al die filmpjes te checken of zo?? (get a life!)

Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Gisteren een kurzes intermezzo aan de stamtafel met knoflook etcccc wel lekker.
FF lekker gebabbeld met Rob, z'n vader, Jos Sjaak en een herintreder. Petje af!! Rob voor wat je klaarmaakt met je VIRM en stoomloc. Goed zo hebben we allemaal ons ding, meestal kroketten maar nu wat anders.
Tja en je weet als je met Jos op pad gaat er natuurlijk weer zaken blijven plakken. De schade viel weliswaar mee en er is er weer één gelukkig. ik dus hahahahah. Maar goed moest dus gisteravond nog ff 40 assen voorzien van weerstandslak en een loc van een decoder. Daarna nog ff ijken en het was zondag.....
Ja en niet alleen dat Minitrix heeft tot nu toe alleen maar lampjes in zijn locs en dat is dus geen gezicht. Vooral niet bij een Tulp
Dus heb dat ook nog maar ff gedaan.
Afijn dus niet veel gedaan althans niet in de zin van bouwen, beetje onderhoud en reparaties aan het bestaande wagenpark.
Grtzz Rob
FF lekker gebabbeld met Rob, z'n vader, Jos Sjaak en een herintreder. Petje af!! Rob voor wat je klaarmaakt met je VIRM en stoomloc. Goed zo hebben we allemaal ons ding, meestal kroketten maar nu wat anders.
Tja en je weet als je met Jos op pad gaat er natuurlijk weer zaken blijven plakken. De schade viel weliswaar mee en er is er weer één gelukkig. ik dus hahahahah. Maar goed moest dus gisteravond nog ff 40 assen voorzien van weerstandslak en een loc van een decoder. Daarna nog ff ijken en het was zondag.....
Ja en niet alleen dat Minitrix heeft tot nu toe alleen maar lampjes in zijn locs en dat is dus geen gezicht. Vooral niet bij een Tulp

Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: Fantasia
Hallo Rob,
Dat ziet er goed uit de tulp met led lamp dat is duizendmaal verschil
.
Ook maar eens kijken om het te verbouwen en dan gelijk sluitverlichting erin plaatsen
.
Succes met bouwen.
Groetjes,
Rob
Dat ziet er goed uit de tulp met led lamp dat is duizendmaal verschil


Ook maar eens kijken om het te verbouwen en dan gelijk sluitverlichting erin plaatsen

Succes met bouwen.
Groetjes,
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
Re: Fantasia
Ah! Dus toch de Tulpenloc gescoord. Hij is mooi!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Fantasia
Hoi Rob
Flinke verbouwing en mooi fimpje.
Vraag: in een ander draadje van een poosje geleden, adviseerde jij mij (terecht) om minder stroomkringen/boosters te gebruiken in een plan van mij en meldde je ook dat jij op je oude baan met 1 uit kon. Hoe zit dat nu bij nieuwe baan?
Heb je ook een volledig overzicht van je nieuwe baanplan in wintrack, ik wil het graag eens beter bekijken en bij de geprinte versie op je website is dat wat lastig omdat delen over elkaar liggen
Mooie baan en mooie lange rijstukken, die kant wil ook op !
Groet
Ronald
Flinke verbouwing en mooi fimpje.
Vraag: in een ander draadje van een poosje geleden, adviseerde jij mij (terecht) om minder stroomkringen/boosters te gebruiken in een plan van mij en meldde je ook dat jij op je oude baan met 1 uit kon. Hoe zit dat nu bij nieuwe baan?
Heb je ook een volledig overzicht van je nieuwe baanplan in wintrack, ik wil het graag eens beter bekijken en bij de geprinte versie op je website is dat wat lastig omdat delen over elkaar liggen
Mooie baan en mooie lange rijstukken, die kant wil ook op !
Groet
Ronald
N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Re: Fantasia
Hoi Rob ,
mooie combinatie die tulp met ketelwagons .
Wel een verbetering dat licht ,beter al het oude lampje .
groetjesss Sjaak
Ps bedankt voor de tekening
mooie combinatie die tulp met ketelwagons .
Wel een verbetering dat licht ,beter al het oude lampje .
groetjesss Sjaak
Ps bedankt voor de tekening
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Fantasia
Als je even de moeite neemt om een stukje terug te kijken in dit draadje, dan worden al je vragen beantwoord. En was je vraag dus eigenlijk overbodig.RonaldMeijer schreef:Hoi Rob
Flinke verbouwing en mooi fimpje.
Vraag: in een ander draadje van een poosje geleden, adviseerde jij mij (terecht) om minder stroomkringen/boosters te gebruiken in een plan van mij en meldde je ook dat jij op je oude baan met 1 uit kon. Hoe zit dat nu bij nieuwe baan?
Heb je ook een volledig overzicht van je nieuwe baanplan in wintrack, ik wil het graag eens beter bekijken en bij de geprinte versie op je website is dat wat lastig omdat delen over elkaar liggen
Mooie baan en mooie lange rijstukken, die kant wil ook op !
Groet
Ronald
Mvg
Wim..
-
Onderwerp starter - Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Ja nog steeds the one and only TC.RonaldMeijer schreef:Hoi Rob
Vraag: in een ander draadje van een poosje geleden, adviseerde jij mij (terecht) om minder stroomkringen/boosters te gebruiken in een plan van mij en meldde je ook dat jij op je oude baan met 1 uit kon. Hoe zit dat nu bij nieuwe baan?
Heb hem net op mn site gezet dus je kan je uitleven hahahaha.Heb je ook een volledig overzicht van je nieuwe baanplan in wintrack, ik wil het graag eens beter bekijken en bij de geprinte versie op je website is dat wat lastig omdat delen over elkaar liggen
Ja en het gaat steeds beter rijden tot mijn grote plezier.Mooie baan en mooie lange rijstukken, die kant wil ook op !
@Jos,
Heb er 10, eigenlijk 2 te weinig anders 3 teveel. Dus was het was een groot dilemma. Maar goed Hij (Er=> in het Duuts) en Ik zijn beide tevreden en daar gaat het om


En anders blijft er niks over voor Houten en dat is dan ook wat


Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Zijn er nog nieuwe vorderingen? Of ben je vooral aan het fijnslijpen?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Hoi Steven,
Ja volop in actie
is alleen niet zo zichtbaar. De problemen met de TC schijnen achter de rug te zijn zoals het zich nu laat aanzien. Dit heeft toch het nodige denkwerk en irritaties gehad omdat ik (we (en Wim)) er eigenlijk niet achter kwamen wat de oorzaak was. Uiteindelijk om alles uit te sluiten heb ik wat aanpassingen in de aanvoer van de diverse voedingen gemaakt.
Allereerst is er de voeding voor de TC, die was en is stand alone dus alleen TC
Dan had ik een 10A trafo die voedingen kan leveren tussen de ~2V en ~24V. Deze wordt dus gebruikt voor verlichting en schakelspanning voor de wissels. Tevens diende deze ook voor het signaalsysteem OM32Serial van Leon van Perlo. Om alles uit te sluiten waar kromme volts vandaan (kunnen) komen is de OM32 er dus vanaf gehaald en via een 1,5A Trafo die ik nog in store had aangesloten zodat de beide systemen van wissels en seinen volledig gescheiden zijn. Dit rijdt inmiddels een aantal dagen zonder problemen waarbij ik zelfs gemiddelden van 12 treinen tegelijk per 20 minuten haal. Zelfs zonder ventilator op de TC!!! Dus al met al geen slechte zaak.
Ja en dan was er natuurlijk de situatie dat mijn monitor hopeloos in de weg stond zowel voor zicht en bereikbaarheid. Dus gister een muursteun gehaald om deze aan de muur te hangen. Dat is inmiddels gebeurd en dat betekende dus ook weer dat de draden welke provisorisch gelegd waren weer aangepast moesten worden. Daar ben ik dus ook een tijdje zoet mee geweest om het een beetje te krijgen zoals ik wilde. Zoals je ook kan zien ben ik begonnen om de nieuwe bruggen te plaatsen zodat het treinverkeer weer stilligt. De Rode wordt ook nog vervangen door een nieuwe omdat het schilderwerk me niet aanstaat. Nu worden ze groen in de originele kleur, had het graag een ander kleurtje gegeven maar heb geen spuit ( en ook geen ervaring hierin) en kwasten kan je schudden. Heb een paar proefstukjes gedaan maar dat kon me niet echt opwinden laat staan blij maken.
Ja en tussendoor Finetuning met Koploper met het aanpassen van de instellingen etc. Rijden gaat eigenlijk steeds beter en af en toe blijft er nog eens een hangen op een Flm wissel
maar het komt wel goed denk (hoop) ik.
Wacht ook nog op een aantal ICtjes van Karst Drenth omdat ik in mijn enthousiasme er 4 opgeblazen heb. Dus de laatste 4 wissels met Servo aandrijving zijn nog niet in bedrijf maar doet aan het rijden niet zoveel af maar maakt het nog niet zo flexibel als gepland maar dat komt vanzelf. Dus volop werk...

Grtzz Rob
Ja volop in actie


Allereerst is er de voeding voor de TC, die was en is stand alone dus alleen TC
Dan had ik een 10A trafo die voedingen kan leveren tussen de ~2V en ~24V. Deze wordt dus gebruikt voor verlichting en schakelspanning voor de wissels. Tevens diende deze ook voor het signaalsysteem OM32Serial van Leon van Perlo. Om alles uit te sluiten waar kromme volts vandaan (kunnen) komen is de OM32 er dus vanaf gehaald en via een 1,5A Trafo die ik nog in store had aangesloten zodat de beide systemen van wissels en seinen volledig gescheiden zijn. Dit rijdt inmiddels een aantal dagen zonder problemen waarbij ik zelfs gemiddelden van 12 treinen tegelijk per 20 minuten haal. Zelfs zonder ventilator op de TC!!! Dus al met al geen slechte zaak.
Ja en dan was er natuurlijk de situatie dat mijn monitor hopeloos in de weg stond zowel voor zicht en bereikbaarheid. Dus gister een muursteun gehaald om deze aan de muur te hangen. Dat is inmiddels gebeurd en dat betekende dus ook weer dat de draden welke provisorisch gelegd waren weer aangepast moesten worden. Daar ben ik dus ook een tijdje zoet mee geweest om het een beetje te krijgen zoals ik wilde. Zoals je ook kan zien ben ik begonnen om de nieuwe bruggen te plaatsen zodat het treinverkeer weer stilligt. De Rode wordt ook nog vervangen door een nieuwe omdat het schilderwerk me niet aanstaat. Nu worden ze groen in de originele kleur, had het graag een ander kleurtje gegeven maar heb geen spuit ( en ook geen ervaring hierin) en kwasten kan je schudden. Heb een paar proefstukjes gedaan maar dat kon me niet echt opwinden laat staan blij maken.
Ja en tussendoor Finetuning met Koploper met het aanpassen van de instellingen etc. Rijden gaat eigenlijk steeds beter en af en toe blijft er nog eens een hangen op een Flm wissel


Wacht ook nog op een aantal ICtjes van Karst Drenth omdat ik in mijn enthousiasme er 4 opgeblazen heb. Dus de laatste 4 wissels met Servo aandrijving zijn nog niet in bedrijf maar doet aan het rijden niet zoveel af maar maakt het nog niet zo flexibel als gepland maar dat komt vanzelf. Dus volop werk...


Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Tip: ga naar de Gamma / restgigant / action o.i.d. en haal daar een standaard spuitbus groen of hamerslag groen. Daar spuit je beide bruggen zo mee in. (van een afstandje spuiten en liever 3x te dun dan 1x te dik)
-
Onderwerp starter - Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Dank voor de Tip Martin, Ga dat inderdaad eens proberen.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Eerst maar eens de baan weer in bedrijf genomen. Het rijdt naar tevredenheid dus ikke blij. Mijn vrouw wilde gisteren naar knippen en plakken in Gorkum, dus d8 ik, ik ga naar Houten. Sjaak meegenomen na een bak koffie. Vele stonden in de file voor Everdingen en door de kop koffie hadden wij geen last.
Tja wat Jos al zei ohhh zo duur zelfs de krokketten maar goed als je maar lol hebt. Gezellige en drukke beurs en Jos weer ontmoet want die moest weer ff paffen net zoals wij
.
Afijn de schade was dan ook weer groot maar maakt me weer een gelukkig mens. Via een aantal speciale acties, 7 Ralion Habis en een BR 189 Railion gescoord. Had eigenlijk de MRCE uitvoering willen hebben maar die waren reeds door een aantal concurrenten
voor mijn neus weggekaapt waarvan ik er inmiddels een getraceerd heb
. Voor Sjaak is Houten nog niet ten einde want die moet straks nog een Habis ophalen in Bergen want anders had ik er maar 6
. Waarvoor ook dank aan de Oranjes.
Maar goed een aantal dingen bij elkaar geveegd voor dit bericht. De inbedrijfstelling van de nieuw geplaatste bruggen en de BR 189 met 7 Electrotren Habis De BR 189 heeft een mooie uitstraling alleen wat jammer is dat de pantografen er altijd weer op zo een knullige manier erop gezet zijn(geldt voor alle merken!!). Met een beetje kunst en vliegwerk is daar nog wat aan te verhapstukken. Daar ik niet met bovenleiding kan en dus ook niet gaat rijden is de modificatie hier niet zo een probleem. Moet overigens wel ff ventileren dat de Br 189 hele mooie rijeigenschappen heeft en ik daar dus erg content mee ben.
Zoals op de foto is te zien zijn de achterste 2 pantografen inmiddels aangepast door het lipje aan de evenaarstang naar beneden te buigen waardoor de gehele pantograaf meer Horizontaal komt te liggen. Bij Minitrix en Flm zijn deze niet van het sterke staal gemaakt als bij Hobbytrain en kost dus wat kracht en gevoel om het niet kapot te maken. Ja de brug heeft ook de nodige voeten in de aarde gehad. Aangezien ze niet parallel liggen en eigenlijk vanuit het zelfde punt starten moest er wat gebeuren om het ene bruggenhoofd dusdanig te construeren zodat het één bruggenhoofd werd voor 2 bruggen. Aan de achterzijde van een van de BH(
) heb ik de opstaande kant weggesneden en die aan de brugzijde er tussen gezet zodat het één word.
Zoals te zien moet er nog wat aan detail weggesneden worden en natuurlijk nog spuiten in een andere kleur. Maar dan moet de zaak een paar dagen dicht omdat dit toch wel een beetje tijd vergt met drogen etc.
Nu de op en afritten nog een uitlijnen en de vervelende hobbels eruit halen die wel heel duidelijk op foto's naar boven komen wat weer een welkome optie is om dit soort zaken te onderkennen. Nadeel is dat bijna geen detail ontsnapt aan dit scherpe oog
Ennn nog even wat over de Electrotren Habis, natuurlijk alle asjes weer voorzien van weerstandslak en de helft van het gewicht eruit gehaald omdat ze wel erg zwaar zijn gemaakt en zover ik het nu heb vast kunnen stellen niet tot onverhoopte dingen heeft geleid.
Grtzz
Tja wat Jos al zei ohhh zo duur zelfs de krokketten maar goed als je maar lol hebt. Gezellige en drukke beurs en Jos weer ontmoet want die moest weer ff paffen net zoals wij


Afijn de schade was dan ook weer groot maar maakt me weer een gelukkig mens. Via een aantal speciale acties, 7 Ralion Habis en een BR 189 Railion gescoord. Had eigenlijk de MRCE uitvoering willen hebben maar die waren reeds door een aantal concurrenten




Maar goed een aantal dingen bij elkaar geveegd voor dit bericht. De inbedrijfstelling van de nieuw geplaatste bruggen en de BR 189 met 7 Electrotren Habis De BR 189 heeft een mooie uitstraling alleen wat jammer is dat de pantografen er altijd weer op zo een knullige manier erop gezet zijn(geldt voor alle merken!!). Met een beetje kunst en vliegwerk is daar nog wat aan te verhapstukken. Daar ik niet met bovenleiding kan en dus ook niet gaat rijden is de modificatie hier niet zo een probleem. Moet overigens wel ff ventileren dat de Br 189 hele mooie rijeigenschappen heeft en ik daar dus erg content mee ben.
Zoals op de foto is te zien zijn de achterste 2 pantografen inmiddels aangepast door het lipje aan de evenaarstang naar beneden te buigen waardoor de gehele pantograaf meer Horizontaal komt te liggen. Bij Minitrix en Flm zijn deze niet van het sterke staal gemaakt als bij Hobbytrain en kost dus wat kracht en gevoel om het niet kapot te maken. Ja de brug heeft ook de nodige voeten in de aarde gehad. Aangezien ze niet parallel liggen en eigenlijk vanuit het zelfde punt starten moest er wat gebeuren om het ene bruggenhoofd dusdanig te construeren zodat het één bruggenhoofd werd voor 2 bruggen. Aan de achterzijde van een van de BH(




Ennn nog even wat over de Electrotren Habis, natuurlijk alle asjes weer voorzien van weerstandslak en de helft van het gewicht eruit gehaald omdat ze wel erg zwaar zijn gemaakt en zover ik het nu heb vast kunnen stellen niet tot onverhoopte dingen heeft geleid.
Grtzz
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek